Frågetråden om dämparservice

Köpte en SID C1 med 35mm benen för strax över 2 år sedan från Bike 24, den har alltså passerat garantitiden i typ januari.

Nu tror jag CSU'n har börjat knaka något helvetiskt, går pistolskott genom ramen när jag lägger viss typ av belastning på cykeln.

Vidare utredning ska ske men innan det undrar jag om lite erfarenher från RS eller B24:

Finns det någon chans att få det fixat på någon förlängd garanti eller liknande, vill minnas att jag har läst om knak som förekom på tidiga SID 35 som RS tog på sig, men vet ju inte om min är tillräckligt tidig.

Eller är det goddag yxskaft, garantin är slut det är mitt problem?

Min Charger raceday läcker från lockout-vredet/axeln, gissar att tätningen mot axeln är kass. Enligt Bike24 (där jag köpte den) är ett sånt läckage normalt, så inte garantiärende. Är det verkligen så dålig kvalitet på Rockshox?

Finns det någon fix? Det finns inga reservdelar vad jag kan hitta.

Tämligen säker att SRAM tar det på sin garanti. Kontakta närmsta återförsäljare så kan de ombesörja ett utbyte.

Köpte en SID C1 med 35mm benen för strax över 2 år sedan från Bike 24, den har alltså passerat garantitiden i typ januari.

Nu tror jag CSU'n har börjat knaka något helvetiskt, går pistolskott genom ramen när jag lägger viss typ av belastning på cykeln.

Vidare utredning ska ske men innan det undrar jag om lite erfarenher från RS eller B24:

Finns det någon chans att få det fixat på någon förlängd garanti eller liknande, vill minnas att jag har läst om knak som förekom på tidiga SID 35 som RS tog på sig, men vet ju inte om min är tillräckligt tidig.

Eller är det goddag yxskaft, garantin är slut det är mitt problem?

När det gäller knak så brukar de kunna länga sin 2-års, men det är från fall till fall. Strunta i B24 och ta upp det med en handlare som kan prata med den skandinaviska distributören istället.

Det här är ett långskott men jag erkänner det iallafall, lyckades (misslyckades) med att byta plats på skruvarna så att den ihåliga silvriga och den svarta hamnade på fel ben , då får du precis det problemet, allt sitter ihop men såklart så funkar inte ratten?
Hoppas du löst problemet eftersom det är ett tag sen du ställde frågan.
Hej igen,
har nu löst mysteriet med den icke fungerande rebound-vred. Det visade sig att den smala stålpinnen som sitter i själva vredet hade gått av. Tyvärr satt den avbrutna delen kvar i gaffeln (och gick inte att få loss) så det gick inte att använda vanlig insexsnyckel istället. Men skulle ändå lämna in gaffeln för fullservice i veckan så då hoppas jag dom kan fixa detta också och ev har något vred liggande som dom kan stoppa dit istället för det trasiga.

Hej igen,
har nu löst mysteriet med den icke fungerande rebound-vred. Det visade sig att den smala stålpinnen som sitter i själva vredet hade gått av. Tyvärr satt den avbrutna delen kvar i gaffeln (och gick inte att få loss) så det gick inte att använda vanlig insexsnyckel istället. Men skulle ändå lämna in gaffeln för fullservice i veckan så då hoppas jag dom kan fixa detta också och ev har något vred liggande som dom kan stoppa dit istället för det trasiga.
Går inte att få ut den med en magnet?

Hej, ska försöka hjälpa min svåger att serva en framgaffel. Jag vet inte vilket servicekit jag behöver. Hittade inget på RockShox hemsida och det är en gammal gaffel på en beg. cykel jag köpte 2010? och sen sålde vidare till svågern för ett par par år sen. Gaffeln är aldrig servad och jag vill gärna hjälpa honom

Kan någon här tipsa snabbt kanske vad jag behöver för kit ? Vore väldigt uppskattat.

Ska även skriva till Rockshox om de kan tipsa när jag hamnar vid en dator.

mvh
Emil
IMG_3657.png

Går inte att få ut den med en magnet?
Mycket möjligt men skulle ändå lämna in gaffeln för helservice (kände inte att jag hade tid och ork att ge mig på det nu). Men på ett sätt tur att jag lämnade in cykeln för han upptäckte även att jag hade glapp i ett lager som måste fixas rätt omgående (som jag hade missat, eller snarare trott att det glappande ljudet kom från dropper-posten. My bad...)

Slog mig att det kanske inte är en så dum idé att lämna in cykeln hos en duktig lbs nån gång per år så får man dessutom en genomgång av någon som faktiskt har som jobb att meka med cyklar. Men det bygger ju på att man har fullt förtroende för just den cykelmekanikern (det har jag i det här fallet).

Nu har iaf lite prylar kommit med posten från Düskland så jag kommer ändå meka rätt mycket själv dom kommande dagarna (uppgradera hela drivlinan, byta höljen & kablar och sen äntligen konvertera cykelskrället till tubeless. Ja jag är lite sen på bollen.)

Judy silver ska tydligen bli 80-120 mm beroende på hur många spacers man har. Inga spacers ska ge 120mm enligt manualen.
Varför finns det iaf oemgafflar med 130mm? Vad skiljer på en sådan och en annan?

Är det viktigt att det är rätt olja i ytterbenen på en gammal Morzocchi MZ Race? Jag har nämnligen 5 wt rs olja hemma men det ska vara 7,5 wt vilket jag måste beställa i så fall.

Är det viktigt att det är rätt olja i ytterbenen på en gammal Morzocchi MZ Race? Jag har nämnligen 5 wt rs olja hemma men det ska vara 7,5 wt vilket jag måste beställa i så fall.
Nej kör du på 5w, blir lite sämre smörjegenskaper men det kan nog kvitta så länge det inte är någon gaffel du är extremt rädd om!

Tunnare olja i gaffel på vintern?
Gör man så på MTB när jag körde Cross och Enduro så bytta man ofta från 15W till 10W eller 5W när det började närma sig nollan

Gör man så på MTB när jag körde Cross och Enduro så bytta man ofta från 15W till 10W eller 5W när det började närma sig nollan
För all del. Jag känner personligen ingen som orkar/motiverar det. Kanske att det kan vara lite enklare procedur på många mc-gafflar jämfört med MTB. Tycker det är rätt jobbigt att ta av bromsok (eller styre), ytterben, lufta dämparenhet osv. :)

För all del. Jag känner personligen ingen som orkar/motiverar det. Kanske att det kan vara lite enklare procedur på många mc-gafflar jämfört med MTB. Tycker det är rätt jobbigt att ta av bromsok (eller styre), ytterben, lufta dämparenhet osv. :)
Nej inget på moderna MX eller Enduro som motiverar annat än specad olja. Fanns tidiga gafflar utan shims och kolvar där oljan var enda sättet att justera dämpningen som det kan vara motiverat på men det måste vara 30 år sen.

Nej inget på moderna MX eller Enduro som motiverar annat än specad olja. Fanns tidiga gafflar utan shims och kolvar där oljan var enda sättet att justera dämpningen som det kan vara motiverat på med det måste vara 30 år sen.
Precis innan RS började med Chargern kunde man lätt ändra hur hårt dämpad gaffeln var med tjockare olja, jag körde 7,5 istället för 5 i min revelation för att den var för klent dämpad annars. Detta var 2014 typ.

Jag vet att Manitou rekommenderar byta till tunnare dämparolja i Mastodon när man cyklar i minusgrader. Men Mastodon är ju fatbikegaffel och är menad att användas i vinterväder.

Själv använder jag samma tjocklek olja på min Mastodon i sommar som i vinter. Jag orkar inte ha två flaskor, och vintrarna här är inte särskilt kalla.

Hej, ska försöka hjälpa min svåger att serva en framgaffel. Jag vet inte vilket servicekit jag behöver. Hittade inget på RockShox hemsida och det är en gammal gaffel på en beg. cykel jag köpte 2010? och sen sålde vidare till svågern för ett par par år sen. Gaffeln är aldrig servad och jag vill gärna hjälpa honom

Kan någon här tipsa snabbt kanske vad jag behöver för kit ? Vore väldigt uppskattat.

Ska även skriva till Rockshox om de kan tipsa när jag hamnar vid en dator.

mvh
EmilVisa bilaga 641020
Svarar mig själv.

SRAM har riktigt bra kundservice/ eftermarknadsservice. Fick ett klockrent svar på hur jag ska serva den gamla gaffeln och vad jag behöver.

Till tråden kan jag säga att "Trailhead" bara funkar för produkter fr o m år 2016. Men det är ju ett utmärkt alternativ att kontakta SRAM/Rockshox.
Min svågers gaffel (som han köpt från mig) var visst från 2011. Här ska servas!

Jag försökte ta isär en Suntour luft gaffel idag men lyckades inte riktigt. Skruven på dämparsidan är borta så den borde vara lös där och på luftsidan så sitter det en skruv men när jag skruvar på den så är den inte gängad i något på insidan, samtidigt som jag inte fick loss den. Nu när jag skriver dock så borde jag nog att testat att dra med en tång.

Det jag tänker dock är att ytterbenen borde lossna med tanke på att skruven inte sitter fast i något. Är det bara så att det negativa trycket håller ihop den och att jag måste dra hårdare eller vad tror ni?

Gaffeln är gjord för specialized med massa konstiga standarder: 24", 110mm QR och plats för plus däck. Jag hittar ingenting om den när jag söker och har även skrivit i en tråd här på happy men utan svar så jag kan inte riktigt säga vad det är för modell.

Den biten fattade jag inte men det är väl luftsidan man måste slå loss. Med tillräckligt med gänger på för att inte slå sönder
Jo, jag har gjort allt det innan men en RS gaffel. Grejen är att skruven för luftfjädern på undersidan av gaffeln är fast men man kan skruva på den utan att det händer någonting, alltså sitter den inte i någon gänga på insidan.

På rockshox så måste man slå in bultarna med en klubba för att det ska släppa
Hur kan du ge råd om rock shok när det inte ens är samma uppbygnad på suntouren för att ge felaktigt råd kan förstöra mera och det är skillnad på mutter och skruv det sitter skruv på suntouren och tänker man efter lite så är det bara att skruva ur skruven dra ur luft enheten.

Jo, jag har gjort allt det innan men en RS gaffel. Grejen är att skruven för luftfjädern på undersidan av gaffeln är fast men man kan skruva på den utan att det händer någonting, alltså sitter den inte i någon gänga på insidan.
Snurrar kolvstången till luftfjädern med när du skruvar på skruven alltså?

den snurrade ja, det var en 5mm insex på insidan (som jag antar är för den negativa fjädern) under plastkolven så nu är skruven loss och även ytterbenen.

Problemet är nu att jag inte vet hur jag ska få ut själva luftfjädern. Det verkar som att jag har en metallbit längst ut på röret där det inte sitter någonting på de suntour luft-gafflarna som jag har tittat servicevideor på.

Bilder kommer inom kort

video:
1691236750087.png

Min:
20230805_125212.jpg

Det borde ju gå att ta loss metallbiten, det finns ju inget annat sätt att få ut allting. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Tänkte göra underbensservice på sonens framgaffel (2020 Rockshox Revelation uppgraderad till Pike) och upptäckte precis att dom rekommenderar "Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light" till den här och inte 15wt som jag använde till min egen gaffel (Rockshox 35 Gold).

Går det att använda 15wt på en Revelation/Pike eller måste jag ha "Plush dynamic"? (15wt har jag nämligen hemma men den andra måste jag beställa)

Senast ändrad:
Tänkte göra underbensservice på sonens framgaffel (2020 Rockshox Revelation uppgraderad till Pike) och upptäckte precis att dom rekommenderar "Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light" till den här och inte 15wt som jag använde till min egen gaffel (Rockshox 35 Gold).

Går det att använda 15wt på en Revelation/Pike eller måste jag ha "Plush dynamic"? (15wt har jag nämligen hemma men den andra måste jag beställa)

Det går utmärkt så länge om du inte har tillgång till den andra.

ZEB som inte fjädrar ut efter 200h service. Jag gjorde servicen själv, tyckte jag var noga men det verkar blivit något vakuum eller liknande.
Någon som råkat ut för samma grej och har tips på vad man ska hitta på?

