Vad rekommenderar ni för MTB?

Hejsan,
Jag börjar bli lite nyfiken på MTB. Har cyklat landsväg och gravel i 7 år och tänker att det kanske är dags att ta steget att testa! Jag finner mig själv oftare och oftare ute på smala stigar bland stock och sten på min Gravel men märker ju ganska snabbt att det inte är någon MTB ? Så då till min fråga, vad rekommenderar ni att man skall köpa? Tänker mig begagnat och vill satsa på något som är bra. Är nog lite inne på en hel dämpad, elektroniska växlar kanske är lite overkill? Men vad säger panelen?
Med Vänlig Hälsning / Joel

Ja, en heldämpad trailhoj skulle jag säga. Nånting med cirka 130-150 mm fjädringsväg. Tex. Canyon Spectral, YT Jeffsy, Commencal Meta TR, Trek Fuel EX.
Alla cyklar du nämner där utom möjligtvis Fuel EX skulle jag säga är all-mountaincyklar och ganska overkill för stig om fokuset inte ligger på teknisk och snabb utförsåkning samt park.

Det är nog bättre att titta på någonting med typ 120-130mm slag exempelvis MB31 Discovery eller Canyon Neuron 2023 (eller stumpjumper som kostar lite mer).

Alla cyklar du nämner där utom möjligtvis Fuel EX skulle jag säga är all-mountaincyklar och ganska overkill för stig om fokuset inte ligger på teknisk och snabb utförsåkning samt park.

Det är nog bättre att titta på någonting med typ 120-130mm slag exempelvis MB31 Discovery eller Canyon Neuron 2023 (eller stumpjumper som kostar lite mer).
Beror ju på var man bor och hur terrängen ser ut där. Här i stockholm är det definitivt inte overkill med 130-150 slag i alla fall.

Beror lite på hur långt från din gravel du vill komma. Men iom att du ändå har den så skulle jag satsa på en ”downcountry” som minst och grövre hoj om du också vill kunna ta den utför lite.
Så runt 120-130mm fram bak som minst och ev lite mer i iaf gaffel om den ska vara mer kapabel.
Vad tänker du för budget? Finns bra deals att få på nytt nu också.

Hejsan,
Jag börjar bli lite nyfiken på MTB. Har cyklat landsväg och gravel i 7 år och tänker att det kanske är dags att ta steget att testa! Jag finner mig själv oftare och oftare ute på smala stigar bland stock och sten på min Gravel men märker ju ganska snabbt att det inte är någon MTB ? Så då till min fråga, vad rekommenderar ni att man skall köpa? Tänker mig begagnat och vill satsa på något som är bra. Är nog lite inne på en hel dämpad, elektroniska växlar kanske är lite overkill? Men vad säger panelen?
Prisnivå? 20k eller 60 k?

Bor i Höör i Skåne så det finns väldigt varierad terräng här, mycket skog och stigar och tänker att det är väll främst där jag kommer vara. Det blir ingen teknisk och snabb utförsåkning just nu iallafall ? Men det låter ju som att en heldämpad är vägen att gå. Jag har inte den blekaste aning om vad som är bra i fjärdingsväg men tänker att oavsett fjädring så är det mer än vad jag har idag ? Budget tänker jag väll mig kanske upp till 30k, vill främst prova på MTB men vill heller inte ha något skräp. Och tänker där lite att om man köper beg så kan man nog få igen större delen av pengarna om man skulle sälja den igen. Kan dock tänka mig att det är känsligare att köpa en beg mtb än en linje cykel då man sannolikt kraschat nån gång med den..

Hittar du en beg Merida One-Twenty så har du nog hamnat hyfsat rätt. 150 mm är på tok för mkt för Skåne, satsa på runt 120 mm istället. Finns mängder av DC-hojar att välja mellan.

Jag kör på en sån här (men utan den hiskliga stänkskärmen), den hanterar det mesta och är riktigt kvick uppför och plattförs - jag tror inte du vill ha någon tung traktorpjäs för den typ av cykling du beskriver.

Tänk på att du ofta behöver serva dämpare och byta slitdelar på en begagnad cykel, då springer det i väg lätt. Nu reas Scott Spark friskt. Googla runt så finns en hel del alternativ. Tror det skulle vara ett bra komplement till gravel. En cykel mellan XC o trail.

Hejsan,
Svarat så här i en likande tråd.
Hej!
Satsa på något begagnat så gått kortare. Finns ofta modeller av Trek top fuel (2020-21) samt scott spark (2018-21). Sen kom
Nya modeller men de äldre är superbra. Har själv en Top fuel från 2020 snabb både upp o ner. Kolla på en modern XCO bana så ser du vad man kan köra. Allebike Alpha eller Majestic lär du också bli nöjd med. Satsa på något ganska lätt och de moderna XC cyklarna är oerhört kapabla!

Om du sträcker ut dig lite så är nog denna både snabb och rolig för skånsk terräng.

Jaaa jag har allt tittat på Supercaliber, verkar vara ett bra val! Men vet inte om jag kan motivera 42k för att testa ?

Svarat så här i en likande tråd.
Hej!
Satsa på något begagnat så gått kortare. Finns ofta modeller av Trek top fuel (2020-21) samt scott spark (2018-21). Sen kom
Nya modeller men de äldre är superbra. Har själv en Top fuel från 2020 snabb både upp o ner. Kolla på en modern XCO bana så ser du vad man kan köra. Allebike Alpha eller Majestic lär du också bli nöjd med. Satsa på något ganska lätt och de moderna XC cyklarna är oerhört kapabla!
Ja men precis, det låter väldigt sunt! Trek Top Fuel har jag kikat på och det känns ju absolut som ett alternativ. Dock verkar ju Supercaliber kanske bättre för mina ändamål då jag inte kommer köra super tekniska banor. Antar att Top Fuel är gjord för mer teknisk körning.

Ja men precis, det låter väldigt sunt! Trek Top Fuel har jag kikat på och det känns ju absolut som ett alternativ. Dock verkar ju Supercaliber kanske bättre för mina ändamål då jag inte kommer köra super tekniska banor. Antar att Top Fuel är gjord för mer teknisk körning.
Hej!
Kan säga att top fuel från de är jag nämnde (inte testet senaste modellen) klarar av att köra enklare stig också förstås och snabbt! Vill man känna att den är lite snabbare så är det bara att justera styrstammen (vända den negativt) samt sätta på ett par snabba och lätta däck. Sen kan man enkelt låsa dämparna från styret. Detta gäller ju alla moderna XC cyklar så kolla ut en 3-4 modeller och kolla vad som verkar bli bäst. På allebike kan du säkert även få testa cyklar!

Förvånad över att ingen rekommenderar ht, så då gör jag det.
Mindre service, mer tid för att cykla. Lägre pris (eller bättre för samma peng).
Vad nackdelarna är med ht har jag ännu inte förstått...

Jag har haft en riktigt fet lätt HT. 8,7 kg. (29:a.) Kul på slätt underlag. Snabb som attan så länge det var hyfsat slätt.

Efter det byggde jag mig en 11,5 kilos stigcykel med kofiberhjul. Askul att cykla mer stök med. Klättrade enormt bra i stöket. Snabb.

Trodde jag var klar med stigraketer. Skyllde på ålder och sviktande intresse...

Men jag kunde inte släppa tanken på en sån där snabb FS med lite mindre slag. Så jag köpte just en sån.

Bästa hoj jag ägt. Bakhjulet bara klistrar sig fast på stigen. ?

(Har även haft lätt 26" HT samt en NRS och en Anthem 26". Även dessa rätt lätta.)

Senast ändrad:
Hej!
Kan säga att top fuel från de är jag nämnde (inte testet senaste modellen) klarar av att köra enklare stig också förstås och snabbt! Vill man känna att den är lite snabbare så är det bara att justera styrstammen (vända den negativt) samt sätta på ett par snabba och lätta däck. Sen kan man enkelt låsa dämparna från styret. Detta gäller ju alla moderna XC cyklar så kolla ut en 3-4 modeller och kolla vad som verkar bli bäst. På allebike kan du säkert även få testa cyklar!
Hej!
Ja det kan jag tänka mig att den gör! Skall hålla utkik, Trek är ju alltid Trek.. Dyrt men oftast bra ?

Jag har haft en riktigt fet lätt HT. 8,7 kg. (29:a.) Kul på slätt underlag. Snabb som attan så länge det var hyfsat slätt.

Efter det byggde jag mig en 11,5 kilos stigcykel med kofiberhjul. Askul att cykla mer stök med. Klättrade enormt bra i stöket. Snabb.

Trodde jag var klar med stigraketer. Skyllde på ålder och sviktande intresse...

Men jag kunde inte släppa tanken på en sån där snabb FS med lite mindre slag. Så jag köpte just en sån.

Bästa hoj jag ägt. Bakhjulet bara klistrar sig fast på stigen. ?

(Har även haft lätt 26" HT samt en NRS och en Anthem 26". Även dessa rätt lätta.)
Härligt ? jag man vill ju inte att det skall bli alltför tungt heller. Tror jag skulle må bäst med något mellanting, grusraket utan dämpning har jag, men vill nog heller inte köpa en traktor liksom.. den där Supercaliber verkar vara ett bra alternativ, men kostar ju endel ?

Ja det kan jag tänka mig att den gör! Skall hålla utkik, Trek är ju alltid Trek.. Dyrt men oftast bra ?
Dyrt, ja - man betalar ofta det priset i klart sämre komponenter. Så var lite vaksam på det, är ju "bara" ramen det står Trek på. Kan vara väl värt att ha en annan text på ramen och gå upp några klasser i växlar och dämpare istället.
Edit: speciellt SX/NX-växlar skulle jag se upp med, finns många trådar i det ämnet.

Räkna inte bort vanliga Epic. Lite mindre slag, lite mer progressiv geo. Garanterat en sjukt kapabel cykel. Frågan är om man vill ha Brain bara.
Typ alla jag pratat med som har haft Brain har bytt eller lagat dem på garanti, en del flera gånger. Men kanske var mer på äldre årgångar? De verkade ha problem med kondensfukt som fryser om man förvarar cykeln kallt bland annat.

Ja, de är säkert bra när de funkar - men verkar vara ett elände när de inte gör det, speciellt för begagnatköpare. Jag är lite allergisk mot speciallösningar som bara får servas av en specifik verkstad i Danmark... (ja jag pratar om Scott). Tror Trek har lite liknande?

Tror det är hysteriskt dyrt dessutom att bara göra en vanlig service av Brain. Tror det mest är för de som tävlar på lite högre nivå där pris inte spelar så stor roll i relation till race-resultat.

Jag har också bara cyklat grus och köpte ny min första mtb, pga att som du så hittade jag mig själv mer på stig än grusväg ibland. Köpte mig en canyon neuron 2023, har ju inget att jämföra med men är otroligt nöjd med den. Helt annan känsla i att cykla stig nu. Plus att den är snygg då. Läste att den var XC cyklistens mtb så jag tänkte att det passar mig som ändå kommer från gravel och vill kunna cykla hyfsat snabbt.

Canyon Neuron verkar vara en riktigt fin cykel. Grattis!
Men XC-cyklistens mtb borde väl vara en XC-mtb? I Canyons modellprogram Lux eller Exceed.

Alltså, det där "XC" ni slänger er med... menar ni då Cykelvasan eller Lugnet XCO? Rätt stor skillnad vill jag påstå. Eller är det generellt alla som gillar att trampa sin cykel både uppför och nedför? Eller är det mer en klädstil, en del verkar tro att XC = Lycra? Själv cyklar jag på stökiga stigar i skogen (och på Lugnet ibland), på en "XC-cykel" (Orbea Oiz), utan Lycra men med ett stort leende.

Alltså, det där "XC" ni slänger er med... menar ni då Cykelvasan eller Lugnet XCO? Rätt stor skillnad vill jag påstå. Eller är det generellt alla som gillar att trampa sin cykel både uppför och nedför? Eller är det mer en klädstil, en del verkar tro att XC = Lycra? Själv cyklar jag på stökiga stigar i skogen (och på Lugnet ibland), på en "XC-cykel" (Orbea Oiz), utan Lycra men med ett stort leende.

Cykelvasan gör begreppet XC förvirrande i Sverige. Jag har aldrig cyklat cykelvasan, men den verkar mer lämpad för en gravelbike.

Du verkar köra DC, även om DC verkar vara död.

Tillbaka
Topp