Specialized Epic - The tråd

glitch

Aktiv medlem
Du har tabellen om du går in på ramset och downloads så finns 2021 manualen:

Står dock inte att reach ändras.

skier

Aktiv medlem
Du har tabellen om du går in på ramset och downloads så finns 2021 manualen:

Står dock inte att reach ändras.
ok, då stämmer det rätt hyfsat med vad jag fick ut när jag matade in siffrorna i nån kalkylator jag hittade, där blev reach 480 i low och 490 i high läget. De kanske har valt ngt mellanting i tabellen.

Tobbe A

Aktiv medlem
Min ram kom i veckan 😃
IMG_20200818_210216.jpg

Rompa

Aktiv medlem
Nu har jag kört ytterligare 1dygn med den, ca 15mil Stig i tävlingsfart på Lida24h.
-den är sjukt grym utförs och i teknisk terräng, uppför som nedför
-den behöver låsning Av bakdämparen för grusvägar
-grym hoj helt enkelt
-hanterar rotmattor som en Stumpjumper, man sitter o trampar över bara

Nu har jag kört ytterligare 1dygn med den, ca 15mil Stig i tävlingsfart på Lida24h.
-den är sjukt grym utförs och i teknisk terräng, uppför som nedför
-den behöver låsning Av bakdämparen för grusvägar
-grym hoj helt enkelt
-hanterar rotmattor som en Stumpjumper, man sitter o trampar över bara

härligt att höra för häromdagen beställde jag en likadan gul M ram. Kommer lagom till jul men den som väntar... kör vidare på min arbetshäst Camber till dess. Men oj vad jag längtar!

härligt att höra för häromdagen beställde jag en likadan gul M ram. Kommer lagom till jul men den som väntar... kör vidare på min arbetshäst Camber till dess. Men oj vad jag längtar!
Är du nöjd med bromsarna? Jag kan inte välja riktigt. Bara kört Shimano och gillade inte X2 (visst heter dom så?) på experten jag provade. Men dom du har kör ju vara vassare?

glitch

Aktiv medlem
Snyggt @glitch !

Vad har du för sitthöjd? Antar att det är en L du kör?

Yes large. På bilderna är sadeln droppad något. Jag är 181 lång, innerben ~88. Kan kolla sitthöjd vid tillfälle på ett ungefär. Har inte tagit mig tid att optimera den än utan ville bara ut och testa igår så jag körde som det var bara som var något lågt egentligen.
Upplever large som helt rätt för mig, kör 50mm stam nu men ska testa 60mm framöver tror jag. Måtten är helrätt för mig och jag hade absolut inte velat ha mindre åt nåt håll, så därför kändes det som att Westman borde haft en XL som testhoj egentligen med sina 187.

xzbatt

Aktiv medlem
Yes large. På bilderna är sadeln droppad något. Jag är 181 lång, innerben ~88. Kan kolla sitthöjd vid tillfälle på ett ungefär. Har inte tagit mig tid att optimera den än utan ville bara ut och testa igår så jag körde som det var bara som var något lågt egentligen.
Upplever large som helt rätt för mig, kör 50mm stam nu men ska testa 60mm framöver tror jag. Måtten är helrätt för mig och jag hade absolut inte velat ha mindre åt nåt håll, så därför kändes det som att Westman borde haft en XL som testhoj egentligen med sina 187.

Tack,

Jag har själv beställt en XL då jag tycker den ser ut att ha reach,stack och längd på överrör som passar mina preferenser, jag är 184 och sitter på 79cm.
Jag hoppas jag kan få till sadelhöjden med befintlig sadelstolpe men det är alltid svårt med hur mycket dom går att skjuta ner i sadelrör och vilken stack sadelstolpen samt sadeln har.

Men allt visar sig förhoppningsvis nästa vecka då cykeln är beräknad att dyka upp :D

glitch

Aktiv medlem
Sitter på 75 cm nu CC vevparti - mitten ovansidan sadel. Men ska nog upp runt 1cm åtminstone.
Just nu 6 cm uppstick inkl. stolpens krage så det blir väl 7cm totalt sen.
Xl blir kanon för dig tror jag. Så får du lite rimligare förhållande mellan stack / sitthöjd.

glitch

Aktiv medlem
Monterade originaldäcken i morse för att testa lite.
Vikt nu 11,6 kg med dubbla flaskställ + pedaler (361g) + Garminfäste + Swat-hållare men utan verktyget
Hade varit kul att pressa ner den under 11kg men ser inte riktigt hur det ska gå utan att det blir sviiiiiindyrt :)

skier

Aktiv medlem
600 gram är ju rätt mycket att lätta... Vevparti, bromsar och kanske kassett är väl det som ser ut att kunna ge lite besparing, men det blir dyra gram om du inte hittar begagnat.
Du kan väl spara 100 gram på att byta själva dämparenheten i gaffeln också iofs.

glitch

Aktiv medlem
Blir kanske andra hjul i höst, vilket borde ge ~200g.
Framdrev finns lite att ta av säg 25g
Tänkte kanske testa lite spd igen, har några XTR liggande som borde ge ~50g
Sen börjar det bli svårt haha =P

Westman

Aktiv medlem
Jag skulle säga att Large med 460 reach och övriga mått låter lagom för dig runt 180. Min sambo på 181 och med relativt sett kortare överkropp än jag tyckte den var perfekt för henne.

De flesta märken kör idag Large på 470-490 så det är fortfarande objektivt en kort Large och brytpunkten för M/L hamnar därmed lägre än på andra cyklar.

Jag kunde såklart haft XL om jag fått välja men tror inte det påverkat mitt omdöme märkbart. Jag säger inte att hojen är för kort för _mig_, jag säger att den är kort för att vara en Large. Det är skillnad. Jag hade fortfarande sagt att det var en kort hoj jämfört med andra då XL bara har 485 i reach vilket mer är en modern L. Och tillkommit invändnignar om onödigt högt sadelrör och stack per storlek. Du kan vända på min formulering till att reach/stack förhållandet är lägre än för andra märken, lite mer old school.

Förstår att du köpt ny hoj och det finns ett mått av att inte vilja läsa invändningar mot dess förträfflighet men tycker inte du ska läsa mitt test så. Det är en bra hoj. Men geometriskt är den mer av en kompromiss än både vissa konkurrenter och vanliga icke Evo Epic. Om man gillar utfallet geometrikonceptet är det inte en negativ kompromiss utan en positiv. Tror dock att du hade trampat ännu effektivare med en brantare effektiv sadelrörsvinkel, som de flesta gör.

glitch

Aktiv medlem
Jag skulle säga att Large med 460 reach och övriga mått låter lagom för dig runt 180. Min sambo på 181 och med relativt sett kortare överkropp än jag tyckte den var perfekt för henne.

De flesta märken kör idag Large på 470-490 så det är fortfarande objektivt en kort Large och brytpunkten för M/L hamnar därmed lägre än på andra cyklar.

Jag kunde såklart haft XL om jag fått välja men tror inte det påverkat mitt omdöme märkbart. Jag säger inte att hojen är för kort för _mig_, jag säger att den är kort för att vara en Large. Det är skillnad. Jag hade fortfarande sagt att det var en kort hoj jämfört med andra då XL bara har 485 i reach vilket mer är en modern L. Och tillkommit invändnignar om onödigt högt sadelrör och stack per storlek. Du kan vända på min formulering till att reach/stack förhållandet är lägre än för andra märken, lite mer old school.

Förstår att du köpt ny hoj och det finns ett mått av att inte vilja läsa invändningar mot dess förträfflighet men tycker inte du ska läsa mitt test så. Det är en bra hoj. Men geometriskt är den mer av en kompromiss än både vissa konkurrenter och vanliga icke Evo Epic. Om man gillar utfallet geometrikonceptet är det inte en negativ kompromiss utan en positiv. Tror dock att du hade trampat ännu effektivare med en brantare effektiv sadelrörsvinkel, som de flesta gör.

Har inga invändningar mot ditt test eller omdöme, tvärtom, tycker du beskrev cykeln väldigt bra.
I slutändan är vi alla olika och det svåra är ju att vi ofta får fatta köpbeslut på riktigt dyra prylar baserat på väldigt vaga underlag. Min förra stighoj hade 130/120, 76.5 sadelrör, 66,5 gaffelvinkel, 470 reach och jag har även en Endurohoj med 76 sadelrör, 475 reach, som körts med 64 och 65 gaffelvinkel.
Köpte en Bird Aeris 120 precis när den kom ut osv. så jag är väl förtrogen med "modern geo".
Jag håller helt med om att 0,5-1 grad brantare sadelrör till inte hade skadat och att reachen hade kunnat vara +10 mm. för att passa ett bredare spann av individer men det blir lätt en lite skev diskussion och man avfärdar lite lättsinnigt allt som inte "flyttar gränserna" ännu en gång.

