Regnkläder för tempopendling

Kim.S

Medlem
Några som har bra tips på regnkläder om man använder pendlingen som träning till och från jobbet?

Är bara 1 mil men mycket upp och ner så tänkte köra på rejält.
Duschar på jobbet :)

Om det inte är kraftigt regn och låg temperatur hade jag gjort som föreslogs ovan, d.v.s. skippat regnkläder och haft kläder som torkar snabbt.

Om det är så kraftigt regn och så kallt att det inte funkar utan regnkläder pga det blir obehagligt kallt skulle jag tagit ngt som garanterat höll vätan ute och levt med att det blir varmt och blött inifrån. Torde dock vara rätt få fall. Och av dem torde det i de flesta (alla?) fall räcka med att skydda överkroppen.

Ett alternativ är ju att de gånger det regnar så att man vill ha regnkläder ta det lugnare och inte ta i så mkt.

Att alltid köra hårt blir ju typ två tjugor per dag. Med ett tänkt upplägg enligt 80 procent lugnt och 20 procent hårt är det en rätt ordentlig total träningsmängd.

Visst kan man argumentera för att det går att ha högre andel högintensivt om man kör lägre kvantiteter. Dock är två tjugor per dag och fem dagar i veckan en hygglig belastning om man tänker sig att verkligen tillgodogöra sig det och att man inte bara ska bli sliten framåt fredagen.

Med detta bara sagt att det kanske inte skulle vara så stor förlust träningsmässigt med något lugnare pendlingspass då och då.

Jag har samma pendlingsdistans som du och duschar när jag kommer fram till jobbet. Jag har en lättare regnjacka (märke och modell har varierat över åren) och regnshorts på mig när det är kallt och regnar. Det funkar bra. Jag gillar shortsen, de tar bort de värsta blötan från grenen och låren medan underbenen får lite svalka. Jag brukar också ha en regntät cykelkeps under hjälmen för att hålla huvet hyfsat tort och skoöverdrag.

Nu står det väl "tempopendling" och använda "pendling som träning" osv. Inte maxtjugor :) Viss skillnad eller..

Edit: Ok du skrev inte uttryckligen maxtjugor..

Det du inte vill är att bli 1) för kall och 2) för varm. Blöt gör ju inget då du ändå ska duscha. Kör en vindväst över dina vanliga kläder - de brukar vara vattenavvisande. Du slipper bli kall med den. Regnkläder gör att du kokar och blir blöt inifrån ;)

Arm och benvärmare
Jag tolkade ”köra på rejält” som att det handlade om kanske inte maxtjugor men i alla fall ordentlig ansträngning.
Tempo är ju lite under tröskel så nog blir man rejält varm.
Regnjacka är inget för den som har bråttom konstaterar jag efter mina pendelår.

Arm, benvärmare och väst med ventilation bakåt skulle jag säga. När det blir kyligare underställ och vindjacka.

Jag tolkade ”köra på rejält” som att det handlade om kanske inte maxtjugor men i alla fall ordentlig ansträngning.
Jag tänker mer att cykla i "träningstempo" istället för ansträngning mer liknande promenad. Men man kan ju se det olika. Att ta i så mycket så man svettas en del behöver inte direkt vara ett hårt träningspass, var mest det jag reagerade på.

Jag har samma pendlingsdistans som du och duschar när jag kommer fram till jobbet. Jag har en lättare regnjacka (märke och modell har varierat över åren) och regnshorts på mig när det är kallt och regnar. Det funkar bra. Jag gillar shortsen, de tar bort de värsta blötan från grenen och låren medan underbenen får lite svalka. Jag brukar också ha en regntät cykelkeps under hjälmen för att hålla huvet hyfsat tort och skoöverdrag.
Kör precis samma upplägg. Framför allt är jag ute efter vindskyddet, lätt att bli kall om man är dyngsur, och det blir man ju på ett annat sätt om det spöregnar än om man svettas (och jag kan svettas...).

Jag tänker mer att cykla i "träningstempo" istället för ansträngning mer liknande promenad. Men man kan ju se det olika. Att ta i så mycket så man svettas en del behöver inte direkt vara ett hårt träningspass, var mest det jag reagerade på.
Det jag menade var att man då det är lite mer regn kan cykla med regnkläder men ta det lite lugnare än normalt så att man inte överhettas, inte att man nödvändigtvis skulle cykla så lugnt att man inte svettas. Och vidare menade jag att man om man ersätter några, som jag fattade det, tämligen hårda pass med lugnare kanske förlusten i träningseffekt inte är så dramatisk.

