Vuelta a España 2023

Vuelta a España 2023
Vingegårds och Pogacars fighter på touren är något unikt vi inte har sett på många år.
Att gnälla över att JV har fått ihop ett lag med unikt lagarbete mellan stjärnorna till sådan grad att de hjälper fram sin hjälpryttare till en stor GT-seger är nog ännu mer unikt. Att gnälla över det tycker jag är att bortse från det vi får vara med om.
Sedan om mediagunstlingarna Pogacar, Pidcock, Evenepoel mfl inte mäter sig med detta får väl beklagas av de som håller om ungdomarna. Är de av rätt virke är framtiden deras.

Helt enig.

Vuelta a España 2023
Vingegårds och Pogacars fighter på touren är något unikt vi inte har sett på många år.
Att gnälla över att JV har fått ihop ett lag med unikt lagarbete mellan stjärnorna till sådan grad att de hjälper fram sin hjälpryttare till en stor GT-seger är nog ännu mer unikt. Att gnälla över det tycker jag är att bortse från det vi får vara med om.
Sedan om mediagunstlingarna Pogacar, Pidcock, Evenepoel mfl inte mäter sig med detta får väl beklagas av de som håller om ungdomarna. Är de av rätt virke är framtiden deras.
Att tre cyklister från ett och samma stall belägger de tre första platserna i en GT så här långt in i loppet är nog närmast unikt. Att då diskutera vad det har för konsekvenser kring spänning och potentiella nackdelar för denna givet att cykel just är en lagsport tycker jag är rätt naturligt. Att anse detta som gnäll är för mig närmast att säga att alla bara ska stå och jubla över TJVs dominans.

Personligen hoppas jag att de tre får relativt fria tyglar på Angliru idag och att de får ”köra om det”. Jag har absolut inget emot Kuss som totalsegrare, men jag tycker det är roligare om han gör det ”av egen styrka” än pga att teamledningeb beordrar JV och PR att de inte ska cykla ifrån Kuss, i alla fall inte mer än att han behåller ledningen. Håller du med om detta eller föredrar du stallorder, kanske t.o.m. baserade på sponsorernas analys av potentiell påverkan på försäljningssiffror i händelse av seger för var och en av de tre?

Sen tycker jag att Pogacar mäter sig rätt bra med det mesta och att han nog inte behöver vänta på framtiden för att sägas tillhöra de som ”äger” cyklingen redan nu. Om inte så förefaller det som man anser att JV är den enda stjärnan i dagens lvg-cykling och att touren väsentligen är det enda som räknas.

Vad gäller Evenepoel kan jag köpa att han har lite mer att bevisa. Och Pidcock är i dagsläget mina ögon inte i närheten av Remco och än mindre Pogi.

I ngn mån kan man annars kanske peta in TJV-cyklisten WvA i facket med cyklister som är mer hajpade än det finns fog för rent meritmässigt.

Vuelta a España 2023
Om det är i ett sammanhang där det är rimligt att både tolka JV som Jay Vine och Jonas Vingegaard tycker jag det är olämpligt att använda förkortningen JV. I en tråd som handlar om ett lopp där endast Jonas av de två deltar skulle jag säga att JV är OK för Jonas men att om man avser Jay så bör man inte använda JV.

Är väl ungefär som att det är olämpligt att bara skriva Jay Vine om man av någon outgrundlig anledning har en diskussion där det är oklart om det är cyklisten eller takläggaren Jay Vine som avses.
1694588787991.png

M.a.o., om det är rimligt klart vad man menar för de som deltar i diskussionen så är förkortning OK. Om inte så får man förtydliga.

Vuelta a España 2023
Jay Vine deltog förvisso i loppet. Även om bröt på etapp 6 (eller vilken det nu var), så borde vara rätt klart att det Jonas som avses om pratar om JV på aktuella etapper.

Vuelta a España 2023
Jay Vine deltog förvisso i loppet. Även om bröt på etapp 6 (eller vilken det nu var), så borde vara rätt klart att det Jonas som avses om pratar om JV på aktuella etapper.
Ja, hade det varit under tidiga etapper hade man behövt iaktta lite större försiktighet vad gäller användningen av JV som förkortning. Sen kunde det ju varit helt ok att använda den förkortningen ändå i vissa fall. Om man t.ex. diskutera TJVs insats i lagtempot hade det ju varit uppenbart att det var Jonas och inte Jay som hade avsetts med JV.

