El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Vad är det som är otydligt?
Att markägaren får betyder inte att du också får med automatik. Dina rättigheter på annans mark regleras enbart av allemansrätten. Du måste hålla isär det och vad terrängkörningslagen säger i allmänna ordalag om elcykel i
Det som är otydligt för mig är att min elcykel räknas som cykel och får framföras där cykel får framföras. Även så på stig men nvv räknar den inte som cykel? Det kommer säkert att rättas till från myndighetshåll så småningom.

Det som är otydligt för mig är att min elcykel räknas som cykel och får framföras där cykel får framföras. Även så på stig men nvv räknar den inte som cykel? Det kommer säkert att rättas till från myndighetshåll så småningom.
Är det otydligt att din elcykel har en motor?

Precis, alla har vi väl fått lära oss vad allemansrätten innebär, bl.a. att den är icke-motoriserad. Det är det enda man behöver veta. Varför springa vidare och lusläsa lagar om juridiska definitioner och annat? Enda skälet jag kan se är att man är ute efter att leta kryphål för att kunna missbruka allemansrätten.

Ja, det har väl aldrig provats i domstol, så i nuläget är det väl så?
Så allt som inte prövats i domstol är en åsikt?! Om myndigheten som ansvarar för ett område anger en anvisning (eller vad nu rätt benämning är) så är det inte en åsikt.

Men kanske är du på det verkliga problemet i sak; ordet "rättshaverist" finns i ordlistan av en orsak.

Så allt som inte prövats i domstol är en åsikt?! Om myndigheten som ansvarar för ett område anger en anvisning (eller vad nu rätt benämning är) så är det inte en åsikt.

Men kanske är du på det verkliga problemet i sak; ordet "rättshaverist" finns i ordlistan av en orsak.
I detta fall känns det rätt lämpligt att säga att det handlar om åsikter tills det prövas i domstol eftersom inte ens NVV vet vad som gäller.

På en del cyklar med el-assistans kan man stänga av elmotorn och enbart använda den som cykel - gäller då allemansrätten?

– Det går i dagsläget inte att svara på. För att få ett tydligt svar på detta krävs en prövning i domstol. Eftersom frågan ännu inte har provats i domstol finns det därför ingen prejudicerande dom som ger vägledning kring hur rättsläget ska tolkas.

De flesta kör nog med motorn igång, annars verkar det rätt meningslöst.
Men om det nu är NVV som avgör vad som är tillåtet enligt allemansrätten så borde ju de ha ett svar på vad som är tillåtet eller inte. I annat fall är även deras påståenden spekulationer fram tills dess att en domstol prövar saken.

I detta fall känns det rätt lämpligt att säga att det handlar om åsikter tills det prövas i domstol eftersom inte ens NVV vet vad som gäller.
Rättshaverist var ordet. "jag vill påvisa min rätt att cykla med en elmotor på cykeln om ingen kan bevisa att den har använts...."

Tycker du att det är otydligt vad naturvårdsverkets avsikt med allemansrätten är vad gäller el-cyklar?

Nu har vi hört motståndarsidans bölande alltför länge.

Så ge mig lite konkreta exempel på varför man inte bör tillåta e-mtb? Vad bölas det om för att det snurrar en handfull (i det stora hela) e-mtb ute i skogarna?

Så säger de inte. Läs igen vad de skriver under 35 och 37 på https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/fragor-och-svar/#E140315961
Är det inte tydligt nog där att elcykel får framföras i terräng men att det kräver markägarens tillåtelse eftersom den inte ingår i allemansrätten?
Det hade säkert varit enklare att förstå om cykeltyperna fått varsin fordonsdefinition för att enkelt kunnat separeras begreppsmässigt och bara den ena inkluderats i Allemansrätten. Som det är nu omnämns istället cykel med exklusion av undertypen elcykel. Något svårare att förstå logiken i kanske men i praktiken samma sak. Att peka på den dubbla betydelsen av cykel blir på sin höjd en lek med ord. Det ändrar inte slutresultatet.

Som redan påtalats är NVV en myndighet. De har dessutom till uppdrag att uttyda vad som skall anses omfattas av allemansrätten. Vilken annan myndighet skulle besitta mer kunskap och vara bättre rustade för det uppdraget anser du?

