Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Ni som har varit i naturreservat massa gånger, finns det något man kan ta som ved, eller gäller det att ta med det själv om man vill grilla?
Jag försöker att inte lämna ett enda spår efter mig i ett naturreservat. Kokar nudelvatten på gaskök ibland, men eldar inte. I tex Tyresta finns ju grillplatser och ved, men det är nog mer undantag än regel.

Bikepacking
Jag gillar vanliga Befree, dvs en mjuk flaska som man klämmer på, bättre än gravitationsvarianterna. Smidigare och lättare att använda även när man inte har tid att rigga upp en uppsättning påsar och filter.

Just var gränsen går mellan bikepacking och touring är väl en flytande skala. Men ursprungligen tillkom ju bikepacking-specifika väskor i Nordamerika för ”unsupported” flerdagars cykelturer på stigar och enklaste formen av skogsvägar/fyrhjulingsspår. En mtb som klarade den typen av underlag hade sällan fästen för pakethållare och sidoväskor fram och bak, och dessutom blev det för tungt och svårframkomligt med stora sidoväskor på knixig singletrack. Därav minimal packning i ramväska, styrväska och sadelväska.

Sen har ju bikepacking-begreppet allt eftersom utvidgats till att inkludera grushojar på asfalt och grusvägar som egentligen mycket väl skulle kunna ha en full uppsättning ortlieb-panniers à la tysk touringturist. Men där det ändå finns en ambition att vara snabbare, ha längre dagsetapper och kunna klara enklare stig.

Men när det kommer en bikepacking-cykel med pakethållare och Revelate Nano Panniers fram och bak, då krävs det åtminstone för mig ganska mycket kisande för att skilja den från en lättare touring-setup.

Kanske är cykelstödet det som avgör?
Med cykelstöd: överårig tysk i cargobyxor med touring-ambitioner, gärna på väg till eller från Nordkap.
Utan cykelstöd: hipp ung-medelålders bikepacker iklädd lycra, med oklar destination men färden går iallafall mest på grus.
För mig har begreppen inte mycket med vilken cykel man använder utan vad man cyklar. Hur man riggar packningen har ingen betydelse, mest avgörande är väl bredden på däcken där smala lvgdäck inte är så lyckade när underlaget är ojämnt men det faller av sig självt.

Tror jag skrev det i ett inlägg innan men som jag ser det är bikepacking flerdagarsturer på enklare (grus, skogsvägar eller ren terräng) eller blandat underlag, touring är längre turer på väg.

Själv tror jag att "bikepackinstuket" på packningen är på väg ut och att man mer och mer kommer återgå till det traditionella med pakethållare bak men kanske med olika typer av väskor: stora sidohängda när större volym och vikt krävs och mera aerodynamiska som sitter ovanpå när hastigheten är högre och pakcningen är mindre.

Senast ändrad:
Bikepacking
Eftersom ni inte kan komma överens om det ni gör är det ni tror att ni gör och att det är viktigt så finns facit här.

Postades redan för tre sidor tjafs sedan. Så det hjälper inte :)

Screenshot_20230920_232449_Chrome.jpg

Bikepacking
Wikipedia ger facit:

"Bikepacking is how a bicycle is packed for bicycle touring."

och vidare

"The term bikepacking was used in the May 1973 article Bikepacking Across Alaska and Canada in National Geographic magazine,[6] where the writer Dan Burden described 30 cyclists who had a go on the Hemistour Bicycling Expedition from Alaska to Argentina. The packaging was described as consisting of side-mounted panniers, handlebar bags and whatever could be fitted on the luggage carrier"

Senast ändrad:
Bikepacking
"...to a minimal kit with just the clothing and supplies you need to link shelters or hotels. It’s all about pedaling further into places less traveled (to a hotel), both near and far, via singletrack trails, gravel, and forgotten dirt roads (to a hotel), and connecting with the vast landscapes (and hotels), welcoming people (in hotels), and diverse places encountered along the way (sleeping in hotels)." :)

Bikepacking
Är väl egentligen ointressant om det kallas touring, bikepacking osv, så länge utövarna gillar och trivs med det de håller på med?

Absolut, samtidigt är det praktiskt med lite koncensus så när vi pratar med varandra så pratar vi om samma sak. Ofta tycker jag mig se att folk är negativt inställda och konservativa med fackindelning när det kommer ett nytt fack.

Oj vad töntigt, ska den här cykeln nu kallas för Kalle? Ja det är väl utmärkt om någon söker tips om Kalle-cyklar att han slipper massa meningslösa tips om Bengt-cyklar?
Eller att man får en Ace of Base skiva i julklapp när man önskade sig Cradle of Filth.

Bara att det finns enduro både med och utan motor ställer till det för mig ibland. Eller att man står på SPA Francorchamps med en besviken sambo som packat bikini...(sic!)

Bikepacking
Hur känsliga är egentligen kolfiberramar för stökiga bikepackäventyr?
De som kör runt världen gör det helst med stålram eftersom man kan hitta en svetsare i varje liten by på hela klotet.
Vad jag förstår så är kolfiberramar mer känsliga för slag på ramen än metallramar.

Bikepacking
Är inte bikepacking en term som uppstod för att skilja ut de som kör i terräng från de som kör på asfalt. Kör man knöliga stigar och lera och annat elände så ställer det så klart andra krav på cykeln och packningen.
Sen gör ju folk det till religiösa och estetiska krig som de debatterat i evighet. Som vanligt. *suck*

Bikepacking
De som kör runt världen gör det helst med stålram eftersom man kan hitta en svetsare i varje liten by på hela klotet.
Vad jag förstår så är kolfiberramar mer känsliga för slag på ramen än metallramar.
glasfiber och epoxy finns också i varje by?

Senast ändrad:
Bikepacking
Är inte bikepacking en term som uppstod för att skilja ut de som kör i terräng från de som kör på asfalt. Kör man knöliga stigar och lera och annat elände så ställer det så klart andra krav på cykeln och packningen.
Sen gör ju folk det till religiösa och estetiska krig som de debatterat i evighet. Som vanligt. *suck*
det är rätt vanligt med glidningar i betydelsen när folk som inte fattar den ursprungliga definitionen sas kidnappar den till något annat.

ett exempel är fyrtiotalist osv. det betyder ursprungligen en konstnär aktiv på fyrtiotalet. alltså född några decennier tidigare.. men sen till slut kom några okunnigt historielösa typer födda på sjuttiotalet att de ville kalla sig sjuttiotalister.

kidnapparna vann.

sedan fanns det redan ett begrepp för vad de menade, nämligen sjuttiotalare.

Senast ändrad:
Bikepacking

Kolfiber är inte så bra mot skav. Så har du ett wirehölje som ligger och rubbar t ex så kan du gå igenom ramen på 100 mil.

Bikepacking
Söker tips på en vettigt cykel för kommande äventyr.
Jag håller på att planerar en längre tur på cykeln nästa år, Tullinge - Gibraltar eller omvänt. (Tält, kök, ombyte, mat. Reservdelar)
Sedan tidigare har jag gjort ett antal turer av olika längd innanför Sveriges gränser. Dessa turer har jag cyklat på en 15år gamal cykelcross. Nu ska den bytas ut.
Jag vill helst ha en gravel i syfte att kunna nyttja den efter cykeläventyret till grusrace mm.
- Budget 30k
- Någon som har erfarenhet av Canyon Grizl
- Behöver en vettigt utväxling för Europas Berg. Sram 10-52 kassett och 38t? Funkar den?
- ALU/kolfiber ram?
- El växlar?
- Dynamohub? För och nackdelar?

Någon här inne i forumet som gjort denna tur eller motsvarande och kan/vill dela med sig av tips och trix. Ingen allemansrätt i södra europa, hur går jag tillväga för att tälta? Gömma tältet och hoppas på det bästa :).
Ladda batterier i elektroniken?
Tips på turer/leder.

Bikepacking
Jag håller på att planerar en längre tur på cykeln nästa år, Tullinge - Gibraltar eller omvänt. (Tält, kök, ombyte, mat. Reservdelar)
Sedan tidigare har jag gjort ett antal turer av olika längd innanför Sveriges gränser. Dessa turer har jag cyklat på en 15år gamal cykelcross. Nu ska den bytas ut.
Jag vill helst ha en gravel i syfte att kunna nyttja den efter cykeläventyret till grusrace mm.
- Budget 30k
- Behöver en vettigt utväxling för Europas Berg. Sram 10-52 kassett och 38t? Funkar den?
- ALU/kolfiber ram?
- El växlar?

Någon här inne i forumet som gjort denna tur eller motsvarande och kan/vill dela med sig av tips och trix. Ingen allemansrätt i södra europa, hur går jag tillväga för att tälta? Gömma tältet och hoppas på det bästa :).
Tips på turer/leder.
Du får inte in en Grizl med elväxlar i din budget.

