Blanda egen tubeless-gucka?

Men om det kostar 200kr per liter i storpack så måste man göra väldans många liter för att priset ska gå ned. Hur många liter gör ni av med? Vad får man för pris från grossist om man köper typ samma volym av dem fast färdigblandad?

Men om det kostar 200kr per liter i storpack så måste man göra väldans många liter för att priset ska gå ned. Hur många liter gör ni av med? Vad får man för pris från grossist om man köper typ samma volym av dem fast färdigblandad?
Ja, men det står i receptet att man ska köpa the cheap stuff från slime. Inte riktig sealant.

Uppenbarligen är inte bilgucka billigare vid samma volym

Hur l
Lite rimligare volym

Det verkar dessutom vara en bra vätska som håller länge.

Jag undrar hur länge bil och traktor vätska håller. Är den inte bara gjort för att hälla i och täta när man har en punka och inte för att har i däcken längre tid? En tysk magazin gjorde en test där dom sätt till störa partiklar i vätskan. Då tätade stora hål, men livslängden gick ner från 6 till 3 månader vid största partiklarna.

Hur l

Det verkar dessutom vara en bra vätska som håller länge.

Jag undrar hur länge bil och traktor vätska håller. Är den inte bara gjort för att hälla i och täta när man har en punka och inte för att har i däcken längre tid? En tysk magazin gjorde en test där dom sätt till störa partiklar i vätskan. Då tätade stora hål, men livslängden gick ner från 6 till 3 månader vid största partiklarna.
Konstigt att större partiklar påverkar livslängden?

Men det är kanske det det är. Riktigt stora partiklar i den som tätar 22mmm hål?

Jag vill nog ner mot 10-50kr liter för att hantera 20l dunk och eventuellt filtrera skiten.

Konstigt att större partiklar påverkar livslängden?

Men det är kanske det det är. Riktigt stora partiklar i den som tätar 22mmm hål?

Jag vill nog ner mot 10-50kr liter för att hantera 20l dunk och eventuellt filtrera skiten.

Jag minns inte varför det är. Men Stans Race sealant, som har partiklar, håller halv så länge som vanliga Stans, som inte har partiklar.

Fast det blir det ju inte om man häller över från däck till däck hela tiden. Så fort dunstar det inte. Om man inte har väldigt många cyklar och hjulpar då. Jag gör av med nån liter om året på två cyklar där däcken byts ett par tre ggr fram och tillbaka före/efter resor.

Givet häller man över, eller suger upp med t ex Orange Seals flaskor. En del blir kvar, en del har blivit vattnigt, en del spills ?.

Jag gör av med nån liter och både TS och hans grabb tävlar vad jag vet i alla grenar som finns under Scf's flagga så det blir nog många byten.
Själv byter jag nog bara sulor ~70 om året, gillar att ha "rätt" däck för uppgiften.

Givet häller man över, eller suger upp med t ex Orange Seals flaskor. En del blir kvar, en del har blivit vattnigt, en del spills ?.

Jag gör av med nån liter och både TS och hans grabb tävlar vad jag vet i alla grenar som finns under Scf's flagga så det blir nog många byten.
Själv byter jag nog bara sulor ~70 om året, gillar att ha "rätt" däck för uppgiften.

Menar du verkligen 70 gånger om året? Då skulle jag köpa flera hjulpar för att får ned antal byte.

Kul att det blev så mycket stimmande om detta :) Jo, det är sant. Både jag och grabben kör en del och det byts däck till höger och vänster. Den senaste vätskan jag hade (wtb) vara bara till att kassera varje gång man bytte däck. Blir onödigt dyrt.
Men sjukt många bra tips har ni gett mig även om jag inte har blivit avskräckt :) Jag ska testa
Att köpa denna https://www.amazon.co.uk/Off-Road-T...ywords=oko+tyre+sealant&qid=1692185064&sr=8-1 och späda ut. Det verkar vara en lagom start.

Menar du verkligen 70 gånger om året? Då skulle jag köpa flera hjulpar för att får ned antal byte.

Jag har flera hjulpar, men är mitt i att hälften har 12 och andra hälften 11 delat än så ibland är det enklare att byta däck än hub.

Ja, det är väl inte så jättemycket egentligen? Menar inte par då, framdäcket byts betydligt oftare.

Jag har flera hjulpar, men är mitt i att hälften har 12 och andra hälften 11 delat än så ibland är det enklare att byta däck än hub.

Ja, det är väl inte så jättemycket egentligen? Menar inte par då, framdäcket byts betydligt oftare.

Det är jättemycket oftare än jag byter. Jag kommer till något som 6 däckbyte varje år per MTB, så 12 för mig. Om vi räknar alla MTB i familjen blir det mer, men nuförtiden hjälper sonen till lite.

Det känns enormt mycket.

Jag cyklar ändå rätt många hundra timmar om året och byter typ 6 ggr fram/bak. Till och från tunga däck för årets oftast tre resor.

Eller byter du så du alltid har helt nya däck? Isf kan jag befria dig från eventuellt överskott billigt ?

Blir också nyfiken på vad alla bytena är bra för. Är det så olika funktioner att däckbyte är nödvändigt varje gång? Är det favoritdäcken som ska växlad mellan två cyklar (med affektionsvärde då, annars har man väl två uppsättningar)? Slits de ut efter varje runda?

Jag byter däck två gånger per år, sommar- och vinterdäck. På en cykel (än så länge), övriga kör med samma året runt.

blir rätt många däckbyten för mig också.

gruscykeln: snabbdäcken och mysdäcken, fram och tillbaka efter humör.

allt-i-allo-packåsnan: maj-nov inga byten, dec-april c:a 70 byten mellan vinter- och sommardäck. jag avskyr oljudet från dubbdäcken på isfri asfalt.

mtb:n: på sommaren brukar det vara ganska få byten, men så får jag för mig att det ska i en korv bak, eller att en korv ska ur fram. eller så ska korvhelvetet i igen fram. på hösten lägger jag på några knottriga däck, sen lackar jag på att det dödar all cykelglädje, byter till sommardäcken som jag sen kör sönder, byter till höstdäcken igen, men då kommer vintern, då ska vinterdäcken på, som jag tröttnar på och tänker att det går kanske med höstdäcken ändå, men jädrar vad jag glider omkring, bäst att köra vinterdäck igen, i alla fall fram. sen töar det, på med höstdäcken igen. sen fryser det och blir stenhårt och nästan ingen is, drömföre! sommardäck på. sen blir det blött... och sen vinter i facking april igen! dubbdäck fram igen. sen kommer våren och hela höstdebaclet upprepas.

Intressant tråd det här! Själv gick jag loss på en annan vansinnigt överprisad grej först - inserts. Har experimenterat en del med remsade liggunderlag (EVA-foam) med (tycker jag) gott resultat. Men det är väl ämne för en annan tråd.

mtb:n: på sommaren brukar det vara ganska få byten, men så får jag för mig att det ska i en korv bak, eller att en korv ska ur fram. eller så ska korvhelvetet i igen fram. på hösten lägger jag på några knottriga däck, sen lackar jag på att det dödar all cykelglädje, byter till sommardäcken som jag sen kör sönder, byter till höstdäcken igen, men då kommer vintern, då ska vinterdäcken på, som jag tröttnar på och tänker att det går kanske med höstdäcken ändå, men jädrar vad jag glider omkring, bäst att köra vinterdäck igen, i alla fall fram. sen töar det, på med höstdäcken igen. sen fryser det och blir stenhårt och nästan ingen is, drömföre! sommardäck på. sen blir det blött... och sen vinter i facking april igen! dubbdäck fram igen. sen kommer våren och hela höstdebaclet upprepas.
Jag känner igen det där! ? En ganska vettig lösning är att ha ett alternativt framhjul med annat däck, för bak tycker jag att det kan duga med samma däck året om (Maxxis Rekon i mitt fall).
Att byta framhjul går skitfort och man behöver inte bry sig om kassettslitage och sånt. Billigt är det också eftersom navet kan vara vilket skräp som helst; det är ju bara ett "rör med kullager i".

-------------

Edit: On topic så brukar jag handla Stans i strax-under-litern-förpackning från Tüskland, och då kostar det inte så farligt.

Är det verkligen guckan som spränger budgeten i denna hobbyn?

Jag kör numera vincents - den är både ok pris och hittills fungerar den kanon. Tidigare har jag kört orange mfl och det som verkar skilja vincents är mer/större partiklar.

Jag kör numera vincents - den är både ok pris och hittills fungerar den kanon. Tidigare har jag kört orange mfl och det som verkar skilja vincents är mer/större partiklar.
Tycker också Vincents är rätt bra, men den är lite tjock vilket gör den odryg (man behöver rätt mycket för att den ska täta hål) - men gillar att den är vattenlöslig, enkelt att tvätta ur.

Baksidan på Vincents säger ”Made in UK” så man undrar ju vilken av tillverkarna som producerar för dem.

Har sett lite klipp på Youtube och det borde väl fungera ganska bra? Hur gör du?
Jag klipper en "lagom bred" remsa för att passa inne i däcket men som fortfarande är lite bredare än fälgen. Gör hål i den med ca 10-15 cm avstånd med en äppelurkärnare (!) så att guckan kan passera fritt. Värmer sen de kapade ytorna med en värmepistol för att "sluta cellerna" (fick tipset från en cosplay-sida). Skarvar ihop med buntband till en lagom lång ring, blir tyvärr två skarvar då liggunderlag bara är 180 cm långa. Sen är det bara att lägga in i däcket och köra.

Tanken var att få till nåt liknande TyreInvader - syftet är framförallt att rädda fälgar vid genomslag och undvika störiga snakebites. Det syftet tycker jag är väl uppfyllt. Har också rullat (lugnt) hem ett par kilometer på det en gång, men det däcket blev aldrig riktigt sig likt igen i sidorna.

Jag klipper en "lagom bred" remsa för att passa inne i däcket men som fortfarande är lite bredare än fälgen. Gör hål i den med ca 10-15 cm avstånd med en äppelurkärnare (!) så att guckan kan passera fritt. Värmer sen de kapade ytorna med en värmepistol för att "sluta cellerna" (fick tipset från en cosplay-sida). Skarvar ihop med buntband till en lagom lång ring, blir tyvärr två skarvar då liggunderlag bara är 180 cm långa. Sen är det bara att lägga in i däcket och köra.

Tanken var att få till nåt liknande TyreInvader - syftet är framförallt att rädda fälgar vid genomslag och undvika störiga snakebites. Det syftet tycker jag är väl uppfyllt. Har också rullat (lugnt) hem ett par kilometer på det en gång, men det däcket blev aldrig riktigt sig likt igen i sidorna.
coolt, blir nästa hemmaprojekt :)

Baksidan på Vincents säger ”Made in UK” så man undrar ju vilken av tillverkarna som producerar för dem.
Ja, förhoppningsvis inser alla att Alingsåsarna inte sitter o blandar i köket eller för den delen lägger syr kläder, gjuter plast till flaskhållare etc utan kör OEM efter egen beställning och i viss fall egen spec.

härligt med egentillverkning:)

sen förstås, pumpar du till 1 bar kommer inlägget gå ner till ungefär halva sin volym ponerat att cellerna verkligen är 'slutna'. dock kan man ha lite tvivel om den saken; liggunderlag är inte vad jag vet kända för att ändra sin volym med höjden över havet.

härligt med egentillverkning:)

sen förstås, pumpar du till 1 bar kommer inlägget gå ner till ungefär halva sin volym ponerat att cellerna verkligen är 'slutna'. dock kan man ha lite tvivel om den saken; liggunderlag är inte vad jag vet kända för att ändra sin volym med höjden över havet.
Japp, tricket är att hitta ett liggunderlag av den lite tätare/lyxigare/tjockare/tyngre sorten, typ tjockare yogamatta.

Japp, tricket är att hitta ett liggunderlag av den lite tätare/lyxigare/tjockare/tyngre sorten, typ tjockare yogamatta.
Men om du bara klipper en remsa och vad har ett liggunderlag för tjocklek 10-20 mm då en korv ligger på 45 mm. beroende på vilken däcks dimension man använder 45mm funkar till 2.4 däck
Men vad skyddar liggunderlaget egentligen fälgen och hur mycket dött utrymme är det i mellan däck och liggunderlag.

Tillbaka
Topp