Specialized Epic - The tråd

-Andy-

Aktiv medlem
jag beställde en Epic Evo Expert -21 förrförra veckan, leverans nästa vecka...!! Valde Redwood gloss för nu har ja haft svarta cyklar sen 2013.
Vad "behöver" man uppdatera på den? 12kg väger den ur kartong tydligen.
Grym cykel! Vi ser fram emot en recension/redogörelse nära vecka (om du orkar/vill).

glitch

Aktiv medlem
Kan nån reda ut skillnaderna i dämparprestanda mellan SID gafflarna på Evo?
Som jag fattat det:
ULTIMATE = Race Day
SELECT+ = Charger 2 RL
SELECT= Charger RL

Jag har fattat att Race Day är en superlättviktsvariant och att RL borde stå för Rebound / Lock

Men prestandamässigt vad skiljer mellan i synnerhet Charger 2.0 RL och Charger RL?
Någon som testat bägge i nåt sammanhang? Märker man ens någon skillnad?

skier

Aktiv medlem
Som jag fattat det:
ULTIMATE = Race Day
SELECT+ = Charger 2 RL
SELECT= Charger RL

Jag har fattat att Race Day är en superlättviktsvariant och att RL borde stå för Rebound / Lock

Men prestandamässigt vad skiljer mellan i synnerhet Charger 2.0 RL och Charger RL?
Om det är likadant som på 100mm varianten så är charger rl en annan sorts dämpare utan gummiblåsa. Jag köpte en select (utan +) och upptäckte det först när jag rev isär den.
Funktionsmässigt kan jag inte påstå att jag märker så stor skillnad mot en 2019 charger 2 i en Sid 120mm. Det som märks mest är att lockouten inte är lika stum på den nya.

Spacekitty

Aktiv medlem
Race Day låter som om den är gjord för att köra några fåtal rundor innan det är dags för service igen. Är det nå fuffens med den?

Rompa

Aktiv medlem
Nya vevar, styre, bromsar. :p Roligt att du beställt :D Kommer bli sjukt snabb
Styre är beställt, Roval control sl-hjul har jag sen innan, sworks power ligger hemma, bikeyoke stolpe ,mm...

Vad väger gaffeln? Är d nån vits med o byta till min Fox34 Factory sc 120 ens?

liveforthis

Aktiv medlem
Som jag fattat det:
ULTIMATE = Race Day
SELECT+ = Charger 2 RL
SELECT= Charger RL

Ultimate har väl en slimmad Charger 2.1 .
Select + är oem Charger 2 har endast lsc och en lite enklare retur krets än tex 2.1.
Select är som en motion Control mer el mindre så lite tyngre och "sämre" justering. Även här en enklare retur krets.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Som jag fattat det:
ULTIMATE = Race Day
SELECT+ = Charger 2 RL
SELECT= Charger RL

Den dyraste är väl bäst? Räcker inte det??

Grym cykel! Vi ser fram emot en recension/redogörelse nära vecka (om du orkar/vill).
Hej,
lånade nya Epic Evo Expert på PP Cykel några dagar och här kommer liten sammanfattning: jag har kört pimpad Camper Comp Carbon 16 sedan den kom. Bara snabbtestat Epic innan. Men vill nu förbättra tiderna i Långloppscupen och på egna längre distanser. Den svarar otroligt snabbt, underbar uppför, dämpningen är perfekt. Då testade jag både medelsvårt och svårt (Palmen) spår i Högbo. Cykeln känns som en HT med bakdämpare. Och det är mycket positivt. Cykeln känns lätt (min Camber Väger 12,7) och vågen säger 11,7 för Epic så bara ett kilo mellan men då är Epic i original och första bytet för mig blir ett 70 carbon styre istället för det Alu 75 som sitter på. Priset är väl tilltaget tycker jag. Hade önskat ett kilo till ner i vikt också. Nedför är cykeln riktigt bra också men ovanan gör att jag litar mer på min Camber när det är brant nedför. Än. Cykeln är grymt snygg och den där fula ramdelen ovanför bakdämparen är ju borta nu vilket gör mycket för utseendet. Jag har egentligen bara positivt att säga förutom nämnda priset och möjligtvis då vikten även om den verkligen känns lättare än den är...
Bromsar och dropper funkar perfekt och xtr pedaler sattes på. Jag körde bara på lägsta fabriksinställda höjden och flippade alltså inte. För mig blir det en orange. Skall bara samla kraft för att finansiera det hela...
testade cykeln i Högbo på svarta Palmen och på 20 km spåret. Funkade lika bra på bägge. Otroligt bra cykel på långa distanser och uppför. Tekniskt säkert också lika bra eller bättre men den kändes såklart ovan och jag var lite försiktig med en lånad cykel medan jag brötar rejält med min pålitliga arbetshäst Camber normalt men med tiden kommer Epicen lätt ta över bara den blir inkörd.(y)

