Specialized Epic - The tråd

Den vågen vill jag också väga mig på ;)
Eller vad sitter det för delar på egentligen , tycker inget ser så där megalätt ut..
Haha en vanlig våg. Jodå det är lätta delar allt. Men visst skulle ma kunna göra den ännu lättare. Med andra handtag och borttaget kedjeskydd väger den under 9,80. Dessutom är det xtr pedaler och det finns ju betydligt lättare.

hm

Aktiv medlem
Haha en vanlig våg. Jodå det är lätta delar allt. Men visst skulle ma kunna göra den ännu lättare. Med andra handtag och borttaget kedjeskydd väger den under 9,80. Dessutom är det xtr pedaler och det finns ju betydligt lättare.
Och i övrigt? En 120mm gaffel a 1500gram? En fox dropper 500gram ?
Däck ? Sadel 130 gram ? Skivor 2×100gram..?
Men iofs man kanske hamnar där då på sub 10kg

Har faktiskt inte vikten på droppern och gaffeln nu men valde dom bla pga vikten men ochså såklart för att dom är superbra. Ja sadeln är selle Italia carbon som man ju också kan byta och gå ner 30-40 g. Däcken är 2,1 Fast Track både fram och bak.

Lilk

Aktiv medlem
Har någon bytt gaffel eller tweakat inställningar på reban på basmodellen? Blir inte riktigt vän med den, tycker den lider av att behöva redigt tryck för att öppna, och inte gör något på småchatter. Läser även följande på produktbeskrivningen :

"The Motion Control damping on the Reba RL has a factory-set trigger threshold that only triggers with larger impacts. During the ride, this ensures that the fork does not bob too much when pedaling out of the saddle. "

Vilket till synes verkar vara omvänd marknadsföring mot hur tex SID säljs:

"It's ok to be soft. The DebonAir technology has an extremely low breakaway torque in order to work as sensitively as possible from the start. The first third of the spring travel is designed to be particularly soft in order to be able to use the rest as linearly as possible and to swallow small bumps perfectly even in the middle spring travel range. A late onset of end progression reliably prevents breakdowns. All of this together creates more traction and perfect control. "

Har någon bytt gaffel eller tweakat inställningar på reban på basmodellen? Blir inte riktigt vän med den, tycker den lider av att behöva redigt tryck för att öppna, och inte gör något på småchatter. Läser även följande på produktbeskrivningen :

"The Motion Control damping on the Reba RL has a factory-set trigger threshold that only triggers with larger impacts. During the ride, this ensures that the fork does not bob too much when pedaling out of the saddle. "

"It's ok to be soft. The DebonAir technology has an extremely low breakaway torque in order to work as sensitively as possible from the start. The first third of the spring travel is designed to be particularly soft in order to be able to use the rest as linearly as possible and to swallow small bumps perfectly even in the middle spring travel range. A late onset of end progression reliably prevents breakdowns. All of this together creates more traction and perfect control. "
Vad kör du för SAG på den och har du kollat med antal tokens i den?

SocialGimp

Aktiv medlem
Har någon bytt gaffel eller tweakat inställningar på reban på basmodellen? Blir inte riktigt vän med den, tycker den lider av att behöva redigt tryck för att öppna, och inte gör något på småchatter.
Har nog aldrig testat Reban vad jag minns men just småchatter är väl det som budget-gafflar i regel hanterar minst bra.

Berk

Aktiv medlem

En Motion Control dämpare är ok vid en slag, men blir nästan stel vid flera slag. Jag uppgraderade min dämpare till en Charger 2.0 och det blev en helt annat gaffel, framförallt på röttmattor. (Har ingen Epic, men det är ingen Epic fråga)

Lilk

Aktiv medlem
En Motion Control dämpare är ok vid en slag, men blir nästan stel vid flera slag. Jag uppgraderade min dämpare till en Charger 2.0 och det blev en helt annat gaffel, framförallt på röttmattor. (Har ingen Epic, men det är ingen Epic fråga)
Får fundera på dämpar eller gaffel uppgradering då 😂

Lilk

Aktiv medlem
Vad kör du för SAG på den och har du kollat med antal tokens i den?
Kör typ 25%. Satte i en extra token för att kunna köra mer % och få den känsligare. Kändes aningen bättre men bottnar då och då på inte allt för extrema hits (men kanske för en xc hoj). Kanske borde sätta i en till? Eller bara öka tillbaka upp trycket? Kör 94 psi med 3 tokens för 75kg kroppsvikt nu

Kör typ 25%. Satte i en extra token för att kunna köra mer % och få den känsligare. Kändes aningen bättre men bottnar då och då på inte allt för extrema hits (men kanske för en xc hoj). Kanske borde sätta i en till? Eller bara öka tillbaka upp trycket? Kör 94 psi med 3 tokens för 75kg kroppsvikt nu
Jag skulle nog testat ta bort alla token och ha den på typ 80 psi med rebound fully open och se vad sag blir då.
Tror den blir som ett pogo stick med så många tokens.

Slappa

Medlem
Skulle vilja ha lite råd av er med erfarenhet!

Har I dagsläget en bantad Specialized Epic comp/aluram årsm 2016 som väger in på 11,5 kg med tunga pedaler.

Har hittat en Epic carbon från 2020 för 35000 ny, är det värt att lägga dem pengarna för att få en karbon ram eller borde man lägga till och få den nya modellen från 2021?

Är det verkligen så står skillnad på 2016-2020 alu vs karbon och äldre brain vs nyare?

Har I dagsläget en bantad Specialized Epic comp/aluram årsm 2016 som väger in på 11,5 kg med tunga pedaler.

Har hittat en Epic carbon från 2020 för 35000 ny, är det värt att lägga dem pengarna för att få en karbon ram eller borde man lägga till och få den nya modellen från 2021?

Är det verkligen så står skillnad på 2016-2020 alu vs karbon och äldre brain vs nyare?

Säger JA på allt!
Om du tvivlar på att du känner skillnad så tycker jag verkligen du ska pröva att åka på något nyare.
Fram till 2020 absolut kanon fint, en beg. Epic Expert 2018 typ hade ju kunnat vara något med carbonhjul och fina komponenter.
Sätter du dig på en 2021 så upplever du en ännu trevligare cykel i stök är min åsikt.
Epic comp 2021 och lätta lite komponenter efter som är ett tips också.
Lite känsligare Brain, längre service intervaller och utökande garantier.

RockyM

Aktiv medlem
Från WV:
1618681074438.png
8.92kg AustinBikes: Fri Feb 05, 2021 6:47

I have finally finished off my sub 9 Epic build.

S-Works Epic XL Frame
Cane creek AER headset
Trickstuff piccola brakes
Full XX1 AXS drivetrain
Xpedo ti
Carbon zee cage
Darimo sub 4 clamp
Darimo T1 loop
Darimo bars 720mm
Extralite stem 90mm -6
Lizardskins dsp grips
Roval control SL wheels
Schwalbe racing ray/ralph
Ashima ai2 rotors (160/180)
Sid SL ultimate fork
Berk lupina padded 132mm
Sram dub BSA bb
1618681074438.png

NickPick

Aktiv medlem

🤷🤓 Den gamla är nog svårsåld, annars skulle jag inte tveka på ett byte. Haft en 2019 och har en 2021. Bra cyklar!
"Karbon – Wikipedia" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Karbon

NickPick

Aktiv medlem
Från WV:
Visa bilaga 4828978.92kg AustinBikes: Fri Feb 05, 2021 6:47

I have finally finished off my sub 9 Epic build.

S-Works Epic XL Frame
Cane creek AER headset
Trickstuff piccola brakes
Full XX1 AXS drivetrain
Xpedo ti
Carbon zee cage
Darimo sub 4 clamp
Darimo T1 loop
Darimo bars 720mm
Extralite stem 90mm -6
Lizardskins dsp grips
Roval control SL wheels
Schwalbe racing ray/ralph
Ashima ai2 rotors (160/180)
Sid SL ultimate fork
Berk lupina padded 132mm
Sram dub BSA bb
Visa bilaga 482897
https://docs.google.com/spreadsheet..._6kjgMFnIFVragls4p_qqcwGPKA/edit?usp=drivesdk här är min. Med schwalbedäck och utan SWAT och annat mög så är min inte jättelångt ifrån.

skier

Aktiv medlem

NickPick

Aktiv medlem
Fint bygge! Vad är det för årsmodell på din framgaffel? Ser tung ut för en 2020-2021, eller är det inkl en remote lockout? Min sid sl select vägde 1477g med axel (men utan remote-reglaget) okapad, tror dämparen i den väger 100g mer än i ultimate.
Det är en sid ultimate brain från ett 2021 S-works ramkit.

Rompa

Aktiv medlem
Jag är så himla nöjd med hur min Epic går i skogen med Evo 120mm gaffeln. Jag har provat denna kombon förut på gamla Epicen, har även kört Epic Evo -21, och Epic -21.
men såhär får man (i mitt tycke) ut mest av Epic.

Bilagor

• E4A3CCA1-4C01-4FFF-9E6E-E7D80C77DA58.jpeg
    E4A3CCA1-4C01-4FFF-9E6E-E7D80C77DA58.jpeg
    1.6 MB · Besök: 45

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer