Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Lite skrämmande med allt bly.
+1
Men som jag la till: bilden stämmer inte längre
Läs testet hos Råd & Rön, det är gratis och skall vara rättat nu

Vet du varför det finns bly i filtren?
Enl Google är svaret på frågan "Varför är det bly i kaffefilter?"
"Ved innehåller naturligt små mängder av metaller, bland annat bly. Halten varierar beroende på var trädet har vuxit. För papper avsedda för kontakt med livsmedel finns kontrollsystem för att säkerställa att blyhalten är under gränsvärdet, vilket för bly är samma gränsvärde som för dricksvatten i Sverige."

Jag kör 50/50 robusta/arabica nu. Kommer från 70/30. Ni som som vet, kan man köra typ 30/70 robusta/arabica, eller bara arabica?

Jag letar efter den mjuka, runda och nästan fruktiga smaken.

Jag kör 50/50 robusta/arabica nu. Kommer från 70/30. Ni som som vet, kan man köra typ 30/70 robusta/arabica, eller bara arabica?

Vad uppnår man med så hög andel robusta? Har tänkt att man inte vill ha det alls om man inte är ute efter en väldigt italiensk espresso, så är nyfiken!

Vad uppnår man med så hög andel robusta? Har tänkt att man inte vill ha det alls om man inte är ute efter en väldigt italiensk espresso, så är nyfiken!
Vet ej. Det var från min LCS. Kan tänka mig att robusta bidrar med sina lite jordiga och bittra toner. Dock som nyans.

Det får bli kvartssamtal nästa gång.

+1
Men som jag la till: bilden stämmer inte längre
Läs testet hos Råd & Rön, det är gratis och skall vara rättat nu

Enl Google är svaret på frågan "Varför är det bly i kaffefilter?"
"Ved innehåller naturligt små mängder av metaller, bland annat bly. Halten varierar beroende på var trädet har vuxit. För papper avsedda för kontakt med livsmedel finns kontrollsystem för att säkerställa att blyhalten är under gränsvärdet, vilket för bly är samma gränsvärde som för dricksvatten i Sverige."
Intressant att det som fick bäst i test kostar fem gånger mer än Eldorados variant, men bara fick 12% högre betyg. Antar att diminishing returns gäller vare sig man köper cykel eller kaffefilter.

Flera italienska märken har steg upp till 100%, t.ex. Caffe Mauro som har bl.a. A/R 70/30, 80/20, 100% arabica (centopercento heter den, fanns på Ica saltis sist jag var där). Jag tycker inte att robustasmaken gör nåt bra ens som nyans, kör 100% till mitt vanliga kaffe hemma, men tar seden dit jag kommer annars. På jobbet är det 80/20 Arcaffe Rotonda som är gott.

Jag kör också 100% arabica. Det blir en annan men kanske framförallt mildare smakupplevelse, om än komplex. En annan faktor som skiljer är koffeininnehållet där arabican är den med lägre halt.

Extra crema är ju oönskat det med, även om det är standard i traditionalistisk "som det var förr" italiensk espresso. Inget fel med att gilla sånt kaffe. Det har dock hänt mycket med råvaror, teknik, kunskaper och sånt i jakt på mer kvalitativ espresso, med mycket karaktär från fina bönor, sen det först uppfanns.

De mest mörkrostade (vilket döljer karaktären och är bortkastat på bättre bönkvaliteter), nyrostade (för mycket koldioxid kvar) och robusta-spetsade bönorna har mer crema.

Creman är ju ett kolsyre-skum som håller de lättaste = mest sönderrostade partiklarna från skalet, samt fett/oljor m.m. Det är bra med lite crema för känslan och lite bitterhet på läpparna / först i smakupplevelsen, samt ser effektfullt ut. Separera ut ren crema så får ni se att det inte är nåt man vill dricka för sig...

Ny påse colombianskt, lite mörkare än förra påsen.
IMG_1716.jpeg

Bilagor

• IMG_1711.jpeg
    IMG_1711.jpeg
    938.4 KB · Besök: 52
Vi Har en med autodropstop på jobbet som gör ungefär så.
9 koppar, inga problem. 10 koppar, chaos. Konsekvent.
Men efter mycket experimenterande med filter och kaffe har vi bestämt oss att skylla på bryggaren.
Ingen har orkat reklamera.
Byte av filter till vitt (dock även detta från Lidl) samt justering av mängden kaffepulver gjorde susen. Ingen översvämning det senaste. Blev även godare kaffe
Blir även trygg av tanken att vårt kaffefilter tillhör skaran med minst bly :)

Byte av filter till vitt (dock även detta från Lidl) samt justering av mängden kaffepulver gjorde susen. Ingen översvämning det senaste. Blev även godare kaffe
Blir även trygg av tanken att vårt kaffefilter tillhör skaran med minst bly :)
Jag har en kusin som har hela sitt yrkesliv i pappersindustrin och som alltid köper vita kaffefilter,
detta för att brun pappersmassa skall vara av mycket sämre kvalité.

