Specialized Epic - The tråd

Rompa

Aktiv medlem
Är det värt att skaffa en Epic comp som enbart har brain i bakdämparen, eller bör man vänta tills ekonomin klarar en modell som även har där fram? Tänker att det riskerar bli en halvmesyr som man ändå inte blir nöjd med?
Jag gillar ju inte brain fram så jag hade köpt en sån och sedan uppgraderat varteftersom.

Mr.olsson

Medlem
Är det värt att skaffa en Epic comp som enbart har brain i bakdämparen, eller bör man vänta tills ekonomin klarar en modell som även har där fram? Tänker att det riskerar bli en halvmesyr som man ändå inte blir nöjd med?
Har du testat å kört en Epic med brain runt om? Jag tycker som såhär. Antingen gillar man de eller inte. Jag upplever att jämfört mot min Scott RC 900 PRO jag hade innan Sworksen jag har nu, att Epicen är mycket obekvämare på skogsstigarna än va Scotten var.. pga på scotten körde jag ju oftast på ”halvöppet” läge på de rotiga stigarna där även de minsta ojämnheterna absorberades mjukt. Epicen är ju oftare låst när de absolut inte behövs. Fördelen med Epicen är att man CYKLAR helt enkelt, ingen reflektion när remoten ska användas mm. Men jag personligen tycker den är något obekvämare för mig om jag jämför. Men en förbaskat fin hoj!!

Bilagor

• 8F8734F2-3D79-4986-BC13-A3AE41C66E09.jpeg
    8F8734F2-3D79-4986-BC13-A3AE41C66E09.jpeg
    1.2 MB · Besök: 42
Har du testat å kört en Epic med brain runt om? Jag tycker som såhär. Antingen gillar man de eller inte. Jag upplever att jämfört mot min Scott RC 900 PRO jag hade innan Sworksen jag har nu, att Epicen är mycket obekvämare på skogsstigarna än va Scotten var.. pga på scotten körde jag ju oftast på ”halvöppet” läge på de rotiga stigarna där även de minsta ojämnheterna absorberades mjukt. Epicen är ju oftare låst när de absolut inte behövs. Fördelen med Epicen är att man CYKLAR helt enkelt, ingen reflektion när remoten ska användas mm. Men jag personligen tycker den är något obekvämare för mig om jag jämför. Men en förbaskat fin hoj!!
Nej aldrig provat. Det som tilltalar mig med epic i teorin är att man möjligtvis inte har lika mycket kraftförlust pga dämparna som andra cyklar kan ha.

Okok bra feeback. Men vilken upplever du är snabbast? Är själv hellre snabb än bekväm tex.

Mr.olsson

Medlem
Nej aldrig provat. Det som tilltalar mig med epic i teorin är att man möjligtvis inte har lika mycket kraftförlust pga dämparna som andra cyklar kan ha.

Okok bra feeback. Men vilken upplever du är snabbast? Är själv hellre snabb än bekväm tex.
Jag upplever Epicen som rappare. Hade en Epic 2015årsmodell för några år sedan och jämför jag brainen fram mot den jag har nu är den mycket styvare i ”låst läge” nu. Du har ju alltid lite sag men jag upplever den väldigt styv. Kompisen har en likadan och gick också från en Spark 900SL. Han är en duktig cyklist och sa väl egentligen detta innan jag tyckte samma, att scotten var avsevärt bekvämare. Men som sagt den är snabb!

NickPick

Aktiv medlem
Jag upplever Epicen som rappare. Hade en Epic 2015årsmodell för några år sedan och jämför jag brainen fram mot den jag har nu är den mycket styvare i ”låst läge” nu. Du har ju alltid lite sag men jag upplever den väldigt styv. Kompisen har en likadan och gick också från en Spark 900SL. Han är en duktig cyklist och sa väl egentligen detta innan jag tyckte samma, att scotten var avsevärt bekvämare. Men som sagt den är snabb!
Brain fram har ju sedan 2019 DVS förra generationens Epic blivit mer sävlig. Motionärerna ville ha lite snällare gång än proffsen så man har "saget" på sig innan brainen fungerar.
Jag älskar Brain bak och bara gillar det fram. Fram kan man klara sig utan. Priserna på nya generationen är ju ganska hög så jag skulle inte sparat ihop mer pengar. Kanske om jag hittade något begagnat.

Frågan är ju egentligen: har man en Scott spark eller vilken hoj som helst med lockout och kör den i mellanläget i skogen: när är den öppen? 😁

Vad man tappar med Brain fram mot en vanlig Sid ultimate är väl lite small bump sensitivity... Men fördelarna väger upp. Känns plötsligt gammalmodigt att behöva dreja med någon spak kors och tvärt istället för att köra fullt fokus på cykeln.

PS. Min kommande cykel har tyvärr remote lockout... Men det är av monetära skäl 🥴

Rompa

Aktiv medlem
Jag tycker att den är en väldigt kass dämpare, själva funktionen funkar ju riktigt bra, men den har ingen känslighet mot det lilla, och när den öppnar så sjunker den ihop lätt. att hoppa och sen landa o sen direkt snabb kurva innan den hinner resa sig igen är farligt, har flera vänner som känner igen just detta. Men en perfekt gaffel för långlopp i Sverige.

CJ

Aktiv medlem
Jag tycker att den är en väldigt kass dämpare, själva funktionen funkar ju riktigt bra, men den har ingen känslighet mot det lilla, och när den öppnar så sjunker den ihop lätt. att hoppa och sen landa o sen direkt snabb kurva innan den hinner resa sig igen är farligt, har flera vänner som känner igen just detta. Men en perfekt gaffel för långlopp i Sverige.

När jag hoppar brukar jag ta svängen på direkten - du viker upp cykeln lite och styr med att flexa med låren. Spänn höger lår för att luftsvänga till höger. Om du kan din Table så givetvis hjälper det till att ta sig till stigkurvans apex. Förmodligen laddar du inte på tillräckligt på dina hopp så du landar för tidigt före svängen. El så är det ett klassiskt lårflexproblem.

Okok. Går inte den delen att justera som jag antar det går att göra hos en vanlig dämpare? Jag menar, borde inte dämparen fungera som vanligt men med den extra brain funktionen utöver det för bättre trampeffektivitet?

Mr.olsson

Medlem
Brain fram har ju sedan 2019 DVS förra generationens Epic blivit mer sävlig. Motionärerna ville ha lite snällare gång än proffsen så man har "saget" på sig innan brainen fungerar.
Jag älskar Brain bak och bara gillar det fram. Fram kan man klara sig utan. Priserna på nya generationen är ju ganska hög så jag skulle inte sparat ihop mer pengar. Kanske om jag hittade något begagnat.

Frågan är ju egentligen: har man en Scott spark eller vilken hoj som helst med lockout och kör den i mellanläget i skogen: när är den öppen? 😁

Vad man tappar med Brain fram mot en vanlig Sid ultimate är väl lite small bump sensitivity... Men fördelarna väger upp. Känns plötsligt gammalmodigt att behöva dreja med någon spak kors och tvärt istället för att köra fullt fokus på cykeln.

PS. Min kommande cykel har tyvärr remote lockout... Men det är av monetära skäl 🥴
Hehe det jag menar att när jag kör en slinga på våra mtbleder så tjänar du inget större på att ha ”låst” om man vilja de ”gött”. Anser min Epic är jävligt snabb å trampeffektiv men något obekväm vid dom tillfällena man är van att de sväljer ojämnheter med halv/öppet läge är avsevärt mycket bekvämare än med brainen. Men trots de är epicen en underbar hoj som jag gärna blandar grus/traktorstig å asfalt på en distansrunda istället för uteslutande teknisk stig.

Morakles

Medlem
Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så 👌, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs 🤔🤪
Hej Rompa, skulle uppskatta din hjälp. Håller på med en Epic 2018 ram och velar mellan sid ultimate (120mm och 35 mm gaffelben) och Sid Ultimate SL (100 mm och 32 mm gaffel). Jag är ca 84 kg och är rädd att 100 mm gaffeln blir lite för svag!
Tack.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Nån som har koll på vad styrlagret har för beteckning på en Epic 2018?
Hittar kompletta kit på nätet men står inte va själva lagren heter.
Skulle vilja köpa nåt annat en FSA-kiten som är original.

Rodge68

Medlem
Finns det typ slackerizer för en Epic 2018-2020?
Vet inte om du fått svar på frågan, men har sett att det finns från 9point8 ett kit som heter "Slack R" och som ändrar 1,5º - 1,7º beroende på variant. Dock ökar den också HT längd med ca 20mm, så man får se upp med för hårt kapade gaffelrör.

Fördelen är ändå att det ändrar inte BB höjden mer än minimalt.

puma33

Medlem
Det blev en sid ulitmate 120 men gillar ni grip shift? och går det kombinera med silikonhandtag ESI eller borde man återanvända den gamla remoten?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer