Cykelregler tyskland?

mattihp

Aktiv medlem
Cykelregler tyskland?
Ska på semester en vecka i Hamburg och kommer köra några mornar på hyrcykel. Finns det några regler som skiljer sig från Sverige? Kan tänka mig att man inte får svänga höger vid rött?

Skillnad på signaler eller körbanan?

Cykelregler tyskland?
Både cyklande och gående tyskar älskar sina trafikljus och spenderar gladeligen uppemot halva sitt liv med att vänta på att det slår om till grönt. Det spelar ingen roll om närmsta bil befinner sig 4 kilometer bort, att gå eller cykla mot rött är det snabbaste sättet att degenerera samhället och riskerar att influera barnen till alla möjliga snedsteg i livet.

Cykeln är lite lägre i hierarkin jämfört med Sverige, räkna inte med att bilister visar hänsyn på samma sätt i stadstrafiken. Har sett livet passera i revy obekvämt många gånger på grund av bildörrar som plötsligt öppnas så att de sticker ut i cykelbanan. Bilarna kör fortare och mer aggressivt över lag.

Cykelvägarna i delar av centrala Hamburg är ganska smala och ligger till stora delar dikt an mot trottoarerna, utan separering.

Ta gärna en sväng genom Pauli Elbe - tunneln, en ganska häftig upplevelse under rusningstid.

Cykelregler tyskland?
Osäker, jag gör det inte. Men vet att man får det i Danmark.
Nej det får man inte, om det inte finns en extra skylt som direkt säger att cykeltrafik är undantagen, varken i Sverige eller Tyskland.
Nu har jag mest koll på hur trafikregler för biltrafik skiljer sig mellan olika länder, men där är de Svenska och Tyska reglerna väldigt lika.
De uppenbara skillnader jag kommer på är att du absolut inte får blända någon med lyset, de flesta cykelbanor är enkelriktade om det inte finns en skylt som säger annat, och att du inte får använda telefonen när du cyklar om du inte har handsfree.

Cykelregler tyskland?
Både cyklande och gående tyskar älskar sina trafikljus och spenderar gladeligen uppemot halva sitt liv med att vänta på att det slår om till grönt. Det spelar ingen roll om närmsta bil befinner sig 4 kilometer bort, att gå eller cykla mot rött är det snabbaste sättet att degenerera samhället och riskerar att influera barnen till alla möjliga snedsteg i livet.

Cykeln är lite lägre i hierarkin jämfört med Sverige, räkna inte med att bilister visar hänsyn på samma sätt i stadstrafiken. Har sett livet passera i revy obekvämt många gånger på grund av bildörrar som plötsligt öppnas så att de sticker ut i cykelbanan. Bilarna kör fortare och mer aggressivt över lag.

Cykelvägarna i delar av centrala Hamburg är ganska smala och ligger till stora delar dikt an mot trottoarerna, utan separering.

Ta gärna en sväng genom Pauli Elbe - tunneln, en ganska häftig upplevelse under rusningstid.
Snyggt! Tack för goda tips. Lite jobbigt med smal cykelbana - men tvingar fram mer uppmärksamhet och försiktighet!

Cykelregler tyskland?
Ska på semester en vecka i Hamburg och kommer köra några mornar på hyrcykel. Finns det några regler som skiljer sig från Sverige? Kan tänka mig att man inte får svänga höger vid rött?

Skillnad på signaler eller körbanan?

Jag var i Hamburg nyligen, det fanns gott om cykelbanor och trafiklysena var blixtsnabba där de korsade bilvägar. Beträffande trafikregler så skiljer det inget nämnvärt mot i Sverige.
Hamburgborna verkade vana, toleranta och hänsynsfulla mot cyklisterna i trafiken. Bilisterna tutade däremot desto mer på varandra.

Cykelregler tyskland?
Man kan tappa sitt körrkort när man cyklar mot rödljus. Det sade en tysk polis mig när jag började cykla när gångbanan fick grön 5 sekunder innan vägbanan fick grön i staden jag bodde. Trodde att det inte var läget att förklara för polisen att dom inte kunde tar mitt körkort för detta var nederländska ...

Cykelregler tyskland?
När jag skrev sista inlägget inser jag vad största skillnaden mellan Sverige och Tyskland är: i Tyskland finns det mycket mer polis på gatan och kan man får böter. Dessutom säger vanlig folk till, t.ex. när man cyklar på en gå-gatan.

Cykelregler tyskland?
Det är inte tillåtet att cykla med hörlurar i Tyskland, kan kosta Euros i så fall. Dessutom är det brukligt att ev böter betalas på plats. Blev vi varse när vår busschaufför råkade ligga för nära framförvarande bil på autpbahn. Polizei videofilmade, "Follow me"-skylt, stoppade och krävde att böterna skulle betalas pronto. Gick en kepa genom bussen där vi samlade ihop pengar till chaffisen. Man börjar liksom inte diskutera med tyska polisen, de är inte direkt mottagliga för den svenska konfliktlösningsmetodiken...
/steen

Cykelregler tyskland?
Det är inte tillåtet att cykla med hörlurar i Tyskland, kan kosta Euros i så fall. Dessutom är det brukligt att ev böter betalas på plats. Blev vi varse när vår busschaufför råkade ligga för nära framförvarande bil på autpbahn. Polizei videofilmade, "Follow me"-skylt, stoppade och krävde att böterna skulle betalas pronto. Gick en kepa genom bussen där vi samlade ihop pengar till chaffisen. Man börjar liksom inte diskutera med tyska polisen, de är inte direkt mottagliga för den svenska konfliktlösningsmetodiken...
/steen
Kontanter?!?

Cykelregler tyskland?
Det finns en del restauranger och annat som bara tar kontanter i Tyskland och Frankrike, men de vet att de är konstiga och skriver ut det med ganska stora bokstäver så de är lätta att undvika. Till och med taxi tar ju kort i Tyskland numer.

Cykelregler tyskland?
Självklart kan du det.

193 personer blev av med körkortet för "allmän brottslighet" första halvåret i år. Alltså inte ens trafikbrott.

Fast då är ju brottsrubriceringen inte ”cykla mot rött” utan mer troligt vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik. Som bilförare kan man bli av med körkortet bara genom att köra mot rött, vilket du alltså inte kan som cyklist.

Hårklyverier kanske då en cyklist som kör mot rött och orsakar en olycka kan bli av med körkortet, men då inte för själva rödljuskörningen utan för att ha orsakat olyckan.

Cykelregler tyskland?
Hårklyverier kanske då en cyklist som kör mot rött och orsakar en olycka kan bli av med körkortet, men då inte för själva rödljuskörningen utan för att ha orsakat olyckan.

Jovisst, delvis hårklyverier men som du skriver:
Är du som cyklist vållande till en olycka kan
du definitivt bli av med körkortet.
Och den vanligaste brottsrubriceringen är då
"vårdslöshet i trafik".

Sedan kanske antalet sådana händelser är rätt få
i förhållande till andra händelser och brott.

Cykelregler tyskland?
Frågan om körkortsåterkallelse har varit uppe förut:

Vårdslöshet i trafik är inte en återkallelsepunkt i körkortslagen.

Grov vårdslöshet i trafik är det, men kan enbart utdömas till förare av motordrivet fordon.

Även rödljuskörning är en återkallelsepunkt, med då enbart vid förande av motordrivet fordon.

Det enda uppenbara sättet att riskera indraget körkort och/eller fängelse som cyklist (eller gående, för den delen) är smitning.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelregler tyskland?

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Cykelregler tyskland?
Som självutnämnd expert i frågan rödljuscykling kan jag konstatera att kk verkligen inte behöver ryka (i Sverige) bara för man cyklar mot rött.
Min uppfattning var också att vi är lika inför lagen, dvs då en kk-lös person såklart ej kan bli av med kk vid rödljuscykling ska inte heller en stackars kk-innehavare behöva bli det.

Cykelregler tyskland?
en kk-lös person såklart ej kan bli av med kk vid rödljuscykling ska inte heller en stackars kk-innehavare behöva bli det
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

Det där är alltså skilt från 1b och 1c där man behandlar rattfylleri.

Cykelregler tyskland?

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
Den där paragrafen är knappast avsedd att användas för andra trafikbrott, och det tror jag du förstår. Men vi gör det enkelt för oss: Visa ett ett enda rättsfall där en cyklist fått sitt körkort indraget med stöd av paragraf 6.

Cykelregler tyskland?
Hur skulle jag göra det?
Nej, det blir ju svårt. De rättsfall som finns i din länk och som behandlar punkt 6 handlar om grova brott, som mord och våldtäkt.

Kollar man in förarbeten till körkortslagen så hittar man följande:

I propositionen behandlas olika frågor angående körkort, såsom lämplighetskraven beträffande körkortshavare, förutsättningarna och formerna för körkortsingripande samt åtgärder i fråga om den som har nordiskt körkort.

När det gäller lämplighetskraven föreslås en mera individualiserad och nyanserad bedömning än den nuvarande. Nykterhetskravets bety— delse inskärps, men en bedömning med utgångspunkt i den personliga helhetsbilden skall ske. Nuvarande presumtionsregel om att den som har gjort sig skyldig till enstaka fylleri är olämplig som förare föreslås upp- hävd.
I fråga om allmän brottslighet avses i första hand den mera all- varliga kriminaliteten få betydelse. Även här skall emellertid hänsyn tas till rehabiliteringsaspekten och till den prognos beträffande vederböran- des utveckling som görs vid den straffrättsliga bedömningen.

Sammantaget vågar jag därför påstå att punkt 6 inte är applicerbar på trafikbrott av cyklister.

Cykelregler tyskland?
I Sverige får man ju cykla i gånghastighet på gågator, men i Tyskland verkar det som det bara är tillåtet om det finns en tilläggstavla "radfahren frei. Den tilläggstavlan kan visst även finnas gå gångbanor.

Ah, jag visste inte att det var tillåtet i Sverige. I alla länder där jag känner trafikregler för cyklister är det inte tillåtet.

Tillbaka
Topp