Blockettråden 2

Blockettråden 2
IMG_20230821_211925.jpg

Blockettråden 2
Man jämför ju med vad "samma" cykel kostar ny nu - är ju inte ett alternativ att köpa den ny för vad den kostade då... så när nypriserna skenar skenar begagnatpriserna - kolla Stumpjumper t ex. Sen kan man ju fortfarande tycka att den är dyr förstås :-)

Blockettråden 2
Man jämför ju med vad "samma" cykel kostar ny nu - är ju inte ett alternativ att köpa den ny för vad den kostade då... så när nypriserna skenar skenar begagnatpriserna - kolla Stumpjumper t ex. Sen kan man ju fortfarande tycka att den är dyr förstås :-)

Också tar man i beaktning att man tappar garantier, man vet inte om eventuella krasher, man vet inte hur långt den egentligen gått, man vet inte hur underhållet varit osv.

Blockettråden 2
Också tar man i beaktning att man tappar garantier, man vet inte om eventuella krasher, man vet inte hur långt den egentligen gått, man vet inte hur underhållet varit osv.
Precis, men man jämför ju med vad det kostar att köpa den ny nu, inte vad det kostade då. Man lär ju vilja dra av för eventuellt äldre geometri/komponenter osv också.

Blockettråden 2
Apropå garantier - om det står "livstids garanti" i annonsen, är det säljaren som erbjuder det då? Tillverkaren brukar ju (alltid?) ha ett villkor om "första ägaren".
Ja, kräv av säljaren att den i köpekontraktet erbjuder livstids garanti.

Blockettråden 2
Om det inte är samma geo så är det inte samma cykel och priset i år på en annan cykel med samma namn är irrelevant.

Man får ju kolla vad skrotet kostade sist den såldes.

Blockettråden 2

Pröjsar någon 15K för denna skall jag inte bara äta upp min hjälm utan framförallt kränga min egna Domane.
Nästan så man blir sugen på att köpa den för 15k, bara för att få se sig äta upp din hjälm. Att du sedan kommer att få under 10k för din egen Domane är ju en annan femma.

Blockettråden 2

Pröjsar någon 15K för denna skall jag inte bara äta upp min hjälm utan framförallt kränga min egna Domane.
Det är något med TRÄCK-ägare. Gissar på hög medelålder och hög tilltro till märket.

Blockettråden 2
Oj det där var väldigt specifikt.
Här har du ett kloxkrent exempel för att stödja din tes ??
Visa bilaga 648670

Behövde google BVSA.

Jag undrar dock vad BVSA innebär precis. Behöver man då köpa inom ett dygn efter annonsen lades ut? Eller kan man komma efter en vecka, titta på cykeln, säga ja inom 5 minuter och då får man rabatt?

Om säljaren behöver pengarna snabbt har man en ännu starkare position som spekulant när man funderar på en BVSA annons som har varit ute länge, så ÄBVLA: ännu billigare vid långsam affär.

Blockettråden 2
Jag tolkar alltid BVSA som att om man inte krånglar och drar ut på det som köpare kan man pruta. Burkar funka fint, även på saker som legat ute länge =)
Håller med. Jag ser det som att affären inleds vid första kontakt och om affären är avslutad kort tid efter den så är det en snabb affär. Det ska dessutom gärna vara utan krångel och en massa frågor, hur snabbt man än kommunicerar. ?

Blockettråden 2
Behövde google BVSA.

Jag undrar dock vad BVSA innebär precis. Behöver man då köpa inom ett dygn efter annonsen lades ut? Eller kan man komma efter en vecka, titta på cykeln, säga ja inom 5 minuter och då får man rabatt?

Om säljaren behöver pengarna snabbt har man en ännu starkare position som spekulant när man funderar på en BVSA annons som har varit ute länge, så ÄBVLA: ännu billigare vid långsam affär.

Ja, att skriva BVSA betyder just att man som säljare berättar för en eventuell köpare att han har en starkare position om man är just snabb vid affärstillfället.

En snabb affär under 50 000 klaras av på som mest 2 minuter från det man träffas.
För varje 50 000 upp så får man en halv minut.

Hej, hej, stående bud, ok, pengar byter ägare, hejdå, hejdå.

Inte
Hej, hej, kan man få provcykla?
Då är ens B förverkat.

Blockettråden 2

Köpa ny på Aliexpress för 890 kr eller betala mer för en beggad? svårt val....
Samma person har tidigare lagt ut ”aftermarket” linser till Oakley Sutro av ett märke som finns på AliExpress och velat ha bra betalt för dom också :rolleyes:

Blockettråden 2
Well nej det är väl i bästa fall en motorcykel. Egentligen inte något fordon i lagens mening alls antar jag.
Jodå, ett fordon är "En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor." enligt https://lagen.nu/2001:559#:~:text=En anordning på hjul, band,cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Men ett olagligt fordon. (EDIT: korrigering, olagligt att framföra annat än på inhängnat område).

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Jodå, ett fordon är "En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor." enligt https://lagen.nu/2001:559#:~:text=En anordning på hjul, band,cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Men ett olagligt fordon.

Är det verkligen olagligt? När elsparkcyklar kam till Sverige var stora problemet att det var oklart vilken kategori de tillhördes. Som jag förstått var de inte olaglig.

Nederländerna är en av de få länderna der en fordon måste passa i en av de kategorier i lagen, annars är det olagligt att framföra dom på offentliga platser. Elsparkcyklar är fortfarande olagligt i Nederländerna, tror jag.

Blockettråden 2
Är det verkligen olagligt? När elsparkcyklar kam till Sverige var stora problemet att det var oklart vilken kategori de tillhördes. Som jag förstått var de inte olaglig

Tillbaka
Topp