Välj smala däck om du kör dubbat

W106 är ett jävla trist och konstigt däck egentligen. Funkar förvisso utmärkt för att göra så att man inte ramlar på vintern, men det finns andra däck som också gör det utan att vara lika hemska.

Nu har jag inte läst genom tråden ordentligt, men försöker vara ekonomisk till vintern p försöka mig på att sätta dubbdäck på min racer. Just nu sitter 22 breda, och med lite tur kan jag få på 32. Funkar sådana dubbdäck i Skåne? Pendlar mellan Lund och malmö.

Nu har jag inte läst genom tråden ordentligt, men försöker vara ekonomisk till vintern p försöka mig på att sätta dubbdäck på min racer. Just nu sitter 22 breda, och med lite tur kan jag få på 32. Funkar sådana dubbdäck i Skåne? Pendlar mellan Lund och malmö.

Inte många dagar det behövs dubb den biten och andelen dagar med spårig frusen snömodd är väl under tre på en hel vinter. Skulle säga att det fungerar, men ha dubbla hjulpar så du kan åka vanliga alla andra dagar.

Jag försökte köpa dubbdäck på ett tips i fynd-tråden. blev lite förvånad när de inte dykt upp och märkte att ordern hade blivit nekad. Undrar vad jag ska köra på i år då.

Jag vill vända på steken och hävdar att om man har smala däck så bör de vara dubbade på vintern.

de dagar man mest önskar dubb, dvs spårigt påfruset före,detta slask, är inte kul med smala däck. de spårar otäckt även om de har dubb.

en sak jag märkt iom moderna bättre cykellampor är att behovet av dubb minskar, iom att man kan värdera underlaget bättre, därigenom styra förbi farligheterna på ett effektivare sätt.

Inte många dagar det behövs dubb den biten och andelen dagar med spårig frusen snömodd är väl under tre på en hel vinter. Skulle säga att det fungerar, men ha dubbla hjulpar så du kan åka vanliga alla andra dagar.
Tackar! Jag råkar ha ett extra par hjul oppe på vinden. De borde passa. Och är det riktigt jävla pussväder åker jag tåg.

de dagar man mest önskar dubb, dvs spårigt påfruset före,detta slask, är inte kul med smala däck. de spårar otäckt även om de har dubb.

en sak jag märkt iom moderna bättre cykellampor är att behovet av dubb minskar, iom att man kan värdera underlaget bättre, därigenom styra förbi farligheterna på ett effektivare sätt.
Hur breda pratar vi för att det inte skall kännas spårigt med frusen modd..?

enligt min smak inte 42" = 42 tum :)

men 42 mm är väl ett bra riktnärke, då klarar man sig rätt bra utan dubb, 47 ännu bättre, så länge gummiblandningen är greppig, mjuk och bra? 37 kan gå bra i vissa fall, 32 på riktigt vinterunderlag mer eller mindre kräver dubb..

Man märker att tråden ursprungligen startades för nästan tio år sen när nån skriver att 28mm däck inte får plats på dennes racer...!

Själv kör jag 23mm på vintern så länge det är barmark och plusgrader (dvs typ större delen av vintern). Funkar sämre när det väl blir vinter på allvar, förstås...

De dagar man önskar man hade dubbdäck i Skåne är det inte pga påfruset slask utan underkylt regn / svartis eller påfrusna vattenpölar på GC-banan. Eftersom det saltas mer än sandas / grusas på cykelbanor runt Malmö/Lund så får man antigen lita på att halkbekämpningrn gjort ett bra jobbeller att man själv är tillräckligt utrustad.

Att styra förbi farligheter fungerar dock endast om man har rörelsemån till det. På landsväg med halvbra vägren hade iaf jag varit väldigt tveksam till att enbart lita på att kunna läsa vägen då jag inte vet vad som kommer snett bakom till vänster. Likaså på cykelbanor är man sällan så helt fri och banan så bred att man alltid kan välja eget spår utan att medtrafikanter tycker att man tar sig friheter. Till sist, bra lampa hjälper sällan mot den där isfläcken bakom skymda kurvan, den som överraskar även i dagsljus
IMG_0507.jpeg

Att styra förbi farligheter fungerar dock endast om man har rörelsemån till det. På landsväg med halvbra vägren hade iaf jag varit väldigt tveksam till att enbart lita på att kunna läsa vägen då jag inte vet vad som kommer snett bakom till vänster. Likaså på cykelbanor är man sällan så helt fri och banan så bred att man alltid kan välja eget spår utan att medtrafikanter tycker att man tar sig friheter. Till sist, bra lampa hjälper sällan mot den där isfläcken bakom skymda kurvan, den som överraskar även i dagsljus
Visa bilaga 647253
landsväg och issvålar i vägrenen är ett problemområde, så ser jag det också. men ser du en fläck som på bilden. är det bara att köra rakt över den. inget händer. oavsett däck.

ser du den inte, och försöker dig på en inspirerad sväng just där behöver du ice spiker pro för att klara dig. no less.

så vill åter framhålla att bra lampor minskar behovet av dubbdäck, men ökar förstås också tryggheten om man har dem. och dubbdäck är som sagt en klar tillgång på spårig påfrusen slask, och kan jag tillägga helt nödvändiga på en film av underkylt regn.

vid risk för dessa omständigheter eller för den delen osäkert läge har jag en dubbpendlare beredd. och då är den ju en klar tillgång:) det brukar i mälardalen röra sig om i värsta fall 10 dagar på en vinter, men oftare noll.

resten av dagarna njuter jag av bättre rull och mindre oljud på dubbfria varianter. och bra lampor, en glädje även det.

landsväg och issvålar i vägrenen är ett problemområde, så ser jag det också. men ser du en fläck som på bilden. är det bara att köra rakt över den. inget händer. oavsett däck.

Det är precis det du inte kan i den här situationen eftersom den är i utgången av en kurva där man inte kan/hinnernavbryta svängen och köra rakt fram (och ner i diket på andra sidan). Eftersom det är en påfrusen pöl är den precis så blank att ett odubbat däck inte har en chans men med ett dubbat däck som t.ex Marathon Winter klarar man sig tillräckligt för att behålla gummit nedåt.

Poängen var dock att den svepande generella beskrivningen när man skulle vilja ha dubbat när det är en högst personlig preferens baserat på förhållanden där man bor och cyklar. Precis som när man diskuterar pendlingsdäck i allmänhet.

vore det mörkt på platsen och man kör med sedvanlig cykelbelysning utan sidospridning där en tjugo meter framåt har du definitivt en poäng.

Tillbaka
Topp