Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Jag tycker att det är synd att SM inte kunde gå i Uppsala. Jag tycker att det är synd att enskilda personer kan stoppa arrangemang som involverar hundratals, kanske tusentals personer. Alldeles oavsett vem som har gjort formellt fel (myndigheter, klubbar) tycker jag att det är synd att det hände.

Argumenten om bilar på cykelbanor är ingenting som ska kunna hindra ett SM, det borde ju rättats till bara. I sådana fall.

Sjukt svårt o se hur detta ska leda nånstans... Det är exakt samma tugg från båda sidor på repeat bara..
Jag har en naiv förhoppning att vi cyklister ska FÖRSÖKA se positivt på de boendes syfte med sin överklagan.
Att vi ska börja vara mer självkritiska.
Ja önskar nämligen att få köra SM i Uppsala igen.
Som jag beskrivit tidigare så var jag på plats förra året dels som åskådare och dels som deltagare. Har beskrivit de brister jag såg. Minst en annan deltagare har beskrivit brister.
Jag beskrivet inte de brister jag såg för att få slut på tävlingar i beskrivna området utan för att MÖJLIGEN få till förbättringar till kommande tävlingar.
Snälla moderator stäng inte tråden …,,.,, ännu.
Jag återkommer strax ?

Det låter i tråden som att arrangören redan hade fångat upp och åtgärdat upplevda brister från tidigare år vilket är jättebra och precis som det ska vara. Det låter också som att den boende som överklagade hade invändningar mot sådant som redan var åtgärdat, men där kan jag ha fel.

Sverige är Sverige och inte Frankrike (på gott och ont). Säkerheten kommer det knappast att börja tummas på (oavsett om svensk lag kallas "agg mot cyklister" eller att syndabockar utses). I ett så regeltätt land som vårt, får man göra det lite annorlunda/bättre än i de flesta andra länder, misstänker jag.

Om man leker lite med tanken att liknande tävlingar ska läggas på inhägnat område likt en motorbana, vad skulle krävas för att alla skulle vara nöjda? Började man inte köra vissa XC-lopp på arenaliknande områden för att göra det mer publikvänligt? Följebilar kan köra så snabbt dom vill och ingen farbror som är ute och söndagskör plöjer plötsligt ner en hel klunga med cyklister. Tänker ett Formula 1-upplägg där man har mellantider ner på tusendelar, depå och publikvänligt område.

Varför är det alternativet sämre än att bränna runt i ett villaområde och skapa konflikter?

Om man leker lite med tanken att liknande tävlingar ska läggas på inhägnat område likt en motorbana, vad skulle krävas för att alla skulle vara nöjda? Började man inte köra vissa XC-lopp på arenaliknande områden för att göra det mer publikvänligt? Följebilar kan köra så snabbt dom vill och ingen farbror som är ute och söndagskör plöjer plötsligt ner en hel klunga med cyklister. Tänker ett Formula 1-upplägg där man har mellantider ner på tusendelar, depå och publikvänligt område.

Varför är det alternativet sämre än att bränna runt i ett villaområde och skapa konflikter?
Jag tycker det är lite av charmen med cykling på väg. Men, det positiva är väl mest för cyklisten (eller stora produktioner som gör reklam till turister). Det är inte så publikvänligt med en dagsetapp från A till B. Speciellt inte i ett land där cykling inte är så prioriterat.
I andra länder funkar ju cyclocross utmärkt på varvbanor. Och XC kan naturligtvis också köra det upplägget. Visst körde man lvg/varvlopp på SM-veckan?

Du får inte dit nån publik, det fortsätter vara en nischsport för närmast sörjande. Det är ju precis så som du skriver det har varit de år SM körts på Tierp Arena. Nu har jag inte varit där, men jag gissar publiken utgjorts av närmast sörjande, dvs medföljande eller tävlande i andra klasser. Inte en chans att jag skulle åka dit för att kolla SM (det ligger alltså i skogen nån mil utanför Tierp), men när det går i stan är det lätt för många att promenera/cykla förbi och titta.