Vuelta a España 2023
Att tre cyklister från ett och samma stall belägger de tre första platserna i en GT så här långt in i loppet är nog närmast unikt. Att då diskutera vad det har för konsekvenser kring spänning och potentiella nackdelar för denna givet att cykel just är en lagsport tycker jag är rätt naturligt. Att anse detta som gnäll är för mig närmast att säga att alla bara ska stå och jubla över TJVs dominans.

Personligen hoppas jag att de tre får relativt fria tyglar på Angliru idag och att de får ”köra om det”. Jag har absolut inget emot Kuss som totalsegrare, men jag tycker det är roligare om han gör det ”av egen styrka” än pga att teamledningeb beordrar JV och PR att de inte ska cykla ifrån Kuss, i alla fall inte mer än att han behåller ledningen. Håller du med om detta eller föredrar du stallorder, kanske t.o.m. baserade på sponsorernas analys av potentiell påverkan på försäljningssiffror i händelse av seger för var och en av de tre?

Sen tycker jag att Pogacar mäter sig rätt bra med det mesta och att han nog inte behöver vänta på framtiden för att sägas tillhöra de som ”äger” cyklingen redan nu. Om inte så förefaller det som man anser att JV är den enda stjärnan i dagens lvg-cykling och att touren väsentligen är det enda som räknas.

Vad gäller Evenepoel kan jag köpa att han har lite mer att bevisa. Och Pidcock är i dagsläget mina ögon inte i närheten av Remco och än mindre Pogi.

I ngn mån kan man annars kanske peta in TJV-cyklisten WvA i facket med cyklister som är mer hajpade än det finns fog för rent meritmässigt.
Jag kan hålla med om att det för oss publiken, och tävlingen, vore roligare om TJV slogs om segern internt. Jag undrar om det inte är på gång. Det kändes som JV och PR la sig i slagläge igår. Det jag vill göra gällande är den totala dominansen med Kuss i spetsen är kul på sitt sätt. Jag tycker också han ska vinna utan att de andra lägger sig. På samma sätt lite svagt av andra stora lag att inte kunna göra mer. Jag tror inte det är stallorder. Jag tror faktiskt de gör det för att de vill.

Avseende WvA tycker jag det är imponerande att han parallellt tar hem Tour de Britain. Han är ju främst en endagscyklist och en spektakulär sådan. Även den ende som kan mäta sig med Van der Poel i CX. Att han inte har samma tunga meriter som andra förtar inte hans stjärnstatus IMHO.

Vuelta a España 2023
Jag kan hålla med om att det för oss publiken, och tävlingen, vore roligare om TJV slogs om segern internt. Jag undrar om det inte är på gång. Det kändes som JV och PR la sig i slagläge igår. Det jag vill göra gällande är den totala dominansen med Kuss i spetsen är kul på sitt sätt. Jag tycker också han ska vinna utan att de andra lägger sig. På samma sätt lite svagt av andra stora lag att inte kunna göra mer. Jag tror inte det är stallorder. Jag tror faktiskt de gör det för att de vill.

Avseende WvA tycker jag det är imponerande att han parallellt tar hem Tour de Britain. Han är ju främst en endagscyklist och en spektakulär sådan. Även den ende som kan mäta sig med Van der Poel i CX. Att han inte har samma tunga meriter som andra förtar inte hans stjärnstatus IMHO.
Min huvudpoäng är att jag tycker det är önksvärt, just för tävlingen som sådan och för publiken, att alla som är med i toppen verkligen cyklar för att försöka vinna. Med flera cyklister från samma lag kan det alltid finnas misstankar om att så inte är fallet och jag tycker spekulationer om teamorder och dylikt är trist. Fokus vill jag ska ligga på tävlingen. Hittills är det väl (lyckligtvis) inget som sticker i ögonen vad gäller TJVs agerande och jag hoppas att det fortsätter så.

Även om de tre verkar ha relativt fritt att tävla utan begränsningar kan det finnas teamtaktik som spelar in. Säg att JV känner sig i superform och vill att det ska vara hård körning fram till foten på Angliru medan Kuss hellre vill komma dit lite mindre sliten än om de gasar på för fullt, hur ska TJVs hjälpryttare agera? Vem ska man "bädda för"? Om de tre istället hade cyklat för olika stall hade de haft varsin uppsättning hjälpryttare som kunnat agera utifrån sin stjärnas önskemål. Jag tycker den situationen är mer tilltalande.