Jag har absolut ingen prestige i mina cykelomdömen, tvärtom, kan jag hjälpa någon till att hitta rätt hoj för vad de önskar genom de erfarenheter jag haft möjlighet att få så är det bara roligt. Så jag kan bara hålla med om att Evon är långt ifrån "fläckfri". Ingen cykel är "optimal" utan alla har sina styrkor och brister. Min förra Tallboy t.ex. hade helt överlägsna utförsegenskaper och var "busigare" i det att den gärna ville poppas o lattjas med utan större eftertanke. Dåliga spårval får helt andra konsekvenser på Evon och i riktigt branta klättringar får man jobba mer med överkroppen för att trycka ner fronten, inget snack. Men t.ex den branta sittvinkeln som Tallboyen hade gav en väldigt upprätt sittställning - under den varmare årstiden brukar jag cykla till Hellas runt 7 km asfalt och när det börjar gå snabbt så blir luftmotståndet märkbart större än i den mer ihopkrupna positionen som slackare sadelrör ger.
Tänker man att en Epic Evo ska funka på ett långlopp också men långa sträckor där man maler på i hög fart så blir ju såna aspekter också relevanta att ta med även.

Jag tycker det är intressant att man valt längre kedjestag på Evon. Frågan är om det är kopplat till att man valt att behålla framtriangeln som gav slackare sadelrör och kortare reach så kompenserade man "centreringen" av cyklisten genom att förlänga den bakåt?

Det blir kul att höra vad tycker om Spur sen om inte annat och vore kul om happy testade en Alpha också - borde ju vara lätt fixat. Runt hörnet från dig nästan ;-)

xzbatt

Aktiv medlem
Monterade originaldäcken i morse för att testa lite.
Vikt nu 11,6 kg med dubbla flaskställ + pedaler (361g) + Garminfäste + Swat-hållare men utan verktyget
Hade varit kul att pressa ner den under 11kg men ser inte riktigt hur det ska gå utan att det blir sviiiiiindyrt :)

Har du koll på vikten hos originalhjulen?

Om du har standardsadeln så går den att lätta ca 100g med en s-works eller annan lätt sadel.
Bromsskivor brukar också kunna ersättas med betydligt lättare varianter, kanske inget jag rekommenderar om du tänkt cykla mycket utförs med hänsyn till värmeutvecklingen.
Kassett kan du ju banta ca 200g om jag ser rätt att du kör en Sunrace idag, dom ligger väl på ca 520 gram?

NickPick

Aktiv medlem
20200827_180612.jpg

Svart. Snabb. Excel säger 9,32 kg tror jag, men 9,4X kg inklusive gucka och ventiler (allt annat är vägt).
Tyvärr bara 2,1or då hjulen är tagna från en annan cykel. Förra epicen var riktigt trevlig, men denna känns riktigt bra. Sätter sig fint i svängar och känns trygg / stabil.

Senast ändrad:
Intressant med er diskussion om vinklar och millimeter. Jag som ny inom området (har bara cyklar fem år och enbart på en Camber comp carbon men rätt mycket dock...) tycker det är superintressant att lära mig allt mer och har ju nu beställt en gul s works ram som jag samlar ihop delar till. Provade ju en blå expert en helg och tyckte verkligen om den som långloppscykel främst och det är vad jag tänker använda den till mest. Det jag nog föll mest för var noll gung och enorm respons. Samt att den gick över hinder lättare än min älskade camber. Men den var inte lika lekfull. Mer som min nya hybrid automat Volvo xc60 jämfört med min gamla camber-diesel manuell växlad Volvo xc60. Ja konstig jämförelse kanske men faktiskt kändes det så😅 och så är den ju otroligt snygg🙏

Är 175 och beställde en medium och tänker mig nog 60 mm styrstam 8 grader men kanske negativ lutning. Ska prova i alla fall. Gillar inte att sitta upp för mycket utan tvärtom. Ja även om jag är 52 år Nino såklart en förebild😂👍

Senast ändrad:

maxton

Medlem
Gick det bra för er? Fina hojar 👌

Går inte att klaga på cykeln :) Tycker det blivit ett lyft med nya dämparna, jag har under åren upplevt att Epicen ibland jobbat lite mot mig och min bristande teknik , denna är mer förlåtande för mig och hur jag cyklar..

Blivit lite modigare och gått ner i däcktryck på senare tid, spelar nog också in :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer