Cyklade från Gottröra till Vätö för årets bikepackingtur på två dagar och en natt. Vanligtvis brukar vi sikta mot åtminstone 3 nätter, men jag blev med sommarstuga förra året och det verkar vara en mer tidskrävande hobby än beräknat...
Nå. Ca 75 km dit och 85 tillbaka på grund av villovägar. Första gången jag cyklade över 6km sen Halvvättern (pga förkylningar + annat), så det var segt på returen.
Vännen lånade fruns Kona + rack och sidoväskor, jag fick äntligen testa min Secan i bikepacking-mode med Tailfin-bakväska. Prisskillnaden är ca 10x, men vi överlevde båda två. Vännen håller på sidoväskornas förträfflighet (enkelt att rigga, gott om plats, lätt att packa), medan jag gillar att fördela lasten över cykeln som blir lite allmänt trög kontra våldsamt baktung.
Pga Tailfins fuel tank (sitter riktigt stadigt, vilket känns som ett krav mtp priset) fick jag inte plats med ramväska då fästena bråkade, men utrymmet räckte ändå. Hade både tält, mat och litet kök i packningen, utöver sovsäck, liggunderlag, kläder, pump, verktyg etc. Tailfin Aeropack (väskan bak) var väldigt trevlig. Tog mycket och var helt stabil, kontra tidigare svaj med Carradice SQR (som jag gissar är lågsvajig jämfört med de mjuka rövraketer utan någon form av hårt stöd som verkar vara standard i branschen). Gillar att den har stöd för montering av Anything cages på benen, om man skulle vilja få med lite mer dun för kallare årstid. Eller mer mat, men vi brukar cykla så civilisationsnära att det räcker med frukost och två måltider på hojen.
Whiskeyn färdas enligt tradition i flaskan under downtuben.
Väldigt fina och lågtrafikerade vägar nästan hela resan, Gottröra/Rimbo har otroligt mycket fint grus och ensam asfalt. 16°C som kallast i tältet. Lyx.
Rimbonejden – en grusidyll som på den gamla goda tiden.
Drivsidan sitter på!
X-mid 2P ?. Den som vet, den vet.
Vet att vissa har svårt för engelska termer – länk till Google Translate
här.