Det regnar förvånande sällan, jag skulle gissa att man blir regnad på ordentligt kanske 1 av 30 pendlarturer, eller ännu mer sällan. Lite småregn mycket oftare, men det kan man ignorera för så korta turer som 1 mil.
De få gånger det öser ner kan du köra långsamt med rejält regnställ och undvika att bli blöt både innifrån och utifrån, eller acceptera att bli genomsur och snabba dig till dushen på jobbet/hemma.

Cykeljacka i gore-tex shakedry om du fortfarande kan få tag i dem. Annars, bli blöt och ta med något som torkar snabbt?

Har hört gott om shakedry, men inte testat själv. Tre nackdelar för pendling
1. dyr
2. tål inte mekanisk nötning
3. mörka färger (åtminstone sist jag tittade)

Jag har en Gore-Tex Active jacka och tycker den funkar helt ok på att hålla mig torr utan att bli för varm. Men en Shake-dry är förmodligen ännu bättre, men kostar ju desto mer.

Hur mycket värme man genererar är väldigt individuellt. Jag har en sån jacka och kan inte använda förrän tempen har gått ner åtminstone under 10 grader, ju närmare noll desto bättre.

Som flera redan har varit inne på, så lite som möjligt men så mycket så att du inte fryser. Det är stor skillnad på dugg och ihållande regn. Windstopperväst eller jacka tycker jag funkar bra. På senare år har de blivit mer motståndskraftiga mot regn, till priset av att de andas sämre är min upplevelse.

Den bästa regnjackan är den som är med. De värsta skyfallen verkar alltid vara iskalla och dyka upp ur intet. Lättvikt och låg packvolym står högt upp på min lista. Jag skulle inte överväga något som vägde över 300 g eller knölas ihop större än en grapefrukt.

Det regnar förvånande sällan, jag skulle gissa att man blir regnad på ordentligt kanske 1 av 30 pendlarturer, eller ännu mer sällan. Lite småregn mycket oftare, men det kan man ignorera för så korta turer som 1 mil.
De få gånger det öser ner kan du köra långsamt med rejält regnställ och undvika att bli blöt både innifrån och utifrån, eller acceptera att bli genomsur och snabba dig till dushen på jobbet/hemma.

Har du varit i Sverige Juli-Aug i sommar?☔

Nu

Kanske sant men jag tycker jag blir blöt på typ 1 minut av "småregn". Nu cyklar jag bara 2,5x4 km i min vardag men tar nästan alltid på mig fullt regnställ om det verkar regna. Men det är andra premisser då jag cyklar vardagsklädd.

Så är det så klart, men på 15-20 minuter hinner man inte bli så svettig.
Vid cykling hinner jag bli blöt både av svett och stillsamt regn på 15-20 minuter.

Vid pendling är det skönt om inte allt är genomblött när jag kommer fram, därför kör jag med regnställ och så lugnt jag förmår. Tränings-cykling undviker jag att hålla på med i regn. Om det ser mörkt ut så kortar jag av rundan.

Ett regnställ som går att använda direkt mot kroppen underlättar klädvalet i övrigt.

Regnshorts som någon skriver om ovan är lite av ett lifehack vid regn under varma sommardagar, tyvärr är de flesta regnspecifika shorts otroligt dyra. Klippa av ett par billiga regnbyxor kanske är enklast.

Mitt senaste inköp är ett par regnbyxor med dragkedja efter hela benet så de ska vara enklare att ta av och på vid ett snabbt stopp. Utvärderar om det egentligen var en så bra idé för det är lite pilligt att hålla på med.

Skoskydd har jag aldrig fått att fungera, vid ordentligt regn så letar sig vatten in alldeles för snabbt. Kör med sealskinz-sockar istället för att hålla fötterna torra och varma. Skorna får bli blöta.

Den här veckan har ju varit extrem men annars håller jag med ovanstående skribent att det faktiskt är ganska sällan man faktiskt hamnar i riktigt ihållande regn på pendlingen.

Tillbaka
Topp