Rättshaverist var ordet. "jag vill påvisa min rätt att cykla med en elmotor på cykeln om ingen kan bevisa att den har använts...."

Tycker du att det är otydligt vad naturvårdsverkets avsikt med allemansrätten är vad gäller el-cyklar?
Naturvårdsverkets avsikt verkar vara att det ska vara så tråkigt som möjligt att vara ute i naturen för då är människor ute i den mindre och på så sätt vårdas naturen bättre. Hade de kunnat tolka allemansrätten så att
cykling i naturen förbjöds helt och hållet hade de säkert gärna gjort det med.

I slutändan krävs det fortfarande att någon drar det till domstol för att vi ska veta vad som faktiskt gäller.

Nu har vi hört motståndarsidans bölande alltför länge.

Så ge mig lite konkreta exempel på varför man inte bör tillåta e-mtb? Vad bölas det om för att det snurrar en handfull (i det stora hela) e-mtb ute i skogarna?
Så, du har missat alla inlägg som konstaterar att elmotorn ger upp till 700W extra momentant? Imponerande, på sitt sätt.
Eller är försvaret "men det är ju inte så många elcrossar ute i skogen"?
Är en motor en motor eller inte?

Naturvårdsverkets avsikt verkar vara att det ska vara så tråkigt som möjligt att vara ute i naturen för då är människor ute i den mindre och på så sätt vårdas naturen bättre. Hade de kunnat tolka allemansrätten så att
Vilka tråkmånsar de är på NVV! Bättre att folk får ha kul hur som helst. Säkert roligt att köra bil på fyllan men då ska ju polisen förstöra det roliga...

Så, du har missat alla inlägg som konstaterar att elmotorn ger upp till 700W extra momentant? Imponerande, på sitt sätt.
Eller är försvaret "men det är ju inte så många elcrossar ute i skogen"?
Är en motor en motor eller inte?
Vad har det med saken att göra? Elcrossar är ett helt annat fordon..

Vilka tråkmånsar de är på NVV! Bättre att folk får ha kul hur som helst. Säkert roligt att köra bil på fyllan men då ska ju polisen förstöra det roliga...
Ja eller de där hastighetsskyltarna. Undrar om alla härinne följer dessa. Det är ju faktiskt förbudsskyltar. Bara så man inte sitter här och pekar finger över e-mtb inte är tillåtet i skogen medans man inte följer alla andra lagar och förordningar.

Vad har det med saken att göra? Elcrossar är ett helt annat fordon..
Du frågade efter ett konkret exempel. Elmtbs ger mer effekt. Eftersom de har en motor. Mer effekt ger mer påverkan. En emtb ger mer skador än en mtb och en elcross ger mer skador än en emtb. Är detta verkligen svårt att förstå?

Ja eller de där hastighetsskyltarna. Undrar om alla härinne följer dessa. Det är ju faktiskt förbudsskyltar. Bara så man inte sitter här och pekar finger över e-mtb inte är tillåtet i skogen medans man inte följer alla andra lagar och förordningar.
Varför finns det hastighetsskyltar? Varför skiter inte staten i alla regler? Nån kommer ju alltid att bryta mot reglerna, så varför ha dem öht? Är det så du resonerar?

I slutändan krävs det fortfarande att någon drar det till domstol för att vi ska veta vad som faktiskt gäller.

Den tolkningen är man såklart fri att göra. Jag tror dock att det snarare handlar om att NVV gör en avvägning mot egendomsrätten och markägarnas intressen. Någonstans går gränsen för vad som är rimligt att en markägare kan förväntas stå ut med.
Dessutom tror jag det ligger närmre tillhands att ifrågasätta mtb-cykling i form av rekreation och träning som en del av allemansrätten än att emtb skulle inkluderas. Förr cyklade man på sin höjd till svampstället och tillbaks, det vi sysslar med i skogarna är något helt annat som knappast har sin grund i den gamla sedvanan.
Vi är så vana vid att kunna röra oss fritt att det är lätt att glömma bort att marken vi rör oss på ägs av någon annan och att det är en förmån att kunna besöka den överhuvudtaget.

