White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Har en på landet som nu väntar på nästa sommar. Funkar att träna (mera som en graven) med, samt att cykla och köpa glass. Kombipedaler, nya däck Bontrager XR1 samt Schwalbee Thunder Burt, superlätta slangar och det flaskhållere.

Bilagor

• IMG_7977.png
    IMG_7977.png
    1.2 MB · Besök: 176
White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är sugen på en White AX FF 23 nu när den kostar 2495:-
23 betyder att det är samma som 21, fast "årets" modell?

Om man köper i XXL butiken, får man den färdig för att kunna cykla hem den?
Om man köper online, är det fri frakt då? (står fri frakt på order över 399:-)

Jag är 181 cm, så jag ska välja L-20 storlek?

/dan

White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är sugen på en White AX FF 23 nu när den kostar 2495:-
23 betyder att det är samma som 21, fast "årets" modell?

Om man köper i XXL butiken, får man den färdig för att kunna cykla hem den?
Om man köper online, är det fri frakt då? (står fri frakt på order över 399:-)

Jag är 181 cm, så jag ska välja L-20 storlek?

/dan
199 SEK vill XXL ha för frakten.
IMG_0063.jpeg

White AX 290 FF 21
OK, tack för info, fattade inte på XXL sidan det där med "gratis" frakt över 399:- :)

Då är det bättre att knalla upp till butiken, har en här i stan.
Men är den monterad, så man kan få med sig den utan bil?
Verkar som denna kan ha köpt sitt exemplar direkt i butik:
Kanske @rln kan vidarebefordra sin upplevelse?

White AX 290 FF 21
OK, tack för info, fattade inte på XXL sidan det där med "gratis" frakt över 399:- :)

Då är det bättre att knalla upp till butiken, har en här i stan.
Men är den monterad, så man kan få med sig den utan bil?
Jag köpte min och cyklade hem den.
Sa bara till en i personalen så justerade han in den lite snabbt.
Sen fick jag dock justera in den och dra åt snabbkopplingar och så utanför butiken innan jag trampade hem.
Men sånt beror ju på vem som skruvar med den i butiken.

White AX 290 FF 21
Verkar som denna kan ha köpt sitt exemplar direkt i butik:
Kanske @rln kan vidarebefordra sin upplevelse?
Jag cyklade hem min, den var monterad.

White AX 290 FF 21
Då var man stolt ägare av en White AX 290 FF 23!

De var monterade i butiken med pumpade däck och pedaler.
Så det var bara att trampa hem :)

På den lilla korta sträckan noterade jag några saker:

Skön att cykla på! Rullade på fint med de breda däcken.
Styret är alldeles för brett!! Får kapa det, vad är en lämplig bredd på styret på en sån här hoj?
Växlarna funkade fint och tyst
Bromsarna tog rätt dåligt, men de kanske blir bättre när man kört in dom ett tag?

Men för 2495:- får man vara otroligt nöjd med denna.

White AX 290 FF 21
Då var man stolt ägare av en White AX 290 FF 23!

De var monterade i butiken med pumpade däck och pedaler.
Så det var bara att trampa hem :)

På den lilla korta sträckan noterade jag några saker:

Skön att cykla på! Rullade på fint med de breda däcken.
Styret är alldeles för brett!! Får kapa det, vad är en lämplig bredd på styret på en sån här hoj?
Växlarna funkade fint och tyst
Bromsarna tog rätt dåligt, men de kanske blir bättre när man kört in dom ett tag?

Men för 2495:- får man vara otroligt nöjd med denna.
Googla ”bed in disc brakes” och följ instruktionerna så bör du få lite bättre bromsförmåga.

White AX 290 FF 21
På däcken står det: Vee Rubber V447
Min 3.0 Bar / 45 PSI
Max 5.0 Bar / 70 PSI

Ska man köra på min/max eller mitt emellan?
Har aldrig haft så här breda däck innan....

