Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men det står i receptet att man ska köpa the cheap stuff från slime. Inte riktig sealant.Men om det kostar 200kr per liter i storpack så måste man göra väldans många liter för att priset ska gå ned. Hur många liter gör ni av med? Vad får man för pris från grossist om man köper typ samma volym av dem fast färdigblandad?
Lite rimligare volym
![]()
JOE´S Super MTB Slanglöst tätningsmedel 5L, Vit | Bikeinn
Få JOE´S Super MTB i Vit för 715.99 kr. Perfekt för cykling med snabb leverans. Köp Reparation på Bikeinn!www.tradeinn.com
Konstigt att större partiklar påverkar livslängden?Hur l
Det verkar dessutom vara en bra vätska som håller länge.
Jag undrar hur länge bil och traktor vätska håller. Är den inte bara gjort för att hälla i och täta när man har en punka och inte för att har i däcken längre tid? En tysk magazin gjorde en test där dom sätt till störa partiklar i vätskan. Då tätade stora hål, men livslängden gick ner från 6 till 3 månader vid största partiklarna.
Konstigt att större partiklar påverkar livslängden?
Men det är kanske det det är. Riktigt stora partiklar i den som tätar 22mmm hål?
Jag vill nog ner mot 10-50kr liter för att hantera 20l dunk och eventuellt filtrera skiten.
Ja, den klumpar sig mer. Frågan är om bara partiklar skiljer eller även övrigt recept.Jag minns inte varför det är. Men Stans Race sealant, som har partiklar, håller halv så länge som vanliga Stans, som inte har partiklar.
Fast det blir det ju inte om man häller över från däck till däck hela tiden. Så fort dunstar det inte. Om man inte har väldigt många cyklar och hjulpar då. Jag gör av med nån liter om året på två cyklar där däcken byts ett par tre ggr fram och tillbaka före/efter resor.
Givet häller man över, eller suger upp med t ex Orange Seals flaskor. En del blir kvar, en del har blivit vattnigt, en del spills ?.
Jag gör av med nån liter och både TS och hans grabb tävlar vad jag vet i alla grenar som finns under Scf's flagga så det blir nog många byten.
Själv byter jag nog bara sulor ~70 om året, gillar att ha "rätt" däck för uppgiften.
Eller cyklat mer och känt efter mindre ?Menar du verkligen 70 gånger om året? Då skulle jag köpa flera hjulpar för att får ned antal byte.
Menar du verkligen 70 gånger om året? Då skulle jag köpa flera hjulpar för att får ned antal byte.
Jag har flera hjulpar, men är mitt i att hälften har 12 och andra hälften 11 delat än så ibland är det enklare att byta däck än hub.
Ja, det är väl inte så jättemycket egentligen? Menar inte par då, framdäcket byts betydligt oftare.
Det känns enormt mycket.Jag har flera hjulpar, men är mitt i att hälften har 12 och andra hälften 11 delat än så ibland är det enklare att byta däck än hub.
Ja, det är väl inte så jättemycket egentligen? Menar inte par då, framdäcket byts betydligt oftare.
Behöver man ens vätska om man aldrig punkar?om en har jättetjocka dh-däck och aldrig punkar
siffran 70 var ju bara ett jättekul skämt och referens till ovan diskussion. jag har inte lyckats räkna hem extra hjul till alla cyklar trots guckspill och ockerguckpriser.70 byten genom en vinter....
låter som en extra uppsättning hjul vore av intresse?
Nya hipsterpysslet efter biodling och surdeg: blanda tubeless-gucka...
?
Havrekli skulle nog funka toppen ??Måste den då vara soja eller havre-baserad?
Jag känner igen det där! ? En ganska vettig lösning är att ha ett alternativt framhjul med annat däck, för bak tycker jag att det kan duga med samma däck året om (Maxxis Rekon i mitt fall).mtb:n: på sommaren brukar det vara ganska få byten, men så får jag för mig att det ska i en korv bak, eller att en korv ska ur fram. eller så ska korvhelvetet i igen fram. på hösten lägger jag på några knottriga däck, sen lackar jag på att det dödar all cykelglädje, byter till sommardäcken som jag sen kör sönder, byter till höstdäcken igen, men då kommer vintern, då ska vinterdäcken på, som jag tröttnar på och tänker att det går kanske med höstdäcken ändå, men jädrar vad jag glider omkring, bäst att köra vinterdäck igen, i alla fall fram. sen töar det, på med höstdäcken igen. sen fryser det och blir stenhårt och nästan ingen is, drömföre! sommardäck på. sen blir det blött... och sen vinter i facking april igen! dubbdäck fram igen. sen kommer våren och hela höstdebaclet upprepas.
Eller hipstervarianten med egenodlad biodynamisk korkek ?Intressant tråd det här! Själv gick jag loss på en annan vansinnigt överprisad grej först - inserts. Har experimenterat en del med remsade liggunderlag (EVA-foam) med (tycker jag) gott resultat. Men det är väl ämne för en annan tråd.
Tycker också Vincents är rätt bra, men den är lite tjock vilket gör den odryg (man behöver rätt mycket för att den ska täta hål) - men gillar att den är vattenlöslig, enkelt att tvätta ur.Är det verkligen guckan som spränger budgeten i denna hobbyn?
Jag kör numera vincents - den är både ok pris och hittills fungerar den kanon. Tidigare har jag kört orange mfl och det som verkar skilja vincents är mer/större partiklar.
Cool! Det funkade ju.
Har sett lite klipp på Youtube och det borde väl fungera ganska bra? Hur gör du?Intressant tråd det här! Själv gick jag loss på en annan vansinnigt överprisad grej först - inserts. Har experimenterat en del med remsade liggunderlag (EVA-foam) med (tycker jag) gott resultat. Men det är väl ämne för en annan tråd.
Är det verkligen guckan som spränger budgeten i denna hobbyn?
Jag kör numera vincents - den är både ok pris och hittills fungerar den kanon. Tidigare har jag kört orange mfl och det som verkar skilja vincents är mer/större partiklar.
Jag klipper en "lagom bred" remsa för att passa inne i däcket men som fortfarande är lite bredare än fälgen. Gör hål i den med ca 10-15 cm avstånd med en äppelurkärnare (!) så att guckan kan passera fritt. Värmer sen de kapade ytorna med en värmepistol för att "sluta cellerna" (fick tipset från en cosplay-sida). Skarvar ihop med buntband till en lagom lång ring, blir tyvärr två skarvar då liggunderlag bara är 180 cm långa. Sen är det bara att lägga in i däcket och köra.Har sett lite klipp på Youtube och det borde väl fungera ganska bra? Hur gör du?
coolt, blir nästa hemmaprojekt :)Jag klipper en "lagom bred" remsa för att passa inne i däcket men som fortfarande är lite bredare än fälgen. Gör hål i den med ca 10-15 cm avstånd med en äppelurkärnare (!) så att guckan kan passera fritt. Värmer sen de kapade ytorna med en värmepistol för att "sluta cellerna" (fick tipset från en cosplay-sida). Skarvar ihop med buntband till en lagom lång ring, blir tyvärr två skarvar då liggunderlag bara är 180 cm långa. Sen är det bara att lägga in i däcket och köra.
Tanken var att få till nåt liknande TyreInvader - syftet är framförallt att rädda fälgar vid genomslag och undvika störiga snakebites. Det syftet tycker jag är väl uppfyllt. Har också rullat (lugnt) hem ett par kilometer på det en gång, men det däcket blev aldrig riktigt sig likt igen i sidorna.
effetto mariposa vegelatex can det mycket väl vara det, har typ konsistensen av kall potatis och purjosoppaMig veterligen är det inte grönsakssaft och ärtpulver i köpe-gucka.
Ja, förhoppningsvis inser alla att Alingsåsarna inte sitter o blandar i köket eller för den delen lägger syr kläder, gjuter plast till flaskhållare etc utan kör OEM efter egen beställning och i viss fall egen spec.Baksidan på Vincents säger ”Made in UK” så man undrar ju vilken av tillverkarna som producerar för dem.
Kanske det, men jultomten finns väl?Ja, förhoppningsvis inser alla att Alingsåsarna inte sitter o blandar i köket eller för den delen lägger syr kläder, gjuter plast till flaskhållare etc utan kör OEM efter egen beställning och i viss fall egen spec.
Jo, den värdelösa sörjan tänkte jag också på. Hoppas inte fler stackare blir lurade att köpa möget.effetto mariposa vegelatex can det mycket väl vara det, har typ konsistensen av kall potatis och purjosoppa
Instämmer i kören, tur att jag bara köpte en liten flaska av det för test…Jo, den värdelösa sörjan tänkte jag också på. Hoppas inte fler stackare blir lurade att köpa möget.
härligt med egentillverkning:)Jag klipper en "lagom bred" remsa för att passa inne i däcket men som fortfarande är lite bredare än fälgen. Gör hål i den med ca 10-15 cm avstånd med en äppelurkärnare (!) så att guckan kan passera fritt. Värmer sen de kapade ytorna med en värmepistol för att "sluta cellerna" (fick tipset från en cosplay-sida). Skarvar ihop med buntband till en lagom lång ring, blir tyvärr två skarvar då liggunderlag bara är 180 cm långa. Sen är det bara att lägga in i däcket och köra.
Tanken var att få till nåt liknande TyreInvader - syftet är framförallt att rädda fälgar vid genomslag och undvika störiga snakebites. Det syftet tycker jag är väl uppfyllt. Har också rullat (lugnt) hem ett par kilometer på det en gång, men det däcket blev aldrig riktigt sig likt igen i sidorna.
Japp, tricket är att hitta ett liggunderlag av den lite tätare/lyxigare/tjockare/tyngre sorten, typ tjockare yogamatta.härligt med egentillverkning:)
sen förstås, pumpar du till 1 bar kommer inlägget gå ner till ungefär halva sin volym ponerat att cellerna verkligen är 'slutna'. dock kan man ha lite tvivel om den saken; liggunderlag är inte vad jag vet kända för att ändra sin volym med höjden över havet.
Men om du bara klipper en remsa och vad har ett liggunderlag för tjocklek 10-20 mm då en korv ligger på 45 mm. beroende på vilken däcks dimension man använder 45mm funkar till 2.4 däckJapp, tricket är att hitta ett liggunderlag av den lite tätare/lyxigare/tjockare/tyngre sorten, typ tjockare yogamatta.