Specialized Epic - The tråd

Jag fick den här i reklam.

DRIVETRAIN

REAR DERAILLEURShimano XTR M9050 Di2, Shadow Plus, GS cage, 11-speed
CHAINSRAM XX1, 11-speed w/ PowerLink
CRANKSETRace Face Next SL G4, Boost™
CASSETTESRAM XG 1199 X-DOME, 11-speed, 10-42t
SHIFT LEVERSShimano XTR Di2, 11-speed
BOTTOM BRACKETThreaded BB, 24mm spindle
CHAINRINGSAlloy 30T

Det där är ju förra modellen, inte den nya 2021.

Varför inte?
För att få den lite mer åt stigcykel.

Kan du motivera varför det inte skulle gå?

Redan med 120mm är den ju en överbyggd xc-cykel, du kommer få ännu kortare reach, flackare sadelvinkel och högre vevparti. Bättre isf att köpa en cykel som är gjord för 130mm från början med en geometri som är anpassad för det som t ex en YT Izzo.
Sen håller säkert ramen för 130mm om du inte väger 120kg och droppar till platt.

Bra poäng med sadelvinkel, säkert lika bra att köra den på 120 mm som ni säger.

Har en SJ ST idag, som jag tänkte sälja. Då jag också har en Ripmo.
Tänkte att epic evo blir ett bättre kompliment.

Jag funderar på om det går att byta ut ”braincartridgen” på min Rock Shox Sid Brain WC mot en sådan här rakt av (länk nedan)
Mest för att komma i från serviceintervallet på brainenheten, är lång väntetid på grejerna.
någon som provat? Gaffeln är från 2018 el. 2019.

Jag ber om ursäkt för att jag avbryter diskussionen om 2021 och kastar er 10 år bak i tiden..

Jag har plockat av det mesta från den gamla Epic 26"an jag fick överta. Tidigare ägare klagade på glapp i länkaget som var så stort att den spontanväxlade ibland. Jag tycker länkaget rör sig mjukt. Men jag har ett axiellt glapp i leden precis vid växelörat. Nästan så att man kan se det på andra bilden. Hur åtgärdar jag det? Som tredje bilden visar är skruven av sådan slag att man inte bara ska dra ihop delarna. Är det shims som gäller då? Och vem tillhandahåller sådana isåfall?

Sista bilden är på vevlagret? Vilken information behöver jag för att beställa rätt?
Jag ska även byta styrlagret. Men glömde ta bild. Någon som vet vad det ska vara?

E11601AC-6A02-40A4-9EF1-08DAC240F439.jpeg
E6F38306-4F7E-423A-875B-BF79DC24C5AD.jpeg
D939BDA8-EC3A-4432-8265-A71FF54D21E6.jpeg
41EA3473-FDE0-4E50-A2A2-00EA0D122EF0.jpeg

Senast ändrad:
Jag funderar på om det går att byta ut ”braincartridgen” på min Rock Shox Sid Brain WC mot en sådan här rakt av (länk nedan)
Mest för att komma i från serviceintervallet på brainenheten, är lång väntetid på grejerna.
någon som provat? Gaffeln är från 2018 el. 2019.

men du vill ju ha den här ist: https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Upgrade-Kit-Charger-Race-Day-Crown-Damper-SID-REBA-32-mm eller denna :https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Upgrade-Kit-Charger-Race-Day-Remote-Damper-SID-REBA-32-mm

Har vi några lyckliga som hunnit prova en Evo mer ingående? Och har någon sett en Evo i butik i Stockholm?
Funderar starkt på en Evo som nästa cykel men hade gärna sett 120 mm bak också.

Är 185cm och grenmått på 89cm. Någon som har koll på om L eller XL på en epic evo 2021 skulle vara bäst för mig? (får lika många som säger L som XL när jag frågat runt i butiker).

Jag skulle tänka att det beror på vad du tänkt dig cykla. Är det mycket utför där du verkligen får nytta av nya 2021-geometrin så gå på den. Ska du cykla terräng där den gamla geometrin räcker så slå till på en 2020 som du kan göra en bra deal på.

Jag skulle tänka att det beror på vad du tänkt dig cykla. Är det mycket utför där du verkligen får nytta av nya 2021-geometrin så gå på den. Ska du cykla terräng där den gamla geometrin räcker så slå till på en 2020 som du kan göra en bra deal på.
Kör mest CX och långlopp så det blir nog en 2019 eller 2020 för de enda som skiljer dessa är väl färgen, eller?

Cyklat på båda, skulle 100% rekommendera 2021.
Går alltid att byta lite komponenter på Comp carbon på sikt.
Du får en bra ram och dämpre och den senaste geometrin. Som jag tycker är Mycket bättre.
Den gamla är väl 3 år gammal?

Cyklat på båda, skulle 100% rekommendera 2021.
Går alltid att byta lite komponenter på Comp carbon på sikt.
Du får en bra ram och dämpre och den senaste geometrin. Som jag tycker är Mycket bättre.
Den gamla är väl 3 år gammal?
Som jag förstått de så kom de med ny ram och flyttade brain enheten längre bak 2019, så två år den i alla fall. Rätt mycket pengar om man ska uppdatera en Epic comp med Sid brain gaffel och carbon fälgar. Blir nog en 19/20 för mig
Tack för feedbacken ?

Senast ändrad:
Någon som har eftermonterat en dropper på en 2019/2020? Kan ni rekommendera någon prisvärd dropper och ge lite tips på hur man enklast löser installationen själv?

Senast ändrad:
jag beställde en Epic Evo Expert -21 förrförra veckan, leverans nästa vecka...!! Valde Redwood gloss för nu har ja haft svarta cyklar sen 2013.
Vad "behöver" man uppdatera på den? 12kg väger den ur kartong tydligen.

jag beställde en Epic Evo Expert -21 förrförra veckan, leverans nästa vecka...!! Valde Redwood gloss för nu har ja haft svarta cyklar sen 2013.
Bästa uppgraderingen är lätt hemstädning 2 timmar i veckan så kan du cykla 2 timmar mer!

Nya vevar, styre, bromsar. :p Roligt att du beställt :D Kommer bli sjukt snabb

Den är lättare än 12.
Provade en sån nyligen,vägde 12 kg i large med slangar i och 350 g pedaler. Flaskställ, spesh verktyget och garmin fäste.

Är det 180/160 skivor standard på Evosarna, någon som vet? Pm fäste bak så +20mm pm adapter om man vill köra 180/180?

Den är lättare än 12.
Provade en sån nyligen,vägde 12 kg i large med slangar i och 350 g pedaler. Flaskställ, spesh verktyget och garmin fäste.

Är det 180/160 skivor standard på Evosarna, någon som vet? Pm fäste bak så +20mm pm adapter om man vill köra 180/180?

Jupp, 180/160 normalt på evo. +20 fäste för att köra 180 bakom om man vill de ja.

Tillbaka
Topp