Någon som är duktig på bakdämpare? Fox Float Evol DPS.

Soulquake83

Aktiv medlem
Remoten fungerade dåligt så jag tog isär dämparen för att kika lite. Gjorde rent vid fjädern och upptäckte att fjädern inte satt som den skulle. Monterade ihop korrekt och då var dämparen fast i semi-öppet läge. Tog isär igen och kikade, och lyckades tydligen dra ut hela mekanismen ur dämparen som nu ligger på bänken och gurglar ur sig olja... ? Detta är oljan från nedre delen antar jag, inte från air-can?

Bilagor

• PXL_20230812_122105036.jpg
    PXL_20230812_122105036.jpg
    467.6 KB · Besök: 120
Remoten fungerade dåligt så jag tog isär dämparen för att kika lite. Gjorde rent vid fjädern och upptäckte att fjädern inte satt som den skulle. Monterade ihop korrekt och då var dämparen fast i semi-öppet läge. Tog isär igen och kikade, och lyckades tydligen dra ut hela mekanismen ur dämparen som nu ligger på bänken och gurglar ur sig olja... ? Detta är oljan från nedre delen antar jag, inte från air-can?
Den där behöver in på service såvida du inte har tillgång till nitrogentank!

Går med luft också 5-600 psi, men säkrast är nog om du lämnar iväg för man måste få ipf i rätt läge också. Går att göra helservice själv om man törs prova, gjorde min igår och det verkar funka ?

Använde du luft då? Skulle du kunna tänka dig att serva min mot en slant? ?
Jepp körde luft, gasen är för att dämparn inte ska bli lika varm, men i mtb så blir inte dämparn så varm så luft funkar bra, till skillnad mot cross/enduro motorcyklar för där kan man bränna sej på dämparn även fast man kör gas. Törs inte serva dämpare åt andra än mej själv och släkten änsålänge, när jag får mer kläm och känner att jag vet vad jag gör så kan jag åta mej andras ?

Jepp körde luft, gasen är för att dämparn inte ska bli lika varm, men i mtb så blir inte dämparn så varm så luft funkar bra, till skillnad mot cross/enduro motorcyklar för där kan man bränna sej på dämparn även fast man kör gas. Törs inte serva dämpare åt andra än mej själv och släkten änsålänge, när jag får mer kläm och känner att jag vet vad jag gör så kan jag åta mej andras ?
Kvävgas kan inte ha någon (mätbar) inverkan på temperaturen.
Däremot är Kvävgas på flaska väldigt Torrekullafältet och det är det som spelar roll. Vanlig tryckluft innehåller granska mycket vatten och det är inte bra att få i oljan och fuktig gas ändrar tryck mer med temperatur än torr gas.

Jag tror först och främst att det handlar om att nitrogen saknar teoretiska brister för applikationen.
Men också att det i en industriell applikation är ganska omständigt att installera en kompressor som bygger 10-50Bar luft.
Normala industriella kör 6-8Bar högre än det skulle innebära specialkompressor egna ledningar eller en tryckstegrare. Sånt gillar ”vi” inte, inte heller att luften ibland ska vara oljefri och ibland oljig.

Enklare och bara köra en flaska kväve med en regulator. Svårt och se att någon skulle stå med en dämparpump och maxa den på löpande bandet.

Jag tror först och främst att det handlar om att nitrogen saknar teoretiska brister för applikationen.
Men också att det i en industriell applikation är ganska omständigt att installera en kompressor som bygger 10-50Bar luft.
Normala industriella kör 6-8Bar högre än det skulle innebära specialkompressor egna ledningar eller en tryckstegrare. Sånt gillar ”vi” inte, inte heller att luften ibland ska vara oljefri och ibland oljig.

Enklare och bara köra en flaska kväve med en regulator. Svårt och se att någon skulle stå med en dämparpump och maxa den på löpande bandet.
Det finns torr luft på flaska tillgängligt från samma leverantörer som man köper kvävas från. T ex Teknisk luft, medicinsk luft och andningsluft. (Kravet på andningsluft är om jag inte missminner mig 25ppm vatten, som motsvarar en daggpunkt på - 34°C, men det var länge sedan jag pysslade med sånt, så jag kan missminna mig där.)
För storförbrukare finns högtryckskompressorer som ger torr och oljefri luft (t ex för andningsluft), så det är inga konstigheter att få tag på torr luft med tillräckligt högt tryck.
"Nitrogen" låter däremot fräckare och skriver man att det ska vara "Nitrogen" blir det färre som försöker serva själva....jfr "Nitrogen" i bilhjul...

