Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Frun är bortrest så jag roddar med både lämning och hämtning denna vecka. Alltså Hemmajobb för min del.

Imorse fick jag spader och kom "lite sent" till jobbet. Skönt med flex.

IMG_6858.jpeg
IMG_6856.jpeg

Sa faktiskt till en trottoarcyklist i och med att jag hade barn med mig. Man måste ju vara ett föredöme och förhindra att den yngre generationen blir påkörda av dessa dårar. "Jag råkade hamna fel" hette det. Jag säger då det.

Rullade förbi korsningen Roslagsgatan/Odengatan imorse.
Vakt flaggade ner mig, och jag frågade om det gick bra att cykla över korsningen.
Fick tipset om att bära cykeln förbi korsningen, då asfalten fortfarande kunde vara varm och fastna i däcken.
Tack sa jag och lydde rekommendationen.

Rullade förbi korsningen Roslagsgatan/Odengatan imorse.
Vakt flaggade ner mig, och jag frågade om det gick bra att cykla över korsningen.
Fick tipset om att bära cykeln förbi korsningen, då asfalten fortfarande kunde vara varm och fastna i däcken.
Tack sa jag och lydde rekommendationen.
Men hur gick det då med skorna!?

Ja ungar får specialbehandling.

Jag möter hellre mina barn i trafiken än 5% av året-runt-pendlarna, 95% av sommarcyklisterna och 100% av elcyklisterna.

Barnen har många bra frågor. ”Varför blockerar bilen övergångsstället (vid rött)?” ”Varför körde den bilen mot rött?” ”Kolla, han har inte hjälm!” ”Den cyklisten gav inte tecken!”

Ja idag var det propagandacykling med en extrasväng i skogen. :love:

Trots 18 grader i luften mötte jag en elcyklist med fullt vinterställ, komplett med en halsduk eller buff över större delen av ansiktet. Han verkade dock nöjd och helt omedveten om både värme och medtrafikanter.

Jag möter hellre mina barn i trafiken än 5% av året-runt-pendlarna, 95% av sommarcyklisterna och 100% av elcyklisterna.

Barnen har många bra frågor. ”Varför blockerar bilen övergångsstället (vid rött)?” ”Varför körde den bilen mot rött?” ”Kolla, han har inte hjälm!” ”Den cyklisten gav inte tecken!”
Jag drämde till en bil här om dagen. Den svängde bara rakt upp över cykelbanan och skulle in i ett garage. Cyklisten framför mig fick tvärnita. Jag brann av och, arg som ett bi, slog jag till bakluckan på fanskapet

Förövrigt var dagens pendling riktigt fin! Men som alltid: spännande

Hade jag varit en sån där person som inte har koll på lastbilars döda vinklar utan förutsätter att förare och firmor som kör i tätbebyggd miljö tar ansvar för sina fordon, då hade jag varit överkörd nu. Hade lagt mig i körfältet då GC-banan var avstängd ca 100-200 meter tidigare, låg bakom en buss, skulle vänster i en rondell och rakt över i rondellen kommer en lastbil. Nånting med den lastbilen fick verkligen alla varningsklockorna att ringa tack och lov. Försökte placera mig så att jag skulle vara så synlig som möjligt bakom bussen med likväl kör idiotlastbilen ut framför mig och jag får bromsa och väja in mot rondellens mitt. Förmodligen (förhoppningsvis) hade den lågpannade chaffisen bara låst blicken på bussen.

That's it, jag skaffar kameror till cykeln.

Hade jag varit en sån där person som inte har koll på lastbilars döda vinklar utan förutsätter att förare och firmor som kör i tätbebyggd miljö tar ansvar för sina fordon, då hade jag varit överkörd nu. Hade lagt mig i körfältet då GC-banan var avstängd ca 100-200 meter tidigare, låg bakom en buss, skulle vänster i en rondell och rakt över i rondellen kommer en lastbil. Nånting med den lastbilen fick verkligen alla varningsklockorna att ringa tack och lov. Försökte placera mig så att jag skulle vara så synlig som möjligt bakom bussen med likväl kör idiotlastbilen ut framför mig och jag får bromsa och väja in mot rondellens mitt. Förmodligen (förhoppningsvis) hade den lågpannade chaffisen bara låst blicken på bussen.

That's it, jag skaffar kameror till cykeln.

Den där inre varningsklockan kommer med erfarenhet. Jag har också undvikit flera potentiellt farliga situationer bara med att bromsa in tidigt pga att man noterar något konstigt med fordonet... Svårt att säga exakt vad det är som får en att reagera.

Pinsamt men lite gulligt ändå. Skulle svänga vänster innan en tunnel och sträckte ut armen rakt åt vänster som man ska. En gubbe som var i tunneln trodde jag vinkade åt honom så han blev glad och vinkade hej tillbaka ?‍♀️?

Brukar ni förresten bara sträcka ut armen eller gör ni ett pekfinger också? Jag har sett att den varianten är vanlig.

Först en elsparkcykel, som körde ut rakt framför, fick bromsa och väja

Sen en bil som skulle vända och ställde sej på tvären i vägen, blev hård bromsning och lite ordväxling... :-)

Båda i nerförsbacke med ganska bra fart....Men skön medvind hem :-)

(och jag såg vad båda skulle göra i tid, så ingen fara, men ändå)

Dom vanliga cyklisterna som borde åka kollektivtrafik orkar jag inte ta upp....

Pinsamt men lite gulligt ändå. Skulle svänga vänster innan en tunnel och sträckte ut armen rakt åt vänster som man ska. En gubbe som var i tunneln trodde jag vinkade åt honom så han blev glad och vinkade hej tillbaka ?‍♀️?

Brukar ni förresten bara sträcka ut armen eller gör ni ett pekfinger också? Jag har sett att den varianten är vanlig.
Pekfinger=elit! Viktigt mer rätt armbågsvinkel också. Men det är ju självklart.

Pekfinger=elit! Viktigt mer rätt armbågsvinkel också. Men det är ju självklart.
Noterat. Jag hade inte superkoll på om pekfingret skulle användas men vill gärna vara en elitpendlare?

Långfingret då, används det av elitpendlaren och i vilka situationer i så fall?

Armbågsvinkeln, utveckla gärna det. Jag trodde det enda viktiga var att man sträcker ut armen helt rakt och i tillräckligt långt tid så det inte ser ut som man är rädd för att släppa styret ?

Noterat. Jag hade inte superkoll på om pekfingret skulle användas men vill gärna vara en elitpendlare?

Långfingret då, används det av elitpendlaren och i vilka situationer i så fall?

Armbågsvinkeln, utveckla gärna det. Jag trodde det enda viktiga var att man sträcker ut armen helt rakt och i tillräckligt långt tid så det inte ser ut som man är rädd för att släppa styret ?
42 grader är väletablerad standard- Det är bara damer på elcykel som sträcker ut hela armen, oftast utan att titta bakåt. Långfingret, vita skåpbilar och heldragetsvängandesvartataxis brukar hänga ihop.

Den här CO2-siffran i Strava är ju helt suverän. Dels får man svart på vitt hur mycket bättre människa man är än sina bilåkande kollegor, men framförallt är det ett pedagogiskt verktyg för att visa hur mycket bilar verkligen släpper ut. 1 mil bilkörning motsvarar ungefär 2 kg CO2, alltså samma vikt som två liter vatten eller en 2l-flaska Coca Cola. Har börjat nämna Strava-siffran på morgonmöten då och då...

Den här CO2-siffran i Strava är ju helt suverän. Dels får man svart på vitt hur mycket bättre människa man är än sina bilåkande kollegor, men framförallt är det ett pedagogiskt verktyg för att visa hur mycket bilar verkligen släpper ut. 1 mil bilkörning motsvarar ungefär 2 kg CO2, alltså samma vikt som två liter vatten eller en 2l-flaska Coca Cola. Har börjat nämna Strava-siffran på morgonmöten då och då...
Spontant tror jag att en sån siffra måste innehålla nån schablon på hur mycket tillverkning kostat i energi/utsläpp , förväntad livslängd + antagande om drivmedel på bilen. +ANNAT.

Jag nöjer mig med att njuta av vädret på pendlingen. Verkligen fint just nu.

Hade även passat fint med lite motiverande jämförelsestatistik från Stravas håll. T.ex:
"Great job Maglia Nera, the carbon saved on your daily pendling was 10kg CO2. Now you only need to redo this ride 1000 billion times in order to save as much CO2 as China produces. Keep it up champ. Together we make a difference!" ??

Internationella bilfria dagen. Öh, just det. Firas i Sverige med sänkt skatt på diesel och bensin. Saknade möte med mina två elitpendlare som jag alltid morsar på. Väl medvetna om att vi samtliga hojar vintern råder det en viss ömsesidig respekt. Fast idag mötte jag dem inte. Kan det ha varit den här 'internationella bilfria dagen' som ställde till det? Kan tänka mig dom blev lite förvirrade och tog bilen som omväxling.

Hade även passat fint med lite motiverande jämförelsestatistik från Stravas håll. T.ex:
"Great job Maglia Nera, the carbon saved on your daily pendling was 10kg CO2. Now you only need to redo this ride 1000 billion times in order to save as much CO2 as China produces. Keep it up champ. Together we make a difference!" ??
Det finns många Maglia Nera. Tillsammans är vi starka.

Pga ärende i Västberga fick jag testpendla cykelbanorna söderut från city. Cyklade på old school asfalt på Västerbron. Nya markeringarna under Essingeleden vid Hägerstensvägen är säkert rätt i teorin men kändes märkligt i praktiken. Markerade överfarten vid Circle K i Kransen antar jag är en potentiell dödsfälla. Såg en död mus.

Går det att utveckla så att man får beröm för nya lätta prylar?

Tillbaka
Topp