[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det gjorde inte jag heller i början. Men det är så enkelt att det är bromskraften i regenereringen man gärna dimensionerar efter för att kunna återvinna mesta möjliga energi och på så vis få vettig förbrukning.
Motoreffekt får man lite på köpet.
Sen är det ju så att early adopters tenderar att vara villiga att lägga lite pengar på sina inköp och då vil man säkert ha en bil att flexa lite med vid rödljusen så en motorstark bil är lättare att sälja i början när man behöver ta mycket betalt.
Saken är den att elmotorer är fina på det sättet att mer kW inte innebär mer förbrukning per se. Det går givetvis att utnyttja mer av effekten och därmed förbruka mer, men en elmotor med 100kW maxeffekt drar inte mindre ström vid en användning av 60kW än vad en elmotor med en maxeffekt på 300kW gör. Viktskillnaden och konstruktionskostnadsskillnaden är dessutom marginell

Dessutom klarar de ju inte peak-effekten i särskilt lång tid. Men det är inget problem, man kör ju inte fullgas i tio minuter, det rör sig om sekunder snarare.

Saken är den att elmotorer är fina på det sättet att mer kW inte innebär mer förbrukning per se. Det går givetvis att utnyttja mer av effekten och därmed förbruka mer, men en elmotor med 100kW maxeffekt drar inte mindre ström vid en användning av 60kW än vad en elmotor med en maxeffekt på 300kW gör. Viktskillnaden och konstruktionskostnadsskillnaden är dessutom marginell
Också helt sant!

Sen är det iofs andra saker som måste dimensioneras upp om man ökar effekten. Däck och bromsar exvis. Eller bromsar kanske mest hänger ihop med vikt och toppfart. Vad vet jag.
Tror nog att locka early adopters med mycket förväntningar har slagit högre än regen-nivån. Hur ofta behöver man bromsa med 300kw? Det finns bromsar på bilen för de få tillfällena.

Sen är det iofs andra saker som måste dimensioneras upp om man ökar effekten. Däck och bromsar exvis. Eller bromsar kanske mest hänger ihop med vikt och toppfart. Vad vet jag.
Tror nog att locka early adopters med mycket förväntningar har slagit högre än regen-nivån. Hur ofta behöver man bromsa med 300kw? Det finns bromsar på bilen för de få tillfällena.

Det tror verkligen jag med.

Jag tror mycket av förklaringen ligger i batteriet. Har man designat det, och lagt ner kostnad i det, så att det kan ladda 100+ kW så innebär det att det kan leverera mycket mera ut. Att dimensionera de andra sakerna som motor och bromsar är en förhållandevis liten extrakostnad som är rimlig att ta för att locka de som uppskattar sånt, när man redan "investerat" i ett stort batteri.

Det är givetvis rent objektivt helt onödigt med en familjebil som gör 0-100 på <5 sekunder, det var ju riktigt bra sportbilsprestanda förr. Men det är trevligt och tvärtemot avgabilar så gör det bilen otroligt lättkörd att alltid veta att "hur mycket kraft som helst" alltid finns tillgängligt, helt utan fördröjning och utan förbrukningsstraff.

Det är lätt att fastna i tänket om hur det var förr, men även en 1000hk Plaid-tesla är lättkörd som en Nissan Micra.

Jaha, Bilia ska börja sälja XPENG. Utställning på Emporia. Vilket jävla namn.

Vad är det för skit?

Xpeng, Nio och några få till känns på en lite annan nivå. Men de kostar ju som etablerade bilmärken också.

Och jag hade varit rätt orolig för vad det finns för reservdelstillgång osv om några år, speciellt om de drar sig tillbaka från europeiska marknaden.

Xpeng, Nio och några få till känns på en lite annan nivå. Men de kostar ju som etablerade bilmärken också.

Och jag hade varit rätt orolig för vad det finns för reservdelstillgång osv om några år, speciellt om de drar sig tillbaka från europeiska marknaden.
Och med tanke på att Kina förbjuder Teslor på vissa vägar så vågar jag inte fundera på vad de Kinesiska bilarna kan göra på våra vägar. Kartlägger de allt? Eller varför tror de att andra bilar spionerar på dom?

