Specialized Epic - The tråd

Jag skulle säga handtag/styre och sadel, men jag är rätt gnällig med hur kontaktpunkterna på cykeln känns, men sen skulle jag uppgraderat hjulen (däcken tycker jag funkar bra). För de pengarna hade jag valt DT350 straightpull-nav och newmen alu-fälgar (typ nåt sånt här https://r2-bike.com/Wheelset-29-XC-...ghtpull-Center-Lock-Hubs-Newmen-Aluminum-Rims)
Tack!

Verkar vara vettiga hjul, kör mest snälla stigar i högre hastighet.
Hur ska man tänka gällande spokes?

Prio-ordning:
1. Dämpare.
2. Roterande vikt (hjul, däck, rullmotstånd).
3. Resten utom växlar om du har fått srams instegsmög som verkligen är skräp.
4. Byt växlar om du har turen att få Sram:)

En reba är inget skräp, så den bör väl duga kan jag tänka mig? Det viktigaste är att ställa in den.

Har du något förslag till alternativ dämpare och hjul?
Jag fick tag på ett X01 AXS komplett nytt för strax under 10k - så det åker på asap.

Jag hade en liknande cykel: en Kona Hei Hei. Jag uppgraderade först hjulen, för att jag tycker om fina hjul. Men uppgraderingen med klart största effekt var klart byte av Motion Control dämparen I Reban till en Charger 2. MC blir stel efter en slag. Det märker man framförallt på röttmattor. Cykeln blev mycket mer följsam. Nu kör jag en Pike och har märkt att DebonAir fjädern också ger mer komfort. Jag skulle först byta Reban till en SID 35 Select: mycket bättre dämpare, bättre fjäder och styvare.

Dämpare? Det sitter väl RockShox Deluxe Select+, Rx XC Tune, Two Position, Rebound Adjust, 190x40mm
på den? @NickPick vad är det du inte gillar med den?

Såvida man inte absolut vill ha remote lock så tycker jag den funkar kalas.

Dämpare? Det sitter väl RockShox Deluxe Select+, Rx XC Tune, Two Position, Rebound Adjust, 190x40mm
på den? @NickPick vad är det du inte gillar med den?

Såvida man inte absolut vill ha remote lock så tycker jag den funkar kalas.
Jag menade allmän dämpning. Gaffel plus dämpare är ju "dämpare" för mig :) men behöver man inte byta är det ju bra, det var mer ett sätt att tänka vid uppgradering.

IMG_7670.jpeg

Idag blev det premiär med nya cykeln, otroligt fin gång i den med bra dämpare! Att jag aldrig provat det här med remote lockout tidigare ?.
Vi körde en deltävling hos Atle Hansen i Hölö, Hölö XCM Challenge stage3 52km. Cykeln kommer nog behöva en omgång med Tokens (heter d så på Fox?) så det sväljer ojämnheterna bättre.
Hoppas på att få tag i Scotts Twinloc-reglage imorrn så jag kan beställa specialknappen för Axs droppern, det är lite väl yxigt provisoriskt monterat just nu….
jag provade att låsa helt och ibland köra mellanläget vid olika ställen, och cykeln svarar över förväntan tycker jag.

Bilagor

• IMG_7685.jpeg
    IMG_7685.jpeg
    1,022.6 KB · Besök: 185
  • IMG_7686.png
    IMG_7686.png
    229.8 KB · Besök: 175
10.9kg vägde vi den till igår.
Det är med full swatlåda, korvar, 2.4 däck, Garmin, pedaler, mm..
Jäklar ! Hovrar själv på 11 blankt, fast utan verktyg eller dator, men med pedaler och datorfäste. Dock med 2.35 ground control däck, korv fram och bak, 130mm grip2 (ej sc), basmodellen av ramen. 190x45 stroke så runt 120-124mm slag bak :)
10 hade varit en dröm, men i ärlighetens namn är ju en 130/124mm stigsmiskare på 11kg ganska lätt redan (:

Jag skulle behöva lite hjälp.

Lämnade in min bakdämpare till min Epic Comp 2016 sommaren 2021 för service. Fick tillbaka den och körde ca 5 tim och det fungerade klockrent.

Sedan stod cykeln oanvänd till våren 2023 och nu slurpar det om dämparen precis som det gör när den behöver service. Dämparen blir heller inte hård när jag justerar den på fullt hard.

Måste den in på service igen eller kan man påverka det själv?

Med tanke på att tråden och cyklarna funnits några år och någon kanske går i bytartankar. Det är inte så att någon har en Epic i XL till salu? Tänker en som är några år gammal och ryms i en budget på '25. Skicka gärna ett PM i så fall.

Idag blev det premiär med nya cykeln, otroligt fin gång i den med bra dämpare! Att jag aldrig provat det här med remote lockout tidigare ?.
Vi körde en deltävling hos Atle Hansen i Hölö, Hölö XCM Challenge stage3 52km. Cykeln kommer nog behöva en omgång med Tokens (heter d så på Fox?) så det sväljer ojämnheterna bättre.
Hoppas på att få tag i Scotts Twinloc-reglage imorrn så jag kan beställa specialknappen för Axs droppern, det är lite väl yxigt provisoriskt monterat just nu….
jag provade att låsa helt och ibland köra mellanläget vid olika ställen, och cykeln svarar över förväntan tycker jag.
Gillar du remote lockout mer än brain nu när du testat det??

Funderar på storleken. Jag är 195 cm, men ser att XL är specad till 193 cm. Tror ni det kan funka ändå? Sadeln brukar jag ha på 89 cm.
Jag tror den blir för liten, jag är 184 cm lång och trivdes bra på min XL dom. Nu bytte jag visserligen ändå till en L efter 2 säsonger, men jag skulle råda dig att kolla på någon annan cykel som är större.

Jag tror den blir för liten, jag är 184 cm lång och trivdes bra på min XL dom. Nu bytte jag visserligen ändå till en L efter 2 säsonger, men jag skulle råda dig att kolla på någon annan cykel som är större.

Om det är en vanlig Epic så är reach på XL 495 mm. Det verkar riktigt lång till en 184 cm åkare. Kanske lite på korta sidan till 195 cm, men funkar med en lite längre stam.

Jag skulle säga att det funkar, med 89 cm sadelhöjd så har du rätt långa ben i förhållande till överkropp, då är en allt för lång reach inte så bra vid sittande cykling (som man ju gör en hel del på en xc-cykel). Det som kanske inte funkar är original sadelstolpe, inte säkert att den går att höja så mycket.

Jag har själv en Epic Evo i XL, 194cm med 86,5cm sadelhöjd, jag kör med 70mm styrstam på den och hade inte velat ha cykeln längre. Bästa vore förstås om du kunde provcyklat, iaf förr hade specialized concept store (i Göteborg åtminstone) testcyklar som man kunde hyra för en dag.
Funderar på storleken. Jag är 195 cm, men ser att XL är specad till 193 cm. Tror ni det kan funka ändå? Sadeln brukar jag ha på 89 cm.

Om det är en vanlig Epic så är reach på XL 495 mm. Det verkar riktigt lång till en 184 cm åkare. Kanske lite på korta sidan till 195 cm, men funkar med en lite längre stam.
Slarvigt av mig att inte skriva, men det var/är Epic Evo jag körde, XL 485mm reach och L 460mm reach. Jag trivs bättre på L än jag gjorde på XL men XL kändes aldrig direkt fel i storleken.

Epic Evo är tämligen liten i storleken jämfört med många liknande cyklar såsom Spark RC, Lux Trail, Orbea Oiz 2023, Arc8 mfl.

Givetvis kan jag ha fel i mitt påstående om att en XL blir liten, man kan montera längre styrstam osv. Men det finns andra alternativ som jag tror passar bättre (även om jag är en Epic fanboy)

Slarvigt av mig att inte skriva, men det var/är Epic Evo jag körde, XL 485mm reach och L 460mm reach. Jag trivs bättre på L än jag gjorde på XL men XL kändes aldrig direkt fel i storleken.

Epic Evo är tämligen liten i storleken jämfört med många liknande cyklar såsom Spark RC, Lux Trail, Orbea Oiz 2023, Arc8 mfl.

Givetvis kan jag ha fel i mitt påstående om att en XL blir liten, man kan montera längre styrstam osv. Men det finns andra alternativ som jag tror passar bättre (även om jag är en Epic fanboy)

Håller med att en Evo kan blir för kort. Den är också mer åt trail hålet och då vill man inte har en lång stam. En vanlig Epic skulle dock funka, tror jag.

Det är absolut ingen jättestor cykel, finns ju vissa Trek (och Santa Cruz tror jag) som finns i XXL, men jag tycker inte det behövs till 195cm.

Man får tänka på att det är rätt flack sadelstolpsvinkel på en Epic Evo (med moderna mått mätt), 74.5 grader. Överröret på en XL är 659mm (med 485mm reach), jämfört med t ex nya Spark RC som har 642mm långt överrör med 501mm reach. Jag tycker man får titta både på reach och överrörslängd (eller sadelstolpsvinkel, men den anges olika på olika tillverkare) när man kollar på en xc-hoj.

Är man lång så blir även stack viktigt, vissa tillverkare har väldigt låg stack på största storlekarna (eller egentligen väldigt liten skillnad i stack mellan största och minsta storleken).

Jag är 189cm lång... sitter på 85,5cm centrumtopp. Då är en 400mm stolpe 1cm över max. Dropperpost är oftast lite längre å funkar bättre.

Bilagor

• 20230803_212048.jpg
    20230803_212048.jpg
    612.4 KB · Besök: 82
Funderar också på en Epic men inte en evo. (21/22 årsmodell) Står och väger mellan L och XL.

Spec på mig 188 cm med sadelhöjd på 83 cm vilket inte verkar möjligt på L? Hur hade ni tänkt?

XL verkar vara bra lång den.

Funderar också på en Epic men inte en evo. (21/22 årsmodell) Står och väger mellan L och XL.

Spec på mig 188 cm med sadelhöjd på 83 cm vilket inte verkar möjligt på L? Hur hade ni tänkt?

Jag är också 188 och sitter på 82.
Har en epic large, men löste de med en 175mm dropper vilken är 480 totallängd på då är de lugnt.

Tycker personligen att en XL blir klumpig

Jag är 1.88 cm å har kört en Epic XL några år. Bifogar en bild så får du ett humm om min sadelhöjd.

Bilagor

• IMG_0504.jpeg
    IMG_0504.jpeg
    1.4 MB · Besök: 126
Jag är också 188 och sitter på 82.
Har en epic large, men löste de med en 175mm dropper vilken är 480 totallängd på då är de lugnt.

Tycker personligen att en XL blir klumpig
Ja jag har funderat på samma sak. Har du en bild på din? Tänker referens sadelhöjd mot resten?

Jag är 1.88 cm å har kört en Epic XL några år. Bifogar en bild så får du ett humm om min sadelhöjd.
Har du provat en L och hur tycker du XL känns, stor?

Ja jag har funderat på samma sak. Har du en bild på din? Tänker referens sadelhöjd mot resten?

Har du provat en L och hur tycker du XL känns, stor?
Testade aldrig L. Hade däremot en Epic 2015årsmodell några år innan i L. Den var Max på en 400mm-stolpe. Men du ser ju trots en XL att jag har stolpen högt! Nu har man ju olika benlängd mm, men jag gillar denna sittställningen. Kör med orginal 70mm-stam.

jag har en epic expert 2019 som jag haft i fyra år nu, är sugen på något nytt men kan inte riktigt motivera pengen i dagsläget.

är i princip bara hjulen som är orörda i dagsläget, funderar antingen på att uppgradera 3 pawl till 54t star ratchet eller lyxa till med nya hjul typ roval carbon.

är egentligen bara ute efter en uppgradering som ger en liten knuff inför nästa säsong.

så frågan är ju egentligen, är det lönt att byta hjul eller ska jag spara pengarna till ett framtida cykelbyte?

Tillbaka
Topp