Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du måste börja cykla med Goprokamera igång!Såg en elcykel som skenade. Brännde förbi i full rulle med bränd gummilukt o lät som fan. Sedan vet jag inte om han tvärnita eller framhjulet låste sig för han flög över styret men lyckades landa på fötterna.
Händer ju så pass sällan att man ser ngt "intressant". Sen ska de laddas, meckas o ha sig varje gång som förberedelse. Not my style, för att inte nämna all "smygfilmning" jag inte är bekväm med.Du måste börja cykla med Goprokamera igång!
Det hade dock blivit ett spektakulärt klipp.Händer ju så pass sällan att man ser ngt "intressant". Sen ska de laddas, meckas o ha sig varje gång som förberedelse. Not my style, för att inte nämna all "smygfilmning" jag inte är bekväm med.
Men hur gick det då med skorna!?Rullade förbi korsningen Roslagsgatan/Odengatan imorse.
Vakt flaggade ner mig, och jag frågade om det gick bra att cykla över korsningen.
Fick tipset om att bära cykeln förbi korsningen, då asfalten fortfarande kunde vara varm och fastna i däcken.
Tack sa jag och lydde rekommendationen.
Hen sniffar på dom såklart, nylagd asfalt luktar gott?Men hur gick det då med skorna!?
Ja ungar får specialbehandling.
De klarade sig bra. Körde lite avborstning på sulorna när jag kom fram.Men hur gick det då med skorna!?
Jag drämde till en bil här om dagen. Den svängde bara rakt upp över cykelbanan och skulle in i ett garage. Cyklisten framför mig fick tvärnita. Jag brann av och, arg som ett bi, slog jag till bakluckan på fanskapetJag möter hellre mina barn i trafiken än 5% av året-runt-pendlarna, 95% av sommarcyklisterna och 100% av elcyklisterna.
Barnen har många bra frågor. ”Varför blockerar bilen övergångsstället (vid rött)?” ”Varför körde den bilen mot rött?” ”Kolla, han har inte hjälm!” ”Den cyklisten gav inte tecken!”
Hade jag varit en sån där person som inte har koll på lastbilars döda vinklar utan förutsätter att förare och firmor som kör i tätbebyggd miljö tar ansvar för sina fordon, då hade jag varit överkörd nu. Hade lagt mig i körfältet då GC-banan var avstängd ca 100-200 meter tidigare, låg bakom en buss, skulle vänster i en rondell och rakt över i rondellen kommer en lastbil. Nånting med den lastbilen fick verkligen alla varningsklockorna att ringa tack och lov. Försökte placera mig så att jag skulle vara så synlig som möjligt bakom bussen med likväl kör idiotlastbilen ut framför mig och jag får bromsa och väja in mot rondellens mitt. Förmodligen (förhoppningsvis) hade den lågpannade chaffisen bara låst blicken på bussen.
That's it, jag skaffar kameror till cykeln.
Pekfinger=elit! Viktigt mer rätt armbågsvinkel också. Men det är ju självklart.Pinsamt men lite gulligt ändå. Skulle svänga vänster innan en tunnel och sträckte ut armen rakt åt vänster som man ska. En gubbe som var i tunneln trodde jag vinkade åt honom så han blev glad och vinkade hej tillbaka ??
Brukar ni förresten bara sträcka ut armen eller gör ni ett pekfinger också? Jag har sett att den varianten är vanlig.
Noterat. Jag hade inte superkoll på om pekfingret skulle användas men vill gärna vara en elitpendlare?Pekfinger=elit! Viktigt mer rätt armbågsvinkel också. Men det är ju självklart.
42 grader är väletablerad standard- Det är bara damer på elcykel som sträcker ut hela armen, oftast utan att titta bakåt. Långfingret, vita skåpbilar och heldragetsvängandesvartataxis brukar hänga ihop.Noterat. Jag hade inte superkoll på om pekfingret skulle användas men vill gärna vara en elitpendlare?
Långfingret då, används det av elitpendlaren och i vilka situationer i så fall?
Armbågsvinkeln, utveckla gärna det. Jag trodde det enda viktiga var att man sträcker ut armen helt rakt och i tillräckligt långt tid så det inte ser ut som man är rädd för att släppa styret ?
Snyggt! Min favvo-omvägspendlingsväg. Speciellt trevlig vid sydvästliga vindar.Som sagt, härligt morgon som tarvade omvägspendling med sjöutsikt. ? Visa bilaga 655290Visa bilaga 655291
Spontant tror jag att en sån siffra måste innehålla nån schablon på hur mycket tillverkning kostat i energi/utsläpp , förväntad livslängd + antagande om drivmedel på bilen. +ANNAT.Den här CO2-siffran i Strava är ju helt suverän. Dels får man svart på vitt hur mycket bättre människa man är än sina bilåkande kollegor, men framförallt är det ett pedagogiskt verktyg för att visa hur mycket bilar verkligen släpper ut. 1 mil bilkörning motsvarar ungefär 2 kg CO2, alltså samma vikt som två liter vatten eller en 2l-flaska Coca Cola. Har börjat nämna Strava-siffran på morgonmöten då och då...
Den här CO2-siffran i Strava är ju helt suverän. Dels får man svart på vitt hur mycket bättre människa man är än sina bilåkande kollegor, men framförallt är det ett pedagogiskt verktyg för att visa hur mycket bilar verkligen släpper ut. 1 mil bilkörning motsvarar ungefär 2 kg CO2, alltså samma vikt som två liter vatten eller en 2l-flaska Coca Cola. Har börjat nämna Strava-siffran på morgonmöten då och då...
Det finns många Maglia Nera. Tillsammans är vi starka.Hade även passat fint med lite motiverande jämförelsestatistik från Stravas håll. T.ex:
"Great job Maglia Nera, the carbon saved on your daily pendling was 10kg CO2. Now you only need to redo this ride 1000 billion times in order to save as much CO2 as China produces. Keep it up champ. Together we make a difference!" ??
110% medhåll på den. Makalöst. Nästan så man åker runt och flinar av rent välbehag.Ännu en fin morgonpendling. Vilken höst vi fått! 22/9 och fortfarande kortbyxor utan att det minsta kallt (Stockholm).
Går det att utveckla så att man får beröm för nya lätta prylar?Hade även passat fint med lite motiverande jämförelsestatistik från Stravas håll. T.ex:
"Great job Maglia Nera, the carbon saved on your daily pendling was 10kg CO2. Now you only need to redo this ride 1000 billion times in order to save as much CO2 as China produces. Keep it up champ. Together we make a difference!" ??
Kan bara hålla med. Kortbyxor och kortärmat funkar jättebra fortfarande,härligt !Ännu en fin morgonpendling. Vilken höst vi fått! 22/9 och fortfarande kortbyxor utan att det minsta kallt (Stockholm).