White AX 290 FF 21
Tror nån i tråden har sagt detta innan, men är inte AX 290 FF väldigt lik Cannondale Treadwell?
De va jag!
Vill ändå säga att de finns skillnader, helst i geometrin och i att Cannondalen har endel trevliga nörd grejer. Jag gillade tillexempel framhjulssensorn, telefonhållanen i styrstammen och styret väldigt mycket.

Men bike for buck är den inte alls i samma klass tyvärr

White AX 290 FF 21
Tror nog att jag vill sänka styret en aning...Men då kan man väl ta och lägga några ringar som nu är under styrstammen över den istället? Funkar det?

White AX 290 FF 21
Kom på en sak till nu efter min korta tur från butiken...
Är det inte lite onödigt många lätta växlar på den?
Inte förrän på 5:e/6:e klingan fick man upp lite fart?

White AX 290 FF 21
Hmmm, det är väldigt stor skillnad på avståndet till vevarmarna från velagret på drivsidan kontra andra vevarmen. Är det så det är gjort på AX 290 FF, eller är det nått fel på min?

Bilagor

• White1.jpg
    White1.jpg
    176.2 KB · Besök: 96
White AX 290 FF 21
Kom på en sak till nu efter min korta tur från butiken...
Är det inte lite onödigt många lätta växlar på den?
Inte förrän på 5:e/6:e klingan fick man upp lite fart?
Jo så är det nog, men det blir ju en avvägning mellan att ta sig upp för backar och cykling i motvind och att ha många växlar i aktivt område vid snabb cykling på platt mark.

White AX 290 FF 21
Idag tog jag en söndagstur på cykeln, den är faktiskt riktig go att cykla på! Skön sittställning, rullar på fint, inget gnissel eller sprak. Bromsarna började nog ta något bättre nu också. Men det breda styret måste jag göra nått åt!

White AX 290 FF 21
Första dagspendlingen gjord, gick som smort :) 15 km t.o.r.
Men, drev 1 och 2 på kassetten tror jag aldrig jag kommer använda, knappt ens drev 3.
Är ett byte till 40 drev fram lämpligt då? Finns såna som passar vevpartiet, nån som vet?

Hmm, googlade lite snabbt....verkar mest finnas 42 framdrev, det blir nog för mycket...
Ja ja, man får väl köra tills kassetten är slut, och sen skaffa en kassett med högre utväxling....

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Första dagspendlingen gjord, gick som smort :) 15 km t.o.r.
Men, drev 1 och 2 på kassetten tror jag aldrig jag kommer använda, knappt ens drev 3.
Är ett byte till 40 drev fram lämpligt då? Finns såna som passar vevpartiet, nån som vet?

Hmm, googlade lite snabbt....verkar mest finnas 42 framdrev, det blir nog för mycket...
Ja ja, man får väl köra tills kassetten är slut, och sen skaffa en kassett med högre utväxling....
Jag har haft liknande tankar då jag stör mig på en låg utväxling vid pendling och vardagsärenden.

Om jag fått siffrorna rätt är det en 11-34 kassett där hoppet mellan växlarna är 13-18%. Att byta klinga till en 42T ökar utväxlingen med 42/38=1,105. Man tjänar alltså bara 10,5% vilket är mindre än ett "klick" på växelreglaget.

1696263681561.png

White AX 290 FF 21
Jag har haft liknande tankar då jag stör mig på en låg utväxling vid pendling och vardagsärenden.

Om jag fått siffrorna rätt är det en 11-34 kassett där hoppet mellan växlarna är 13-18%. Att byta klinga till en 42T ökar utväxlingen med 42/38=1,105. Man tjänar alltså bara 10,5% vilket är mindre än ett "klick" på växelreglaget.

Visa bilaga 657732
Nu blev det alldeles för komplicerat för mig, men jag tolkar det som att byta framdrev inte är lönt?

White AX 290 FF 21
Såg att det nämdes i tråden att man bör rikta hjulen/spänna ekrarna innan man börjar använda cykeln.
Kollade lite snabbt, men vad jag kan mäta är hjulen i det närmaste spikraka och ekrarna bra spända.
Man får väl kolla på detta dock efter man kört ett tag...

White AX 290 FF 21
Nu blev det alldeles för komplicerat för mig, men jag tolkar det som att byta framdrev inte är lönt?
Om du vill få en högre högsta utväxling måste du byta klingan. Vill bara få fler för dig användbara växlar så är det enklare att byta kassett. Det finns tydligen 11-28, kanske ännu mindre kassetter. Steget från 34 till 28 blir ca 20%. Nackdelen med cyklar utan framväxel och bara 8 växlar bak är att man får offra något.
Nu hittade jag en 11-25. Då blir steget från 34 till 25 ca 35%, och du får tätare steg mellan växlarna.

PS. Ser nu att du troligen har 11-32. Så vinsten med att byta till 11-28 blir ca 15 procent, så du får troligen bara en användbar växel till.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Om du vill få en högre högsta utväxling måste du byta klingan. Vill bara få fler för dig användbara växlar så är det enklare att byta kassett. Det finns tydligen 11-28, kanske ännu mindre kassetter. Steget från 34 till 28 blir ca 20%. Nackdelen med cyklar utan framväxel och bara 8 växlar bak är att man får offra något.
Nu hittade jag en 11-25. Då blir steget från 34 till 25 ca 35%, och du får tätare steg mellan växlarna.
Perfekt! Då är det kassetten jag ska ha en annan, jag vill ha fler användbara växlar :)

White AX 290 FF 21
Perfekt! Då är det kassetten jag ska ha en annan, jag vill ha fler användbara växlar :)
Problemet är att du måste hitta en kassett som har ett "litet" största drev. Såg också att du troligen har 11-32, så ett byte till 11-28 ger ungefär en växel extra. Jag tror du får slita ut din drivlina, och under tiden söka på nätet efter en klinga och kassett som passar din smak. Om du inte har koll på hur du räknar ut utväxling, så delar du antalet tänder på klingan med antalet tänder på kassettens drev. Ex högsta utväxling blir 38/11 = 3,45. Lägsta utväxling blir 38/32 = 1,18. När du cyklat ett tag börjar du få grepp om var du vill ha ditt utväxlingsområde, sen är det bara att leta på nätet. Ja, man skall även ta med hjulens/däckens diameter, men för jämförelse räcker det att räkna som jag gav exempel på.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Problemet är att du måste hitta en kassett som har ett "litet" största drev. Såg också att du troligen har 11-32, så ett byte till 11-28 ger ungefär en växel extra. Jag tror du får slita ut din drivlina, och under tiden söka på nätet efter en klinga och kassett som passar din smak. Om du inte har koll på hur du räknar ut utväxling, så delar du antalet tänder på klingan med antalet tänder på kassettens drev. Ex högsta utväxling blir 38/11 = 3,45. Lägsta utväxling blir 38/32 = 1,18. När du cyklat ett tag börjat du få grepp om var du vill ha ditt utväxlingsområde, sen är det bara att leta på nätet. Ja, man skall även ta med hjulens/däckens diameter, men för jämförelse räcker det att räkna som jag gav exempel på.
Tack för dina bra förklaringar! Så den kassetten jag önskar ligger nog på 11-26 nånstans.

edit: Det vore ju smutt om man kunde köpa enskilda drev till kassetten, så man kunde plocka ihop en som blir optimal!

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
En till AX-aspirant här.
Är man för kort i rocken på 170 cm, 79 cm innerben till och med för en M eller kan det funka? Kortdistans "små-ärenden-hoj" är tanken, inga skogsturer eller marathon.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Hmmm, det är väldigt stor skillnad på avståndet till vevarmarna från velagret på drivsidan kontra andra vevarmen. Är det så det är gjort på AX 290 FF, eller är det nått fel på min?
Min var likadan, fick info att "det ska vara så". Jag var inte bekväm med det och skeppade tillbaka cykeln. Men inte enbart pga det, trivdes inte riktigt med att cykla på hojen.
Även Decathlon har samma cykel i sortiment, med fälgbroms, med dämpad framgaffel etc.

Tillbaka
Topp