[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Såja, Audis ingenjörer har nog läst tråden, för nu presenterades en uppdatering med bl a snabbare laddning, lite högre effekt mm. Lutar åt en uppdaterad Q4 av någon sort.

Kanske vore bra att försöka tvinga fram lättare bilar:

Kanske vore bra att försöka tvinga fram lättare bilar:

Föreslås - men antas ej gå igenom ;)

Jag har köpt en svart tysk 3-åring. Bensin.

Bilagor

• 20230925_091912.jpg
    20230925_091912.jpg
    145.3 KB · Besök: 137
Den här veckan är det sagt att jag ska få hämta BYD:en återstår att se hur det går ?

Bra med lite fokus på bilarnas vikt tycker jag. Det har ju oavsett batterier eller ej rasat iväg hejdlöst senaste 20-30 åren.

Min VW Polo -97 vägde under ett ton och fick lasta 400 kg. Nu väger väl varenda småbil runt 1.5 ton känns det som. Och många stora tunga bilar får lasta mindre än så. Å andra sidan så är det säkert markant säkrare. Gungor och karuseller.

Sätt på dig gubbkepan och glöda gammdieseln, nu säljer Bavaria elkineser ;)
Verkar bara vara på småorterna där det inte finns nåt Hedin bil för pöbeln. Här i Uppsala är det bara BMW och Mini på Bavaria, medan möget säljs på Hedin bil. Men det har generellt gått utför sedan Bavaria köpte Novation, dyrare och sämre service har det blivit.

Bra med lite fokus på bilarnas vikt tycker jag. Det har ju oavsett batterier eller ej rasat iväg hejdlöst senaste 20-30 åren.

Min VW Polo -97 vägde under ett ton och fick lasta 400 kg. Nu väger väl varenda småbil runt 1.5 ton känns det som. Och många stora tunga bilar får lasta mindre än så. Å andra sidan så är det säkert markant säkrare. Gungor och karuseller.
Tänker att det är lite med bilarnas vikt som med cyklarnas, i synnerhet barncyklarna. Slapp ingenjörskonst ger tunga fordon.

Tänker att det är lite med bilarnas vikt som med cyklarnas, i synnerhet barncyklarna. Slapp ingenjörskonst ger tunga fordon.
Nä krocksäkerhet och bullerdämpning driver viktökningen.
Var på ett seminarie där några från Volvo var med. Ingenjören som jobbade med "struktur", tror det var chassirelaterat, hade som uppgift att minska vikt var lite frustrerad. Lyckades de banta 30kg på chassit så tillkom det ofta 30kg av "lyx". Bullerdämpning, entertainment, massagestolar, etc, etc... Eller batterier...

Hittade ett bra verktyg för att titta på hur pass miljövänlig en elbil egentligen är i förhållande till ICE

En bra artikel att läsa också

Hittade ett bra verktyg för att titta på hur pass miljövänlig en elbil egentligen är i förhållande till ICE

Rätt uselt verktyg som bara mäter en molekyl.

Kolla vilka det är som står bakom verktyget och artikeln. En NGO för ”clean transport” och ett företag som levererar laddlösningar…?
Säger inte att de har fel, men det finns mer trovärdiga källor än de som talar i egen sak.

Kolla vilka det är som står bakom verktyget och artikeln. En NGO för ”clean transport” och ett företag som levererar laddlösningar…?
Säger inte att de har fel, men det finns mer trovärdiga källor än de som talar i egen sak.
Vilka källor är bättre?

I Sverige är det en ickefråga, vi har så grön el. Elområde 3 ligger just nu på 20 g koldioxidutsläpp per kWh.

En liter bensin motsvarar 2300 gram koldioxid efter förbänning.

2300/20 = 115 kWh Svensk elmix.

På samma utsläpp som en liter bensin kommer du runt 60 mil i en elbil som drar strax under 2 kWh per mil.

Typ vilken slumpmässig källa som helst?
Det vi vet säkert är att en artikel skriven av några med egenintresse i ämnet inte går att lita på. Då känns vilken annan slumpmässig källa som helst som ett lyft i trovärdighet.
Grejen med källor är att man anger dem, inte peka att de finns. Först då kan källkritik göras.

Tjena!

Nja, du vet mycket väl att det är en sanning med modifikation eftersom Tesla säljer på kvartal så det är alltid mer försäljning i mars, juni, september och december.

Tänkte faktiskt inte på det när jag läste artikeln. Sen var den lite märklig i övrigt - i ena änden så är elbilsförsäljningen högre än någonsin (44% laddbart i september) men i andra änden så är det bara elbilsförsäljningen som minskar.

Antar att de menar leveranser respektive (inofficiella) försäljningssiffror men det var lite otydligt.

På helåret är Model Y ändå dominerande men inte riktigt lika massivt tack och lov. Men särskilt unik är ju inte bilen längre, helt klart :-)

Typ vilken slumpmässig källa som helst?
Det vi vet säkert är att en artikel skriven av några med egenintresse i ämnet inte går att lita på. Då känns vilken annan slumpmässig källa som helst som ett lyft i trovärdighet.
Jag brukar hänvisa till den här rapporten från Volvo, som när rapporten gjordes utvecklade och sålde både batteri och ICE - så dom borde vara opartiska. Dessutom är jämförelsen baserad på olika varianter av samma bil.

