Jag kan hålla med om att det för oss publiken, och tävlingen, vore roligare om TJV slogs om segern internt. Jag undrar om det inte är på gång. Det kändes som JV och PR la sig i slagläge igår. Det jag vill göra gällande är den totala dominansen med Kuss i spetsen är kul på sitt sätt. Jag tycker också han ska vinna utan att de andra lägger sig. På samma sätt lite svagt av andra stora lag att inte kunna göra mer. Jag tror inte det är stallorder. Jag tror faktiskt de gör det för att de vill.
Avseende WvA tycker jag det är imponerande att han parallellt tar hem Tour de Britain. Han är ju främst en endagscyklist och en spektakulär sådan. Även den ende som kan mäta sig med Van der Poel i CX. Att han inte har samma tunga meriter som andra förtar inte hans stjärnstatus IMHO.
Min huvudpoäng är att jag tycker det är önksvärt, just för tävlingen som sådan och för publiken, att alla som är med i toppen verkligen cyklar för att försöka vinna. Med flera cyklister från samma lag kan det alltid finnas misstankar om att så inte är fallet och jag tycker spekulationer om teamorder och dylikt är trist. Fokus vill jag ska ligga på tävlingen. Hittills är det väl (lyckligtvis) inget som sticker i ögonen vad gäller TJVs agerande och jag hoppas att det fortsätter så.
Även om de tre verkar ha relativt fritt att tävla utan begränsningar kan det finnas teamtaktik som spelar in. Säg att JV känner sig i superform och vill att det ska vara hård körning fram till foten på Angliru medan Kuss hellre vill komma dit lite mindre sliten än om de gasar på för fullt, hur ska TJVs hjälpryttare agera? Vem ska man "bädda för"? Om de tre istället hade cyklat för olika stall hade de haft varsin uppsättning hjälpryttare som kunnat agera utifrån sin stjärnas önskemål. Jag tycker den situationen är mer tilltalande.
Har inte följt ToB, men det är ju en betydligt mindre prestigefylld tävling. Visst, det är ju bättre att vinna den än att inte göra det, men när man snackar superstjärnestatus, som väl WvA i någon mån kan sägas ha i cykelkretsar, är det inte riktigt den kaliber på tävlingen som gör att jag tycker det "räknas". Då ska man vinna de allra största endagsloppen (monumenten + några till), GTs, VM eller de främsta kortare etapploppen.
Där skulle jag från WvAs vinster räkna in MSR, AGR och GW som viktiga endagarslopp. Sen är det inte så mkt mer. I viss mån ska man kanske i ärlighetens namn ta med ett gäng etappsegrar på touren. Jag tror att han vad gäller stjärnstatus har nytta av den långvariga rivaliteten med MvdP samt framgångarna i CX. De senare är dock lite svårvärderade i mina ögon då det är en mkt mer nischad/smalare gren än lvg.
Om man jämför med Pogi som vunnit TdF (2 ggr), PN, TA, MSR, RvV, Il Lombardia (2 ggr), LBL, FW samt har en drös etappsegrar i TdF och tre i vueltan är det dock klasskillnad i mina ögon.
Med detta inte sagt att jag inte gillar WvA och tycker det är coolt när han är med på riktigt tuffa bergsetapper och agerar hjälpryttare till JV. Jag säger bara att segrarna kanske inte riktigt speglar stjärnstatusen, eller för den delen hans kapacitet.