Den tolkningen är man såklart fri att göra. Jag tror dock att det snarare handlar om att NVV gör en avvägning mot egendomsrätten och markägarnas intressen. Någonstans går gränsen för vad som är rimligt att en markägare kan förväntas stå ut med.
Dessutom tror jag det ligger närmre tillhands att ifrågasätta mtb-cykling i form av rekreation och träning som en del av allemansrätten än att emtb skulle inkluderas. Förr cyklade man på sin höjd till svampstället och tillbaks, det vi sysslar med i skogarna är något helt annat som knappast har sin grund i den gamla sedvanan.
Vi är så vana vid att kunna röra oss fritt att det är lätt att glömma bort att marken vi rör oss på ägs av någon annan och att det är en förmån att kunna besöka den överhuvudtaget.
Precis det du skriver har man sett resultat av på Kinnekulleleden.
Är flera delsträckor som blivit avstängda av markägaren pga den enorma ökningen som skedde under Covid....markant skillnad på antal där före och under pandemin.
T.ex passerade man en hästgård,sträckan gick genom gården/säteriet och det fanns stora skyltar som sa att man ska leda cykeln igenom för att visa hänsyn mot djuren.

Blev själv förbipasserad när vi gick genom av ett Stravahetsande MTB-gäng i full karriär,var nog tyvärr vanligt att folk sket i att leda cykeln....och följden blev att markägaren förbjöd cyklar igenom gården,som är hans rättighet att göra!
Nu får man ta en tråkig omväg på asfalten,och finns flera sträckor som blivit avstängda,blev så under pandemin.

Så allemansrätten kan missbrukas helt klart och då får det konsekvenser.

Så säger de inte. Läs igen vad de skriver under 35 och 37 på https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/fragor-och-svar/#E140315961
Är det inte tydligt nog där att elcykel får framföras i terräng men att det kräver markägarens tillåtelse eftersom den inte ingår i allemansrätten?
Det hade säkert varit enklare att förstå om cykeltyperna fått varsin fordonsdefinition för att enkelt kunnat separeras begreppsmässigt och bara den ena inkluderats i Allemansrätten. Som det är nu omnämns istället cykel med exklusion av undertypen elcykel. Något svårare att förstå logiken i kanske men i praktiken samma sak. Att peka på den dubbla betydelsen av cykel blir på sin höjd en lek med ord. Det ändrar inte slutresultatet.

Som redan påtalats är NVV en myndighet. De har dessutom till uppdrag att uttyda vad som skall anses omfattas av allemansrätten. Vilken annan myndighet skulle besitta mer kunskap och vara bättre rustade för det uppdraget anser du?
Saxat från punkt 35. Varför jag tycker nvv är otydliga och inte säkra själva.

Allemansrätten anses vara icke motoriserad. Cykling är en aktivitet som ingår i allemansrätten.

Elcyklar som inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt definieras som ”vanliga cyklar” enligt 2 § lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Detta medför att de kan framföras på barmark i terräng utan dispens från förbudet i terrängkörningslagen.

Här visar dom tydligt att dom inte tycker om definitionen dom måste klämma in vanliga cyklar mellan citattecken. I vägtrafikdefinitionen heter det cykel.

En elcykel är dock försedd med motor. Som en följd av att motoriserad färd inte omfattas av allemansrätten torde markägarens medgivande krävas för att framförande av elcyklar på annans fastighet skulle vara tillåten.

Man använder ordet torde. Det betyder att man borde högst sannolikt fråga markägaren men nvv är inte riktigt säkra.

Elcyklar är ett relativt nytt fenomen och allemansrättens innehåll är inte utvecklad med hänsyn till denna typ av fordon. Eftersom frågan inte är prövad i domstol, finns ännu inget prejudicerande fall. Naturvårdsverket tolkning stöder sig på en rad propositioner, utredningar, lagkommentarer med mera (se prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken), som alla har slagit fast att motoriserade fordon inte omfattas av allemansrätten.

Dom tolkar. Vem har tolkningsföreträde om det är ett motoriserat fordon? Ja det sitter en motor som hjälper till om du trampar. Det enda motorn gör är att det blir lättare för cyklisten som måste trampa hela tiden för att motorn ska assistera.

Allemansrätten innebär en möjlighet att exempelvis ta sig fram till fots, på skidor, på traditionell cykel och till häst. Det är enbart med stöd av allemansrätten som man kan uppehålla sig på eller färdas över annans mark utan lov, vilket får till följd att framförande av fordon som inte omfattas av allemansrätten på annans mark därför kräver markägarens lov.

Står det verkligen traditionell cykel som definition i Transportstyrelsens definition eller står det bara cykel? Varför finns det fog att använda traditionell cykel det kan missförstås som att det finns två definitioner.
Det är bla pga av språkbruket som nvv använder och motstridigheterna i det dom skriver som får mig att bli misstänksam om dom själva är säkra eller om dom vill få oss osäkra genom att försöka på en knivsegg balansera med ord som dom smyger in. Ordet jag syftar på är framförallt torde. Finurligt skrivet av dom.

Det är knepigt att språkmässigt i efterhand göra skillnad på cykel och cykel när båda går under definitionen av cykel och verbformen dessutom också används till färd med båda typerna. Så att det finns utrymme att misstolka i vissa meningar där syftningarna blir vaga på grund av detta är inget konstig men som helhet betraktat anser jag ändå att det är entydigt vad som avses.

Du frågade efter ett konkret exempel. Elmtbs ger mer effekt. Eftersom de har en motor. Mer effekt ger mer påverkan. En emtb ger mer skador än en mtb och en elcross ger mer skador än en emtb. Är detta verkligen svårt att förstå?
Ja det är faktiskt svårt för mig att förstå. Varför sliter det mer bara för att det sitter en motor?

Jag har en Kenevo SL. Vikten på hojen är ca 19kg. Jag väger ca 79kg. Jag använder assistansen uppför tråkiga grusvägar. De tramptagen jag tar utför sker nog mestadels utan assistans.
Vad säger att min Kenevo sliter mer än låt oss säga en Trek Slash med en åkare som väger 90kg? Om han dessutom är glad för att sladda i varenda kurva?

Tycker det ska vara slut med era påhittade sanningar nu. Generalisering deluxe dessutom.

Det är uppenbart att NVV anser och hoppas att elcyklar inte ska vara ute i naturen, men det är oklart om det faktiskt skulle hålla i domstol och det finns helt klart tecken på att NVV själva är osäkra.

Saxat från punkt 35. Varför jag tycker nvv är otydliga och inte säkra själva.
Är det otydligt att en elcykel har en motor?
Allemansrätten anses vara icke motoriserad. Cykling är en aktivitet som ingår i allemansrätten.
Har en elcykel en mltor eller inte?
Elcyklar som inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt definieras som ”vanliga cyklar” enligt 2 § lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Detta medför att de kan framföras på barmark i terräng utan dispens från förbudet i terrängkörningslagen.
Och 700W momentant. Har elcyklar en motor eller inte? Jo, en "elcykel är dock försedd med motor".

Ja det är faktiskt svårt för mig att förstå. Varför sliter det mer bara för att det sitter en motor?
Är det svårt att förstå att en motor ger mer effekt än ingen motor?
Jag har en Kenevo SL. Vikten på hojen är ca 19kg. Jag väger ca 79kg. Jag använder assistansen uppför tråkiga grusvägar. De tramptagen jag tar utför sker nog mestadels utan assistans.
Vad säger att min Kenevo sliter mer än låt oss säga en Trek Slash med en åkare som väger 90kg? Om han dessutom är glad för att sladda i varenda kurva?
Så, du använder 250W extra (700W momentant) när det är tråkigt. Vad säger att 700W sliter mer? Samma logik som säger att en elcross sliter mer än en emtb.
Tycker det ska vara slut med era påhittade sanningar nu. Generalisering deluxe dessutom.
Så, det är ett påhitt att motorer är motorer och att 700 extra watt hit eller dit inte gör nån skillnad? Okej... Om min elcross har 45000W, vad säger att den skulle slita mer? Jag använder den ju bara i uppförsbackar.

Allemansrätten är ingen lag, men omges av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet. Man kan kanske se vad som står i Terrängkörningslagen:

Generellt förbud mot att köra på barmark finns i 1 § TKLKörning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk ellerskogsbruk är förbjuden i hela landet på barmark.

Förklaringar och mer information

VAD MENAS MED BARMARK? När marken inte är snötäckt eller när snödjupet är så litet eller snön så lös att fordonet kommer i kontakt med marken, räknas körningen som barmarkskörning.

VAD MENAS MED ETT MOTORDRIVET FORDON? Det är alla slags fordon som drivs med motor till exempel bilar, motorcyklar,fyrhjulingar, mopeder, snöskotrar, traktorer och andra motorredskap. Det gäller ävenom dessa fordon drivs med el.

VAD MENAS MED TERRÄNG? All naturmark utanför vägar, till exempel skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder,hedar, parker, åkrar och ängar räknas som terräng. Det gäller även stigar,vandringsleder, motionsspår och leder eller spår som skapats i terrängen vid t exskogsbruk. Det behövs inga förbudsskyltar för att förbudet mot terrängkörning skagälla.

KÖRNING SOM HAR MED JORD- ELLER SKOGSBRUK ATT GÖRA ÄR INTEFÖRBJUDEN Körningen ska ha direkt samband med jord- eller skogsbruksarbetet. Det innebär tillexempel att den som äger marken bara får köra om det behövs för att bruka jord ellerskog. All annan körning är förbjuden även för markägaren.

Är det svårt att förstå att en motor ger mer effekt än ingen motor?

Så, du använder 250W extra (700W momentant) när det är tråkigt. Vad säger att 700W sliter mer? Samma logik som säger att en elcross sliter mer än en emtb.

Så, det är ett påhitt att motorer är motorer och att 700 extra watt hit eller dit inte gör nån skillnad? Okej... Om min elcross har 45000W, vad säger att den skulle slita mer? Jag använder den ju bara i uppförsbackar.
Hur vet DU att han har trimmat sin elhojj?

Elcykel är en fantastisk uppfinning! Jag tror jag vågar påstå att det blivit en revolution för cykelpendlandet. På vissa håll har det kanske blivit lite trängsel och höga hastigheter på cykelbanorna, men ändå! Att se så mycket ”vanligt” folk som väljer cykel tycker jag är toppen! Och det tycker nog politikerna också som ordnat lagarna så att hela revolutionen skulle bli möjlig.

Vad man gjort, förenklat och med inga ambitioner att vara korrekt ned på milimeternivå, är att man låter en elektriskt motoriserad cykel framföras som en vanlig cykel. Samma regler kring cykelbanor och cykelhjälm, enkelt för folk att förstå och göra rätt. En brytpunkt finns, man har valt en maxeffekt, så att det ska vara lite ordning. Elcyklar med mer effekt, Pedelecs, är inte olagliga, men så krångliga (och dyra) att de inte är vanligt förekommande.

Hur gjorde man då? Jo, man ändrade i trafikförordningen helt enkelt! Genialt, enkelt och smidigt! Kombinerat med lite elcykel-bidrag så fick fenomenet fäste och etablerades. Cykelpendling i medvind!

Sen kom elMTB in som fenomen. Det är ingen som har ändrat i trafikförordningen för att folk ska kunna cykla snabbare och längre i skogen. Det är bara en bieffekt, det tror jag alla kan vara överens om? NVV går ut och förtydligar att allemansrätten inte är motoriserad, att elMTB inte omfattas. Men nu är det försent. Dyra cyklar har sålts. Pandoras ask är öppen. Lagparagrafer, prejudikat, etc, tjafs. Alla med en halv hjärna förstår att trafikförordningen inte ändrades för att tillåta elMTB, och att NVV är de man ska lyssna på gällande allemansrätten.

Jag tror vi kommer få en förtydling eller begränsning i framtiden. Men, precis som S ovan, är jag rädd att det lika gärna kan bli en begränsning för alla på två hjul.

Man ska upp i kadens för att nå högre effekt

Det är så elcyklar fungerar. 250W under en timme, upp till 700W momentant. Utan trim.

Har en elcykel en motor?
Åkaj, så han har altså bytt motor på sin sl då?
Du verkar otroligt insatt i det här ämnet så du kan väll lägga upp några bilder där en elmtb har kört och där en vanlig mtb kört så vi ser skillnaden, för jag ser ingen skillnad när damen kör med sin emtb och jag med min vanliga?

Åkaj, så han har altså bytt motor på sin sl då?
Du verkar otroligt insatt i det här ämnet så du kan väll lägga upp några bilder där en elmtb har kört och där en vanlig mtb kört så vi ser skillnaden, för jag ser ingen skillnad när damen kör med sin emtb och jag med min vanliga?
Det är så de funkar. 250W under en timme och upp till 700W momentant.