TLDR är att CO2 breakpoint är när bilen rullat runt 10000 mil med svensk (var det europeisk kanske) energimix. Innan dess är ICE bättre, efter det är BEV bättre. Så man kan väl säga att över en livstid är en BEV hälften så dålig som en ICE-bil ur ett globalt klimatperspektiv.

Jag brukar hänvisa till den här rapporten från Volvo, som när rapporten gjordes utvecklade och sålde både batteri och ICE - så dom borde vara opartiska. Dessutom är jämförelsen baserad på olika varianter av samma bil.

TLDR är att CO2 breakpoint är när bilen rullat runt 10000 mil med svensk (var det europeisk kanske) energimix. Innan dess är ICE bättre, efter det är BEV bättre. Så man kan väl säga att över en livstid är en BEV hälften så dålig som en ICE-bil ur ett globalt klimatperspektiv.
Verkar visat i denna graf:
Skärmavbild 2023-10-02 kl. 15.28.58.png

Har dom räknat med tillverkningen och transport av bensinen då eller är det endast "tail pipe emission"?

Det blir också väldigt stor skillnad om man räknar på svensk elmix eller europeisk.

Ja, den där rapporten ser trovärdig ut. De använder rätt begrepp, har baserat studien på ISO-standarder för LCA, om än generella, och resultaten verkar rimliga. Det som saknas är väl cirkulära koncept, lifetime extension, osv, men där saknar oftast standarderna i dagsläget vägledning. Där skulle elbilen dock kunna åka på en smäll.

Det är riktigt att den kan åka på en smäll men det kan också bli tvärtom om batterierna går att använda till annat, vilket inte ska uteslutas.
Det är väl mer eller mindre garanterat att de KAN återanvändas som stationärt batterilager eller möjligen som batteri i någon mindre prestandakrävande applikation. Men det är så klart svårt att veta hur den marknaden ser ut om 20 år.

Det är riktigt att den kan åka på en smäll men det kan också bli tvärtom om batterierna går att använda till annat, vilket inte ska uteslutas.
Tvärtom blir det inte, men det kan lindra smällen i LCA:n, beroende på hur standarderna skrivs.

Fasen alltså, det är jäkligt svårt att komma runt e-tron som alternativ till ny familjebil. Det är ruskigt mycket fin bil för pengarna (om man inte har räckviddsångest), man kan ju få en 50 med 3000 mil på mätaren för drygt 400 kkr.
Hur gick det? Blev det en e-tron? Har lite svårt att stryka den från listan trots den usla energieffektiviteten och räckvidden (folk verkar landa på 20-30 mil för 55an). Begagnade kostar de ju som vilken elbil som helst men dubbelt så fin bil som de andra.

Samtidigt är väl det enda förnuftiga idag en ny Model Y. Billigare ny än begagnad, i praktiken nära dubbla räckvidden mot E-tron 55 (LR då), mest plats av alla, bekymmersfri laddhantering... men inte "bil" på vanligt vis, och inte riktigt premium heller?

Hur gick det? Blev det en e-tron? Har lite svårt att stryka den från listan trots den usla energieffektiviteten och räckvidden (folk verkar landa på 20-30 mil för 55an). Begagnade kostar de ju som vilken elbil som helst men dubbelt så fin bil som de andra.

Samtidigt är väl det enda förnuftiga idag en ny Model Y. Billigare ny än begagnad, i praktiken nära dubbla räckvidden mot E-tron 55 (LR då), mest plats av alla, bekymmersfri laddhantering... men inte "bil" på vanligt vis, och inte riktigt premium heller?
Tesla Model Y är väldigt långt ifrån premium IMHO. Men nu har den väl hamnat någorlunda rätt i prisklass, så den är ett vettigt alternativ helt klart. Jag gillar den dock inte heller.

En kompis till mig hämtade en häromdagen, han var väldigt skeptisk på förhand. En inbiten dieselfantast som har haft väldigt många förmånsbilar och normalt byter på 18 mån. Han hade otroligt nog inget att klaga på… ? (MY alltså)

E-tron laddar ju väldigt fort iaf. Men reparationer, försäkring osv är också premium på den. Och jag kan inte säga att jag saknar något i Model Y, den är långt från skramligheten i tidiga Model S och USA-byggda Model 3 när det gäller kvalitetskänsla.

Men som du säger, e-tron 55 är löjligt billig. Det gick en på KVD för under 400k här om veckan.

Nyheter som inger lite hopp iallafall

Tjena!

Lite bättre översikt på försäljningen.

Model Ys försäljning under året, här ser man tydligt kvartalsleveranserna

Screenshot_20231003_094925_Chrome.jpg

Men tittar man på helårsförsäljningen så dominerar den rätt duktigt iallafall.

Screenshot_20231003_095239_Chrome.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp