Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får du svänga till höger vid rött i Sverige då?Ska på semester en vecka i Hamburg och kommer köra några mornar på hyrcykel. Finns det några regler som skiljer sig från Sverige? Kan tänka mig att man inte får svänga höger vid rött?
Skillnad på signaler eller körbanan?
Osäker, jag gör det inte. Men vet att man får det i Danmark.Får du svänga till höger vid rött i Sverige då?
Nej det får man inte, om det inte finns en extra skylt som direkt säger att cykeltrafik är undantagen, varken i Sverige eller Tyskland.Osäker, jag gör det inte. Men vet att man får det i Danmark.
Snyggt! Tack för goda tips. Lite jobbigt med smal cykelbana - men tvingar fram mer uppmärksamhet och försiktighet!Både cyklande och gående tyskar älskar sina trafikljus och spenderar gladeligen uppemot halva sitt liv med att vänta på att det slår om till grönt. Det spelar ingen roll om närmsta bil befinner sig 4 kilometer bort, att gå eller cykla mot rött är det snabbaste sättet att degenerera samhället och riskerar att influera barnen till alla möjliga snedsteg i livet.
Cykeln är lite lägre i hierarkin jämfört med Sverige, räkna inte med att bilister visar hänsyn på samma sätt i stadstrafiken. Har sett livet passera i revy obekvämt många gånger på grund av bildörrar som plötsligt öppnas så att de sticker ut i cykelbanan. Bilarna kör fortare och mer aggressivt över lag.
Cykelvägarna i delar av centrala Hamburg är ganska smala och ligger till stora delar dikt an mot trottoarerna, utan separering.
Ta gärna en sväng genom Pauli Elbe - tunneln, en ganska häftig upplevelse under rusningstid.
Ska på semester en vecka i Hamburg och kommer köra några mornar på hyrcykel. Finns det några regler som skiljer sig från Sverige? Kan tänka mig att man inte får svänga höger vid rött?
Skillnad på signaler eller körbanan?
Du kan bli av med körkortet för rödljuscykling i Sverige med.
Det är inte tillåtet med blinkade lampor, varken fram eller bak i Tyskland.
(I Sverige är det inte heller tillåtet med blinkade framlampor med det verkar inte folk följa direkt).
Kontanter?!?Det är inte tillåtet att cykla med hörlurar i Tyskland, kan kosta Euros i så fall. Dessutom är det brukligt att ev böter betalas på plats. Blev vi varse när vår busschaufför råkade ligga för nära framförvarande bil på autpbahn. Polizei videofilmade, "Follow me"-skylt, stoppade och krävde att böterna skulle betalas pronto. Gick en kepa genom bussen där vi samlade ihop pengar till chaffisen. Man börjar liksom inte diskutera med tyska polisen, de är inte direkt mottagliga för den svenska konfliktlösningsmetodiken...
/steen
Tyskarna älskar kontanter. Samt öppettider på bankomater..Kontanter?!?
Man kan vända på det och konstatera att det i hög grad är svenskar som förlitar sig på annat än kontanter. En bunt eurosedlar är alltid bra att ha med sig så fort man lämnar svedala.Tyskarna älskar kontanter. Samt öppettider på bankomater..
Älskar det kontantlösa!Man kan vända på det och konstatera att det i hög grad är svenskar som förlitar sig på annat än kontanter. En bunt eurosedlar är alltid bra att ha med sig så fort man lämnar svedala.
Jag med, tror jag. Fast vad hjälper det när säljaren endast tar emot kontanter?Älskar det kontantlösa!
Vill minnas att lagen inte ger stöd för detta.Du kan bli av med körkortet för rödljuscykling i Sverige med.
Fast då är ju brottsrubriceringen inte ”cykla mot rött” utan mer troligt vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik. Som bilförare kan man bli av med körkortet bara genom att köra mot rött, vilket du alltså inte kan som cyklist.Självklart kan du det.
193 personer blev av med körkortet för "allmän brottslighet" första halvåret i år. Alltså inte ens trafikbrott.
![]()
Fler blev av med sitt körkort under första halvåret - Transportstyrelsen
Under första halvåret 2023 återkallade Transportstyrelsen 19 080 körkort. Det är en ökning med 6,1 procent jämfört med motsvarande period förra året.www.transportstyrelsen.se
Hårklyverier kanske då en cyklist som kör mot rött och orsakar en olycka kan bli av med körkortet, men då inte för själva rödljuskörningen utan för att ha orsakat olyckan.
Jag ser dem ganska ofta på ICA Maxi när de köper sin fika, annars aldrig.In teori kanske. Man ser aldrig polis på gatan i Sverige, förutom när dom får stanna en bil eller kör i hög hastighet med blåljus.
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,en kk-lös person såklart ej kan bli av med kk vid rödljuscykling ska inte heller en stackars kk-innehavare behöva bli det
Den där paragrafen är knappast avsedd att användas för andra trafikbrott, och det tror jag du förstår. Men vi gör det enkelt för oss: Visa ett ett enda rättsfall där en cyklist fått sitt körkort indraget med stöd av paragraf 6.
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
Jag ser dem ganska ofta på ICA Maxi när de köper sin fika, annars aldrig.
Nej, det blir ju svårt. De rättsfall som finns i din länk och som behandlar punkt 6 handlar om grova brott, som mord och våldtäkt.Hur skulle jag göra det?
I propositionen behandlas olika frågor angående körkort, såsom lämplighetskraven beträffande körkortshavare, förutsättningarna och formerna för körkortsingripande samt åtgärder i fråga om den som har nordiskt körkort.
När det gäller lämplighetskraven föreslås en mera individualiserad och nyanserad bedömning än den nuvarande. Nykterhetskravets bety— delse inskärps, men en bedömning med utgångspunkt i den personliga helhetsbilden skall ske. Nuvarande presumtionsregel om att den som har gjort sig skyldig till enstaka fylleri är olämplig som förare föreslås upp- hävd. I fråga om allmän brottslighet avses i första hand den mera all- varliga kriminaliteten få betydelse. Även här skall emellertid hänsyn tas till rehabiliteringsaspekten och till den prognos beträffande vederböran- des utveckling som görs vid den straffrättsliga bedömningen.
I Sverige får man ju cykla i gånghastighet på gågator, men i Tyskland verkar det som det bara är tillåtet om det finns en tilläggstavla "radfahren frei. Den tilläggstavlan kan visst även finnas gå gångbanor.Dessutom säger vanlig folk till, t.ex. när man cyklar på en gå-gatan.
I Sverige får man ju cykla i gånghastighet på gågator, men i Tyskland verkar det som det bara är tillåtet om det finns en tilläggstavla "radfahren frei. Den tilläggstavlan kan visst även finnas gå gångbanor.
Kanske är den regeln som gör att vuxna cyklar på trottoarer i Sverige..Ah, jag visste inte att det var tillåtet i Sverige. I alla länder där jag känner trafikregler för cyklister är det inte tillåtet.