[Byggtråd] Merida MTB Restomod

lindengbg

Aktiv medlem
Hej.

I vintras kom jag över ett ramkit av en Merida Albontech 500. Ingen värsting på 90-talet när den kom men gillar att den har aluminium framtriangel med cromo baktriangel. Framgaffeln är även den cromo. Förhållandevis rätt lätt!

Ramkitet var i rejält dåligt skick rent allmänt och de gula segmenten på cykeln hade blivit översprutade med en senapsgul färg utan maskering, men kände att det ändå var värt att rädda cykeln. De flesta hade nog åkt med den till tippen..

Det blir ingen restaurering utan mer en sk ”restomod” med sparsamt nytt å gammalt.

Aluminiumets grafiska lack har blivit solblekt men det ger ramen mer charm än att jag skulle lacka detta i någon annan valfri färg.
Jag började googla cykelmodellen och hittade både bilder på hur den såg ut som ny samt ett par bilder på en tysk sida ifrån en ”restomoddad” likadan cykel.

Den restomoddade cykeln har jag haft som målbild och tagit (stor) inspiration ifrån. Jag har lite svårt estetiskt för 19+ ramar så är glad att min är lite mindre (gissningsvis 17-18”).

Original bild ifrån katalogen:
IMG_0713.jpeg

Inspirationscykeln:
IMG_0467.jpeg

IMG_0468.jpeg

IMG_0469.jpeg

Utgångsobjektet:
IMG_0507.jpeg

Närbild på baktriangelns ”lackjobb”/skick:
IMG_1115.jpeg

Har kommit en bit på vägen så kommer bli lite fler inlägg inom kort..

Framtriangeln var väldigt solblekt och logotyperna slitna. Men i denna version får de vara så. Dessutom omöjligt att hitta likadana dekaler. Alla Merida logos jag hittat har varit betydligt nyare gränssnitt.

Ursäkta stökigt förråd, tenderas att fyllas på med bröten på vintern..

Bilagor

• IMG_0510.jpeg
    IMG_0510.jpeg
    1,017.7 KB · Besök: 107
  • IMG_0509.jpeg
    IMG_0509.jpeg
    752.2 KB · Besök: 112
  • IMG_0508.jpeg
    IMG_0508.jpeg
    652.8 KB · Besök: 113
Baktriangeln behövde som sagt en del kärlek så på med Biltemas lackborttagning och vänta tills det var dags att slipa.. Framgaffeln skulle ju matcha ramen så även den fick samma medicin/kur.

Så här ser det ut när färgen är borttagen och ram/gaffel slipade.

Hade det varit ett uställningsexemplar hade jag lagt mer tid att slipa men för detta projekt tyckte jag detta förarbete var tillräckligt bra.

Bilagor

• IMG_0728.jpeg
    IMG_0728.jpeg
    1.3 MB · Besök: 135
  • IMG_0717.jpeg
    IMG_0717.jpeg
    996.4 KB · Besök: 129
  • IMG_0718.jpeg
    IMG_0718.jpeg
    549.7 KB · Besök: 118
  • IMG_0726.jpeg
    IMG_0726.jpeg
    1 MB · Besök: 128
  • IMG_0725.jpeg
    IMG_0725.jpeg
    1 MB · Besök: 114
Nästa del i projektet var att hitta en lämplig gul kulör. ?

Målet var redan från början att den skulle bli gul igen men var svårare än planerat att hitta rätt nyans. Vet att jag hade kunnat ta extern hjälp för att få exakt färgkod men återigen så är detta projekt ett hobbyprojekt så man chansar lite å ser hur det blir ??

Originalfärgen fanns kvar på gaffelröret:
IMG_0729.jpeg

Första försöket blev en florcerande gul..
Blev rena neonfärgen så den slipades ned innan jag hann få fotobevis på det men här är burken..
IMG_1116.jpeg

Kollade runt efter en ”pippi gul” och föll för Daytona Yellow. Den var lite ”mildare” i färgen än originalet men blev bra, så den färgen fick va kvar!

IMG_1118.jpeg

Angående klarlack så vet jag att 2k klarlack är att föredra ut slitage synpunkt men även en penningfråga samt relevans till projektet så detta projekt fick vanlig klarlack;
IMG_1119.jpeg

Så här blev det med Daytona gul:
IMG_0876.jpeg

IMG_0875.jpeg

IMG_0874.jpeg

Verkar ha missat att fota framgaffeln men den blev lika gul den :) ??

Då var det dags å börja skramla ihop delar. Hade en del i mina bra-att-ha-lådor men det n del saknas och har köpts eller ska köpas..

Kollat länge på däck till projektet och har alltid haft förkärlek för tan/skin/gumwall men efter att kollat på inspirationsbilderna för femtielfte gången så slog det mig. Varför ej köra på ett vinnande koncept som dessutom kommer sticka ut (och även sticka som en glödgad pinne i vissas ögon)?
Så får det bli, det får bli gula däck! ??

Sagt och gjort klickade hem ett par gula Kenza däck till mina gamla Alexrims (Nishiki) hjulpar som stod hemma i förrådet utan däck.

Så här blev det:

IMG_1101.jpeg

IMG_1102.jpeg

Min första BMX jag fick på det glada 80-talet hade vita däck så blev lite nostalgisk när jag såg de färdiga hjulen!

Har kommit på att jag behöver vända mina QR då det verkar mer standard att ha ”handtaget” på vänster sida och ej på drivsidan. Lätt löst men ska leta efter ”fräcka” eloxerade QR ändå så då kommer jag sätta de nya rätt. För visst måste ett sånt här bygge ha eloxerade delar precis som så många coola MTB hade på 90-talet! ??

Har gjort en liten låda för allt som ska monteras på cykeln ifrån be-att-ha-lådorna:
IMG_1099.jpeg

Dvs, följande..

XT bromshandtag:

IMG_1121.jpeg

Shimano V-bromsar:
IMG_1122.jpeg

Shimano växelreglage (7/8spd):
IMG_1123.jpeg

FSA vevarmar:
IMG_1124.jpeg

PRO flaskhållare (kan hända att denna ej monteras för stilrenare utseende):
IMG_1126.jpeg

Jagwire vajer till bromsar och växlar:
IMG_1129.jpeg

Nukeproof handtag (ytterst temporärt ska köpa svarta, eller gula ??!)
IMG_1125.jpeg

Styrstam/mar (behöver ahead adapter för dessa) Lutar åt den chromade…
IMG_1128.jpeg

Sen så hade jag en Merida sadelstångs-QR liggandes så den fick åka på så länge:
IMG_1103.jpeg

Så det jag saknar är:

• Styre (Tidsenligt rakt å kort styre, lutar åt ett chromat ifrån Fultema)
• Handtag (Har gröna men matchar ej färgtemat, sugen på gula med lock-on)
• Sadel (svart med gula detaljer?)
• Sadelstolpe (antingen chromad eller svart)
• Ahead adapter till styrstam
• Skruvar till flaskställ (gärna blå/lila elox)
• Bakväxel (Shimano 8/7 spd)
• Framdrev (Antingen singel eller tre, har du n äldre LX framväxel som bör fungera)

Bonus:
Gula kabelskydd, blå/lila eloxerade skruvar/QR.

Har gjort en liten låda för allt som ska monteras på cykeln ifrån be-att-ha-lådorna:
Visa bilaga 642603

Dvs, följande..

XT bromshandtag:

Visa bilaga 642604

Shimano V-bromsar:
Visa bilaga 642605

Shimano växelreglage (7/8spd):
Visa bilaga 642609

FSA vevarmar:
Visa bilaga 642610

PRO flaskhållare (kan hända att denna ej monteras för stilrenare utseende):
Visa bilaga 642611

Jagwire vajer till bromsar och växlar:
Visa bilaga 642612

Nukeproof handtag (ytterst temporärt ska köpa svarta, eller gula ??!)
Visa bilaga 642613

Styrstam/mar (behöver ahead adapter för dessa) Lutar åt den chromade…
Visa bilaga 642614

Sen så hade jag en Merida sadelstångs-QR liggandes så den fick åka på så länge:
Visa bilaga 642615

Så det jag saknar är:

• Styre (Tidsenligt rakt å kort styre, lutar åt ett chromat ifrån Fultema)
• Handtag (Har gröna men matchar ej färgtemat, sugen på gula med lock-on)
• Sadel (svart med gula detaljer?)
• Sadelstolpe (antingen chromad eller svart)
• Ahead adapter till styrstam
• Skruvar till flaskställ (gärna blå/lila elox)
• Bakväxel (Shimano 8/7 spd)
• Framdrev (Antingen singel eller tre, har du n äldre LX framväxel som bör fungera)

Bonus:
Gula kabelskydd, blå/lila eloxerade skruvar/QR.
Jag har nog styre och bakväxel om du behöver.
Kan återkomma med bilder om det är aktuellt?

Ja, alltså om jag ändå skickar bakväxel kan jag nog skicka med ett styre också, bakväxeln var en 300lx. De är dina mot frakt om du vill, kan se om jag kan gräva fram något annat i gömmorna om det är så.

Ja, alltså om jag ändå skickar bakväxel kan jag nog skicka med ett styre också, bakväxeln var en 300lx. De är dina mot frakt om du vill, kan se om jag kan gräva fram något annat i gömmorna om det är så.
Tack det var sjysst! ska klura ett varv så återkommer jag. Kan ev ha någon gammal bakväxel med någonstans i gömmorna.

Kom på att jag även behöver pedaler.. Har en extra uppsättning SPD pedaler liggandes men denna hoj ska få plattisar, kanske gula?! ???

Sån men svart-grön-grå eller nåt (har för mig att den hade annat nummer än 500) var min första egna "MTB", som jag fick av en bekant, och som på ett sätt startade min resa till att bli cyklo c:a 2009.

Kvaddade framhjulet i en spontan/oönskad stoppie vid panikbromsning för ett barn som kom farandes från brant sidogata (gick bra). Fick ett nytt framhjul av nån. Gjorde min första OTB faceplant. Den lämnades nog att samlas in av staden nånstans till sist tyvärr.

Sån men svart-grön-grå eller nåt (har för mig att den hade annat nummer än 500) var min första egna "MTB", som jag fick av en bekant, och som på ett sätt startade min resa till att bli cyklo c:a 2009.

Kvaddade framhjulet i en spontan/oönskad stoppie vid panikbromsning för ett barn som kom farandes från brant sidogata (gick bra). Fick ett nytt framhjul av nån. Gjorde min första OTB faceplant. Den lämnades nog att samlas in av staden nånstans till sist tyvärr.
Charmen med äldre cyklar (bilar mm) är att det alltid dyker upp folk som har minnen kopplade till objektet. ?? Dock rätt smärtsamt minne för dig med en faceplant.. ?

Jag hade också en sådan kanariefågel en gång i tiden. Väcker vissa minnen när man ser en sådan nu. Bland annat när jag höll på att köra ihjäl mig på fyllan och så när höll på att bryta nyckelbenet. Eller cyklade ner i sjön..
Nåja, gamla minnen från förr väcker den allt....

Har vänt ut å in på mitt förråd nu å hittar ej någon bakväxel.. Har du möjlighet å skicka bild på växel å styre så vore det super!

I övrigt så har jag testat att montera frambromsen och är inte helt nöjd med utseendet, då de är svarta.. har kvar original i chrome, som är lite mindre/nättare i designen men kräver rengöring då de har spår av gul färg ifrån när gaffeln målades utan maskering.. ??

image.jpg

image.jpg

Låter som du måste slipa oavsett så bara gå lös och ta bort färgen på v-bromsarna? ?
Om jag kör på de svarta så behöver jag ej slipa/rengöra…

Här är en close up ifrån inspirations cykelns original bromsar:
IMG_0469.jpeg

Men desto mer jag kollar så känns det ändå som det funkar med de svarta, så tror jag börjar med dem iaf så jag får ihop cykeln så får jag klura ett varv till sen.

Har vänt ut å in på mitt förråd nu å hittar ej någon bakväxel.. Har du möjlighet å skicka bild på växel å styre så vore det super!

I övrigt så har jag testat att montera frambromsen och är inte helt nöjd med utseendet, då de är svarta.. har kvar original i chrome, som är lite mindre/nättare i designen men kräver rengöring då de har spår av gul färg ifrån när gaffeln målades utan maskering.. ??

Visa bilaga 643749

Visa bilaga 643750
Det är inte den mest spännande bakväxeln, men den funkade sist den satt på.
Styret är rätt lätt och fint i aluminium och kommer från en high-end kona vill jag minnas.

Bilagor

• 20230805_133918.JPG
    20230805_133918.JPG
    332.8 KB · Besök: 127
  • 20230805_133850.JPG
    20230805_133850.JPG
    527.2 KB · Besök: 122
Jag har ett orginalstyre till en Merida albon tech XT om du är intresserad. Det är i samma kamouflagestuk som ramen, men jag tror färgerna skiljer sig lite.

Det är inte den mest spännande bakväxeln, men den funkade sist den satt på.
Styret är rätt lätt och fint i aluminium och kommer från en high-end kona vill jag minnas.
Den växeln ser bättre ut än jag föreställt mig då den har svarta detaljer mm. Så den vill jag gärna ha.. ? styret ser bra ut med. Skickar DM med min adress mm.

Jag har ett orginalstyre till en Merida albon tech XT om du är intresserad. Det är i samma kamouflagestuk som ramen, men jag tror färgerna skiljer sig lite.
Ah coolt, misstänker det ser ut så här?
IMG_1141.jpeg

Som sagt fel färg isåfall, är det mörkgrå/svart kan det vara intressant, skicka gärna bild på dem eller här i tråden.

Den växeln ser bättre ut än jag föreställt mig då den har svarta detaljer mm. Så den vill jag gärna ha.. ? styret ser bra ut med. Skickar DM med min adress mm.
Låter bra, skicka pm så löser vi det. Kommer inte ihåg vad du sa om pedaler men sprang på ett par tidsenliga i gömmorna igår om du vill ha dem också?

Bilagor

• 20230806_084543.JPG
    20230806_084543.JPG
    441.7 KB · Besök: 102
Idag kom det en liten leverans på posten! Projektet har officiellt fått din första sponsring! Stort tack @L.and ! Karmakontot är uppfyllt.

Ett styck styre och likaså tidsenlig bakväxel.

Bilagor

• IMG_1174.jpeg
    IMG_1174.jpeg
    717.5 KB · Besök: 92
Hade lite tråkigt häromdagen så testade att lacka en gammal styrstång i samma gula färg som cykels gaffel och baktriangel.

Hiss eller diss? Gjorde det snabbt så blir det skarpt läge så slipas den ner så det blir jämnt å lackas om. Kluven.. ??

Bilagor

• IMG_1177.jpeg
    IMG_1177.jpeg
    993.5 KB · Besök: 71
  • IMG_1175.jpeg
    IMG_1175.jpeg
    1.1 MB · Besök: 78
Idag har jag skaffat en sadel till projektet! Dags å börja jaga rätt på en Sadelstolpe.. ska bara mäta sadelröret först men gissar på 27,2..

Sa jag att sadeln var gul? ????

Bilagor

• IMG_1192.jpeg
    IMG_1192.jpeg
    922 KB · Besök: 70
  • IMG_1195.jpeg
    IMG_1195.jpeg
    920.5 KB · Besök: 81
  • IMG_1193.jpeg
    IMG_1193.jpeg
    765.9 KB · Besök: 69
  • IMG_1194.jpeg
    IMG_1194.jpeg
    751.9 KB · Besök: 69
Försökt mäta sadelröret idag med ett kasst gammalt plast skjutmått jag hade liggandes. Är mindre än 27,2 som jag trodde. Testade en 27,2 stolpe för säkerhets skull ifrån en av mina andra cyklar å fick bekräftat att det behövs en smalare stolpe.. 26.x.. Ska se om jag kan låna hem ett ordentligt digitalt skjutmått ifrån jobbet imorgon..

IMG_1203.jpeg

Kunde ej låta bli att testa att montera den gula styrstammen. Styret som kom på posten hade lite för smal diameter så testade med ett annat kort styre jag hade liggandes som jag haft som ”testpinne ” i många år.

Fick en knäpp idé.. kanske ska köra på neonrosa styre.. ?? . Tycker det gifte sig bra med stuket på cykeln å går ju att byta om man ångrar sig.. Har en burk kvar om jag skulle lacka om det rosa styret då det är slitet samt att det är dekaler som måste slipas bort.. Temamässigt är det neon rosa (om än lite) i dekalerna på cykeln.

Frambromsen sitter med en stripes på överröret för att ej va ivägen tills jag fått på styre och styrstam permanent.

Bilagor

• IMG_1202.jpeg
    IMG_1202.jpeg
    663.5 KB · Besök: 135
  • IMG_1197.jpeg
    IMG_1197.jpeg
    914.7 KB · Besök: 137
  • IMG_1198.jpeg
    IMG_1198.jpeg
    964.1 KB · Besök: 124
  • IMG_1199.jpeg
    IMG_1199.jpeg
    744.8 KB · Besök: 131
  • IMG_1200.jpeg
    IMG_1200.jpeg
    667.3 KB · Besök: 125
  • IMG_1201.jpeg
    IMG_1201.jpeg
    767.9 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
Rosa styre helt för!
Ja visst blev det bra!?

Så får det bli! ??

Och gula styrstammen passar bra med tycker jag. Ifrån sidan ser dock vinkeln på den helt galen ut men känns som rimlig höjd på styrstammen när man står och håller i styret. Får se hur känslan är när man kan sitta på cykeln (när jag har en Sadelstolpe..)

Ska se om jag kan hinna slipa ner å måla styrstam och styre i helgen.

Slipat styret idag och lagt på ett lager grundfärg.
..imorgon blir det rosa! ?

..för det är dumt å göra det gult? ??

Bilagor

• IMG_1229.jpeg
    IMG_1229.jpeg
    1.2 MB · Besök: 79
  • IMG_1230.jpeg
    IMG_1230.jpeg
    1.3 MB · Besök: 76
  • IMG_1231.jpeg
    IMG_1231.jpeg
    866.1 KB · Besök: 73