Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tolkade ”köra på rejält” som att det handlade om kanske inte maxtjugor men i alla fall ordentlig ansträngning.Nu står det väl "tempopendling" och använda "pendling som träning" osv. Inte maxtjugor :) Viss skillnad eller..
Edit: Ok du skrev inte uttryckligen maxtjugor..
Tempo är ju lite under tröskel så nog blir man rejält varm.Jag tolkade ”köra på rejält” som att det handlade om kanske inte maxtjugor men i alla fall ordentlig ansträngning.
Jag tänker mer att cykla i "träningstempo" istället för ansträngning mer liknande promenad. Men man kan ju se det olika. Att ta i så mycket så man svettas en del behöver inte direkt vara ett hårt träningspass, var mest det jag reagerade på.Jag tolkade ”köra på rejält” som att det handlade om kanske inte maxtjugor men i alla fall ordentlig ansträngning.
Kör precis samma upplägg. Framför allt är jag ute efter vindskyddet, lätt att bli kall om man är dyngsur, och det blir man ju på ett annat sätt om det spöregnar än om man svettas (och jag kan svettas...).Jag har samma pendlingsdistans som du och duschar när jag kommer fram till jobbet. Jag har en lättare regnjacka (märke och modell har varierat över åren) och regnshorts på mig när det är kallt och regnar. Det funkar bra. Jag gillar shortsen, de tar bort de värsta blötan från grenen och låren medan underbenen får lite svalka. Jag brukar också ha en regntät cykelkeps under hjälmen för att hålla huvet hyfsat tort och skoöverdrag.
Det jag menade var att man då det är lite mer regn kan cykla med regnkläder men ta det lite lugnare än normalt så att man inte överhettas, inte att man nödvändigtvis skulle cykla så lugnt att man inte svettas. Och vidare menade jag att man om man ersätter några, som jag fattade det, tämligen hårda pass med lugnare kanske förlusten i träningseffekt inte är så dramatisk.Jag tänker mer att cykla i "träningstempo" istället för ansträngning mer liknande promenad. Men man kan ju se det olika. Att ta i så mycket så man svettas en del behöver inte direkt vara ett hårt träningspass, var mest det jag reagerade på.
Cykeljacka i gore-tex shakedry om du fortfarande kan få tag i dem. Annars, bli blöt och ta med något som torkar snabbt?
Jag har en Gore-Tex Active jacka och tycker den funkar helt ok på att hålla mig torr utan att bli för varm. Men en Shake-dry är förmodligen ännu bättre, men kostar ju desto mer.
Det regnar förvånande sällan, jag skulle gissa att man blir regnad på ordentligt kanske 1 av 30 pendlarturer, eller ännu mer sällan. Lite småregn mycket oftare, men det kan man ignorera för så korta turer som 1 mil.
De få gånger det öser ner kan du köra långsamt med rejält regnställ och undvika att bli blöt både innifrån och utifrån, eller acceptera att bli genomsur och snabba dig till dushen på jobbet/hemma.
Det regnar förvånande sällan, jag skulle gissa att man blir regnad på ordentligt kanske 1 av 30 pendlarturer, eller ännu mer sällan. Lite småregn mycket oftare, men det kan man ignorera för så korta turer som 1 mil.
De få gånger det öser ner kan du köra långsamt med rejält regnställ och undvika att bli blöt både innifrån och utifrån, eller acceptera att bli genomsur och snabba dig till dushen på jobbet/hemma.
Så är det så klart, men på 15-20 minuter hinner man inte bli så svettig.Hur mycket värme man genererar är väldigt individuellt. Jag har en sån jacka och kan inte använda förrän tempen har gått ner åtminstone under 10 grader, ju närmare noll desto bättre.
Vid cykling hinner jag bli blöt både av svett och stillsamt regn på 15-20 minuter.Så är det så klart, men på 15-20 minuter hinner man inte bli så svettig.