Kvävgas kan inte ha någon (mätbar) inverkan på temperaturen.
Däremot är Kvävgas på flaska väldigt Torrekullafältet och det är det som spelar roll. Vanlig tryckluft innehåller granska mycket vatten och det är inte bra att få i oljan och fuktig gas ändrar tryck mer med temperatur än torr gas.
Om luften inte ska blandas med oljan då kan väll inte fukten ha nån betydelse? Använder dämparpump, blir det lika fuktig luft som kompressor? tänker att i kompressorn brukar det ju bildas kondens. Eller snackar vi luftfuktighet ? har som sagt precis börjat göra helservice själv och av den info som jag lyckats gräva fram så ska det gå bra med luft?

Summa summarum, du har lyckats tömma själva dämparen på olja och det är nivå expert på den typen av stötdämparservice för att återställa. Troligtvis var gastrycket i den redan lågt från början, då brukar inställningsfunktionerna ge upp.

Skicka den till en seriös aktör som ger garanti på jobbet. Kan rekommendera irr skellefteå och racing bike Sweden.
En helrenovering är inte helt gratis men min erfarenhet är att dämparen kommer tbx bättre än ny då de är väldigt noga på att lufta ur oljan och ge dämparen maximalt gastryck. Två saker inte alltid uppfylls orginal.

När jag kollar bilden, skall det inte finnas en fjäderkula också? Eller det kanske inte används? Om du bor någonstans på västkusten rekommenderar jag dig att omedelbart kontakta https://fssupport.se/ de kan dämpare och de har nästan aldrig väntetid. Nästa gång du skall göra service på dämparen utan att få onödigt dyra kostnader följ denna video:
och denna:
Det du gjort i nuläget är att du släppt ur all nitrogen. För att fyllla på nitrogen krävs specialverktyg som alla stora cykelaffärer har samt lilla fsupport. Fsupport har dock inga jobbiga köer och ej heller sjuka priser, som de stora aktörerna har. Jag blev förvånad hur duktiga samt prisvärda fsupport var, när jag själv var i ett desperat läge i början av året där min dämpare lagt av helt. Samtliga stora aktörer hade ca 1-2 månaders väntetid. Fsupport löste mitt dämparproblem samma dag.

Om luften inte ska blandas med oljan då kan väll inte fukten ha nån betydelse? Använder dämparpump, blir det lika fuktig luft som kompressor? tänker att i kompressorn brukar det ju bildas kondens. Eller snackar vi luftfuktighet ? har som sagt precis börjat göra helservice själv och av den info som jag lyckats gräva fram så ska det gå bra med luft?
Vi snackar olja och gas i dämparkretsen, inte luftburken.

Vi snackar olja och gas i dämparkretsen, inte luftburken.
Ja det fattar jag, men gasen ska väll inte läcka över till oljan? Har jag fattat fel? har 2 st fox dpx2 och vad jag fått fram så behöver dom helservice typ var 70 timme pga av gasen läcker över till oljan, min ena lät konstigt och funka sämre så det var den jag serva nyss, köpte grejjer från canada och enligt dom funkar det bra med luft, nu är det ” bara” 150psi i dpx mot en fox utan piggybag som det är 5 eller 600 psi i.

Ja det fattar jag, men gasen ska väll inte läcka över till oljan? Har jag fattat fel? har 2 st fox dpx2 och vad jag fått fram så behöver dom helservice typ var 70 timme pga av gasen läcker över till oljan, min ena lät konstigt och funka sämre så det var den jag serva nyss, köpte grejjer från canada och enligt dom funkar det bra med luft, nu är det ” bara” 150psi i dpx mot en fox utan piggybag som det är 5 eller 600 psi i.
om gasen är fuktig blir metallytan bärare av fukt och då kan det nog vandra över. Tärningarna kommer inte skrapa bort det vatten som sitter i porerna på den välpolerade aluminiumytan.
Största problemet är nog att trycket ändras mycket mer med temperaturen om det är fuktig gas.

Det finns torr luft på flaska tillgängligt från samma leverantörer som man köper kvävas från. T ex Teknisk luft, medicinsk luft och andningsluft. (Kravet på andningsluft är om jag inte missminner mig 25ppm vatten, som motsvarar en daggpunkt på - 34°C, men det var länge sedan jag pysslade med sånt, så jag kan missminna mig där.)
För storförbrukare finns högtryckskompressorer som ger torr och oljefri luft (t ex för andningsluft), så det är inga konstigheter att få tag på torr luft med tillräckligt högt tryck.
"Nitrogen" låter däremot fräckare och skriver man att det ska vara "Nitrogen" blir det färre som försöker serva själva....jfr "Nitrogen" i bilhjul...
Försöker absolut inte vara dryg nu, meeen. Jag vet inte om du förstod mitt argument om industriell infrastruktur. Du svarade på nåt annat.

