Specialized Epic - The tråd

liveforthis

Aktiv medlem
Ja senaste bygget detta blev bra en 2021 Epic comp carbon med roval carbon hjul och 2021 revelation 120mm gaffel samt One Up 170mm dropper 11.3kg som på bilden och med ptn noodels inlägg fram och bak.
Screenshot_20200922-192429~2.png
Screenshot_20200922-192438~2.png

xzbatt

Medlem
Shimano MT800 vevar med 36t rund XTR klinga fungerar utmärkt. Ramen tar mest 36t enligt manualen. Oval blir ju lite större.
Tack :)
Jag läste det i manualen efter att jag insåg att det inte passade, dum prövar först och läser sen :D

Tror nog att det får bli en 34t oval, har kört oval senaste tre åren och tycker det funkar bra utan att ha några idéer om vad som gör det bra mer än att jag inte tycker det känns dåligt.

xzbatt

Medlem
Fick klämma på xzabbats stolpe idag, lika kärv den. Får pilla lite efter helgen.
Rastades i Hjulsjö idag, regnade syndafloder tyvärr men sen sprack det upp lite på eftermiddagen och det torkade undan helt galet snabbt.
Cykeln skötte sig enastående och jag är faktiskt rätt impad av originaldäcken även om det mestadels var blött men mjukt då det fanns att greppa på.
Visa bilaga 441805

Har du nått någon framgång med droppern?
Min har börjat kärva ganska mycket nu, kanske blir att ersätta med någon annan och även lättare :)

glitch

Aktiv medlem
Har du nått någon framgång med droppern?
Min har börjat kärva ganska mycket nu, kanske blir att ersätta med någon annan och även lättare :)
Jag tog en tandpetare och drog back packningen lite och droppade ned lite smörja. Fick inte loss kragen så det fick bli det gamla knepet. Blev helt klart bättre men ska ta loss kragen ordentligt vid tillfälle när jag hunnit skaffa en strap wrench då det sitter som berget.

jij

Medlem
Jag tog en tandpetare och drog back packningen lite och droppade ned lite smörja. Fick inte loss kragen så det fick bli det gamla knepet. Blev helt klart bättre men ska ta loss kragen ordentligt vid tillfälle när jag hunnit skaffa en strap wrench då det sitter som berget.

Funkar bra. Jag köpte två så man har en att hålla mot med.

xzbatt

Medlem
Är det fler än jag som har problem med att gummit till kabelgenomförningen åker ut och vill försvninna?

Har ni löst det på något smart sätt isf eller är det pl400 som gäller? :)

liveforthis

Aktiv medlem
Hej
Vad händer med geometrin när du ökar slaglängden med 20mm?
Inte speciellt mycket , det vanliga någon mm kortare reach, någon mm längre hjulbas, 20mm högre front med ca 1grad flackare sadelrör / styrrörsvinkel, och någon mm högre BB . Men inte som jag tycker påverkar negativt mer än om man ev kör mycket brant och knicksigt uppför.

Gabbe07

Ny medlem
Inte speciellt mycket , det vanliga någon mm kortare reach, någon mm längre hjulbas, 20mm högre front med ca 1grad flackare sadelrör / styrrörsvinkel, och någon mm högre BB . Men inte som jag tycker påverkar negativt mer än om man ev kör mycket brant och knicksigt uppför.
Intressant ändå. Likt en Epic Evo? Eller har evon fler skillnader?

TS975

Aktiv medlem
Har en Epic från 2019. Tänkte köpa ett angle set från works components på 1,0 eller 1,5 grader. Någon som har provat detta på en Epic? Det finns tydligen flera olika standarder för tapered steerer tube. Någon som vet vilken som passar?

jij

Medlem
Har en Epic från 2019. Tänkte köpa ett angle set från works components på 1,0 eller 1,5 grader. Någon som har provat detta på en Epic? Det finns tydligen flera olika standarder för tapered steerer tube. Någon som vet vilken som passar?
Min hade lagerkopparna i ramen (alu-ram). Då passar nog inga angle sets.

cerro

Aktiv medlem
Snyggt, men borde ta bort de fula klistermärkena på ramen som butiken som sålde cykeln inte verkar ha gjort ;)

glitch

Aktiv medlem
Till alla 2021 Epic-ägare med Shimanovevar, kolla frigången mot vevlagerhuset.
På min såg jag nu när jag roterade kedja att skruvarna till spindeln som DM drevet sitter på gick vanskligt nära ramen så med lite smuts på så slipar det emot ramen.
Det satt en spacer mellan vevlagret och vevhuset och den var tunnare än de vanliga 2.5mm spacers.
Bytte nu mot en "standard" 2.5 Shimano spacer och då blir det lite bättre. Jag ska tillägga att jag har bytt vevparti mot ett med 170 mm armar istället för det som satt på men det jag köpte var ett 7100 Boost så det ska vara samma som satt på från fabrik fast med kortare vevarmar.
Frigången är i alla fall nu mycket bättre och vänster vevarm har gott om splines att sitta på fortfarande.

xzbatt

Medlem
Till alla 2021 Epic-ägare med Shimanovevar, kolla frigången mot vevlagerhuset.
På min såg jag nu när jag roterade kedja att skruvarna till spindeln som DM drevet sitter på gick vanskligt nära ramen så med lite smuts på så slipar det emot ramen.
Det satt en spacer mellan vevlagret och vevhuset och den var tunnare än de vanliga 2.5mm spacers.
Bytte nu mot en "standard" 2.5 Shimano spacer och då blir det lite bättre. Jag ska tillägga att jag har bytt vevparti mot ett med 170 mm armar istället för det som satt på men det jag köpte var ett 7100 Boost så det ska vara samma som satt på från fabrik fast med kortare vevarmar.
Frigången är i alla fall nu mycket bättre och vänster vevarm har gott om splines att sitta på fortfarande.
Det är väl bara ett problem om man kör Shimano klinga?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer