Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är gärna med och köper en flärp!Någon som gjort en skärm till sin evo för att skydda gummimanschetten mellan främre och bakre ramhalvan?
Verkar bli rätt skitigt där, såg nån bild på mtbr där smutsen mellan gummit och ramen hade nött igenom färgen helt.
En användare på mtbr delade en modell för en 3d-print, är det någon här som har printer som kan tänka sig att printa (mot betalning förstås)?
Visa bilaga 511033
![]()
Specialized Epic Evo Mini Fender by brassnipples
A fender for a 2021 Specialized Epic Evo size medium to keep debris out of the rear suspension linkage area. Mounts to the bottle cage and doesn't rattle around.Printing:Print it upside down. I've been using a one printed in PLA for most of a season now and it's holding up great.www.thingiverse.com
Vilket problem som ska lösas med en att avleda smutsen?
Har ni råkat ut för några konsekvenser av att det är smutsigt nere vid gummibälgen?
Jag tror det där är mer beroende av trycket från bälgen och friktionen vid rörelse, för att undvika det skulle jag snarare foliera anläggningsytan. Men i övrigt så tycker jag det är kul att ni exprimenterar och hoppas att ni hittar en bra lösning som gör er nöjda :)Visa bilaga 511098
Jag ville undvika det här, tänker att om det är mindre lera som ligger ovanpå medan man cyklar så nöter det inte så mycket.
det är mest att det känns drygt att behöva ta isär länkaget för att komma åt att foliera, men egentligen är det kanske bättre. Blir lite lättare så också...Jag tror det där är mer beroende av trycket från bälgen och friktionen vid rörelse, för att undvika det skulle jag snarare foliera anläggningsytan. Men i övrigt så tycker jag det är kul att ni exprimenterar och hoppas att ni hittar en bra lösning som gör er nöjda :)
Jag körde på min Epic icke-evo och jag saknade också lockout :) Ville ha fastare cykel på grusvägarna och mjukare i skogen. Speciellt på de rotiga partierna, där är epicen inte snäll...Fick kört min första tävling på Epic Evon i söndags (Snapphaneturen), riktigt nöjd med den nu. Jag kör ungefär 10psi lägre än rekommenderat i fram (inga tokens) och ett snäpp långsammare retur än rekommenderat och 10psi lägre i bak (inte ändrat retur/tokens där) så tycker jag hela cykeln blev väldigt mycket lugnare och stabilare. Kan förstås vara min dämparpump som visar 10 psi fel också.
Jag var lite otaktiskt och körde en tävling på hardtail på lördagen så korsryggen orkade inte med hela söndagen, men cykeln är annars väldigt enkel att ha att göra med på den typen av stigcykling. Saknade lockout när man gick ut på grusvägar och skulle spurta ikapp folk, men inte så mycket att jag bryr mig om att montera det.
Du kanske kan bygga ett remote-reglage och skruva dit ;) men lite så är det ju med alla cyklar, de är kompromisser på olika saker. Jag älskar min Epic Hardtail på släta banor med mycket kurvor, men hade inte velat ha den på en tretimmarsrunda som Snapphaneturen.Jag körde på min Epic icke-evo och jag saknade också lockout :) Ville ha fastare cykel på grusvägarna och mjukare i skogen. Speciellt på de rotiga partierna, där är epicen inte snäll...
Men i övrigt gick den riktigt bra på snapphanen, över förväntan faktiskt!
Jag har faktiskt satt ett tjockt lager gummi på brainreglaget bak för att kunna komma åt det lättare med foten när terrängen varierar. Lite jobbigt på tävling bara :)
Jag körde etapplopp i Polen i somras. Körde med 30-35 psi lägre än rekommenderat bak. Precis så att jag inte bottnade dämparen på större hopp. Men det sved uppför... Fast, hellre sveda i benen uppför och leende på läpparna utför :)Du kanske kan bygga ett remote-reglage och skruva dit ;) men lite så är det ju med alla cyklar, de är kompromisser på olika saker. Jag älskar min Epic Hardtail på släta banor med mycket kurvor, men hade inte velat ha den på en tretimmarsrunda som Snapphaneturen.
Jag ställde in mina dämpare på rotmattorna på kalhygget vid Klåverödsbanan, efter det känns alla rotmattor släta och snälla :)
Precis men väljer jag "vanlig" så tar jag naturligtvis en M... men förlorar ju 120mm slag (vilket är den största anledningen till att välja en EVO)Bara för att röra till dina funderingar ytterligare så har ju vanliga Epicen (ej Evo) lite längre reach. Kanske passar den bättre?
Frågan är om man prioriterar 20mm slaglängd (utan sag) eller ”bättre geo”. För XC skulle jag luta åt non-Evo, för att lalla runt i skogen kanske Evo, för DC hellre en annan cykel.Precis men väljer jag "vanlig" så tar jag naturligtvis en M... men förlorar ju 120mm slag (vilket är den största anledningen till att välja en EVO)
Frågan är om man prioriterar 20mm slaglängd (utan sag) eller ”bättre geo”. För XC skulle jag luta åt non-Evo, för att lalla runt i skogen kanske Evo, för DC hellre en annan cykel.
Med det sagt så har jag inte ens sett en modern Epic på håll, utan fabricerar fritt utifrån geo-tabeller och internet.
En annan anledning kan ju vara att man inte vill ha Brain på cykeln (med de för- och nackdelar som det för med sig). Jag har en Evo -21 som jag tycker funkar riktigt bra till det jag använder den till (XCM-tävlingar), men åas använder jag inte lockout speciellt mkt ens på de cyklar där jag har det.Frågan är om man prioriterar 20mm slaglängd (utan sag) eller ”bättre geo”. För XC skulle jag luta åt non-Evo, för att lalla runt i skogen kanske Evo, för DC hellre en annan cykel.
Med det sagt så har jag inte ens sett en modern Epic på håll, utan fabricerar fritt utifrån geo-tabeller och internet.
Absolut! Där har du ju vettig input från verkligheten. Själv är jag sugen på att prova Brain igen, visst har det blivit bättre för varje generation?En annan anledning kan ju vara att man inte vill ha Brain på cykeln (med de för- och nackdelar som det för med sig). Jag har en Evo -21 som jag tycker funkar riktigt bra till det jag använder den till (XCM-tävlingar), men åas använder jag inte lockout speciellt mkt ens på de cyklar där jag har det.
Jag tänkte mer på cyklar med remote lockout som jag har eller har haft, tycker oftast det slutar med att jag kör i öppet läge på stig. Undantaget är de cyklar jag haft med Fox treläges-lockout, där har mittenläget varit bra för enklare stig.Nej, Evons lockout bak är gräslig, men den känns inte som att den behövs.
Den känns som en pogostick i stängt läge, mycket märklig känsla.Jag tänkte mer på cyklar med remote lockout som jag har eller har haft, tycker oftast det slutar med att jag kör i öppet läge på stig. Undantaget är de cyklar jag haft med Fox treläges-lockout, där har mittenläget varit bra för enklare stig.
Vad är det du inte gillar med Evons lockout? jag har inte använt den speciellt många gånger, men tycker den gör det man kan förvänta sig, bakänden blir låst.
Behöver man byta dämpare bak för att få lockout på SIDen?Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så ?, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs ??
Osäker på det faktiskt. Men jag köpte en hel sån raceday dämpare för lockout. Men när jag väl fick hem grejerna o tittade närmare på det så såg det ut att vara samma saker innan man satte dit ringen med hållare för höljet och centrumet där man fäster vajern.Behöver man byta dämpare bak för att få lockout på SIDen?
Jag har en 130 mm Fox 34 på min Evo och den är ?
Hur gjorde du med längd på stem när du gick till 120?Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så ?, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs ??
Det var inte jag som fick frågan, men jag svarar ändå för att jag är en Messerschmitt.Hur gjorde du med längd på stem när du gick till 120?
Jag kör samma 60mm stam oavsett om ja kör xc med Brain eller köttar runt i skogarna hemmma med 120 gaffeln.Hur gjorde du med längd på stem när du gick till 120?
Lustigt, det har jag inte varit med om, kanske bara blir vid vissa lufttryck/förarvikter.Den känns som en pogostick i stängt läge, mycket märklig känsla.
När du gör så tappar du det spec kallar för flip chip, något du saknat?Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så ?, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs ??
Nej jag saknar inte det.När du gör så tappar du det spec kallar för flip chip, något du saknat?
Lustigt, det har jag inte varit med om, kanske bara blir vid vissa lufttryck/förarvikter.
Första gången jag provcyklade en Epic utanför cykelbutiken utan att något var justerat för mig hade jag lite samma känsla. På min egna cykel justerad efter min smak har jag inte upplevt det. Men jag använder låsningen egentligen enbart vid transport och sittande trampande.Lustigt, det har jag inte varit med om, kanske bara blir vid vissa lufttryck/förarvikter.
Tror inte dom gjort något mer mot uppdateringen som kom på 2021. Enda skillnaden ser ut att vara orginalmonterad axsdropper å annan färgsättning.Någon som vet om epic 2022 har en uppdaterad brain jämfört med 2021 versionerna?
Okok tackarTror inte dom gjort något mer mot uppdateringen som kom på 2021. Enda skillnaden ser ut att vara orginalmonterad axsdropper å annan färgsättning.