ZEB som inte fjädrar ut efter 200h service. Jag gjorde servicen själv, tyckte jag var noga men det verkar blivit något vakuum eller liknande.
Någon som råkat ut för samma grej och har tips på vad man ska hitta på?
Berodde på fett som lagt sig i det lilla utrymmet på insidan av gaffelbenet som ska utjämna trycket mellan positiva och negativa luftkamrarna. Enligt manualen skulle man använda frikostigt med fett men det verkar vara en vanlig källa till att man får det här felet.

Om du får samma fel så sök på fork suck down så finns det gott om filmer om det.

En rengöring och minskning av fettet löste det direkt.

Det här kanske skulle passa bättre i tråden med "frågor som man inte vågar ställa, egentligen" men jag är modig...

Har servat min Fox 34 Rythm och var jättenoga med att se till att det inte finns någon onödig luft i negativa kammaren när jag monterat den. Provar den utan att skruva på topcapen, dvs ingen luft i positiva kammaren (eller inte mer än i omgivande atmosfär i alla fall...) och då vill den fjädra ut. Tänker först att jag av någon anledning fått luft i negativa kammaren först men nu när jag tänker en gång till så borde det väl vara så det ska vara? Anledningen till min förvirring är att gaffeln brukar ju normalt sjunka ihop helt när man släpper ut luften men nu är jag så osäker.
Frågar gärna innan jag river den igen och är beredd med dumstruten.

Det här kanske skulle passa bättre i tråden med "frågor som man inte vågar ställa, egentligen" men jag är modig...

Har servat min Fox 34 Rythm och var jättenoga med att se till att det inte finns någon onödig luft i negativa kammaren när jag monterat den. Provar den utan att skruva på topcapen, dvs ingen luft i positiva kammaren (eller inte mer än i omgivande atmosfär i alla fall...) och då vill den fjädra ut. Tänker först att jag av någon anledning fått luft i negativa kammaren först men nu när jag tänker en gång till så borde det väl vara så det ska vara? Anledningen till min förvirring är att gaffeln brukar ju normalt sjunka ihop helt när man släpper ut luften men nu är jag så osäker.
Frågar gärna innan jag river den igen och är beredd med dumstruten.
Den beter sig exakt rätt.

Nu när jag har ett tangentbord kan jag skriva hur jag tänkte också. Så får nån skjuta ner det om jag har fel.

När du tömmer gaffeln normalt sett har du fullt tryck i båda kamrarna. Tömmer du positiva blir trycket i negativa högre och det trycker ihop den positiva kammaren, gaffeln drar ihop sig. Fram till punkten då trycket jämnas ut om den inte är fylld med fett.

Nu när du har en tom gaffel som du komprimerar utan positiv kammare ihopskruvad skapar du undertryck i negativa, gaffeln vill jämna ut det och trycks därför ut igen.

Ny gaffel (för mig) en RockShox 27.5" Pike Select från 2020
Uppgraderad med Charger 2.1 RCT3 och Air Spring Upgrade DebonAir (antar C1).

Eftersom gaffeln är uppgraderad stämmer inte trailhead-rekommendationen, antar jag.

Dessa rekommenderas för Ultimate med samma dämpare. Vilket service-kit skulle ni rekommendera?
00.4318.025.180 eller
00.4318.025.120
eller något annat?
Ser ut att vara lite olika delar med men är inte hundra på skillnaden?

Det är 00.4318.025.120 som gäller. 180 har fel charger sealhead (antar äldre version)
Matchar FS-PIKE-ULT-B3

Senast ändrad:
Funderar också på om jag "måste" komplettera med några verktyg.

Ska serva ovan nämnda Pike gaffel och en Super Deluxe Select+.

Tänkte köpa:
- Ventileringskit till Charger
- "strap wrench"
- Verktyg för dust seals
- Verktyg för låsringar

Hej, ska göra aircan service på min Fox float nude. Men jag får fasen inte lös burken! Och så är jag inte svag heller. Finns det nån tips? Värma? Helt galet hårt sitter skiten.

Bilagor

• IMG_8281.jpeg
    IMG_8281.jpeg
    546.8 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp