Specialized Epic - The tråd

skier

Aktiv medlem
Det var ingen token i från början i min iaf. Bak har jag inte öppnat men läste på mtbr att det var en stor+två små i från fabrik, så ordentligt progressivt.

skier

Aktiv medlem
Någon som gjort en skärm till sin evo för att skydda gummimanschetten mellan främre och bakre ramhalvan?
Verkar bli rätt skitigt där, såg nån bild på mtbr där smutsen mellan gummit och ramen hade nött igenom färgen helt.

En användare på mtbr delade en modell för en 3d-print, är det någon här som har printer som kan tänka sig att printa (mot betalning förstås)?
1630909468020.png

lundatok

Aktiv medlem
Någon som gjort en skärm till sin evo för att skydda gummimanschetten mellan främre och bakre ramhalvan?
Verkar bli rätt skitigt där, såg nån bild på mtbr där smutsen mellan gummit och ramen hade nött igenom färgen helt.

En användare på mtbr delade en modell för en 3d-print, är det någon här som har printer som kan tänka sig att printa (mot betalning förstås)?
Visa bilaga 511033

Är gärna med och köper en flärp!

xzbatt

Aktiv medlem
Vilket problem som ska lösas med en att avleda smutsen?
Har ni råkat ut för några konsekvenser av att det är smutsigt nere vid gummibälgen?

xzbatt

Aktiv medlem
Visa bilaga 511098
Jag ville undvika det här, tänker att om det är mindre lera som ligger ovanpå medan man cyklar så nöter det inte så mycket.
Jag tror det där är mer beroende av trycket från bälgen och friktionen vid rörelse, för att undvika det skulle jag snarare foliera anläggningsytan. Men i övrigt så tycker jag det är kul att ni exprimenterar och hoppas att ni hittar en bra lösning som gör er nöjda :)

skier

Aktiv medlem
Jag tror det där är mer beroende av trycket från bälgen och friktionen vid rörelse, för att undvika det skulle jag snarare foliera anläggningsytan. Men i övrigt så tycker jag det är kul att ni exprimenterar och hoppas att ni hittar en bra lösning som gör er nöjda :)
det är mest att det känns drygt att behöva ta isär länkaget för att komma åt att foliera, men egentligen är det kanske bättre. Blir lite lättare så också...

skier

Aktiv medlem
Fick kört min första tävling på Epic Evon i söndags (Snapphaneturen), riktigt nöjd med den nu. Jag kör ungefär 10psi lägre än rekommenderat i fram (inga tokens) och ett snäpp långsammare retur än rekommenderat och 10psi lägre i bak (inte ändrat retur/tokens där) så tycker jag hela cykeln blev väldigt mycket lugnare och stabilare. Kan förstås vara min dämparpump som visar 10 psi fel också.

Jag var lite otaktiskt och körde en tävling på hardtail på lördagen så korsryggen orkade inte med hela söndagen, men cykeln är annars väldigt enkel att ha att göra med på den typen av stigcykling. Saknade lockout när man gick ut på grusvägar och skulle spurta ikapp folk, men inte så mycket att jag bryr mig om att montera det.
241841582_4266746176755439_942000302232332325_n.jpg

Lördagens tävling var förstås också på en Epic :)
241707332_10225874192464412_8610103132672493189_n.jpg

Fick kört min första tävling på Epic Evon i söndags (Snapphaneturen), riktigt nöjd med den nu. Jag kör ungefär 10psi lägre än rekommenderat i fram (inga tokens) och ett snäpp långsammare retur än rekommenderat och 10psi lägre i bak (inte ändrat retur/tokens där) så tycker jag hela cykeln blev väldigt mycket lugnare och stabilare. Kan förstås vara min dämparpump som visar 10 psi fel också.

Jag var lite otaktiskt och körde en tävling på hardtail på lördagen så korsryggen orkade inte med hela söndagen, men cykeln är annars väldigt enkel att ha att göra med på den typen av stigcykling. Saknade lockout när man gick ut på grusvägar och skulle spurta ikapp folk, men inte så mycket att jag bryr mig om att montera det.
Jag körde på min Epic icke-evo och jag saknade också lockout :) Ville ha fastare cykel på grusvägarna och mjukare i skogen. Speciellt på de rotiga partierna, där är epicen inte snäll...
Men i övrigt gick den riktigt bra på snapphanen, över förväntan faktiskt!

Jag har faktiskt satt ett tjockt lager gummi på brainreglaget bak för att kunna komma åt det lättare med foten när terrängen varierar. Lite jobbigt på tävling bara :)

skier

Aktiv medlem
Jag körde på min Epic icke-evo och jag saknade också lockout :) Ville ha fastare cykel på grusvägarna och mjukare i skogen. Speciellt på de rotiga partierna, där är epicen inte snäll...
Men i övrigt gick den riktigt bra på snapphanen, över förväntan faktiskt!

Jag har faktiskt satt ett tjockt lager gummi på brainreglaget bak för att kunna komma åt det lättare med foten när terrängen varierar. Lite jobbigt på tävling bara :)
Du kanske kan bygga ett remote-reglage och skruva dit ;) men lite så är det ju med alla cyklar, de är kompromisser på olika saker. Jag älskar min Epic Hardtail på släta banor med mycket kurvor, men hade inte velat ha den på en tretimmarsrunda som Snapphaneturen.

Jag ställde in mina dämpare på rotmattorna på kalhygget vid Klåverödsbanan, efter det känns alla rotmattor släta och snälla :)

Du kanske kan bygga ett remote-reglage och skruva dit ;) men lite så är det ju med alla cyklar, de är kompromisser på olika saker. Jag älskar min Epic Hardtail på släta banor med mycket kurvor, men hade inte velat ha den på en tretimmarsrunda som Snapphaneturen.

Jag ställde in mina dämpare på rotmattorna på kalhygget vid Klåverödsbanan, efter det känns alla rotmattor släta och snälla :)
Jag körde etapplopp i Polen i somras. Körde med 30-35 psi lägre än rekommenderat bak. Precis så att jag inte bottnade dämparen på större hopp. Men det sved uppför... Fast, hellre sveda i benen uppför och leende på läpparna utför :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Halkade runt med en Epic Evo i Ulricehamn Bikepark för ett par helger sedan. Ville se om jag kunde ha en "downcountry"-cykel som enda cykel. Det gick sådär...

puma33

Medlem
Funderar lite kring EVO och val av storlek mellan M och L.
Kör en epic-19 storlek M idag och är 177cm med benlängd 80cm, dvs mitt mellan M och L. Kör med en stem på 90mm, 6 grader ner.

En EVO M har samma reach och stack fast levereras med en 60 stem. Här tänker jag att specialized vill ha en mer reaktiv styrning och om jag slänger på en 90 stam så tappar man det.

En EVO large har 27mm längre i reach och då är jag på en 60 stam och kan testa lite olika vinklar för att kompensera ökningen 15mm i stack.

Men cykeln blir ju hela 7cm längre, kommer det påverka känslan?

Tankar?

glitch

Aktiv medlem
På en Evo hade jag köpt en large. Kör själv large med 60 stammen på 181 cm och hade inte haft något emot lite mer reach. Längre stam vill jag dock inte ha.

Freddie L

Aktiv medlem
Precis men väljer jag "vanlig" så tar jag naturligtvis en M... men förlorar ju 120mm slag (vilket är den största anledningen till att välja en EVO)
Frågan är om man prioriterar 20mm slaglängd (utan sag) eller ”bättre geo”. För XC skulle jag luta åt non-Evo, för att lalla runt i skogen kanske Evo, för DC hellre en annan cykel.

Med det sagt så har jag inte ens sett en modern Epic på håll, utan fabricerar fritt utifrån geo-tabeller och internet.

Berk

Aktiv medlem
Frågan är om man prioriterar 20mm slaglängd (utan sag) eller ”bättre geo”. För XC skulle jag luta åt non-Evo, för att lalla runt i skogen kanske Evo, för DC hellre en annan cykel.

Med det sagt så har jag inte ens sett en modern Epic på håll, utan fabricerar fritt utifrån geo-tabeller och internet.

Varför skulle man behöva se en på håll? Man kan väl inte bestämma reach och gaffelvinkel med ögat?

Kanske behövs det en ;)

skier

Aktiv medlem

En annan anledning kan ju vara att man inte vill ha Brain på cykeln (med de för- och nackdelar som det för med sig). Jag har en Evo -21 som jag tycker funkar riktigt bra till det jag använder den till (XCM-tävlingar), men åas använder jag inte lockout speciellt mkt ens på de cyklar där jag har det.