Så, om du inte ser nån skillnad så har en emtb ingen motor? Jag har kollat på mina spår efter jag kört mc och det syns ingenting. Måste vara ett bevis på att min mc egentligen är en cykel!

Verkar som en del analoga utvecklar effekt med ;)

För att regler måste i en en hög grad vara generaliserande, man kan inte ha individuellt person-anpassade regler. Om du tänker en gång till så förstår du säkert att det blir ganska ohållbart. Om du läser hela tråden så får du mer argument. Dvs om du vill förstå, vilket du kanske inte gör eftersom det inte verkar som att du läst igenom tråden.

Senast ändrad:
Det är så de funkar. 250W under en timme och upp till 700W momentant.

Så, om du inte ser nån skillnad så har en emtb ingen motor? Jag har kollat på mina spår efter jag kört mc och det syns ingenting. Måste vara ett bevis på att min mc egentligen är en cykel!
Nä är nog mer bevis på att du inte har gasat, har kört enduro i 20 år och jädrar vad märken det blir i vegetationen. Om man ska pika 700w med en SL så lär man ha grymma ben då motorn pikar på typ 300w, finns ju olika emtb men det visste du ju såklart?

Nä är nog mer bevis på att du inte har gasat, har kört enduro i 20 år och jädrar vad märken det blir i vegetationen. Om man ska pika 700w med en SL så lär man ha grymma ben då motorn pikar på typ 300w, finns ju olika emtb men det visste du ju såklart?
Ja, jädrar vad du förstör naturen medans jag inte förstör naturen. :) Effekten har såklart ingen betydelse för att du gjort/gör rejäla märken i naturen. Bra bevis där!

Ja, jädrar vad du förstör naturen medans jag inte förstör naturen. :) Effekten har såklart ingen betydelse för att du gjort/gör rejäla märken i naturen. Bra bevis där!
Känns som att du har rört ihop vad du igentligen tyckte från början och nu inte riktigt kommer ihåg varför du hatar emtb så måste hitta andra påhopp, sorligt. Jag har bara kört på svemoanslutna banor i alla år, visst är marken förstörd där spåret går men å andra sidan så håller vi oss i samma spår/banor runt om i sverige. Du kanske ska släppa den här tråden istället för att låta som en gammal LP som har hakat upp sej? Jag är klar iallafall…

Är det otydligt att en elcykel har en motor?

Har en elcykel en mltor eller inte?

Och 700W momentant. Har elcyklar en motor eller inte? Jo, en "elcykel är dock försedd med motor".
Nej det skrev jag längre ner i mina kommentarer vilken typ av motor en elcykel har. Det torde du läst. En motor som drivs av pedalrundtramp. Inte en motor som driver fordonet av sig själv dvs enkelt uttryckt en hjälpmotor som underlättar trampandet för oss med halva hjärnor?. Jag likställer inte den med en motor som driver cykeln helt själv. Då är det moped eller cross eller något annat och inte vad vi pratar om här.
Min elcykel är godkänd som max 250w och 25km/h som cykel godkänd. I vilket skede levererar den 700w, i accelerationen med rätt kadens eller vid hårdare tryck på pedalerna? Antar att det är olika beroende på assistansmotorns karaktär.

Känns som att du har rört ihop vad du igentligen tyckte från början och nu inte riktigt kommer ihåg varför du hatar emtb så måste hitta andra påhopp, sorligt. Jag har bara kört på svemoanslutna banor i alla år, visst är marken förstörd där spåret går men å andra sidan så håller vi oss i samma spår/banor runt om i sverige. Du kanske ska släppa den här tråden istället för att låta som en gammal LP som har hakat upp sej? Jag är klar iallafall…
Vad har jag rört ihop? :) Ge ett exempel! Inget exempel?
Citera där jag "hatar" emtbs. Inget citat?
Har effekt inget med slitage att göra? Du verkar göra mer skada med mer effekt, det skriver du ju själv.
Har en emtb en motor eller inte? Inget svar.
Ska jag sluta ställa frågor bara för att du och andra inte vill svara på dem?

Tillbaka
Topp