Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/xc cyklister vid 15°C?

Kan det inte vara lite individuellt? Mitt äldsta superbrynjeställ är över 30 år gammalt, men luktar absolut ingenting.

Spänsten i både över- och underdel är sedan länge försvunnen, men funktionen fortfarande otroligt bra (finns inget bättre).

Så stor är väl inte klimatskillnaden mellan Halland o Skåne?

Nej, men torka kläder på lina funkar kanske mellan maj och september. Sen blir det inte torrt. Eller ja, det kan det ju bli, men det får fanimej hänga svinlänge. Och så ska det inte regna heller.

Runt 15° brukar jag ha en långarmad tröja med bibs+shorts i skogen, knäskydden värmer ju också lite men dem har jag på oavsett temp. Om det regnar mycket så kan jag kanske byta ut tröjan mot en tunn t-shirt och regnjacka men då blir det egentligen alldeles för varmt.

Nu börjar vi prata svett och tvätt. Min erfarenhet är att om man är svettig från stress och använder ett syntetplagg så det är då det börjar lukta illa. Det är stress som get sursvett (sen har vissa säkert genetiska förändringar, hade en tjej i klassen på gymnasiet som led enormt av att hon fick sursvett av ansträngning). Utsöndras mer ”näring” till bakterier i stressvett så de verkligen kan växa till och götta sig, samt att man svettas mer från armhålor och grenen då. Så stressig dag på jobbet, på med syntettröja och ut och träna ja då luktar det mumma om tröjan efteråt. Säger inte att man ska duscha innan man tränar men åtminstone tvätta sig under armarna. Har dock aldrig haft problem med att få bort lukt med Sport wash. Men blir sällan så stressad på jobbet heller.
Äcklig lukt måste rent empiriskt vara materialberoende. Min fru luktar jättegott, men hade (tills jag slängde den) en träningströja som luktade obeskrivligt illa oavsett tvätt.

Kan det inte vara lite individuellt? Mitt äldsta superbrynjeställ är över 30 år gammalt, men luktar absolut ingenting.

Spänsten i både över- och underdel är sedan länge försvunnen, men funktionen fortfarande otroligt bra (finns inget bättre).
Brynje är väl gjort i nån annan syntet, en som inte skall absorbera vatten öht?

Så stor är väl inte klimatskillnaden mellan Halland o Skåne?
när det gäller skåne vet jag inte, men i norra halland torkar tvätt fantastiskt mycket långsammare än i mälardalen.

när det gäller syntetkläder torkar dessa normalt lite snabbare men inte lika snabbt om de är inpregnerade med salt från svettningen, en utsköljning efter användning kan vara att överväga.

tipsen att inte slänga svettiga kläder direkt i tvättkorgen kan jag stödja helhjärtat.

när det gäller trådens ämne klädsel vid 15 grader kan nog den här bilden från just norra halland vara hyggligt belysande.
.
BE1D59F7-4607-4FA8-88F5-809D172276C6.jpeg

Tja, hänger du ut kläder här på hösten och vintern så torkar de inte. Det är för kallt och fuktigt.
Jag bor på västkusten i Danmark. Om vi drar en linje så lite norr om dig. Här är det betydligt fuktigare än vid dig. Har förövrigt oxå bott i dina trakter. Men jag torkar kläder ute året runt utan några problem. Tar i och för sig länge tid än det gjorde i Funäs på vintern..

Om du någon gång slarvat med att låta ett plagg torka efter träning, helst snabb torkning, eller slarvat med torkning efter tvätt, så förökar sig bakterierna snabbt. För att bli av med dom måste man tvätta > 60°, om det är 90°? Kommer inte ihåg. Dessutom fuskar många tvättmaskiner med temperaturen, ofta lägre än inställningen.
Sur lukt kan även sätta sig i maskinen
Många rekommenderar därför en rengöring och uppfräschning med en 90° tvätt lite då och då, typ några ggr/år.

Tvättar aldrig mina träningskläder i mer än 30°
Tvättar aldrig ngt under 40°, även ylleprogrammet är på 40°, det har ännu inte gett några som helst problem.

Mitt äldsta superbrynjeställ är över 30 år gammalt, men luktar absolut ingenting.

+MASSOR
Norska Brynje är fortf det bästa understället när det är kallt.

Tja, hänger du ut kläder här på hösten och vintern så torkar de inte. Det är för kallt och fuktigt.
Jag har torkat tvätt i minusgrader, utomhus!

Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/XC cyklister när det är ca 15°C ute (13,5-17° C)
I dag var det 15° på morgonen, men sol och hyfsat vindstilla
jag började därför i korta cykelbyxor med hängslen ("bibs"), Craft Cool Mesh ärmlös undertröja och en vanlig kortärmad cykeltröja ovanpå men med Gore Windstopper armvärmare, armvärmarna åkte ner och sedan helt av när det blev varmare.
Detta är en klädsel som funkar för mig när vädret är ok och temperaturen minst 11-12°
Jag fryser mer om arma än om överkroppen och jag svettas mer om överkroppen än om armarna, därför är inte (vind-)väst ett plagg som funkar för mig. Jag har provat, jag var både svettig och frusen samtidigt!
Men vindtäta (åtminstone mot fartvinden) armvärmare, liksom även Gores vindtäta benvärmare, fungerar riktigt bra för mig de klarar även av lättare regn.

Jag bor på västkusten i Danmark. Om vi drar en linje så lite norr om dig. Här är det betydligt fuktigare än vid dig. Har förövrigt oxå bott i dina trakter. Men jag torkar kläder ute året runt utan några problem. Tar i och för sig länge tid än det gjorde i Funäs på vintern..

Du är lycklig, du!

Skämt åsido, det är ett faktum att tvätten inte blir torr när jag hänger ut den under höst och vinter. Det blir lite fånigt om jag ska argumentera för varför - det är liksom bara så det är.

Senast redigerad av en moderator:
Du är lycklig, du!

Skämt åsido, det är ett faktum att tvätten inte blir torr när jag hänger ut den under höst och vinter. Det blir lite fånigt om jag ska argumentera för varför - det är liksom bara så det är.
Bara märkligt att den inte blir det vid dig. Tar så klart längre tid än i strålande sol.

sen är det bästa ju att ha flera uppsättningar av kläder.

Jag är mest förundrad över att det finns folk som tror att det går att torka tvätt utomhus i Göteborg. De kan aldrig ha satt sin fot där, för har man gjort det vet man att det alltid regnar och är grått där.

Jag är mest förundrad över att det finns folk som tror att det går att torka tvätt utomhus i Göteborg. De kan aldrig ha satt sin fot där, för har man gjort det vet man att det alltid regnar och är grått där.

Nu bor jag inte i Göteborg, men jag tror ändå att du blandar ihop staden med en annan: Borås. Fullt förståeligt, när man bor uppe bland renarna är det svårt att hålla koll på vad som händer i nere i The Deep South.

Nu bor jag inte i Göteborg, men jag tror ändå att du blandar ihop staden med en annan: Borås. Fullt förståeligt, när man bor uppe bland renarna är det svårt att hålla koll på vad som händer i nere i The Deep South.
Ja Borås och Växjö kan inte ha några problem med grundvattennivåerna

det är inte så värst regnigt helt ut vid kustbandet på västkusten, inte ens faktiskt inne i göteborg, men luften som passerar är oftare än inte redan maximalt mättad med fukt, vilket sannolikt förklarar kashmirens och min egen observation när det gäller försök att torka kläder.

när den mättade luften passerar vidare upp över land tvingas den stiga, avkyls därmed, och strax faller det ut regn.

i skene och borås t ex.
.
663435CA-5749-42DF-AC80-8E8FE69DE631.png

Tillbaka
Topp