Specialized Epic - The tråd

poqa

Aktiv medlem
Jag hänger inte riktigt med?
Du vill ha remote och ska därför köpa en dämpare med längre slaglängd, som du sedan ska korta ner slaget på?

vore det inte bättre att köpa en dämpare med rätt slag som Är kompatibel med remote?

hm

Aktiv medlem
hmm, är d nån som har en susning om man kan ha en 190x45 i nya Epic Evo?

sitter ju 190x40 original, men jag vill byta till en som man kan reglera med twistloc har jag kommit fram till nu efter ett halvår med den snart.
är väl lätt att lossa på dämparen och se vad som händer om du går 5mm extra.
eller va snabb med twistlocken när du känner att du är på väg att bottna :)

glitch

Aktiv medlem
Enligt detta ska det ju gå fritt:

So far I have done a test fit of a cane creek dbair il with a 45mm stroke (190x45) and under full compression I did not have any tire clearance or linkage issues. I have not had a chance to ride it because I need new hardware for the front eyelet. I am waiting on a 42.5mm stroke shock to try out as I am looking for slightly more travel than stock but don't want to push it.

Rompa

Aktiv medlem
Det ska gå. Skillnaden mellan 190x45 och 190x40 är att den sista har en spacer i sig som begränsar slaglängden.
jag kör på att jag kan flytta över den där spacern till nya dämparen. bra att du sa det, även Racingbikesweden skrev det till mig när jag frågade, detta var lättare att göra än att bygga om min befintliga till en med låsning, det kostar lika mycket oavsett hur man gör. man väljer höger eller vänster håll runt sjön...

köpte även ny rockshox 2021 120mm sid ultimate och twistloc reglage. så nu kommer jag få låsning både fram o bak äntligen!

Jensen

Aktiv medlem
jag kör på att jag kan flytta över den där spacern till nya dämparen. bra att du sa det, även Racingbikesweden skrev det till mig när jag frågade, detta var lättare att göra än att bygga om min befintliga till en med låsning, det kostar lika mycket oavsett hur man gör. man väljer höger eller vänster håll runt sjön...

köpte även ny rockshox 2021 120mm sid ultimate och twistloc reglage. så nu kommer jag få låsning både fram o bak äntligen!
Vilken hade du innan? Inte bara köpa insatsen till ena benet?

Senast ändrad:

Mr.olsson

Medlem
Fantastisk skillnad jämför mot min Epic Expert WC 2015. Nu har jag inte testat så jäkla mycket men försökte mig på lite jobbiga klättringar, känns framför allt som att bakdelen arbetar på ett helt annat sätt. Gaffeln tycker jag inte svampar till sig på samma sätt som förr heller. Så än sålänge är jag jäkligt positiv! 👑
B17DB659-E0F8-48C4-893F-23AF885653A9.jpeg

glitch

Aktiv medlem
Någon som testat att ändra på flip-chipet på sin EVO?
Är lite sugen på testa det brantare läget.

Provade att ha i en token nu på gaffeln (SID Select) men tycker nog den blev för progressiv för mig på 72 kg. Så klart svårt så här års då man knappast åker full spätta men tillsvidare åker den nog ut igen så får vi se i vår.

liveforthis

Aktiv medlem
Polaren kör en Fox dps 190x45 på sin utan problem. Finns inget att märka skillnad på och det blir 128mm slag med 45mm stroke.

andersson.n

Aktiv medlem
Grejen är att jag tycker Brain är verkligen 👌 💯 bak, men Brain i gaffeln är tyvärr skitdålig funktion i dämparen.
Har möjlighet att köpa en Epic Hardtail från förra året med en SID Brain. Funkar Brain verkligen pålitligt, dvs låser sig gaffeln ordentligt när det är slätt och aktiverar sig snabbt när det plötsligt behövs? Verkar vara väldigt blandade känslor om Brain, men teknologin verkar också ha blivit mycket bättre på senare år...

Berk

Aktiv medlem
Har möjlighet att köpa en Epic Hardtail från förra året med en SID Brain. Funkar Brain verkligen pålitligt, dvs låser sig gaffeln ordentligt när det är slätt och aktiverar sig snabbt när det plötsligt behövs? Verkar vara väldigt blandade känslor om Brain, men teknologin verkar också ha blivit mycket bättre på senare år...
Tror att det berör framförallt på underlaget. Jag hade en HT med Fox Terralogic, som är samma som (en gammal) Brain. Körde då framförallt grus ochslätt skogstig med en sten och röt här och där. Jag var riktigt nöjd med den. Men på svensk stig med många sten och rötter är det jobbigt att man känner en små slag innan dämpare låser upp.

andersson.n

Aktiv medlem
Tror att det berör framförallt på underlaget. Jag hade en HT med Fox Terralogic, som är samma som (en gammal) Brain. Körde då framförallt grus ochslätt skogstig med en sten och röt här och där. Jag var riktigt nöjd med den. Men på svensk stig med många sten och rötter är det jobbigt att man känner en små slag innan dämpare låser upp.
Och "lösningen" verkar vara att köra Brain så känslig som möjligt, men då låser den väl i princip aldrig antar jag?

Berk

Aktiv medlem
Och "lösningen" verkar vara att köra Brain så känslig som möjligt, men då låser den väl i princip aldrig antar jag?
Den låser sig alltid på helt slätt underlag. Men det tar alltid lite tid innan den öppnar och det känner man. Om man köra den så känslig som mögligt är tiden kort och slagen man känner i händer lite, men fortfarande märkbart.