Har inte följt ToB, men det är ju en betydligt mindre prestigefylld tävling. Visst, det är ju bättre att vinna den än att inte göra det, men när man snackar superstjärnestatus, som väl WvA i någon mån kan sägas ha i cykelkretsar, är det inte riktigt den kaliber på tävlingen som gör att jag tycker det "räknas". Då ska man vinna de allra största endagsloppen (monumenten + några till), GTs, VM eller de främsta kortare etapploppen.

Där skulle jag från WvAs vinster räkna in MSR, AGR och GW som viktiga endagarslopp. Sen är det inte så mkt mer. I viss mån ska man kanske i ärlighetens namn ta med ett gäng etappsegrar på touren. Jag tror att han vad gäller stjärnstatus har nytta av den långvariga rivaliteten med MvdP samt framgångarna i CX. De senare är dock lite svårvärderade i mina ögon då det är en mkt mer nischad/smalare gren än lvg.

Om man jämför med Pogi som vunnit TdF (2 ggr), PN, TA, MSR, RvV, Il Lombardia (2 ggr), LBL, FW samt har en drös etappsegrar i TdF och tre i vueltan är det dock klasskillnad i mina ögon.

Med detta inte sagt att jag inte gillar WvA och tycker det är coolt när han är med på riktigt tuffa bergsetapper och agerar hjälpryttare till JV. Jag säger bara att segrarna kanske inte riktigt speglar stjärnstatusen, eller för den delen hans kapacitet.

Vuelta a España 2023
Om det är fria tyglar nu så lär det visa sig idag, är han Vingegaard-pigg så hinner han nog fika innan han får sällskap...
Finns ett visst problem ändå skulle jag säga. En person med tillräckliga konspirationsteoretiska talanger hävda att det fanns någon slags teamorder, nästan obroende av hur etappen gestaltar sig.

Om JV krossar medan PR och SK åker upp tillsammans med övriga GC-åkare kan ngn hävda att TJV vill bygga på JVs rykte och meritlista genom att han efter två TdF-segrar trots allt är deras stora GC-stjärna och att PR och SK hade order om att släppa iväg JV.

Om JV krossar medan PR och SK faller igenom och tappar sina topp-3-placeringar kan konspirationsteoretikern hävda att det fanns någon annan plan, men att verkligheten i form av att PR och SK hade dåliga dagar kom emellan.

Om SK behåller ledningen kan någon hävda att JV tycker det är en bra story med superhjälpryttaren som lyckas vinna en GT. Kanske med en underton av att den amerikanska marknaden är viktig och det då är bra med en amerikansk seger.

Etc.

Om toppåkarna representerar olika stall är dessa spekulationer inte aktuella vad vad gäller order inom team. Sen kan man förstås slänga fram spekulationer om uppgörelser mellan teamen, men det tycker jag ändå känns som att ta det ett steg längre i spekulerandet/konspirerandet.

Vuelta a España 2023
Väldigt många Sepp Kuss-fans (där gissningsvis majoriteten USA-amerikaner) är extremt upprörda över JVs agerande igår. Judas verkar vara det mest populära nya tilltalsnamnet på honom. Rätt löjligt, oavsett om det nu var teamorder eller JV som fick eller tog sig fritt utrymme.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Tre kaptener i en skuta, en har just vunnit TdF, en leder Vueltan och en blir historisk om han skulle vinna en 4:e gång. JumboVisma har inte gjort det enkelt för sig. Så jag skulle inte bli förvånad om Rogla vinner idag.

Vuelta a España 2023
Personligen tycker jag det skulle vara kul om SK vinner Vueltan, då har de vunnit en GT var i år och viist är det en bra story om supehjälpryttaren vinner såklart, tror ju tyvärr inte det blir så om de inte får order om det. TJV ställer skåpet rejält i vilket fall som helst.

Vuelta a España 2023
Om de släpper loss alla tre för att köra om det förstärks ju bara den totala utklassning det handlar om. Det måste ju vara på en nivå som inget lag varit under i alla fall modern tid. Att inte bry sig om ev. motståndare i en GT och bara go bananas med sina tre bästa cyklister som får göra upp om de tre pallplatserna. Nästan mer förnedrande än avvaktande och bevakande cykling.

Vuelta a España 2023
Intressant att följa Remcos karriär men jag grämer mig fortfarande över hans Lombardia krasch som jag tror påverkade honom extremt mycket, otroligt dålig tajming. Frågan är hur hans karriär kommer utvecklas nu i fortsättningen, han har ju uppenbarligen sina brister.

Vi vet redan att han är en av världens bästa cyklister för endagslopp (linjelopp & tempolopp) men frågan är hur det kommer gå på grand tours i fortsättningen och när han får chansen på TdF.

Sedan tycker jag det är lätt att glömma bort att han är väldigt ung samt att han faktiskt vann Vueltan förra året.

Vingegaard vet jag inte vad jag ska säga om. Helt enastående, har kapaciteten att bli en av hela Nordens bästa atleter någonsin om han fortsätter så här.

Vuelta a España 2023
Angående TJVs interna taktik:
Det är alltid mycket jidder i sådana här frågor. Svårt val för TJV ledning
- Släppa iväg JV och få in laget största? och dyraste? stjärna på en ny storseger.
- Jobba för SK, behaga den stora och viktiga US-publiken, och sponsorerna och bygga en ny hjältesaga.
Personligen är jag dock fundersam till SK kraft när det gäller. Han är en hjälpryttare som slår av i slutet och så kör han i tröjan också. Han har knappast ens försökt ta hjul på JV.

Vuelta a España 2023
Ändå uppfriskande att Jumbogubbarna kör om det, annars hade det här varit ännu värre sömnpiller än det redan är.
Teamchefen förklarade precis efter Jonas intervjun i danska tv:n där han uttryckligen vill att Kuss skall behålla tröjan att de skall ta en diskussion ikväll inom teamet om hur de skall lägga upp resten av Vueltan.

Vuelta a España 2023
Teamchefen förklarade precis efter Jonas intervjun i danska tv:n att de skall ta en diskussion ikväll om hur de skall lägga upp resten av Vueltan. Jonas vill inte ta Kuss tröja i dag så därför skulle de ta diskussionen ikväll i teamet om de skall låta Kuss vinna Vueltan.
Svårt och tro det. JV är dansk, skiter i teamorder om han vill ta segern.

Vuelta a España 2023
Teamchefen förklarade precis efter Jonas intervjun i danska tv:n där han uttryckligen vill att Kuss skall behålla tröjan att de skall ta en diskussion ikväll inom teamet om hur de skall lägga upp resten av Vueltan.
Stämmer det borde det väl inte vara så svårt om det finns någon typ av styrning av stjärnorna.
Kuss har 4 minuter tillgodo på Auyso så det är ju bara att bevaka honom och att JV och PR låter bli att cykla ifrån Kuss. Klart.

Vuelta a España 2023
Stämmer det borde det väl inte vara så svårt om det finns någon typ av styrning av stjärnorna.
Kuss har 4 minuter tillgodo på Auyso så det är ju bara att bevaka honom och att JV och PR låter bli att cykla ifrån Kuss. Klart.
Ja och det var det de skulle diskutera om o kväll hur de skall göra. Om det är deras önskan så blir det nog så.

Vuelta a España 2023
Om dansken nu inte ville ha röda tröjan, kan man ju undra varför han gick med Roglic. Låter snarare som en efterhandskonstruktion.

Vuelta a España 2023
Om dansken nu inte ville ha röda tröjan, kan man ju undra varför han gick med Roglic. Låter snarare som en efterhandskonstruktion.
Enligt teamchefen sade Kuss att de andra två skulle köra i kommunikations radion.

Fast det var förmodligen en fejk intervjun ?

IMG_0771.png

Edit:
Nu har jag träffat Jonas ett par gånger medans han jobbade i fiskfabriken i Hanstholm och mer ödmjuk människa är svårt att träffa så det stämmer nog att han vill att Sepp skall vinna för att få äta för en gångs skull.

Vuelta a España 2023
Hur är det med Jimmie Vaughan? Och John Vanbiesbrouck?

Verkar även finnas en "wrestler" vid namn Johnny Valentine att ta med i spelet.

Tyvärr kan man väl inte klämma in John Von (Neumann)

Tillbaka
Topp