Upsala CK skulle såklart kunna göra det enkelt för sig och köra i Tierp eller ute på nån landsväg på vischan (så som man gjort med tempoloppet), men man vill köra i stan för att göra det lättillgängligt för en bredare publik. Man samarbetar med kommunen och destinstionsbolaget t.ex. Skandisloppet har körts på liknande bana i mer än 10 år innan pandemin, och Skandis GP i de historiska delarna på en bana vid domkyrkan och slottet. Tour of Uppsala har man haft masterstart från Stora torget, osv. Några år samordnade man med motionsloppen Uppsala Bike Weekend.
Visst har det funnits synpunkter tidigare, men på det stora hela har det fungerat bra och folk varit nöjda. Som jag förstått var det en delvis ny bana man använde för SM ifjol, och det genererade tydligen lite problem. Men för den som studerar kartorna ser det ut som att man försökt åtgärda dem tills i år.

Senast ändrad:
Såna motorbana-tävlingar är dötrissta tycker jag. Helt fruktansvärt tråkiga. Får du chansen kan du åka och kika på tävlingarna på Arlanda test track och så tänker du att det ska pågå i runt 5 timmar: https://www.smack.se/arlanda-test-track/

Traditionella GP-lopp är mycket roligare och väldigt publikvänliga, t.ex. de som årligen går inne i centrala Uppsala ?

Traditionella GP-lopp är mycket roligare och väldigt publikvänliga, t.ex. de som årligen går inne i centrala Uppsala ?
Säger inte emot. De förutsätter dock en hyfsat intresserad/insatt publik. Och en ganska stor organisation (vilket inte är så lätt att få till). Så, nog finns det utmaningar (som borde gå att lösa).

Sverige är Sverige och inte Frankrike (på gott och ont). Säkerheten kommer det knappast att börja tummas på (oavsett om svensk lag kallas "agg mot cyklister" eller att syndabockar utses). I ett så regeltätt land som vårt, får man göra det lite annorlunda/bättre än i de flesta andra länder, misstänker jag.
Mest på gott, faktiskt. Riktigt sketland på många sätt, ??.

Jag tror också att man måste vara mer noggrann i ?? än i många andra länder, vi är rätt stelbenta i många avseenden, men å andra sidan har vi många bra saker som inte andra har (allemansrätten, hög tilltro till myndigheter etc.).

Med det sagt är det mycket tråkigt när det allmänna goda, som exempelvis en idrottstävling, kan stoppas av enskilda personer. De kanske inte är rättshaverister per se, men det innebär inte att de tillför något gott med sitt agerande.

Vi har en ”multiarena” på en stor gräsmatta utanför vår tomt. Fantastisk anläggning som utnyttjas av barn och ungdomar nästan året runt för olika sporter. När den skulle byggas var det ett antal äldre herrar som lyckades försena processen med flera år, för att de inte ville ha ”störningar i närområdet”. De var i sin fulla rätt att processa mot kommunen, men de är ändå ett gäng jävla gubbjävlar som förstörde för många andra.

Bara för att du får protestera, behöver du inte göra det. Det finns ett individuellt ansvar att inte vara en jävel.

Sjukt svårt o se hur detta ska leda nånstans... Det är exakt samma tugg från båda sidor på repeat bara..
Du kommer att få rätt ………. om vi cyklister som hänger här INTE kan lägga ner stridsyxorna och istället typ bortse från det som varit. Istället lägga energi på det som kan göras bättre. Viktigt att vi lyssnar på vad närboende vill ha för förbättringar.

Möjligt att du får rätt ändå ……….. om INTE de boende (Tobias och övriga berörda) under några som helst omständigheter kan acceptera tävlingar i området. Kan de inte tänka sig tävlingar eller de vet att ombyggnationerna gör det omöjligt……….. ja då fyller tråden ingen funktion.

Möjligt du får rätt ändå ……….. om musten gått ur eldsjälarna på UCK eller om de är ointresserade av konstruktiv dialog.

Har ögnat igenom denna och den stängda tråden och har uppfattat som att Tobias försöker vara saklig. Påståendet om 100km kan man ju ha synpunkter på eftersom hastigheten inte mätts med laser. MEN jag RESPEKTERAR hans upplevelse. Vi cyklister kan å andra sidan inte garantera att han har fel eftersom inte heller vi har lasermätt alla bilar genom åren.

När en stilla förhoppning om att Tobias et al och UCK kan hjälpas åt att i god tid tillsammans hitta en lösning som är så bra som möjligt för båda parter till 2024.
Undrar ödmjukt om den bana som var föreslagen i år skulle kunna funka för de boende FÖRUTSATT att flaggvaktandet medger acceptabel genomsläpplighet för de boende???? OCH att flaggvaktandet och avspärrningar kan barnsäkra banan???Störning? JA. Men så lite som möjligt!!

Har rannsakat mig själv. Hinner aldrig med allt jag vill. MEN överväger ändå starkt att ställa mig till förfogande som flaggvakt en halv dag om det skulle underlätta ?. Gärna tillsammans med någon yngling med mindre pondus än min ”Ove personlighet”. ?

Nedanstående skrivning som är späckad med killgissningar kan säkert uppfattas som att jag verkligen är ute o cyklar och att jag försöker förstå Tobias Har aldrig kört elit eller servicebil åt elit.
Tag hellre ställning till min första text.

# Hastigheten: Om klungan rullar på i 40 och cyklist behöver sin reserv cykel. Hur lång tid står då bilen stilla innan cyklisten fått sin cykel och fått sin startknuff OCH trasiga cykeln är på taket.
OM (killgissar) detta tar 90 sekunder så behöver bilen snitta 80km/h för att vara ifatt klungan inom 90 sekunder och finnas till hands för övriga cyklister i teamet.
Om ni som kört servicebil kan garantera att ni aldrig sett er ha behov att köra så fort så låt oss veta!
Om 90 sekunder kan anses som rimligt och bilen ska snitta 80 på varvbanan med många kurvor så killgissar jag att den ambitiösa servicepersonalen blir frestad att köra riktigt fort på raksträckorna för att ta igen det man förlorar i alla kurvor.

I praktiken vill dock cyklisten ligga i suget på bilen tills de båda är ifatt o då är 80 för snabbt så jag tänker att det är när cyklist kraschar och inte kan fortsätta men bilen stannat som bilen vill ifatt snabbt.

Mest på gott, faktiskt. Riktigt sketland på många sätt, ??.

Jag tror också att man måste vara mer noggrann i ?? än i många andra länder, vi är rätt stelbenta i många avseenden, men å andra sidan har vi många bra saker som inte andra har (allemansrätten, hög tilltro till myndigheter etc.).
Jag håller helt med. Det är nåt man måste förhålla sig till (och det är inget nytt).
Med det sagt är det mycket tråkigt när det allmänna goda, som exempelvis en idrottstävling, kan stoppas av enskilda personer. De kanske inte är rättshaverister per se, men det innebär inte att de tillför något gott med sitt agerande.
Fast i detta fall var det ju oro över säkerheten (baserat på erfarenheter). Om deltagande cyklister och andra utsätts för fara är det en varningsflagg. Hade en olycka hänt i en tävling (när man hade dåliga erfarenheter från tävlingen innan) hade man kunnat få intrycket att man struntade i säkerheten.
Vi har en ”multiarena” på en stor gräsmatta utanför vår tomt. Fantastisk anläggning som utnyttjas av barn och ungdomar nästan året runt för olika sporter. När den skulle byggas var det ett antal äldre herrar som lyckades försena processen med flera år, för att de inte ville ha ”störningar i närområdet”. De var i sin fulla rätt att processa mot kommunen, men de är ändå ett gäng jävla gubbjävlar som förstörde för många andra.
Inte samma sak med "störningar" och sladdande bilar som utgör en fara mot cyklister/andra.
Bara för att du får protestera, behöver du inte göra det. Det finns ett individuellt ansvar att inte vara en jävel.
Och om man INTE protesterar när folk kan ta skada, vad är man då? På mitt jobb kan man få sparken för sånt. Man är inte alltid en skön snubbe bara för att man håller tyst.

Jag tycker det är en bra diskussion!

Om folk i tråden hade varit insatta i vad som hänt i alla steg i tillstånd/överklagan/avslag, samt varit vittne till förra årets SM i Uppsala så hade det inte blivit mycket till diskussion. De få inlägg i tråden med vittnesuppgifter från förra året har som tur är helt ignorerats, det hade lätt kunnat ge en begränsning av diskussionen annars.

En sak som jag faktiskt funderat på ända sedan den första tråden startades, PostNords roll i det hela.
Så som jag har förstått det så villkorades det att boende skulle informeras, inte via eget intresse av lokala nyheter utan verkligen informeras. Varför skulle annars ett utskick genom PostNord ens vara med i diskussionen.

Det löftet måste ha tillkommit p.g.a. av något. Som en punkt för att lugna boende? Kanske t.o.m. ett svar på något krav från någon myndighet?
Oavsett hur det kom till så har det inte uppfyllts. Om det löftet var seriöst menat, och inte bara slängdes ut för att lugna dom boende så tycket jag det är lite konstigt att det inte nämns mer.
Dålig beställning av UCK? För sen beställning? Lyckades PostNord slarva bort samtliga försändelser? Eller fick dom (flesta) boende informationen i god tid via PostNord men smyger med det?

Fast i detta fall var det ju oro över säkerheten (baserat på erfarenheter). Om deltagande cyklister och andra utsätts för fara är det en varningsflagg. Hade en olycka hänt i en tävling (när man hade dåliga erfarenheter från tävlingen innan) hade man kunnat få intrycket att man struntade i säkerheten.

Inte samma sak med "störningar" och sladdande bilar som utgör en fara mot cyklister/andra.
Jag tror att du gör en lite för snäll tolkning av de boende. (Men jag vet inte.) Vill man stoppa ett arrangemang för att det är en olägenhet (och den besuttna medelklassen finner olägenheter i mycket, är min erfarenhet) kommer man att ”hitta” de argument som biter. Var trafiksäkerheten främsta prioritet för Tobias et al? Kanske, ehuru jag tror att det var andra saker också. Mitt intryck är att de tyckte det var ”jobbigt” att ha en cykeltävling i närområdet rent allmänt, särskilt när det tydligen pågick ombyggnation och expansion samtidigt.
Och om man INTE protesterar när folk kan ta skada, vad är man då? På mitt jobb kan man få sparken för sånt. Man är inte alltid en skön snubbe bara för att man håller tyst.

Tja. Hade fler varit solidariska och haft överseende med andra människors intressen, kanske t o m bejakat dem, hade samhället varit bättre. Men så tror jag som sagt inte att det var trafiksäkerheten som var huvudsaklig anledning till den negativa inställningen i Ulleråker heller.

En skön snubbe säger ifrån när det behövs och är tillåtande när det behövs.

Ja ja, vi har alla våra strider att utkämpa. Jag är glad att jag inte bor i Ulleråker, och skulle bli glad om Cykel-SM går i Kungsbacka nästa år.

Godnatt. ?

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att du gör en lite för snäll tolkning av de boende. (Men jag vet inte.) Vill man stoppa ett arrangemang för att det är en olägenhet (och den besuttna medelklassen finner olägenheter i mycket, är min erfarenhet) kommer man att ”hitta” de argument som biter. Var trafiksäkerheten främsta prioritet för Tobias et al? Kanske, ehuru jag tror att det var andra saker också. Mitt intryck är att de tyckte det var ”jobbigt” att ha en cykeltävling i närområdet rent allmänt, särskilt när det tydligen pågick ombyggnation och expansion samtidigt.
Jag tycker att den sladdande bil (som beskrevs av en deltagare) känns värre än en "olägenhet". En bil/epatraktor med jättestereo är en olägenhet. En bil/epatraktor som kör som en idiot så att folk får kasta sig undan är mer än en olägenhet.
Det senare verkar acceptabelt. Det får man ta. Jag skrev tidigare (utan att få nån respons, naturligtvis): "Blir bara en blir påkörd drabbas ju bara en. Om ett sm ställs in drabbas ju många fler."
Mitt intryck är att några tycker att säkerheten inte är speciellt viktig.
Tja. Hade fler varit solidariska och haft överseende med andra människors intressen, kanske t o m bejakat dem, hade samhället varit bättre. Men så tror jag som sagt inte att det var trafiksäkerheten som var huvudsaklig anledning till den negativa inställningen i Ulleråker heller.
Det är vad DU tror. Att "ta" en olycka är inte solidariskt, enligt mig.
Och när en sladdande arrangörsbil tvingar både cyklister och "civila" av vägen, vad gör en skön snubbe då?
Ja ja, vi har alla våra strider att utkämpa. Jag är glad att jag inte bor i Ulleråker, och skulle bli glad om Cykel-SM går i Kungsbacka nästa år.

Godnatt. ?
Jag drar inga slutsatser om Ullåker baserat på denna händelse (där en enskild person, i tid och helt enligt lagen, överklagat en tävling som haft problem med säkerheten). Jag kan förstå varför man reagerat. Det betyder inte att jag håller med till 100% eller är emot till 100%. Man behöver inte vara en "jävel" eller "rättshaverist" bara för att man oroar sig över säkerheten. Men, förståelse (och medföljande problemlösning) verkar tyvärr inte vara så populärt i dessa dagar.

Jag kan bara poängtera att jag tror inte för en sekund att personen i fråga är en skön snubbe och jag har också rätt starka gissningar att det också finns ett bakomliggande agg mot cyklister. Men det betyder inte att jag tycker att personen ska utmålas som en rättshaverist som utan anledning saboterar tävlingar. Det fanns fog för kritik och om man är mån om cykelsporten så borde man ta till sig av detta och inse att en sådan här överklagan bara är toppen på isberget. De flesta sunda människor har bättre saker för sig än att lägga tid på överklagandeprocesser. Men de kanske har samma tankar som Tobias.

Man kan välja att lära sig av problemen, eller så kan man kalla Tobias för rättshaverist och drabbade boende för att vara bakom flötet med bristande förmåga att ta hand om sina barn. Vem tror ni vinner mest sympatier hos allmänheten? Vilken inställning är bäst för cykelsportens framtid? Om man nu verkligen bryr sig om den?

Det finns en fascinerande trend i svensk självkritik som är att man alltid ser sig själv som problemet.

Disclaimer:
- Jag försvarar inte att arrangörer och aktiva (följebilar) kan ha betett sig som idioter. Det är inte frågan.

I praktiken stoppades SM i en relativt stor sport p.g.a oklar hantering där myndigheter skyller på varandra. De aktiva (cyklister) lägger fokus på om "vi" kunde agerat på annat sätt. Hela situationen uppstod för att en (1) person överklagade.

Översätt nu detta till fotboll eller hockey. Jag har vänner som bor nära gamla Ullevi, de har sprickor i fasaden på sitt hus efter att arenan byggdes och om började åter användas för matcher i Allsvenskan. Våld, upplopp och skadegörelse tillhör vardagen runt matcher. Höga ljudvolymer, fylla på allmän plats, rekommendationer att undvika områden, trafikstörningar. Listan kan göras lång. Det finns till och med dödsfall av supporters kopplade till våld runt matcher. Ser vi några aktiviteter på att spelscheman stoppas, matcher inför tomma läktare eller andra inskränkningar? Vad tror ni fotbollsförbundet hade sagt om polis eller myndigheter försökte stoppa dem?

Tillbaks till SM i Uppsala. Varken berörda klubb(ar), SCF eller RF har sagt ett knyst i form av kritik. Jag har letat pressrelease och i sociala medier. Ingenting... Vi kan knyta näven hur mycket vi vill i fickan, men med det agerandet så går SM i landsvägscykling snart på en avlyst parkeringsplats utanför ICA nära i valfri avfolkningsort. Det finns ett politiskt spel som måste spelas, "vi" är beviseligen urkass på det.

p.s
Självklart måste återigen "vi" kunna bråka och ha högljudda dialoger om rätt och fel, men när vi som sport inte kan hantera att enas utåt och stå upp för sporten så tar vi en sida ur Liberalernas playbook (att aldrig vara överens, och visa det externt) istället för Socialdemokraternas (att aldrig vara överens internt, men alltid framstå som överens externt).

I praktiken stoppades SM i en relativt stor sport p.g.a oklar hantering där myndigheter skyller på varandra. De aktiva (cyklister) lägger fokus på om "vi" kunde agerat på annat sätt.
Ja, det gör ju du också (se nedan)? Du kan ju välja att försöka ändra hela samhället, eller börja gräva där du står.
Tillbaks till SM i Uppsala. Varken berörda klubb(ar), SCF eller RF har sagt ett knyst i form av kritik. Jag har letat pressrelease och i sociala medier. Ingenting...
Som sagt, det finns mycket att lära här. Men att gå till attack mot den person som överklagade och drabbade boende är nog det mest skadliga man kan göra om man på riktigt bryr sig om sporten.

Det finns en fascinerande trend i svensk självkritik som är att man alltid ser sig själv som problemet.

Disclaimer:
- Jag försvarar inte att arrangörer och aktiva (följebilar) kan ha betett sig som idioter. Det är inte frågan.

I praktiken stoppades SM i en relativt stor sport p.g.a oklar hantering där myndigheter skyller på varandra. De aktiva (cyklister) lägger fokus på om "vi" kunde agerat på annat sätt. Hela situationen uppstod för att en (1) person överklagade.

Översätt nu detta till fotboll eller hockey. Jag har vänner som bor nära gamla Ullevi, de har sprickor i fasaden på sitt hus efter att arenan byggdes och om började åter användas för matcher i Allsvenskan. Våld, upplopp och skadegörelse tillhör vardagen runt matcher. Höga ljudvolymer, fylla på allmän plats, rekommendationer att undvika områden, trafikstörningar. Listan kan göras lång. Det finns till och med dödsfall av supporters kopplade till våld runt matcher. Ser vi några aktiviteter på att spelscheman stoppas, matcher inför tomma läktare eller andra inskränkningar? Vad tror ni fotbollsförbundet hade sagt om polis eller myndigheter försökte stoppa dem?

Tillbaks till SM i Uppsala. Varken berörda klubb(ar), SCF eller RF har sagt ett knyst i form av kritik. Jag har letat pressrelease och i sociala medier. Ingenting... Vi kan knyta näven hur mycket vi vill i fickan, men med det agerandet så går SM i landsvägscykling snart på en avlyst parkeringsplats utanför ICA nära i valfri avfolkningsort. Det finns ett politiskt spel som måste spelas, "vi" är beviseligen urkass på det.

p.s
Självklart måste återigen "vi" kunna bråka och ha högljudda dialoger om rätt och fel, men när vi som sport inte kan hantera att enas utåt och stå upp för sporten så tar vi en sida ur Liberalernas playbook (att aldrig vara överens, och visa det externt) istället för Socialdemokraternas (att aldrig vara överens internt, men alltid framstå som överens externt).
Klubben har faktiskt gått ut med kritik i media, kallat det en skandal att en konflikt mellan två myndigheter tillåts stoppa ett SM som redan startat. De har även sagt att både RF och SCF är inkopplat med jurister. Men från dessa har det som du säger varit tyst.
En privatperson har anmält hanteringen till JO, men det ärendet lades ned (jag har inte sett/hört nån motivering varför).

Ja, det gör ju du också (se nedan)? Du kan ju välja att försöka ändra hela samhället, eller börja gräva där du står.

Som sagt, det finns mycket att lära här. Men att gå till attack mot den person som överklagade och drabbade boende är nog det mest skadliga man kan göra om man på riktigt bryr sig om sporten.
Om du på fullt allvar läste mitt inlägg som "hacka på han som klagade" så tycker jag synd om dig.

Jag vet inte om den här har förekommit i tråden förut, men jag tolkar det ändå som att överklagan handlar till väldigt stor del om cyklisthat...
1693211762006.png

Om du på fullt allvar läste mitt inlägg som "hacka på han som klagade" så tycker jag synd om dig.
Nej, det gjorde jag inte, jag höll med dig i det citerade stycket om det inte framgick. Det var menat mot tex ooms och Andy som tycks föredra konfrontation med allmänheten.

Men jag tolkade inledningen av ditt inlägg som kritik mot bland annat mig för att jag riktar kritik mot arrangören, dvs "jag bråkar med våra egna".

Jag tror också att debattklimatet blir mycket trevligare om man försöker förstå varandra innan man börjar med nedvärderande fraser för att insinuera någon form av bristande intellekt. Det är så tråkigt när samma fras kan skickas i retur nämligen.

Jag tycker det är intressant hur boende kan stoppa idrottstävlingar, träningar och spontanidrott av alla möjliga mer eller mindre sakliga skäl. Absolut ska boende kunna kritisera och driva förändringar men att stoppa ett helt SM för att en ideell förening inte har lyckas få kontakt eller för att en master-bil har kört för fort är befängt IMHO. Att Transportstyrelsen gör vad de kan för att begränsa cykling är sedan gammalt. Här fick de chansen, och tog den med hull och hår.

Jag har följt hur boende, gärna inflyttade efter att bollplaner har byggts, får igenom begränsat nyttjande. Boovallen är väl det case som har drivits längst men med det som modell sätts nu 22:00 som sista tid för allt spel. Snurrigt...

Nej, det gjorde jag inte, jag höll med dig i det citerade stycket om det inte framgick. Det var menat mot tex ooms och Andy som tycks föredra konfrontation med allmänheten.

Men jag tolkade inledningen av ditt inlägg som kritik mot bland annat mig för att jag riktar kritik mot arrangören, dvs "jag bråkar med våra egna".

Jag tror också att debattklimatet blir mycket trevligare om man försöker förstå varandra innan man börjar med nedvärderande fraser för att insinuera någon form av bristande intellekt. Det är så tråkigt när samma fras kan skickas i retur nämligen.
Nu läser du in saker som inte stämmer igen. Jag förespråkar inte alls ”konfrontation med allmänheten”, däremot har jag försökt förstå vad som ligger bakom överklagan och även vad arrangören faktiskt gjort. Sätter man sig in i ärendet bortom känsloargument som ”tänk på barnen, ”bilar har kört fort”, etc) så framträder en annan bild.
Arrangören har åtgärdat mycket av det som kritik riktats mot förra året, arrangören har vidtagit rimliga informationsåtgärder, det finns mycket annat missnöje mot kommunen som ligger och gror i Ulleråker. Jag är helt övertygad om att det inte spelat nån roll vad arrangören gjort, det skulle ha kommit en överklagan ändå för ”att hävda vår rätt, vi känner oss överkörda av kommunen” som det uttrycktes i en intervju.

Sedan är det olyckligt att Transportstyrelsen hittade en formsak i Länsstyrelsens handläggning att slå ner på och återremittera ärendet. Hade de inte gjort det hade överklagan avvisats och alt varit frid och fröjd. Därav min konklusion att lärdomen bör vara att vara ute i ännu bättre tid med ansökan, för att ta höjd för ev fel i Länsstyrelsens handläggning. Sedan om det hjälper eller om handläggningen ändå drar ut på tiden så till den grad att en ev återremittering efter ett överklagande inte hinns med är svårt att veta.

Såklart är (barnens) säkerhet "känsloargument". :) Om man bortser från de direkta farligheterna (som bevittnats av även deltagande cyklister), så finns ju inga farligheter! Case closed. Det är ett solklart fall av agg mot cyklister. Rättshaveri (även om nån annan gjort fel) av anmälaren. Vem kan tycka illa om cyklister när de (med rätta, med respekt för sporten!) beter sig så här!?

Nu läser du in saker som inte stämmer igen. Jag förespråkar inte alls ”konfrontation med allmänheten”, däremot har jag försökt förstå vad som ligger bakom överklagan och även vad arrangören faktiskt gjort. Sätter man sig in i ärendet bortom känsloargument som ”tänk på barnen, ”bilar har kört fort”, etc) så framträder en annan bild.
Arrangören har åtgärdat mycket av det som kritik riktats mot förra året, arrangören har vidtagit rimliga informationsåtgärder, det finns mycket annat missnöje mot kommunen som ligger och gror i Ulleråker. Jag är helt övertygad om att det inte spelat nån roll vad arrangören gjort, det skulle ha kommit en överklagan ändå för ”att hävda vår rätt, vi känner oss överkörda av kommunen” som det uttrycktes i en intervju.

Sedan är det olyckligt att Transportstyrelsen hittade en formsak i Länsstyrelsens handläggning att slå ner på och återremittera ärendet. Hade de inte gjort det hade överklagan avvisats och alt varit frid och fröjd. Därav min konklusion att lärdomen bör vara att vara ute i ännu bättre tid med ansökan, för att ta höjd för ev fel i Länsstyrelsens handläggning. Sedan om det hjälper eller om handläggningen ändå drar ut på tiden så till den grad att en ev återremittering efter ett överklagande inte hinns med är svårt att veta.
Om du kliver ner från dina höga hästar och ägnar några minuter åt lite trådarkeologi kan du nog rätt snabbt inse att din fantastiska slutsats är exakt vad jag sagt sedan dag 1. Arrangören har inte tagit höjd i sin tidplan för överklagande och därför har problemet uppstått.

Att arrangören gjort ändringar på bansträckningen är ju jättebra och skulle säkert inneburit att de fått rätt mot överklaganden. Om det funnits tid.

Om du också gör denna lilla läspåminnelse kanske även ditt minne om vad du själv skriver kan friskas upp. Eftersom du på ett offentligt forum kallar folk som påverkas av tävlingen för att vara bakom flötet med bristande förmåga att ta hand om sina barn om de blir skrämda av cyklister och/eller följebilar så kan man nog med rätta säga att du går på konfrontation med allmänheten. Vi vet ju redan att Tobias figurerar på forumet tex.

Jag kan bara poängtera att jag tror inte för en sekund att personen i fråga är en skön snubbe och jag har också rätt starka gissningar att det också finns ett bakomliggande agg mot cyklister. Men det betyder inte att jag tycker att personen ska utmålas som en rättshaverist som utan anledning saboterar tävlingar. Det fanns fog för kritik och om man är mån om cykelsporten så borde man ta till sig av detta och inse att en sådan här överklagan bara är toppen på isberget. De flesta sunda människor har bättre saker för sig än att lägga tid på överklagandeprocesser. Men de kanske har samma tankar som Tobias.

Man kan välja att lära sig av problemen, eller så kan man kalla Tobias för rättshaverist och drabbade boende för att vara bakom flötet med bristande förmåga att ta hand om sina barn. Vem tror ni vinner mest sympatier hos allmänheten? Vilken inställning är bäst för cykelsportens framtid? Om man nu verkligen bryr sig om den?
Helt enig. ??

Självklart har du rätt att skicka in en överklagan, men du får också acceptera kritik om du inte har satt dig in i ärendet, om du inte använder relevanta argument eller fakta och om du dessutom blandar sanningar, med halvsanningar och rent påhitt. När det även dryper av dubbelmoral och när du silar mygg och sväljer elefanter blir det faktiskt ganska tydligt vad det rör sig om egentligen.

Som sagt, överklaga gärna, men använd relevanta argument och fakta och skippa hörsägen och rena gissningar så slipper du kritik kopplat till överklagan från mitt håll. Dubbelmoral däremot anser jag alltid förtjänar kritik.

Så, om man överklagar ska den som överklagar (!) få kritik om överklagan går igenom? Det låter...intressant. Anmäl inga brott, för då kan du få "kritik" om brottslingen åker fast! Då är du en oskön snubbe/jävel som dessutom är rättshaverist!

Är en deltagande cyklists egna vittnesmål om säkerhetsbrister "hörsägen"? Är det en "halvsanning"? Eller måhända ett rent "påhitt"?

Så, om man överklagar ska den som överklagar (!) få kritik om överklagan går igenom? Det låter...intressant. Anmäl inga brott, för då kan du få "kritik" om brottslingen åker fast! Då är du en oskön snubbe/jävel som dessutom är rättshaverist!

Är en deltagande cyklists egna vittnesmål om säkerhetsbrister "hörsägen"? Är det en "halvsanning"? Eller måhända ett rent "påhitt"?
Överklagan gick inte igenom. Transportstyrelsen slog ner på ett formfel som Länsstyrelsen gjort.

Det överklagas mycket i Sverige.

Självklart har du rätt att skicka in en överklagan, men du får också acceptera kritik om du inte har satt dig in i ärendet, om du inte använder relevanta argument eller fakta och om du dessutom blandar sanningar, med halvsanningar och rent påhitt. När det även dryper av dubbelmoral och när du silar mygg och sväljer elefanter blir det faktiskt ganska tydligt vad det rör sig om egentligen.

Som sagt, överklaga gärna, men använd relevanta argument och fakta och skippa hörsägen och rena gissningar så slipper du kritik kopplat till överklagan från mitt håll. Dubbelmoral däremot anser jag alltid förtjänar kritik.
Precis. Och det som är så märkligt är hur många här helt okritiskt köper vad som påstås, utan att lägga minsta ansträngning på att sätta sig in i om det stämmer, vad arrangören faktiskt vidtagit för åtgärder, etc.

Det folk inte förstår* är att det spelar ingen roll vad som är sant och vad arrangören faktiskt gjort. Folk har rätt att överklaga myndighetsbeslut på både goda och knäppa grunder och kommer så göra från fall till fall. Det är så vårt samhälle funkar.

Att det i detta fall verkar ligga en del substans från föregående år bakom innebär bara att sannolikheten för överklagan ökar. Med bättre information är det möjligt att arrangören hade kunna minska sannolikheten för att någon överklagar men huvudproblemet är ändå att det inte fanns tid för en sådan process.

Va? Varför tycker du det?
Det är nämligen inte den som överklagar som bestämmer. Det gör beslutande makt. Dvs den som bestämt reglerna/lagarna. Det är inte den som anmäler ett brott som bestämmer om förövaren döms till nåt straff. Om jag tar nycklarna av en rattfyllerist är det inte jag som är en oskön snubbe/jävel. Det är nämligen inte tillåtet att köra rattfull. Och det är inte jag som bestämt promillenivån.

Överklagan gick inte igenom. Transportstyrelsen slog ner på ett formfel som Länsstyrelsen gjort.
Och överklagan gjordes fortfarande inom tillåten tid. Är det "rättshaveristens" fel att det gick att överklaga så sent? Om man anmäler ett brott, som inte leder till åtal, är man då "rättshaverist" eller det ett "känsloargument" att anmäla tex en pågående misshandel?

Precis. Och det som är så märkligt är hur många här helt okritiskt köper vad som påstås, utan att lägga minsta ansträngning på att sätta sig in i om det stämmer, vad arrangören faktiskt vidtagit för åtgärder, etc.
Ja, varför tar man ett vittnesmål från en deltagare på allvar? Helt klart hörsägen. Deltagande cyklister vet inte hälften av det du vet genom att titta på en karta.

Tillbaka
Topp