Tips/hjälp cykelköp

Tips/hjälp cykelköp
Hej!

Har bestämt mig för att börja cykla en del (mycket). tänkte på en landsvägscykel, speedcykel först men sen kom en inbjudan att cykla cykelbanan 2024, därför har jag nu bytt tankar och behöver verkligen hjälp att välja en bra cykel, som funkar båda asfalt (många mil) och skog/terräng.

Var och pratade med en lokal cykelaffär men där försökte dom sälja på en dubbeldämpad mountainbike för 15,000 utan ett alternativ, allt annat var skit… de fick mig att gå därifrån och hittade då denna gruppen.

Antagligen är denna frågan samma som hur långt är ett snöre. Men för mig är detta en djungel med 1x11 växel eller 2x11, dubbeldämp, enkeldämp, hybrid, crosscountry, mtb, olika märken you name it..

Så om ni har några bra riktlinjer så snälla kommenta om ni orkar!

Tips/hjälp cykelköp
Kanske inte mycket till hjälp men jag det är svårt att ha det riktigt roligt många mil asfalt på annat än en landsvägscykel. Men vad innebär många mil för dig? Hur mycket cyklar du i dagsläget?

Jag cyklade i några i sträck dagar mellan 4-10 mil per dag på min hybrid. Mestadels på asfalt vilket gick okej, trots breda däck var det väldigt obekvämt på grus. Det är så helt olika ändamål att jag inte tror man kommer undan med en cykel. Du får väl sitta ner och fundera på vad som är viktigast.

Skriv gärna mer info så får du bättre rekommendationer. Jag funderar själv på vad jag ska ha för landsvägscykel men det kommer bli ett köp i framtiden eftersom det är lite tråkigt med det här jämförelsevis tunga åbäket.

Tips/hjälp cykelköp
På cykelbanan funkar väl vilken cykel som helst, men du kanske menar cykelvasan? I så fall är väl en mtb med lite mer cross country-stuk lämplig. Tyvärr räcker 15000 inte så långt om du vill ha en bra heldämpad cykel som är snabb på cykelvasan.

Happyride har en guide, börja med att läsa den för att få koll på de olika begreppen:

Tips/hjälp cykelköp
Vilken sorts slog/terräng tänkte du dig? Är det mestadels grusvägar är ju en gravel ett bra alternativ. Har kört många mil landsväg på min gravel och aldrig känt jag saknat en racerhoj men det beror väl på ambitionsnivå. Men om det var cykelvasan du menade med banan så är det lite utmanande med en gravel även om vissa kör det.

Men är det mer tekniska stigar med rötter och sten kanske en 29" hardtail är bättre att börja med. Då får du en hyfsad cykel för 15k som klarar cykelvasan bra. Men inte lika rolig för många mil asfaltstugg.

Tips/hjälp cykelköp
Tänker du endast cykla solokvist? Om inte, tror jag du har roligast i ett landsvägsgäng, och då faller skogsoptionen bort, så att säga.

Tips/hjälp cykelköp
Kolla även runt bland olika cykelverkstäder, då dom ibland har begagnat och iordninggjort inne.
Dels blir det mycket billigare, dels får du något som är lite mer unikt.

Såg senast nu här lokalt, en hybrid-racer(omgjord från racer, bytt bockstyre mot mer vanligt, rakt) som såg rätt kul ut. Lätt att fixa med själv och perfekt att ha som extra cykel också.
Orkar du inte kolla runt bland verkstäderna, så ring runt. Allt ligger inte ute på nätet.

Tillbaka
Topp