Att det finns specialare förstår jag, men det är precis det tillverkande företag försöker undvika. Jag jobbar på en hyggligt stor bilfirma som projektchef på en fabrik och vi sänker sjuka pengar på att standardisera och slippa massa mångfald.
Det tror jag att fjädringstillverkarna med gör så gott de kan.

Försöker absolut inte vara dryg nu, meeen. Jag vet inte om du förstod mitt argument om industriell infrastruktur. Du svarade på nåt annat.

Att det finns specialare förstår jag, men det är precis det tillverkande företag försöker undvika. Jag jobbar på en hyggligt stor bilfirma som projektchef på en fabrik och vi sänker sjuka pengar på att standardisera och slippa massa mångfald.
Det tror jag att fjädringstillverkarna med gör så gott de kan.
Kanske inte, eller så missförstår vi varandra....
Är det svårare att i industriella applikation ha ett abonnemang på flaskor med luft än flaskor med kvävgas?
Att de specar kvävgas tror inte jag beror på att kvävgas egentligen behövs för applikationen. Det som behövs är en torr, billig gas med tillräckligt stora molekyler.
Kvävgas tickar dessa boxar och som bonus det gör det krångligare för hemmapulare.
Hade man specat teknisk luft (flaska) hade fler hemmapulare nog kommit på tanken att andningsluft (dykluft) funkar lika bra.
Helium t ex är torr, men varken billig eller lätt att hantera. För små atomer som läcker ut för fort.
Argon hade säkert funkat bra det med, men är betydligt dyrare och isolerar onödigt bra pga sin "tröghet" (stora atomer som rör sig för sakta)
Kvävgas är därmed taktiskt att välja, men för hemmafixaren eller den lilla oaktoriserade verkstaden tror jag dykluft funkar lika bra.
Jag kan i alla fall inte komma på något som säger att torr luft skulle vara sämre än kvävgas. Den oxiderrande effekten av 21% syre tror jag inte påverkar. Kvalentradien är aningen större för kvävgas än syrgas, men det är så lite att jag har svårt att tro att läckaget skulle bli mätbart större. Båda molekylerna har samma form (raka... de är ju diatomära båda två), så formen har ingen inverkan någon stans. Jag kan inte se att luft inte skulle fungera lika bra, men jag kan förstå varför de specar kvävgas.

Vi är på samma spår, jag vet att det funkar fint med luft i MX-dämpare. Det finns det ganska stor konsensus om på de forumen.

Anledningen är precis som du skriver, kväve är lättillgängligt och iaf på mitt jobb standard när man pratar om inerta gaser till ex. gasdämpare mm. Tickar kväve alla boxarna och vi inte ser en stor ekonomisk eller miljömässig vinst kommer vi inte styra om skutan för att det "går" med något annat.

Jag tror dock inte att det har så mycket med marketing att vi kör det i dämparna utan mer att det avskräcker en stor andel av folk som skulle vilja serva själva. Då gassetupen är en stor investering så lämnar de hellre in och får det rätt gjort.

Att man brukar behöva fylla med en tunn nål som ska stickas genom en gummipuck. Halvknepigt och osmidigt verktyg. Går iofs att hitta på ebay och liknande för ett par hundringar.
Årajj, tänkte om det skulle vara nån specialare men förstår vad du menar, böjde till första nålen men med nål nr2 så skruvade jag den lite medans jag tryckte genom gummit och då gick det prima?? med all info här så blir det å köra mä ” dykarluft” nästa gång ?

Fox har ju en säker och genomtänkt lösning, men den är ju relativt omständig.

Jag köpte nålen när jag skulle serva min dämpare, sen snålade jag och 3D-printade insexadaptern.

Men det skulle nog funkat relativt bra med min vanliga nål och en modifierad insexbits.

eac83836-9edc-44f3-b9eb-3ba0982cdc3d-jpeg.532991

Fox har ju en säker och genomtänkt lösning, men den är ju relativt omständig.

Jag köpte nålen när jag skulle serva min dämpare, sen snålade jag och 3D-printade insexadaptern.

Men det skulle nog funkat relativt bra med min vanliga nål och en modifierad insexbits.

eac83836-9edc-44f3-b9eb-3ba0982cdc3d-jpeg.532991
Gör du också helservice själv?

Gör du också helservice själv?
Yes gjorde service själv på förra dämparen och shimsade om returen i samma veva.

Tar dock inte på mig några jobb, får alldeles för mycket hjälp av dom som kan på riktigt för att sno deras levebröd.

Yes gjorde service själv på förra dämparen och shimsade om returen i samma veva.

Tar dock inte på mig några jobb, får alldeles för mycket hjälp av dom som kan på riktigt för att sno deras levebröd.
Men dååh. ? Vad behöver man för "service kit" för en full service? Hittar bara air can kitet.

Tillbaka
Topp