Retro mtb:s!!!

IMG_20230805_151608_125.jpg
Efter lite rengöring och uppsmörjning av växlarna, plus lite finjustering så sprätte denna järnhästen grus i hela 23km ?
Jag har en 2017 Bianchi JAB 29.2 hemma och jag är kluven. Klart är att italienaren gör sig bäst i MTB-spåren, men Marinen tuggar på riktigt bra på grusvägarna ?? Den får bo kvar i sommarstugan!

Ja... Jag glömde vattenflaskan hemma ?

Spaning på tippen idag:
Visa bilaga 643797

Jag motstod frestelsen att dyka huvudstupa ned i bingen, inte minst eftersom cykeln var alldeles för liten för mig. Men det är sorgligt när potentiellt välfungerande cyklar går till skrot - jag vet iofs inte var på skalan mellan guld och röfven Ascent låg? - medan folk glatt köper nytt skräp som kommer att vara praktiskt taget obrukbart efter två säsonger. Men vem är jag att sitta på höga hästar? Låt dem vältra sig i sin allemanskonsumism så kan jag åka hem och bli hög på mina gamla 26:or.
nä fy, en ascent :(

Tips mottages.
Insåg när jag började montera mina nya skärmar att min dämpade gaffel saknar fästen för detta…
Hur ska jag lösa detta på smidigt sätt?
IMG_9124.jpeg

Tog och ställde upp i Cykelvasan 45 i år med min gamla 26'a, så mycket roligare än vad jag trott! Förmodligen pga vädret som gjort banan mer omväxlande än vanligt, men jag tycker det funkade kanon att köra helstel 26'a. Fast chainstay-bromsar funkar exakt så dåligt som man trott när man behöver bromsa i en lång nerförsbacke efter ett lerhål... =)
20230811_195512.jpg

Gissar på sent 90-tal, större delen av delarna är nog rätt periodkorrekta med, förutom en HS33 bak, styret (som nog bara är 15år gammalt), däcken och pedalerna (som är de största plattformspedalerna jag hittat för mina stora fötter).

Zipforcen fram är ju inte heller från 90-talet kom jag på, men den gör att hojjen funkar utmärkt att pendla till jobb med för en latmask som mig.

Visa bilaga 636728
fg.jpg

Efter lite meck så blev det en uppdatering av pendlarhojen, funkade oväntat bra även om den är i beta-version än så länge.

Håller på och städar i sommarstugan och hittar den här godingen i en låda:
Visa bilaga 643858

Går väl inte att använda till så mycket vettigt, men man blir ju ändå lite glad av hur mycket snyggare det var förr.
Snygga o lätta men dåligt gjorda. Köpte 2 st under min viktgnällarperiod.Tyvärr funkade de ungefär 15 min efter uppsmörjning, vilket till slut visade sig bero på oparallella innerben.

Fick en sån här idag av en kompis som räddade den ifrån skrotbingen. Inte hämtat den än men är det någon som kan berätta om modellen? Gissar att det är en instegs-fs i stål, ser ut som gängad 1" gaffel?
received_236228662740420.jpeg

Jag fyller väl på tråden med lite fler vansinniga byggen ? men det går ju inte att vara utan några hojar med skärmar som man vågar lämna obevakade på stationen. Den "gröna" ska få dubbdäck tids nog då jag är för lat för att skifta. Det är väldigt intressant hur hemskt mycket billigare och vanligare gamla mtb är i små storlekar? Eftersom det är en Mongoose och en Kuwahara så känns det endå lite mer rätt att ha BMX styre ?
20230910_192429.jpg

20230911_102621.jpg

Jag fyller väl på tråden med lite fler vansinniga byggen ? men det går ju inte att vara utan några hojar med skärmar som man vågar lämna obevakade på stationen. Den "gröna" ska få dubbdäck tids nog då jag är för lat för att skifta. Det är väldigt intressant hur hemskt mycket billigare och vanligare gamla mtb är i små storlekar? Eftersom det är en Mongoose och en Kuwahara så känns det endå lite mer rätt att ha BMX styre ?
Underbara stationshojar! Kanske ersätta qr med https://www.decathlon.se/p/335376-2...emodelundefined-8667101/demodelsize-296152_mm bara för att...?

Vill man ha lite extra stöldskydd på sina insex-lås så kan man ta en gammal kullagerkula och lite fett som man trycker in i skruvhuvudet.

Enkelt att ta bort med en stark magnet, men gör det jobbigt för eventuell tjyv som är ute efter dina grejer

Alright, visste inte att biltema hade. Deras verkar vara med insex, decatlon är med "special"nyckel för att göra stöld lite svårare. Smaksak :)
Är nog infem har jag för mig så lite speciellt iaf.
Vill man ha lite extra stöldskydd på sina insex-lås så kan man ta en gammal kullagerkula och lite fett som man trycker in i skruvhuvudet.

Enkelt att ta bort med en stark magnet, men gör det jobbigt för eventuell tjyv som är ute efter dina grejer
Det har jag inte tänkt på men gör ju det lite lurigare ?

Min första heldämpade Mtb. En 2002 Orange Patriot som jag inte velat skilja mig från av sentimentala skäl.
Idag när jag sätter sig på den och trampar så är det skrattretande mot en modern hoj men den har klarat av grejor som jag aldrig skulle ge mig på med den idag.

Bilagor

• DSC_2788.JPG
    DSC_2788.JPG
    1.1 MB · Besök: 109
Tillbaka
Topp