Freddie L

Aktiv medlem
En annan anledning kan ju vara att man inte vill ha Brain på cykeln (med de för- och nackdelar som det för med sig). Jag har en Evo -21 som jag tycker funkar riktigt bra till det jag använder den till (XCM-tävlingar), men åas använder jag inte lockout speciellt mkt ens på de cyklar där jag har det.
Absolut! Där har du ju vettig input från verkligheten. Själv är jag sugen på att prova Brain igen, visst har det blivit bättre för varje generation?

skier

Aktiv medlem
Nej, Evons lockout bak är gräslig, men den känns inte som att den behövs.
Jag tänkte mer på cyklar med remote lockout som jag har eller har haft, tycker oftast det slutar med att jag kör i öppet läge på stig. Undantaget är de cyklar jag haft med Fox treläges-lockout, där har mittenläget varit bra för enklare stig.

Vad är det du inte gillar med Evons lockout? jag har inte använt den speciellt många gånger, men tycker den gör det man kan förvänta sig, bakänden blir låst.

Jag har en vanlig epic -21 med 120 fram och brain bak. Sätter på min braingaffel fram när jag kör xc.
Tycker nog att brain är rätt begränsat i funktion. Jag får justera brain-inställningen bak med foten på längre lopp/rundor. Uppför är den najs helt stängd. Nerför vill man ha den helt öppen. "trail-läge" i mitten.
Helt öppna läget är rätt kass jämfört med en traditionellt dämpad hoj med bättre trampeffektivitet.
Såvida inte man kör bara stök och nerförs då..
Jag tycker kanske att man har byggt en hoj med världens bästa geometri för en xc-hoj och sabbat den med brain för att spara två vajrar/höljen.
Hade gärna velat testa EVO med lockout. Inte för att jag direkt saknar mer dämpning bak men för att ha lite mer trampeffektivt öppet läge.

lundatok

Aktiv medlem
Jag tänkte mer på cyklar med remote lockout som jag har eller har haft, tycker oftast det slutar med att jag kör i öppet läge på stig. Undantaget är de cyklar jag haft med Fox treläges-lockout, där har mittenläget varit bra för enklare stig.

Vad är det du inte gillar med Evons lockout? jag har inte använt den speciellt många gånger, men tycker den gör det man kan förvänta sig, bakänden blir låst.
Den känns som en pogostick i stängt läge, mycket märklig känsla.

Rompa

Aktiv medlem
Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så 👌, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs 🤔🤪

lundatok

Aktiv medlem
Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så 👌, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs 🤔🤪
Behöver man byta dämpare bak för att få lockout på SIDen?

Jag har en 130 mm Fox 34 på min Evo och den är 👌

Rompa

Aktiv medlem
Behöver man byta dämpare bak för att få lockout på SIDen?

Jag har en 130 mm Fox 34 på min Evo och den är 👌
Osäker på det faktiskt. Men jag köpte en hel sån raceday dämpare för lockout. Men när jag väl fick hem grejerna o tittade närmare på det så såg det ut att vara samma saker innan man satte dit ringen med hållare för höljet och centrumet där man fäster vajern.

puma33

Medlem
Hur gjorde du med längd på stem när du gick till 120?

Hur gjorde du med längd på stem när du gick till 120?
Det var inte jag som fick frågan, men jag svarar ändå för att jag är en Messerschmitt.
Jag bytte till 60mm från 70mm som satt original. Den blev ännu kortare i reach, men den kortare stammen gjorde att den lite sävliga känslan från 120-gaffeln försvann. Blev mycket roligare hoj av det.

puma33

Medlem
När du gör så tappar du det spec kallar för flip chip, något du saknat?

skier

Aktiv medlem
Apropå lockout eller inte. Sånt här tycker jag är lite intressant, lite som att hardtailen ibland känns mycket snabbare än den heldämpade fast varvtiderna inte är snabbare.

glitch

Aktiv medlem
Lustigt, det har jag inte varit med om, kanske bara blir vid vissa lufttryck/förarvikter.

Lustigt, det har jag inte varit med om, kanske bara blir vid vissa lufttryck/förarvikter.
Första gången jag provcyklade en Epic utanför cykelbutiken utan att något var justerat för mig hade jag lite samma känsla. På min egna cykel justerad efter min smak har jag inte upplevt det. Men jag använder låsningen egentligen enbart vid transport och sittande trampande.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer