Specialized Epic - The tråd

Är det värt att skaffa en Epic comp som enbart har brain i bakdämparen, eller bör man vänta tills ekonomin klarar en modell som även har där fram? Tänker att det riskerar bli en halvmesyr som man ändå inte blir nöjd med?
Jag gillar ju inte brain fram så jag hade köpt en sån och sedan uppgraderat varteftersom.

Är det värt att skaffa en Epic comp som enbart har brain i bakdämparen, eller bör man vänta tills ekonomin klarar en modell som även har där fram? Tänker att det riskerar bli en halvmesyr som man ändå inte blir nöjd med?
Har du testat å kört en Epic med brain runt om? Jag tycker som såhär. Antingen gillar man de eller inte. Jag upplever att jämfört mot min Scott RC 900 PRO jag hade innan Sworksen jag har nu, att Epicen är mycket obekvämare på skogsstigarna än va Scotten var.. pga på scotten körde jag ju oftast på ”halvöppet” läge på de rotiga stigarna där även de minsta ojämnheterna absorberades mjukt. Epicen är ju oftare låst när de absolut inte behövs. Fördelen med Epicen är att man CYKLAR helt enkelt, ingen reflektion när remoten ska användas mm. Men jag personligen tycker den är något obekvämare för mig om jag jämför. Men en förbaskat fin hoj!!

Bilagor

• 8F8734F2-3D79-4986-BC13-A3AE41C66E09.jpeg
    8F8734F2-3D79-4986-BC13-A3AE41C66E09.jpeg
    1.2 MB · Besök: 199
Har du testat å kört en Epic med brain runt om? Jag tycker som såhär. Antingen gillar man de eller inte. Jag upplever att jämfört mot min Scott RC 900 PRO jag hade innan Sworksen jag har nu, att Epicen är mycket obekvämare på skogsstigarna än va Scotten var.. pga på scotten körde jag ju oftast på ”halvöppet” läge på de rotiga stigarna där även de minsta ojämnheterna absorberades mjukt. Epicen är ju oftare låst när de absolut inte behövs. Fördelen med Epicen är att man CYKLAR helt enkelt, ingen reflektion när remoten ska användas mm. Men jag personligen tycker den är något obekvämare för mig om jag jämför. Men en förbaskat fin hoj!!
Nej aldrig provat. Det som tilltalar mig med epic i teorin är att man möjligtvis inte har lika mycket kraftförlust pga dämparna som andra cyklar kan ha.

Okok bra feeback. Men vilken upplever du är snabbast? Är själv hellre snabb än bekväm tex.

Nej aldrig provat. Det som tilltalar mig med epic i teorin är att man möjligtvis inte har lika mycket kraftförlust pga dämparna som andra cyklar kan ha.

Okok bra feeback. Men vilken upplever du är snabbast? Är själv hellre snabb än bekväm tex.
Jag upplever Epicen som rappare. Hade en Epic 2015årsmodell för några år sedan och jämför jag brainen fram mot den jag har nu är den mycket styvare i ”låst läge” nu. Du har ju alltid lite sag men jag upplever den väldigt styv. Kompisen har en likadan och gick också från en Spark 900SL. Han är en duktig cyklist och sa väl egentligen detta innan jag tyckte samma, att scotten var avsevärt bekvämare. Men som sagt den är snabb!

Jag upplever Epicen som rappare. Hade en Epic 2015årsmodell för några år sedan och jämför jag brainen fram mot den jag har nu är den mycket styvare i ”låst läge” nu. Du har ju alltid lite sag men jag upplever den väldigt styv. Kompisen har en likadan och gick också från en Spark 900SL. Han är en duktig cyklist och sa väl egentligen detta innan jag tyckte samma, att scotten var avsevärt bekvämare. Men som sagt den är snabb!
Brain fram har ju sedan 2019 DVS förra generationens Epic blivit mer sävlig. Motionärerna ville ha lite snällare gång än proffsen så man har "saget" på sig innan brainen fungerar.
Jag älskar Brain bak och bara gillar det fram. Fram kan man klara sig utan. Priserna på nya generationen är ju ganska hög så jag skulle inte sparat ihop mer pengar. Kanske om jag hittade något begagnat.

Frågan är ju egentligen: har man en Scott spark eller vilken hoj som helst med lockout och kör den i mellanläget i skogen: när är den öppen? ?

Vad man tappar med Brain fram mot en vanlig Sid ultimate är väl lite small bump sensitivity... Men fördelarna väger upp. Känns plötsligt gammalmodigt att behöva dreja med någon spak kors och tvärt istället för att köra fullt fokus på cykeln.

PS. Min kommande cykel har tyvärr remote lockout... Men det är av monetära skäl ?

Jag tycker att den är en väldigt kass dämpare, själva funktionen funkar ju riktigt bra, men den har ingen känslighet mot det lilla, och när den öppnar så sjunker den ihop lätt. att hoppa och sen landa o sen direkt snabb kurva innan den hinner resa sig igen är farligt, har flera vänner som känner igen just detta. Men en perfekt gaffel för långlopp i Sverige.

Jag tycker att den är en väldigt kass dämpare, själva funktionen funkar ju riktigt bra, men den har ingen känslighet mot det lilla, och när den öppnar så sjunker den ihop lätt. att hoppa och sen landa o sen direkt snabb kurva innan den hinner resa sig igen är farligt, har flera vänner som känner igen just detta. Men en perfekt gaffel för långlopp i Sverige.

När jag hoppar brukar jag ta svängen på direkten - du viker upp cykeln lite och styr med att flexa med låren. Spänn höger lår för att luftsvänga till höger. Om du kan din Table så givetvis hjälper det till att ta sig till stigkurvans apex. Förmodligen laddar du inte på tillräckligt på dina hopp så du landar för tidigt före svängen. El så är det ett klassiskt lårflexproblem.

Okok. Går inte den delen att justera som jag antar det går att göra hos en vanlig dämpare? Jag menar, borde inte dämparen fungera som vanligt men med den extra brain funktionen utöver det för bättre trampeffektivitet?

Brain fram har ju sedan 2019 DVS förra generationens Epic blivit mer sävlig. Motionärerna ville ha lite snällare gång än proffsen så man har "saget" på sig innan brainen fungerar.
Jag älskar Brain bak och bara gillar det fram. Fram kan man klara sig utan. Priserna på nya generationen är ju ganska hög så jag skulle inte sparat ihop mer pengar. Kanske om jag hittade något begagnat.

Frågan är ju egentligen: har man en Scott spark eller vilken hoj som helst med lockout och kör den i mellanläget i skogen: när är den öppen? ?

Vad man tappar med Brain fram mot en vanlig Sid ultimate är väl lite small bump sensitivity... Men fördelarna väger upp. Känns plötsligt gammalmodigt att behöva dreja med någon spak kors och tvärt istället för att köra fullt fokus på cykeln.

PS. Min kommande cykel har tyvärr remote lockout... Men det är av monetära skäl ?
Hehe det jag menar att när jag kör en slinga på våra mtbleder så tjänar du inget större på att ha ”låst” om man vilja de ”gött”. Anser min Epic är jävligt snabb å trampeffektiv men något obekväm vid dom tillfällena man är van att de sväljer ojämnheter med halv/öppet läge är avsevärt mycket bekvämare än med brainen. Men trots de är epicen en underbar hoj som jag gärna blandar grus/traktorstig å asfalt på en distansrunda istället för uteslutande teknisk stig.

Jag hade en Sworks Epic evo -21 och saknade verkligen en lockout bak, beställde grejer som aldrig dök upp, sålde i rätt tid och köpte en Sworks Epic -21 och har en Sid Ultimate 120 fram med twistloc, den cykeln blir inte snabbare än så ?, möjligt att den blir snabbare med en fox34 120mm -22 iofs ??
Hej Rompa, skulle uppskatta din hjälp. Håller på med en Epic 2018 ram och velar mellan sid ultimate (120mm och 35 mm gaffelben) och Sid Ultimate SL (100 mm och 32 mm gaffel). Jag är ca 84 kg och är rädd att 100 mm gaffeln blir lite för svag!
Tack.

Nån som har koll på vad styrlagret har för beteckning på en Epic 2018?
Hittar kompletta kit på nätet men står inte va själva lagren heter.
Skulle vilja köpa nåt annat en FSA-kiten som är original.

Finns det typ slackerizer för en Epic 2018-2020?
Vet inte om du fått svar på frågan, men har sett att det finns från 9point8 ett kit som heter "Slack R" och som ändrar 1,5º - 1,7º beroende på variant. Dock ökar den också HT längd med ca 20mm, så man får se upp med för hårt kapade gaffelrör.

Fördelen är ändå att det ändrar inte BB höjden mer än minimalt.

Det blev en sid ulitmate 120 men gillar ni grip shift? och går det kombinera med silikonhandtag ESI eller borde man återanvända den gamla remoten?

Istället för en 130 gaffel blev det en liten gaffelspacer som ersätter lagersätet och ger -0.5 head angle. Cykeln blir märkbart stabilare och den lilla förflackning en av sadelröret kompenserar man lätt genom att flytta vikten pytte på sadeln vid branta klättringar.IMG_20220427_200241.jpg

Föresten är det någon som åtgärdat glappet på sin X-Fusion Manic dropper? Min har börjat glappa störigt mycket. På de ONE UP jag haft innan har man kunnat byta till tjockare key pins, antar att X-Fusion har en liknande konstruktion?

Jag har en Epic HT Comp från 2019 men stötte på problem när jag skulle byta växelvajern och hölje (bak).
Lyckades trä igenom och var nöjd, ända till jag började växla... Då började höljet (där det går in i ramen närmast styret) krypa längre in i ramen...(det ska inte göra det, det ska stoppa en bit in, utan ändhylsa)
Lossade, och fick med rejäl kraft dra tillbaka höljet. Noterade då att höljet till och med blivit av med plasten in till metalltrådarna i änden.
Det är precis som om stoppet en bit in inte längre är tillräckligt stopp (om ni förstår vad jag menar).
Nu till min egentliga fråga.
Har någon här stött på något liknande?
En tanke (och tips jag fått) är att dra vajerhöljet hela vägen till bakväxeln, men då måsta jag ju förstora hålet in i ramen genom att borra kolfiber... Läskigt...
Tacksam för tips och råd.
PS, kör tillsvidare med ful stripad helhölje... ;-)

Jag har en Epic HT Comp från 2019 men stötte på problem när jag skulle byta växelvajern och hölje (bak).
Lyckades trä igenom och var nöjd, ända till jag började växla... Då började höljet (där det går in i ramen närmast styret) krypa längre in i ramen...(det ska inte göra det, det ska stoppa en bit in, utan ändhylsa)
Lossade, och fick med rejäl kraft dra tillbaka höljet. Noterade då att höljet till och med blivit av med plasten in till metalltrådarna i änden.
Det är precis som om stoppet en bit in inte längre är tillräckligt stopp (om ni förstår vad jag menar).
Nu till min egentliga fråga.
Har någon här stött på något liknande?
En tanke (och tips jag fått) är att dra vajerhöljet hela vägen till bakväxeln, men då måsta jag ju förstora hålet in i ramen genom att borra kolfiber... Läskigt...
Tacksam för tips och råd.
PS, kör tillsvidare med ful stripad helhölje... ;-)
Det är denna jag har: https://www.specialized.com/us/en/mens-epic-hardtail-comp/p/154334?color=237764-154334

Epic 2018, vad saknas? Känns tomt… köpte begagnad med tape runt hela ramen ovanpå detta.

Bilagor

• 8FE8C92A-4A42-4FA7-98B5-F6FB80A84E09.jpeg
    8FE8C92A-4A42-4FA7-98B5-F6FB80A84E09.jpeg
    720.1 KB · Besök: 147
Hela den svarta ska sitta mer slimmad mot ramen. Skruv ser utbytt ut då dom ibland går av /rundas. Men det ska inte va en glipa mellan ramen och höljehållaren

Jag skulle behöva lite bättringsfärg till min epic evo i "gloss clay", jag hittade en sida i UK som säljer så det verkar existera men jag har inte hittat någon i EU. https://www.onlinepaintshop.co.uk/product/official-specialized-touch-up-paint-50ml/

Är det nån som vet var man kan handla det någorlunda enkelt? Kan specialized-handlare i Sverige ta hem det?
Vet att man kan använda nagellack och annat men det är en lite knepig kulör att få rätt.

Vad trist, undrar varför de gör annorlunda i uk än här. Jag får väl rulla in cykeln till nagellackshyllan på Kicks helt enkelt ?‍♂️

Båda de ragley-ramar jag köpt följde det med lackstift, det är bra service!

Jaha, efter mycket velande blev det en ny Epic Expert 2022. Gjorde mina ansträngningar för att hitta något annat men allt var slutsålt eller fanns inte i rätt storlek o.s.v. Men när TCM nu sänkte priserna på just Expert var det bara att klippa till.
Jämfört med min gamla 2018 Epic gillar jag den flackare gaffelvinkeln och geometrin över lag känns bra. Dämparen bak fungerar ungefär som den förra, men den känns kanske aningens mjukare. Men det ingen stor skillnad. Framgaffeln kör jag helt utan Brain och den är ok men kan hända att jag ska minska trycket lite och slå på brain. Har ca 17% sag nu och tänkte minska till 20% och några klick upp på Brainen.
Baksvingen är lite bredare och tycks rymma 2,4" breda däck och med 2,35 på nu mot mina tidigare 2,25" ger lite ökad komfort och grepp. De bredare fälgarna ger bra luftvolym och känns stabila.

De andra cyklarna som jag jämförde mot och om jag rankar de med hetaste kandidaten först:
2. Scott Spark RC WC (väldigt brant sadelstolpe och skumt med bakdämparen gömd)
3. Cube AMS Zero99 (gick inte att få tag på)
4. Epic Evo Expert ( svårt att få tag på via LBS )
5. Orbea OiZ M Pro (behöver gå upp till XL och den stoleken fanns inte att få tag på)
6. Canyon Lux Trail (lång leveranstid)

Inte lätt att köpa MTB i dessa Covid/Putin/Kina-tider....

Senast ändrad:
Kör en epic evo med 130mm fox34 grip2 fram, känner att bakändan inte är lika kapabel som fronten, har idag deluxe select+ från basmodellen. vad ska jag köpa för att få mer plushness och stöd utan att tappa rappheten?
Fox DPS (factory)
Fox float x
Manitou mara
… andra alternativ?

Det är väl lite svårt att hitta bakdämpare i lämplig storlek? Jag har en DPX2 som jag tänkte prova men den har 5 mm längre slaglängd än SIDen, visade det sig.

Det är väl lite svårt att hitta bakdämpare i lämplig storlek? Jag har en DPX2 som jag tänkte prova men den har 5 mm längre slaglängd än SIDen, visade det sig.
Verkar vara en hel del som kör med 42.5 och 45mm stroke och får upp bakre slaget till 117 eller 124mm. Hade jag haft en dpx2 i 190x45 hade jag provat!

Har lite problem med drivlinan på min Epic expert 2018. Köpte den begagnad och bytte ut kassett, framdrev (GX 3mm offset) samt kedja. Vevpartiet är original men det känns nästan som att drevet ligger långt ut och kedjan liksom smätter av tänderna när man trampar den långsamt i luften luften. Låter illa på lägsta växlarna. Någon som har en idé vad det kan bero på?

Dags för en liten summering av Epicägandet hittills. Har haft cykeln i två år nu - det i sig är ett gott betyg då jag brukar byta onödigt ofta. Nu har det förvisso varit pandemi, energikris, snudd på världskrig osv. men i ärlighetens namn har jag inte suktat efter något annat heller.
I grunden en Epic Evo Comp med smärre uppgraderingar. Har en endurohoj också och med dessa två täcker jag in de flesta situationerna riktigt bra.

Modifieringar från original:
- kolfiberstyre och andra handtag (för att det fanns i lådorna)
- kolhjul
- större 34t framdrev + stages effektvev
- sadlar är det lite olika från gång till annan
- i och med bytet av hjul en Sun Race kassett för hg body
- Efter ett drygt år började växlingarna bli lite mindre distinkta - istället för vajerbyte blev det Sram AXS Eagle bakväxel istället.
- Reverse Components crown race spacer som slackar ut den lite till

Saker jag inte gillar listan är rätt kort:
Manic droppern är rätt kärv trots idogt servande så blir den snabbt trög igen
Originalspecen var faktiskt riktigt bra bortsett från de tunga hjulen

I övrigt en riktigt kul och mångsidig cykel. Den har gått i lättare bikeparkspår när man kör med barnen, xc spår, stig, grus osv.
Den räds inte att få luft under vingarna (det lilla föraren vågar) och den går att dundra på rejält utför med också om man bara behåller lugnet och låter cykeln sköta jobbet :)

När jag köpte den ville jag ha en rapp cykel med "lätt" känsla men som inte gör bort sig på stökig stig. Precis det fick jag. Hade jag tävlat / kört lopp och brytt mig om tider hade jag försökt få till en lockoutlösning till bakdämparen - i öppet läge på slät transport gungar den lite väl om man jagar sekunder.

Trots att jag haft cykeln ett tag nu, slås jag fortfarande ibland hur snabbt den bygger fart (i alla fall känns det så). Att snabbt bromsa ned farten, tråckla sig igenom en teknisk sektion som sedan följs av ett fullgasparti ger lyckofjärilar i hela magen.

En riktigt bra cykel helt enkelt men tyvärr dyr.
Nu har jag inte kollat aktuell prislista men för något år sen fanns en modell under Compen, den hade jag nog köpt idag för att få ramen och sen sålt delarna och byggt upp den igen efter eget huvud.

Kvalitetsmässigt sett då? Inga haverier, lacken har hållit bra, lagren mår fint fortfarande. Det enda är att det är trångt vid drevet och från butik verkade det ha saknats en vevlagerdistans så det blev lite lackskav från skit på drivlinan bakom. Detta åtgärdades med rätt distans och då funkar även 34 drevet bra.
Testade en ny Spark i somras lite snabbt och den kändes jämförelsevis väldigt stabil men inte alls lika "rocket ship" rapp och lekfull så den släpptes snabbt ur tankarna :)
IMG_20221030_140806.jpg

Tillbaka
Topp