Rompa

Aktiv medlem
Nyare Brain kommer alltid röra sig innan Sag. Sen är dem låsta. Mycket bättre än som -13 då det blev helt jävla stumt 🙈

andersson.n

Aktiv medlem
Nyare Brain kommer alltid röra sig innan Sag. Sen är dem låsta. Mycket bättre än som -13 då det blev helt jävla stumt 🙈
Så om jag förstår dig rätt så har Brain i framgaffeln blivit "mycket bättre än som -13" men du tycker ändå att "Brain i gaffeln är tyvärr skitdålig funktion i dämparen"? 😄

Förespråkar du en vanlig gaffel (typ Reba) framför en Brain-gaffel på en hardtail?

Kanske slarvas lite mer service och kärlek till gaffeln också. Brain-funktionen kan ju upplevas Race men öppna den en aning så blir det ju något annat. En effektiv xc gaffel.
Rock shox 2020 är en känsla, 2021 är en annan.
Vill man ha den hård med lite SAG eller om man vill ha den med 20% SAG och mjuk genom hela slaget så går det ju få det.

Mr.olsson

Medlem
Precis den känslan jag upplevt! Man ogillar de när man står bredvid och försöker komprimera och man känner de lite svampigt. Märks dock inte på samma sätt når man väl sitter på hojen. Ställer jag mig upp så upplever jag absolut inte att det blir svampigt 👌 Men om man vill, så kan braincartridgen tas ur och finjusteras så det stumma blir liiite stummare. Men det är ju original som är original utav en anledning också ☝

Rompa

Aktiv medlem
Så om jag förstår dig rätt så har Brain i framgaffeln blivit "mycket bättre än som -13" men du tycker ändå att "Brain i gaffeln är tyvärr skitdålig funktion i dämparen"? 😄

Förespråkar du en vanlig gaffel (typ Reba) framför en Brain-gaffel på en hardtail?
Jag gillar ju Fox, köpte en fox34 stepcast 120mm 44mm offset , då märkte man hur en dämpare skall fungera. Dämparna i nyare sid funkar lika bra med charger o charger2. Braindämparen är egentligen ett skämt, fast funktionen med låsning är bra.

glitch

Aktiv medlem
Nån som fått fart på sin Manic dropper på 2021 Epicen?
Jag har smort och trixat och grejat men den är fortfarande väldigt trög att få ner vilket är rätt så irriterande när man kämpar med att få ner stolpen i stridens hetta.
Tyckte den blev lite bättre initialt efter omfettning osv. men det var inget som höll i sig.

xzbatt

Aktiv medlem
Nån som fått fart på sin Manic dropper på 2021 Epicen?
Jag har smort och trixat och grejat men den är fortfarande väldigt trög att få ner vilket är rätt så irriterande när man kämpar med att få ner stolpen i stridens hetta.
Tyckte den blev lite bättre initialt efter omfettning osv. men det var inget som höll i sig.
Trist!
Jag har också köpt hem en avdragare för att lossa överfallsmuttern. Min är rejält trög nu trots att jag plockade isär, gjorde rent och smorde så gott det gick utan att ta bort överfallsmuttern.
När jag väl tar isär så kanske jag testar att köra lite med ett sandpapper i bussningen för att öka toleransen litet (ytterst lite), annars får jag helt enkelt köpa något bättre.

Lilk

Aktiv medlem
Blev bokat en av basmodellen nu! Fortfarande lite osäker på reba trots garantier i alphatråden... ;). Blir jag nöjd, eller borde jag kört på comp? Har en annan hoj som behöver nytt vevparti så lär uppgradera det på stört och sätta MT511 på gammhojen. Best bang for rhe buck verkar vara SLX på 530gr + klinga för 85eur? Eller har vi andra förslag? Vad mer kul kan man göra för att droppa lite vikt? (Väger 12.6 i medium, med slangar?) 11kg kanske skulle vara kul? Ngn som har koll på vad stock-hjulen väger in på? Mest tjänar man säkert på att slänga på ett par Rocket ron liteskin och tubelessgucka istället för slang...

glitch

Aktiv medlem
Trist!
Jag har också köpt hem en avdragare för att lossa överfallsmuttern. Min är rejält trög nu trots att jag plockade isär, gjorde rent och smorde så gott det gick utan att ta bort överfallsmuttern.
När jag väl tar isär så kanske jag testar att köra lite med ett sandpapper i bussningen för att öka toleransen litet (ytterst lite), annars får jag helt enkelt köpa något bättre.
Återkom hur det går. Var också lite sugen på gå loss på bussningen.

@Lilk som jag skrev i Alpha tråden, satsa på nya hjul. Original på Comp vägde in på dryga 2 kg. Ska du byta vev satsa på SLX med lätt drev typ garbaruk eller xtr eller så.
Däcken är helt okej, montera tubeless bara.
Kassetten kan du spara in en del på, men kassett får styras lite efter ditt val av hjul och därmed body. Kör du microspline så är xt kassetten fin, annars om du kör hg funkar sunrace 903 utan att det blir asdyrt. Eller om du kör xdriver nån eagle kassett.

xzbatt

Aktiv medlem
@glitch dåligt med återkoppling från min sida 😁, jag hade isär droppern för någon vecka sedan och gjorde rent samt snurrade igenom bussningen endel med en scotteduk. Det blev märkbar bättre men det känns som att det bryter i sadelstolpe beroende på vilken vinkel man pressar ner stolpen. Jag antar att det är dålig konstruktion/dåliga toleranser och stolpen kanske skulle funka bättre med en brantare sadelrörsvinkel?.

Nu har det inte blivit mer än en tur sen gjorde min smörjning/slipning så fler tester återstår, jag sticker inte under stolen med att begäret för en Reverb AXS växer.

glitch

Aktiv medlem
Precis det intrycket fick jag också. Otrolig skillnad i hur droppern rör sig beroende på var man applicerar trycket och i stridens hetta är man ju inte 100% på att pricka exakt rätt mm =)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer