Dags för en liten summering av Epicägandet hittills. Har haft cykeln i två år nu - det i sig är ett gott betyg då jag brukar byta onödigt ofta. Nu har det förvisso varit pandemi, energikris, snudd på världskrig osv. men i ärlighetens namn har jag inte suktat efter något annat heller.
I grunden en Epic Evo Comp med smärre uppgraderingar. Har en endurohoj också och med dessa två täcker jag in de flesta situationerna riktigt bra.
Modifieringar från original:
- kolfiberstyre och andra handtag (för att det fanns i lådorna)
- kolhjul
- större 34t framdrev + stages effektvev
- sadlar är det lite olika från gång till annan
- i och med bytet av hjul en Sun Race kassett för hg body
- Efter ett drygt år började växlingarna bli lite mindre distinkta - istället för vajerbyte blev det Sram AXS Eagle bakväxel istället.
- Reverse Components crown race spacer som slackar ut den lite till
Saker jag inte gillar listan är rätt kort:
Manic droppern är rätt kärv trots idogt servande så blir den snabbt trög igen
Originalspecen var faktiskt riktigt bra bortsett från de tunga hjulen
I övrigt en riktigt kul och mångsidig cykel. Den har gått i lättare bikeparkspår när man kör med barnen, xc spår, stig, grus osv.
Den räds inte att få luft under vingarna (det lilla föraren vågar) och den går att dundra på rejält utför med också om man bara behåller lugnet och låter cykeln sköta jobbet :)
När jag köpte den ville jag ha en rapp cykel med "lätt" känsla men som inte gör bort sig på stökig stig. Precis det fick jag. Hade jag tävlat / kört lopp och brytt mig om tider hade jag försökt få till en lockoutlösning till bakdämparen - i öppet läge på slät transport gungar den lite väl om man jagar sekunder.
Trots att jag haft cykeln ett tag nu, slås jag fortfarande ibland hur snabbt den bygger fart (i alla fall känns det så). Att snabbt bromsa ned farten, tråckla sig igenom en teknisk sektion som sedan följs av ett fullgasparti ger lyckofjärilar i hela magen.
En riktigt bra cykel helt enkelt men tyvärr dyr.
Nu har jag inte kollat aktuell prislista men för något år sen fanns en modell under Compen, den hade jag nog köpt idag för att få ramen och sen sålt delarna och byggt upp den igen efter eget huvud.
Kvalitetsmässigt sett då? Inga haverier, lacken har hållit bra, lagren mår fint fortfarande. Det enda är att det är trångt vid drevet och från butik verkade det ha saknats en vevlagerdistans så det blev lite lackskav från skit på drivlinan bakom. Detta åtgärdades med rätt distans och då funkar även 34 drevet bra.
Testade en ny Spark i somras lite snabbt och den kändes jämförelsevis väldigt stabil men inte alls lika "rocket ship" rapp och lekfull så den släpptes snabbt ur tankarna :)