Det är givetvis rent objektivt helt onödigt med en familjebil som gör 0-100 på <5 sekunder, det var ju riktigt bra sportbilsprestanda förr. Men det är trevligt och tvärtemot avgabilar så gör det bilen otroligt lättkörd att alltid veta att "hur mycket kraft som helst" alltid finns tillgängligt, helt utan fördröjning och utan förbrukningsstraff.

Det är lätt att fastna i tänket om hur det var förr, men även en 1000hk Plaid-tesla är lättkörd som en Nissan Micra.
Kan hålla med dig att prestandan är onödig även om det är både kul och ev omkörningar blir trygga. Men det går snabbt över och det bli snarare fokus på förbrukning.
Det är sällan man ser folk stoltsera med hur hög förbrukning man har efter vansinnesfärd utan de mest populära inläggen handlar om hur långt man kom på en laddning eller hur låg förbrukning man slog till med på en viss resa.
Så trots den enorma prestandan så blir det mer fokus på energisnål körning.

Och med tanke på att Kina förbjuder Teslor på vissa vägar så vågar jag inte fundera på vad de Kinesiska bilarna kan göra på våra vägar. Kartlägger de allt? Eller varför tror de att andra bilar spionerar på dom?

Jag har fått mycket god kundservice från Tesla. Kan ge dig flera horribla anekdoter från min tid som Volvo- och Audiägare. Det finns utmaningar hos alla märken.
Jag hade ett kort tag en Q4, det var det värsta jag haft i bilväg med avseende på kvaltiet.. fick faktiskt lämna tillbaka den och plockade ut en MY istället. Den är jag mycket mer nöjd med.

Galon. ja veganskt "läder" ha de allra flesta idag tyvärr. Är dock inte speciellt galonigt i känslan. Mindre svettigt än skinnet jag hade på min A4.
En ganska stor skillnad är ju att Volvo och Audi m.fl. åtminstone rättar sig efter utslag i ARN när det skiter sig. Det gör inte Tesla och återfinns således på Svarta listan. Men visst, vill man chansa är det ju bara att köra på ?

• Gilla
Reactions: rln
En ganska stor skillnad är ju att Volvo och Audi m.fl. åtminstone rättar sig efter utslag i ARN när det skiter sig. Det gör inte Tesla och återfinns således på Svarta listan. Men visst, vill man chansa är det ju bara att köra på ?
Njae, i mitt fall så rättade sig inte Volvos ÅF efter ARNs beslut förrän de hamnade på svarta listan. Men då togs de bort. Det tog flera år innan jag fick de pengar jag skulle ha. Och Volvo stod då aldrig på svarta listan.

Såhär långt är jag väldigt nöjd med servicen hos Hedin Bil. Time will tell.
Jag kan tyvärr inte säga det samma om BMW/Bilia.

Mjo, men det ska sägas att moderna däck och bromsar är rätt potenta oavsett nu. Så det är inte så att det sitter 18”-skivor och 325:or på bara för att bilen gör 0-100 på 3,5sek. Sådant krävs mest om man ska pressa i kurvor/på bana.

Hålla på och rödljusrejsa. Jag är väl gubbe men tycker det är ur led med tiden. Närmare hälften av en bils utsläpp kommer från däcks och bromsslitage. Här i Saltis finns en liten minnesplats över ett race som gick snett. Vidare ser man väl sällan elbilar i över 100km/h i högerfilen på motorvägen. Behovet av dylika förlängare har gått över. Tur att vi är olika.

H
Hålla på och rödljusrejsa. Jag är väl gubbe men tycker det är ur led med tiden. Närmare hälften av en bils utsläpp kommer från däcks och bromsslitage. Här i Saltis finns en liten minnesplats över ett race som gick snett. Vidare ser man väl sällan elbilar i över 100km/h i högerfilen på motorvägen. Behovet av dylika förlängare har gått över. Tur att vi är olika.
Tror inte nån pratat om rödljusrace nu va? Jag uppskattar kraft vid omkörning och väldigt mycket för att hitta en lucka i trafikerade rondeller, utfarter och korsningar. Det blir så mycket säkrare så.
Sen är bromsslitaget i regel väldigt lågt på elbilar pga regenerativ bromsning.

H

Tror inte nån pratat om rödljusrace nu va? Jag uppskattar kraft vid omkörning och väldigt mycket för att hitta en lucka i trafikerade rondeller, utfarter och korsningar. Det blir så mycket säkrare så.

Men vid hårda inbromsningar så jobbar dom "vanliga" bromsarna hårt.

Men vid hårda inbromsningar så jobbar dom "vanliga" bromsarna hårt.
Faktum är att det är rekommenderat att bromsa hårt ibland, för att skivorna inte ska rosta. Skivor är rätt dyrt om man jämför med klossar... På elbilar är det ett reellt problem då den mesta vardagsbromsning sker med regen!

Faktum är att det är rekommenderat att bromsa hårt ibland, för att skivorna inte ska rosta. Skivor är rätt dyrt om man jämför med klossar... På elbilar är det ett reellt problem då den mesta vardagsbromsning sker med regen!
Japp det är ett stort problem, vi byter mycket bromsskivor på elbilar och hybrider för att dom används för lite.

H

Det blir ännu säkrare om man skiter i att köra om öht. Det är klart, A-traktorer och annat ofog kan man ju köra om, men då räcker det med väldigt lite hk för att komma om snabbt och säkert.

Jag brukar tågpendla numera, men ibland tar jag bilen. Första delsträckan på min pendlingsväg är en 16 km landsväg/tätortsväg med 90, 80, 70, 60 och 50 km/h hastighetsbegränsning. Jag håller hastigheten ganska noggrant (mätaren + ett par tre km/h) dels eftersom gränserna faktiskt är vettiga på den sträckan och dels eftersom det finns några kameror där.

I onsdags när jag pendlade med bil fick jag uppleva några fantastiskt idiotiska och meningslösa omkörningar. Jag önskade då att de omkörande bilförarna hade haft lite färre hk så de kunde hållit tillbaka sina små gasglada ben en smula och gett fn i att bete sig som kamikazepiloter.

Humorn i allt var att hela gänget av omkörande och omkörda bilar samlade ihop sig i en fin liten rad när vi kom fram till motorvägen och det var dags att lämna landsvägen. Inte ett piss hade de omkörande schimpanserna i sina snabba och säkra bilar tjänat så långt...

Senast ändrad:
Det blir så säkert med hög effekt när man ska smita ut i trafikerade rondeller och korsningar också ?
Jag höll på att bli nedmejad av en Tesla som skulle göra just när jag kom på cykel. Som tur är lyckades pantskallen tvärnita…

på fejan lanserades ett icke renlärigt alternativ?
IMG_1315.jpeg

Det blir ännu säkrare om man skiter i att köra om öht. Det är klart, A-traktorer och annat ofog kan man ju köra om, men då räcker det med väldigt lite hk för att komma om snabbt och säkert.

Jag brukar tågpendla numera, men ibland tar jag bilen. Första delsträckan på min pendlingsväg är en 16 km landsväg/tätortsväg med 90, 80, 70, 60 och 50 km/h hastighetsbegränsning. Jag håller hastigheten ganska noggrant (mätaren + ett par tre km/h) dels eftersom gränserna faktiskt är vettiga på den sträckan och dels eftersom det finns några kameror där.

I onsdags när jag pendlade med bil fick jag uppleva några fantastiskt idiotiska och meningslösa omkörningar. Jag önskade då att de omkörande bilförarna hade haft lite färre hk så de kunde hållit tillbaka sina små gasglada ben en smula och gett fn i att bete sig som kamikazepiloter.

Humorn i allt var att hela gänget av omkörande och omkörda bilar samlade ihop sig i en fin liten rad när vi kom fram till motorvägen och det var dags att lämna landsvägen. Inte ett piss hade de omkörande schimpanserna i sina snabba och säkra bilar tjänat så långt...
Folk som gör idiotiska omkörningar gör det oavsett om dom kör en Punto med 85hk eller en X5M med 550hk. Det handlar inte om det.
Även om du tycker att det är kul att ligga bakom en tradare i 80 på 100-väg så betyder det inte att vi andra tycker det.

man kan ju alltid göra en klassisk gubbe i saab-omkörning:)

ut i vänsterfilen i mer än god tid, sedan så långsamt förbi långtradaren som det bara är möjligt. därefter när man kört förbi och intar högerfilen; pelle i botten när det är dags för karavanen som samlats bakom att köra om.

var så vanligt att det var skrattretande. men dessa förare har nu gått vidare till andra fabrikat, och deras nu gamla saabar övertagits av yngre förmågor som kör annorlunda.

inte entydigt vart gubbsen tagit vägen. men de finns mitt ibland oss ?

ut i vänsterfilen i mer än god tid, sedan så långsamt förbi långtradaren som det bara är möjligt. därefter när man kört förbi och intar högerfilen; pelle i botten när det är dags för karavanen som samlats bakom att köra om.

var så vanligt att det var skrattretande. men dessa förare har nu gått vidare till andra fabrikat, och deras nu gamla saabar övertagits av yngre förmågor som kör annorlunda.

Saab skröt ju med sin acceleration från typ 70 till 120 km/h eller något sådant, för omkörning var viktigare än rödljusrace.

Men det var väl den tiden det tog för turbon att spoola upp ?

Folk som gör idiotiska omkörningar gör det oavsett om dom kör en Punto med 85hk eller en X5M med 550hk. Det handlar inte om det.
Även om du tycker att det är kul att ligga bakom en tradare i 80 på 100-väg så betyder det inte att vi andra tycker det.
100-vägar är väl 2+1 eller 2+2, typ. Vissa undantag med 1+1-väg med omkörningsmöjlighet finns (tex på min pendlingsväg!), men då är det bara påbjudet att fordon som kör 50 km/h eller långsammare går åt sidan i parkeringsfickor för att släppa förbi annan trafik. När det gäller vanliga 2+2 och 1+2 finns det väl inga problem att köra om vadsomhelst?

100-vägar är väl 2+1 eller 2+2, typ. Vissa undantag med 1+1-väg med omkörningsmöjlighet finns (tex på min pendlingsväg!), men då är det bara påbjudet att fordon som kör 50 km/h eller långsammare går åt sidan i parkeringsfickor för att släppa förbi annan trafik. När det gäller vanliga 2+2 och 1+2 finns det väl inga problem att köra om vadsomhelst?
2+1 väg är förövrigt ett bra argument faktiskt. Iom att 80% av bilförare av någon anledning ska köra 10-20 under när det är 1 och 10-20 över när det är 2…

2+1 väg är förövrigt ett bra argument faktiskt. Iom att 80% av bilförare av någon anledning ska köra 10-20 under när det är 1 och 10-20 över när det är 2…
Det beteendet har jag också noterat, även om jag tycker att du överdriver lite. Så stor fartskillnad är mkt ovanligt.

Det beteendet har jag också noterat, även om jag tycker att du överdriver lite. Så stor fartskillnad är mkt ovanligt.
Då jag alltid kör med farthållare så märker jag det direkt och det är nästan alla som gör det. Vissa mer, andra mindre. Men det är oftast minst 20km/t skillnad.

2-1-vägar verkar ta fram det sämsta ur viss bilförare. Går nästan aldrig en vända på såna vägar utan att man ser 1-2 nära-döden-upplevelser för nån som prompt måste början en omkörning alldeles för sent (med alldeles för motorsvag bil) och tvingas pressa sig mellan där filerna går ihop så att det ryker från allt grus i vägrenen. Jag slipper gärna fullkomligt onödiga trafikolyckor.

Brukar vilja ligga jämsides med lastbilen jag kör om vid 400m-skylten, annars lägger jag ner även om det går att köra om senare, skönt med lite marginaler. Och jag gjorde samma med 150hk-VW:n jag hade innan även om jag i teorin hade kunnat halvera sträckan med nuvarande bil som har typ 3 ggr effekten.

"Förr" var det ju 100 och 110 på "alla" vägar i Norrland men så är det väl inte längre?

Har bara 130hk när motorerna jobbar ihop. Dock inga som helst problem vid omkörningar och rondeller. Elmotorn ger en lagom kick som räcker för att kvickt komma om eller komma iväg. Mer än så behöver iaf inte jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp