Vuelta a España 2023

Vuelta a España 2023
Jag fick ett tag en känsla av att Vingegaard hade lite mer i påkarna när han låg i rygg på PR men kan mkt väl ha varit inbillning. Tyvärr svårt att veta.

Hur som helst ser jag nu PR som storfavorit till totalsegern. TJV dominerar och både SK och JV är ju enligt uppgifter i tråden så ödmjuka och teamlojala att det vore oerhört förvånande om någon av dem vill framhäva sig och gå och vinna loppet. ?

Får väl se om UAE:s inte alltför disciplinerade teamkörning idag kostar Ayuoso fjärdeplatsen i totalen. Bara 16 sekunders marginal kvar ner till Landa nu.

Vuelta a España 2023
Intressant att följa Remcos karriär men jag grämer mig fortfarande över hans Lombardia krasch som jag tror påverkade honom extremt mycket, otroligt dålig tajming. Frågan är hur hans karriär kommer utvecklas nu i fortsättningen, han har ju uppenbarligen sina brister.

Vi vet redan att han är en av världens bästa cyklister för endagslopp (linjelopp & tempolopp) men frågan är hur det kommer gå på grand tours i fortsättningen och när han får chansen på TdF.

Sedan tycker jag det är lätt att glömma bort att han är väldigt ung samt att han faktiskt vann Vueltan förra året.
Ja, den där vurpan var olycklig. Den väldigt försiktiga utförsåkningen ner till foten av Angliru kanske har kopplingar till den vurpan. Dessutom sitter han väldigt mkt med händerna uppe på bromshandtagen i utförskörningar vilket ju i alla fall inte är vad som brukar rekommenderas om man vill cykla snabbt och säkert utför.

Personligen funderar jag på om han är lite för kraftig/muskulär för att riktigt passa för GTs.

Vuelta a España 2023
F.ö. närmast bisarrt med strax över 38 km/h i snitt på en etapp med den banprofilen. Visserligen relativt lättåkt första halva men sen var det ju verkligen inte lättåkt.

Vuelta a España 2023
Får väl se vad det blir för körning imorgon. Rätt svettig banprofil även då och avslutningsbacken är inte helt snäll.
1694632978788.png

1694633020998.png

Om TJV tänker sig att "låta" SK hålla undan får han nog se till att ha skapliga ben

Vuelta a España 2023
Vuelta a España 2023
Det är ju rätt galen lynchstämmning i alla kommentarsfält. Roligaste är ju dock att så många gnäller på den usla behandlingen och av Kuss och dåliga lagkänslan inom TJV, men samtidigt tycker att Kuss borde lämna för gå över till UAE :giggle: .

Vuelta a España 2023
Jag fick ett tag en känsla av att Vingegaard hade lite mer i påkarna när han låg i rygg på PR men kan mkt väl ha varit inbillning. Tyvärr svårt att veta.

Hur som helst ser jag nu PR som storfavorit till totalsegern. TJV dominerar och både SK och JV är ju enligt uppgifter i tråden så ödmjuka och teamlojala att det vore oerhört förvånande om någon av dem vill framhäva sig och gå och vinna loppet. ?

Får väl se om UAE:s inte alltför disciplinerade teamkörning idag kostar Ayuoso fjärdeplatsen i totalen. Bara 16 sekunders marginal kvar ner till Landa nu.
Ja, fullt möjligt att Vingegaard låter Roglic ta det här för Teamets skull och fokuserar på att försöka vinna TdF varje år istället, det är ju helt ok också, han är rimligen rätt nöjd med sin karriär. (Skämt åsido, Roglic är en sju-hvetes bra cyklist och kan sannolikt vinna på egen hand.)

Jag skulle bli förvånad om Sepp tar det men man vet aldrig.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Det är ju rätt galen lynchstämmning i alla kommentarsfält. Roligaste är ju dock att så många gnäller på den usla behandlingen och av Kuss och dåliga lagkänslan inom TJV, men samtidigt tycker att Kuss borde lämna för gå över till UAE :giggle: .
Kuss till UAE???
Samma sak igen...
Bättre in i ett stall som inte har en riktig GT-contender men vill dit. Soudal QS eller INEOS kan kanske behöva en? :)

Vuelta a España 2023
Kuss är bättre på GT än Remco imho.

Ja, fullt möjligt att Vingegaard låter Roglic ta det här för Teamets skull och fokuserar på att försöka vinna TdF varje år istället, det är ju helt ok också, han är rimligen rätt nöjd med sin karriär. (Skämt åsido, Roglic är en sju-hvetes bra cyklist och kan sannolikt vinna på egen hand.)

Jag skulle bli förvånad om Sepp tar det men man vet aldrig.

Vingegaard låter nog ingen göra nåt om han inte får order om det. Tror de kommer hålla sig så nära varandra det går och om ingen tappar tid av sig själv så kommer den chefen vill att vinna.

Vuelta a España 2023
Vilket triangeldrama det blev. Tror Vingegaard är ärlig när han säger han gärna ser att Kuss vinner. Tror också att han absolut inte vill ha Roglic före sig, ska någon av kaptenen ta det är det han själv. Lirar bra ihop med gårdagen där jag är rätt säker på att Vingegaard kunde ställt av Roglic om han velat, men gjorde det inte för att inte aktivt köra av tröjan från Kuss. Kunde såklart hänt ändå men då hade det varit pga Roglic.

Vuelta a España 2023
Vilket triangeldrama det blev. Tror Vingegaard är ärlig när han säger han gärna ser att Kuss vinner. Tror också att han absolut inte vill ha Roglic före sig, ska någon av kaptenen ta det är det han själv. Lirar bra ihop med gårdagen där jag är rätt säker på att Vingegaard kunde ställt av Roglic om han velat, men gjorde det inte för att inte aktivt köra av tröjan från Kuss. Kunde såklart hänt ändå men då hade det varit pga Roglic.

Verkar ju i och för sig råda harmoni inom laget, det är dramatiskt för oss andra möjligen. ?

Vuelta a España 2023
Håller med. Han är uppenbarligen tillräckligt bra för att vara med och hacka uppe i GC-toppen. Då förtjänar han ett lag som backar upp honom och bara honom.
Om han vill. Sepp har ju varit väldigt tydlig i flera år med att han inte önskar ha pressen av att vara den andra i laget ska köra för, pressen från media innan/under/efter loppet, färre möjligheter till att ta etappsegrar etc. Att ta hem en seger i en GT på sättet som skulle kunna ske nu i Vueltan är något väldigt annat än att gå in i en GT med uttalat kaptensskap.

Jag gillar att de kör om det (om de gör det). Det är tävling, låt den bäste vinna (men schabla inte bort att minst en i laget vinner).

Vuelta a España 2023
Om han vill. Sepp har ju varit väldigt tydlig i flera år med att han inte önskar ha pressen av att vara den andra i laget ska köra för, pressen från media innan/under/efter loppet, färre möjligheter till att ta etappsegrar etc. Att ta hem en seger i en GT på sättet som skulle kunna ske nu i Vueltan är något väldigt annat än att gå in i en GT med uttalat kaptensskap.

Jag gillar att de kör om det (om de gör det). Det är tävling, låt den bäste vinna (men schabla inte bort att minst en i laget vinner).
Jo, att inte vilja är förstås ett "giltigt skäl". Sen är det ju något som kan funka en gång. Att hålla på vinna flera GT och fortsätta hävda att man är en hjälpryttare skulle däremot kännas skumt.

Jag har sett alldeles för lite av årets vuelta för att ha någon uppfattning om hur mkt Kuss "offrade" under tidigare delar av loppet. Som det är nu är han ju de facto en av kaptenerna i laget och skyddad. Och med offrade menar jag cykla på ett sätt som är tydligt mer arbetskrävande än de skyddade cyklisterna. Att ligga i tät uppför en skapligt brant backe och hålla ett jämnt och fint tempo som är sådant att han inte bränner sig själv är alltså inte det jag menar med.

Vuelta a España 2023
Är nån engelsman som låter som han håller på att skita på sig som kommenterar på Eurosport också. Elände.
Jag kan tycka det är lite kul att köra spansk eller italiensk kommentering om jag verkligen tittar koncentrerat. Nu har jag bara ljudet på lite lågt i bakgrunden. Då är V&A rätt bra - dels pratar de svenska vilket inte kräver ngn egentlig ansträngning och dels funkar Vacchi s.a. han skruvar upp volymen på stämman om ngt intressant händer och då kan jag switcha över.

Vuelta a España 2023
Byt och byt, man får vad man får med marksänt. Framförallt så får man ju sändningen ett par minuter före er stackare som lider av alla fördröjningar i internätet.
Jag som normalt tittar på etapperna i efterhand med ett antal timmars fördröjning lider inte direkt av några minuters fördröjning. Det är nog marksändningsknarkarna som inte klarar sådant utan att uppleva det som plågsamt.

Vuelta a España 2023
Jag har sett alldeles för lite av årets vuelta för att ha någon uppfattning om hur mkt Kuss "offrade" under tidigare delar av loppet. Som det är nu är han ju de facto en av kaptenerna i laget och skyddad. Och med offrade menar jag cykla på ett sätt som är tydligt mer arbetskrävande än de skyddade cyklisterna. Att ligga i tät uppför en skapligt brant backe och hålla ett jämnt och fint tempo som är sådant att han inte bränner sig själv är alltså inte det jag menar med.
Inget alls skulle jag säga. Han är ju normalt den som sparas för kunna assistera i de höga bergen. Samma här. Så han hann ju aldrig göra "någon nytta" innan han tog tröjan.

Tillbaka
Topp