För den som vill grotta ned sig mer i bryggning med Moccamaster har Lykke en 8 stegs bryggningsinstruktion

Jo det har jag märkt. Kommer nog fortsätta ha med en viss, men kanske mindre andel robusta. Jag märker att jag kan öka creman med ett snäpp finare malning.
Jag håller helt med om att de Robustakaffen/blandningar man hittar i matbutiker generellt inte är speciellt kul alls - ju mindre desto bättre.

Däremot har jag druckit vissa lite mer specialkaffen, bland annat Passalacqua Mehari (ca 45% Robusta om jag minns rätt) och vissa rena robustakaffen av hög kvalitet som jag tycker väldigt mycket om. De får en annan karaktär, mindre syrlig/bärig än Arabica, men ändå runda, mjuksträvt fylliga.

Jag tycker med andra ord inte man ska avskriva Robusta generellt annat än kanske i matbutikernas generella urval. Särskilt Passalacqua är klart värt att pröva!

//Mange

Jag håller helt med om att de Robustakaffen/blandningar man hittar i matbutiker generellt inte är speciellt kul alls - ju mindre desto bättre.

Däremot har jag druckit vissa lite mer specialkaffen, bland annat Passalacqua Mehari (ca 45% Robusta om jag minns rätt) och vissa rena robustakaffen av hög kvalitet som jag tycker väldigt mycket om. De får en annan karaktär, mindre syrlig/bärig än Arabica, men ändå runda, mjuksträvt fylliga.

Jag tycker med andra ord inte man ska avskriva Robusta generellt annat än kanske i matbutikernas generella urval. Särskilt Passalacqua är klart värt att pröva!

//Mange
Jo jag har hört talas om att det ska finnas 100% robusta som smakar bra, men har aldrig smakat nåt sånt själv.

köpte några av lykkes nespresso kapslar för att testa, mycket positivt övveraskad! trodde inte kapselkaffe kunde vara gott ?

Jag har en Moccamaster och en Rancilio Rocky. Kan någon tipsa om böna och startpunkt för malningsgrad?

Dricker idag Nordkvists Blond, färdigmalda..
Gillar eko, Fairtrade och är något priskänslig..

Jag har en Moccamaster och en Rancilio Rocky. Kan någon tipsa om böna och startpunkt för malningsgrad?

Det är svårt och säga vilken malningsgrad du ska köra då det helt beror på vilka bönor du använder tex om du kör lite mera mörk rostade bönor eller mera ljusrostade bönor. Sen om du hittar en bra malningsgrad för mörkrostade bönor så behöver det inte betyda att det funkar för alla mörkrostade bönor. Runt 20-25 i malningsgrad på din Rancilio Rocky för moccamaster är en bra början Sen får du prova dig fram även med mängden kaffe men man brukar säga runt 15-16 gram per kopp.

Angående kaffe så skulle jag börja kolla efter lokala mikrorosterier antingen i samma stad som du bor i eller i närheten . Annars så finna det så man kan beställa från nätet från tex koppar,kafferäven och gringo coffe mm.

Bra kaffe i mellansegmentet: https://sloingekafferosteri.se/collections/kaffe/products/floor-sweeper-1kg
Mitt fulkaffe är numer Löfbergs: lhttps://shop.lofbergs.se/kaffe/eko-mellanrost-medium-roast-hb-400g-eu-eko (hatar dock att de kör 400grams påse, borde bojkottas.)
Finkaffet kommer från Johan &Nyström med specialbud av anställd :)

Min trotjänare Moccamaster dog igår efter 25 års användande.
Någon som jämfört:
mot
Optio är dyrare, stora(enda?) skillnaden vad jag kan se är att Option har en halvkanna funktion.
Dyrast är alltid bäst? :-)
Vad gör funktionen för halv kanna ens? Det framgår ju inte och alla bryggare gör ju en halv om man matar den med en halv..
Jag har den nedre och jag tycker kaffet blir bäst när man kör just en halv kanna eftersom bryggningen tar kortare tid då. Men det är för att jag gillar smakerna som frigörs först bäst antagligen.

Vilka bra kaffehandlare finns det på nätet? Jag har hittills bara använt baristashopen, de har flest alternativ, mest nyrostat och bäst priser.

Jag gillar Gringo, såpass att jag prenumererar på tre påsar i månaden, ibland blir det något stödköp när jag hittar något kul! Kan knappt dricka "standardkaffe" längre.
Rosteriet Koppar har ju förmånliga priser och fri frakt, men tyckte väl inte att det var någon jättehöjdare, men smaken är ju som baken, har flera vänner som är tvärnöjd med det.

Jadå, den går mest med bryggkaffe iofs. Fick tag på en ECM S-Automatik 64 billigt när jag köpte en espressobryggare så jag har kört den mest nu när jag nördat lite med espressobönor. Mahlkönigen är riktigt bra, den är märkbart tystare än ECM:en så det tycker jag är ett stort plus.

1 år senare är det dags för frågan igen, fortfarande nöjd med Mahlkönigen?
Känner att det börjar bli dags för köp nu på riktigt. Sist jag funderade på det så tänkte jag avvakta att priset gick ner, men har en känsla av att den svaga SEKen och inflationen motverkat det.

Men lite konfunderad över prissättningen nu. Några sajter ligger på 5,8K c.a, och några över 7K. En utgående modell, och några har redan satt ner priset en del?

Men men, du är fortfarande nöjd?

Känner att det börjar bli dags för köp nu på riktigt. Sist jag funderade på det så tänkte jag avvakta att priset gick ner, men har en känsla av att den svaga SEKen och inflationen motverkat det.

Men lite konfunderad över prissättningen nu. Några sajter ligger på 5,8K c.a, och några över 7K. En utgående modell, och några har redan satt ner priset en del?

Den här verkar ju vara det nya svarta! https://riktigtkaffe.se/kaffe/timemore-sculptor.15715/

Just nu i bryggaren! Men lagret från fruns Bogota-resa börjar sina. Men snart kommer det en ball artikel från Bogota som cykelstad.

Bilagor

• IMG_1892.jpg
    IMG_1892.jpg
    405.8 KB · Besök: 37

Trodde jag svarat, men jag kanske aldrig tryckte skicka?

Jag är nöjd, maskinparken ser fortfarande ut som senast. MK i kombination med en Moccamaster och guldfilter ger snabbt gott kaffe, fyra presets ger 2-8 koppar malet kaffe vilket gör det enkelt för fru och gäster att få det rätt. Absolut inget att klaga på.

Eftersom jag bara är borderline kaffenörd i kombination med grav "set and forget" så när jag hittade en uppsättning som gjorde mig tillräckligt nöjd så har den fått vara kvar. Bönor har jag experimenterat med, men eftersom min fru ogillar mina hipstriga utsvävningar så har vi landat att vi oftast kör lite mörkare mellanrost.

EMC:n står kvar och ger espresso till min Brewtus IV sedan ett par år. Mindre använd nu när jag är föräldraledig och inte har tid att vänta på att maskinen ska bli varm, men gott med en doppio på helgen.

Har googlat en del, och kollat en del på YT. Förmodligen bättre än Mahlkönigen vad gäller malningen, frågan är hur mycket bättre, och om jag skulle känna skillnad.

De som har reviews på YT (och testar bryggkaffe) kör liksom inte med autobryggare. Tror dom skulle likställa att brygga i en MM med att blanda Nescafe med varmvatten direkt från kranen, typ.

Har spolat fram till själva pour-over eventet.

Dom riktiga kaffenördarna byter också ut stock malverk till något för några tusen SEK - om kaffet ska bli tillräckligt gott.

Jag är inte riktigt på den nivån, så i mitt fall är förmodligen själva bryggningen flaskhalsen. Dessutom har jag en liten känsla av att Mahlkönig håller en lite högre kvalité, men bygger det enbart på en känsla alltså.

Nä, får bli en Mahlkönig, avvaktar black friday/whatever så kanske den blir lite billigare.

Har googlat en del, och kollat en del på YT. Förmodligen bättre än Mahlkönigen vad gäller malningen, frågan är hur mycket bättre, och om jag skulle känna skillnad.

De som har reviews på YT (och testar bryggkaffe) kör liksom inte med autobryggare. Tror dom skulle likställa att brygga i en MM med att blanda Nescafe med varmvatten direkt från kranen, typ.

Har spolat fram till själva pour-over eventet.

Dom riktiga kaffenördarna byter också ut stock malverk till något för några tusen SEK - om kaffet ska bli tillräckligt gott.

Jag är inte riktigt på den nivån, så i mitt fall är förmodligen själva bryggningen flaskhalsen. Dessutom har jag en liten känsla av att Mahlkönig håller en lite högre kvalité, men bygger det enbart på en känsla alltså.

Nä, får bli en Mahlkönig, avvaktar black friday/whatever så kanske den blir lite billigare.

Du behöver inte byta ut stock malverke det är överkurs. Satsa på I början att hitta en bra malningsgrad och köp bönor från ett mickrorosteri så kommer kaffet bli kanon gott.

Du kan också experimentera med vatten temp som gör ganska stor skillnad på kaffet och mängd kaffe.

Du behöver inte byta ut stock malverke det är överkurs. Satsa på I början att hitta en bra malningsgrad och köp bönor från ett mickrorosteri så kommer kaffet bli kanon gott.

Du kan också experimentera med vatten temp som gör ganska stor skillnad på kaffet och mängd kaffe.

Det framgick väl ganska klart av mitt inlägg att det inte är något för mig med det värsta nörderiet?

Menar du att mängden kaffe kan påverka smaken??? Det var värst.

Black "friday"-uppföljning, blev en svart Mahlkönig x54 för 4690 hos coffeefriend.se
Sen gillar jag det svenska ö:et i Mahlkönig, känns som att man stöttar Sverige på något sätt...

Och en liten "kontakt med supporten"-uppföljning AKA solskenshistoria.

Fick mail att ordern mottagits i söndags när jag beställde, skulle plockas dagen efter med mail om det. Fick inget mal igår, så blev lite nervös, jag är alltid lite nervös när jag beställer från någon sajt jag aldrig använt tidigare, speciellt om det är ett väldigt nedsatt pris (sån är jag). Ringde deras support igår sen em, tfn-svarare. Såg sedan att tfn-tid var 09.00-14.00. Suck, såg framför mig ett elände att bara få tag på någon på supporten.

Men plötsligt hände det, idag vid lunch ringde någon från coffeefriend.se och "Jag såg att du hade ringt igår...", och jag hade inte ens talat in något på tfn-svararen.

Snacka om service ?
Och allt var ok, dom hade det lite snärjigt nu med blak friday och allt.

Och en liten "kontakt med supporten"-uppföljning AKA solskenshistoria.

Fick mail att ordern mottagits i söndags när jag beställde, skulle plockas dagen efter med mail om det. Fick inget mal igår, så blev lite nervös, jag är alltid lite nervös när jag beställer från någon sajt jag aldrig använt tidigare, speciellt om det är ett väldigt nedsatt pris (sån är jag). Ringde deras support igår sen em, tfn-svarare. Såg sedan att tfn-tid var 09.00-14.00. Suck, såg framför mig ett elände att bara få tag på någon på supporten.

Men plötsligt hände det, idag vid lunch ringde någon från coffeefriend.se och "Jag såg att du hade ringt igår...", och jag hade inte ens talat in något på tfn-svararen.

Snacka om service ?
Och allt var ok, dom hade det lite snärjigt nu med blak friday och allt.

Och finally, en leveransuppföljning, AKA från moll till dur

Hämtade den på ICA, och paketet såg lite manglat ut, tejpen hade släppt. Hon på ICA ville inte göra nån notering (ska dom inte göra det?).
Men tog hem den, det visade sig att det inte var någon fara, den var paketerad som en riddle inside a riddle, 3 paket.

20231129_195359_ed.JPG

Gjorde en första kaffe. Ojojoj, trodde faktiskt inte det skulle göra sån skillnad! Så gott kaffe det blev, har ändå haft en hyfsad (tror jag) kvarn från OBH Nordica.

20231129_211409_ed.JPG

Nej, godisasken var inte från Mahlkönig, det är en present till mig själv för att jag köpt en bra kaffekvarn.

20231129_212119_ed.JPG

No, thank you Mahlkönig!
Gedigen, och kvalitetskänsla, väger 5,1 kg, 3 kg mindre än min racer.

Fast, risken är ju nu att man kommer att börja snegla på en ännu bättre (dyrare) kvarn när det gör så mycket för smaken.
Teorin är väl att ju jämnare den maler desto mer kan man styra smaken med malningsgraden.

Trodde jag svarat, men jag kanske aldrig tryckte skicka?

Jag är nöjd, maskinparken ser fortfarande ut som senast. MK i kombination med en Moccamaster och guldfilter ger snabbt gott kaffe, fyra presets ger 2-8 koppar malet kaffe vilket gör det enkelt för fru och gäster att få det rätt. Absolut inget att klaga på.

Eftersom jag bara är borderline kaffenörd i kombination med grav "set and forget" så när jag hittade en uppsättning som gjorde mig tillräckligt nöjd så har den fått vara kvar. Bönor har jag experimenterat med, men eftersom min fru ogillar mina hipstriga utsvävningar så har vi landat att vi oftast kör lite mörkare mellanrost.

EMC:n står kvar och ger espresso till min Brewtus IV sedan ett par år. Mindre använd nu när jag är föräldraledig och inte har tid att vänta på att maskinen ska bli varm, men gott med en doppio på helgen.

Har alltså äntligen fått hem min Mahlkönig, och gott blev det.
Men en sak jag inte riktigt förstår i manualen, du kanske har listat ut det.

Det inringade, iom kommatecknet så betyder det att om man ska pula med malningsgraden under malningen så ska man bara minska (alltså finare malning)?
Eller menar dom att man endast ska ändra till finare under gång? (fast det låter långsökt)

20231129_213630_ed.JPG

Tillbaka
Topp