Bikepacking
Du får inte in en Grizl med elväxlar i din budget.
Det är jag medveten om, jag har dem på annan cykel. Så kan omfördela inför turen :).
Har köpt begagnad axs force handtag, har bakväxel på mtb som går att nyttja

Bikepacking
Jag skulle valt mekaniska växlar. Om du får strul med elväxlar (vilket jag fått två gånger) så står du där. En sak mindre att ladda är ett annat plus.
Al, stål eller kolfiber är ointressant så länge som du inte ska tävla. Det finns bra och dåliga ramar av alla material.

Bikepacking
- Budget 30k
- ALU/kolfiber ram?
- El växlar?

Tips på turer/leder.
En bra dynamo(son) och 2 powerbanks så behöver du aldrig oroa dig för att behöva stanna till och ladda upp allt.
Drar du också till med en dynamoframlampa så får du bra ljus/en lampa mindre att ladda/ökar säkerheten på vägen ✌️

Bikepacking

Utväxlingen kan funka om du håller dig borta från dom brantaste backarna. Navdynamo är suveränt, då kan man ladda sina prylar under tiden. Mekaniska växlar. Men varför inte använda gamla cykeln, och uppgradera den lite - du vet ju hur/att den funkar. Själv skulle jag nog föredra tex 2*11 drivlina för touring.

Och en gammal RR: https://happyride.se/forum/threads/rr-budapest-amsterdam-swe-del-6.3221561/

Senast ändrad:
Bikepacking
En bra dynamo(son) och 2 powerbanks så behöver du aldrig oroa dig för att behöva stanna till och ladda upp allt.
+ en adapter för navdynamo => USB-laddning
Det finns många att välja på, den bästa skall väl fortf vara Forumslader men den kostar upp till 255 €.
Väljer du en SON-navdynamo bör du välja SON 28, den skall ge lite mer ström vid lägre hastighet,
allt för att ladda Powerbanks så bra och snabbt som möjligt

Bikepacking
Utväxlingen kan funka om du håller dig borta från dom brantaste backarna. Navdynamo är suveränt, då kan man ladda sina prylar under tiden. Mekaniska växlar. Men varför inte använda gamla cykeln, och uppgradera den lite - du vet ju hur/att den funkar. Själv skulle jag nog föredra tex 2*11 drivlina för touring.

Och en gammal RR: https://happyride.se/forum/threads/rr-budapest-amsterdam-swe-del-6.3221561/
Största anledningen till att jag inte fortsätter köra på den gamla cykeln är att den ej har skivbromsar. Ska kolla lite mer på navdynamo.

Bikepacking
Största anledningen till att jag inte fortsätter köra på den gamla cykeln är att den ej har skivbromsar. Ska kolla lite mer på navdynamo.

Fälgbromsar funkar bra för vanlig cykling, om det inte är downhill Mtb såklart ... Ingen anledning att lägga ut 30k bara för det. Så om man uppgraderar med hjul och drivlina blir det 20 nätter på guesthouse över !! ? :cool:

Bikepacking
Ibland när man letar efter en plats att sova i skogen är det inte så lätt.
Stenig granskog, mossa, backar, myggor, tyskar, kalhyggen, fullbajsad toalett, grisigt vindskydd, ...
Ingenstans att sova.
LetaSovplats.jpg

Men upp för en liten backe längs en väg ingen kört på väldigt länge finns drömplatsen.
Det blir inte bättre än en gammal bokskog.
Sovplats.jpg

Bikepacking
Särskilt skavet från däcken, har sett många sönderskavda aluramar och kolfiber är ännu känsligare. Stålramar skadas också men det går inte lika fort så man har mera tid på sig att upptäcka.

Bikepacking
Sitter och undrar om det var Bikepacking jag och frun gjorde i helgen?
Vi cyklade racer, hade packning med oss, cyklade någon mil på grus trots mina 25mm däck... men vi åt och drack gott samt bodde bekvämt på Wärdshuset.

Räknas det ändå? Eller ska jag radera bilderna och försöka förtränga en trevlig helg?

Bilagor

• Bikepack.jpg
    Bikepack.jpg
    1.4 MB · Besök: 84
  • bikepack2.jpg
    bikepack2.jpg
    709.1 KB · Besök: 84
Bikepacking
Ja. Det är just därför man aldrig sett det hända

/s

Jao, jag har skrapat av färgen på ett par ställen på det sättet. Framförallt styrväskan gnider gärna hölje på huvudröret.

En alu-mtb jag hade så rörde sig växelwiren där den gick ut under vevlagret och åt upp 2 cm alu där. Gnuggade var gång bakdämparen komprimerades.

Bikepacking
Vi cyklade racer, hade packning med oss, cyklade någon mil på grus trots mina 25mm däck... men vi åt och drack gott samt bodde bekvämt på Wärdshuset.

Räknas det ändå? Eller ska jag radera bilderna och försöka förtränga en trevlig helg?

Det måste ha varit en cykelsemester. ? Platsar såklart !!

Bikepacking

Jag tror att det räknas. :)

Bikepacking
Jao, jag har skrapat av färgen på ett par ställen på det sättet. Framförallt styrväskan gnider gärna hölje på huvudröret.

En alu-mtb jag hade så rörde sig växelwiren där den gick ut under vevlagret och åt upp 2 cm alu där. Gnuggade var gång bakdämparen komprimerades.
Förlåt.
Det var bara jag som dummade mig.

Bilagor

• IMG_5591.jpeg
    IMG_5591.jpeg
    118 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Bikepacking
Kan någon hjälpa en stackars bikepacker med kosten?

Jag har snart cyklat genom Polen och ända sedan Estland har min primära föda som kvällsmat bestått av spaghetti tillsammans med olika sorters fisk i tomatsås som jag hällt ut över spaghettin direkt ur konservburken. Främst strömming, men även lax och just idag är jag inne på makrillen. Jag är inte direkt den som räknar på näringsinnehåll, men jag skulle väl tro att det är hyfsad mat och det funkar för att hålla mig på vägen. Dessutom är det billigt och enkelt.
21E0D0D3-FBFB-4A40-BA3A-3C5DA2864566.jpeg
DFCAB9E2-FDEA-4F2C-924F-35C62D087D8F.jpeg
841B0468-8E1B-437D-9820-4CA19D415294.jpeg
E56DDCD1-5540-4495-858E-739008B43F71.jpeg

Det är mer den att jag börjar bli en aningen less på denna delikata anrättning och skulle uppskatta lite variation. Har ni några tips?

Bikepacking
Kan någon hjälpa en stackars bikepacker med kosten?

Jag har snart cyklat genom Polen och ända sedan Estland har min primära föda som kvällsmat bestått av spaghetti tillsammans med olika sorters fisk i tomatsås som jag hällt ut över spaghettin direkt ur konservburken. Främst strömming, men även lax och just idag är jag inne på makrillen. Jag är inte direkt den som räknar på näringsinnehåll, men jag skulle väl tro att det är hyfsad mat och det funkar för att hålla mig på vägen. Dessutom är det billigt och enkelt.
Visa bilaga 656473Visa bilaga 656476Visa bilaga 656478Visa bilaga 656477
Det är mer den att jag börjar bli en aningen less på denna delikata anrättning och skulle uppskatta lite variation. Har ni några tips?
Havregrynsgröt med nötter/frukt i har jag kört med ibland. Bla för att det en enkelt och lätt att ha med sig. Och för att all annan mat automatiskt blir godare. Lättdiskat också. Pulvermos (lätt) med korv (tungt) enligt samma princip. Nudlar med tonfisk/kyckling/grönsaker. Har samma problem med bristande fantasi.

Bikepacking
Havregrynsgröt med nötter/frukt i har jag kört med ibland. Bla för att det en enkelt och lätt att ha med sig. Och för att all annan mat automatiskt blir godare. Lättdiskat också. Pulvermos (lätt) med korv (tungt) enligt samma princip. Nudlar med tonfisk/kyckling/grönsaker. Har samma problem med bristande fantasi.
Havregrynsgröt brukar jag käka som frukost ibland. Har för närvarande lite saltade jordnötter och honung att toppa med och ett tag hade jag russin också. Pulvermos är inte dåligt, men jag vet inte om det finns här. Korv är gott och det ska jag nog äta igen någon gång, i Finland åt jag korv och potatissallad. Det var riktigt fint:
AA9BCEB0-F21F-4090-B9AB-AE38FB98D9B2.jpeg

Bikepacking
Jag frågade samma sak ett par sidor bak och fick massa bra tips :)

Köp Oliver och ostar och blanda med couscous? Couscous kan man också hälla kokande vatten över och vänta.

ölkorv etc.

Nudlar och varma koppen! Bara hälla över kokande vatten och tillsätta protein i någon form.

PBJ

Bikepacking
Jag frågade samma sak ett par sidor bak och fick massa bra tips :)

Köp Oliver och ostar och blanda med couscous? Couscous kan man också hälla kokande vatten över och vänta.

ölkorv etc.

Nudlar och varma koppen! Bara hälla över kokande vatten och tillsätta protein i någon form.

PBJ
Jag har minnen av att ha läst en sådan diskussion, men det är lite klurigt att lista ut på exakt vilken sida av alla 82 den finns

Tillbaka
Topp