Om du någon gång slarvat med att låta ett plagg torka efter träning, helst snabb torkning, eller slarvat med torkning efter tvätt, så förökar sig bakterierna snabbt. För att bli av med dom måste man tvätta > 60°, om det är 90°? Kommer inte ihåg. Dessutom fuskar många tvättmaskiner med temperaturen, ofta lägre än inställningen.
Sur lukt kan även sätta sig i maskinen
Många rekommenderar därför en rengöring och uppfräschning med en 90° tvätt lite då och då, typ några ggr/år.
Tvättar aldrig mina träningskläder i mer än 30°
Tvättar aldrig ngt under 40°, även ylleprogrammet är på 40°, det har ännu inte gett några som helst problem.
Mitt äldsta superbrynjeställ är över 30 år gammalt, men luktar absolut ingenting.
Spänsten i både över- och underdel är sedan länge försvunnen, men funktionen fortfarande otroligt bra (finns inget bättre).
+MASSOR
Norska
Brynje är fortf det bästa understället när det är kallt.
Tja, hänger du ut kläder här på hösten och vintern så torkar de inte. Det är för kallt och fuktigt.
Jag har torkat tvätt i minusgrader, utomhus!
Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/XC cyklister när det är ca 15°C ute (13,5-17° C)
I dag var det 15° på morgonen, men sol och hyfsat vindstilla
jag började därför i korta cykelbyxor med hängslen ("bibs"),
Craft Cool Mesh ärmlös undertröja och en vanlig kortärmad cykeltröja ovanpå men med
Gore Windstopper armvärmare, armvärmarna åkte ner och sedan helt av när det blev varmare.
Detta är en klädsel som funkar för mig när vädret är ok och temperaturen minst 11-12°
Jag fryser mer om arma än om överkroppen och jag svettas mer om överkroppen än om armarna, därför är inte (vind-)väst ett plagg som funkar för mig. Jag har provat, jag var både svettig och frusen samtidigt!
Men vindtäta (åtminstone mot fartvinden) armvärmare, liksom även
Gores vindtäta benvärmare, fungerar riktigt bra för mig de klarar även av lättare regn.