Bilagor

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Grymt Henrik! Kul med recension.
Förvånad att du tycker din Camber kändes tryggare utför men tror däck och att det var en lånecykel påverkar en hel del. Man vill inte bomba sönder en lånehoj, dyrt dyrt dyrt...

aland33

Medlem
Min EVO i L landade på 9,990kg med pedaler och AXS 150mm stolpe. Lite kul att vågen stannade 10g under av ren händelse.

Har någon kört EVOn i högre läget? När man exempelvis kollar Treks geometritabeller så blir även reachen ca 5mm längre i högt läge. Blir den verkligen det? Stacken minskar även någon milli vilket jag kan förstå.

cerro

Aktiv medlem
Johan Friberg: Fet. och lättare än min :(

aland33: Körde min Epic i höga läget i någon veckan men gått tillbaka till låga läget igen då de känns bättre. Men kan inte riktigt sätta fingret på varför den känns bättre i låga läget. När jag kört Stumpjumper de senaste tycker jag den känns bättre i höga läget på samma stigar.

Men utan pedaler och utan Spesh verktyget, eller ingår inte det när man kör lös ram? På kompletta ingår ju flaskhållare och verktyget.😊
Och em Evo utan dropper????🤯
Man väger utan pedaler och verktyg mm.. vikter när man köper cykel anges alltid utan allt lull lull och pedaler som inte ingår..
Dropper är väl en smaksak.. har klarat mig utmärkt utan på två gamla epic evo.
Tycker bara dom är sjukt tunga.. du får plusa på 500g med axs droppern som väger typ 630g

NickPick

Aktiv medlem
Man väger utan pedaler och verktyg mm.. vikter när man köper cykel anges alltid utan allt lull lull och pedaler som inte ingår..
Tycker bara dom är sjukt tunga.. du får plusa på 500g med axs droppern som väger typ 630g
Man väger väl ändå cykeln med pedaler och flaskställ, för tillverkarna brukar inte skicka med de grejerna... Bara därför väger tillverkarna utan pedaler. Weight weenieism ska icke ruckas på

cerro

Aktiv medlem
Man väger väl ändå cykeln med pedaler och flaskställ, för tillverkarna brukar inte skicka med de grejerna... Bara därför väger tillverkarna utan pedaler. Weight weenieism ska icke ruckas på
+1 på den, alltid komplett cykel när man väger själv. Väger man ny cykel i butik så utan eftersom de inte ingår.

aland33: Nopp, däremot ska jag sänka styret lite nu i låga läget innan tisdagens cykling :)

glitch

Aktiv medlem
Tillverkarens vikt bör inkludera allt som sitter på vid leverans. Följer flaskställ och verktyg med bör det räknas in tycker jag.

Själv väger man med pedaler och flaskställ / i körklart skick.

Återigen, i mitt tycke :)

Gällande dropper tycker jag bara det var lite konstigt att välja en Evo över vanlig Epic om man inte kör sån terrämg att dropper ger mening. :)

Tillverkarens vikt bör inkludera allt som sitter på vid leverans. Följer flaskställ och verktyg med bör det räknas in tycker jag.

Själv väger man med pedaler och flaskställ / i körklart skick.

Återigen, i mitt tycke :)

Gällande dropper tycker jag bara det var lite konstigt att välja en Evo över vanlig Epic om man inte kör sån terrämg att dropper ger mening. :)
Som sagt, en smaksak.

Just det är kan man ju dividera om i all oändlighet;)
Min är vägd på samma sätt som en cykel blir levererad, utan pedaler.
Helt omöjligt för tillverkarna att uppge en normalvikt annars. Skiljer många gram mellan olika pedaler.
Ville bara visa upp min cykel, håll tillgodo😀
Utan pedaler..😘

Instämmer och kan tillägga att det borde vara obligatoriskt av tillverkarna och försäljarna att uppge vikt vid specifikationen (minus pedaler) när dom ändå rabblar upp precis allt annat.

Senast ändrad:

-Andy-

Aktiv medlem
Instämmer och kan tillägga att det borde vara obligatoriskt av tillverkarna och försäljarna att uppge vikt vid specifikationen (minus pedaler) när dom ändå rabblar upp precis allt annat.
En branschstandard för hur vikten ska mätas vore kanske inte så dumt heller så att vikterna blir relevanta och jämförbara. Nu verkar vissa tillverkare väga sina minsta ramar medan andra väger den vanligaste storleken (medium). Nu är inte vikten allt, så frågan är hur viktigt det är med vikt egentligen? Samtidigt letar flera av oss nästan ihjäl oss efter vikten varje gång vi ska köpa nytt 🙂

Jensen

Aktiv medlem
Just det är kan man ju dividera om i all oändlighet;)
Min är vägd på samma sätt som en cykel blir levererad, utan pedaler.
Helt omöjligt för tillverkarna att uppge en normalvikt annars. Skiljer många gram mellan olika pedaler.
Ville bara visa upp min cykel, håll tillgodo😀
Utan pedaler..😘
ska man var petig så kommer den ju med handtag och utan flaskställ och borde vägas så då :-) men förstår vad du menar 🤣🤣

även om jag nog står i skaran att hojens vikt ska vara i det skick man cyklar den :-)

RockyM

Aktiv medlem
Personligen så väger jag alltid utan hjul, vill ju hamna under 8kg.
Däremot så använder jag alltid en riktig våg (Feedbacksports). ;)

hm

Aktiv medlem
Och jag väger bara pedalerna.
Det säljs ju pedaler i butikerna där dom uppger vikten , man vill ju väga och jämföra med det som säljs på samma sätt.

Rompa

Aktiv medlem
Schysst!!
men jag tycker det är väldigt vågat med så fula färger på sworks ramarna iår 🙈, påskpippigul och den där kamouflage varianten 🙈😂👍

glitch

Aktiv medlem
Pippigul är ju svinfet! Och den mörkgröna men den måste man väl köpa komplett ram för. Så less på svarttråk.
Scalpel SE 2 hade helt galet snygg orange irl. På bilder ser den rätt trist ut men jösses vad den glittrar på riktigt.

Jensen

Aktiv medlem
Pippigul är ju svinfet! Och den mörkgröna men den måste man väl köpa komplett ram för. Så less på svarttråk.
Scalpel SE 2 hade helt galet snygg orange irl. På bilder ser den rätt trist ut men jösses vad den glittrar på riktigt.
cannondale har haft en del färger som inte gör sig på bild men ”poppar” irl. Som deras röda tex.
Den gula epicen är ju typ en av de snyggaste färgerna de kör me

glitch

Aktiv medlem
cannondale har haft en del färger som inte gör sig på bild men ”poppar” irl. Som deras röda tex.
Den gula epicen är ju typ en av de snyggaste färgerna de kör me
Sant! Har Vulcan Green på min Systemsix som jag tycker är tokigt fräsch speciellt i solen. Den kom väl på Supersix först för några år sen?

Jensen

Aktiv medlem
Sant! Har Vulcan Green på min Systemsix som jag tycker är tokigt fräsch speciellt i solen. Den kom väl på Supersix först för några år sen?
faktist dålig koll på den färgen. Tror inte jag sett den irl. Men det är lite som deras EF målning, ser sådär ut på bild, snygg irl. Men smaksak. Och hemskt mycket OT. Men kul när tillverkare vågar något annat än trist svart. Svart går aldrig ur tiden, men den säger heller inget.

och som sagt har cannondale just nu rätt duktiga väntetider på vissa modeller och storlekar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer