The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Nån som cyklar på/har erfarenhet av stål-gravel.
Min kona Jake the snake pensionerades idag då jag upptäckte sprickor i ramen.
Är sugen på att köpa nästa i stål.
Någon som har tips?

The Gravel tråd
Det är en 2013...Radon zr race ram med 29" force gaffel , med 27.5 hjul och mtb deore 10vxl. Köpte precis ett SQlab 311 styre och riktigt nöjd med det grymt fo handposition. Kör 2.25 Hurricane däck ??. Bara fördelar än så länge stabilare på stig och har plats för 2.4-2.5 däck om man verkligen skulle vilja köra mer stig än väg.
Fint!
Kul att du gillar den, och känns som att det är rätt lätt att fynda gamla xc-hojjar att bygga ifrån?
Jag funderade lite på min idag, ifall jag hittade något som var typ 8-9cm längre reach och mer stigorienterat hade det blivit en mycket mångsidigare cykel. Köra en kortare stam och få mer stabilitet av flackare ha och längre hjulbas

Jag kör sqlab 30x styre på min och gillar det riktigt mycket :) har köpt ett till par handtag som jag ska sätta innanför bromshandtagen också. Se ifall det blir något man använder.

The Gravel tråd
Fint!
Kul att du gillar den, och känns som att det är rätt lätt att fynda gamla xc-hojjar att bygga ifrån?
Jag funderade lite på min idag, ifall jag hittade något som var typ 8-9cm längre reach och mer stigorienterat hade det blivit en mycket mångsidigare cykel. Köra en kortare stam och få mer stabilitet av flackare ha och längre hjulbas

Jag kör sqlab 30x styre på min och gillar det riktigt mycket :) har köpt ett till par handtag som jag ska sätta innanför bromshandtagen också. Se ifall det blir något man använder.
Ja jag hade denna ramen liggandes så tänkte ger den en chans och bygger något jag är inte så känslig med längden/reach , är 425 reach på radon hojen och kör med 100mm stam , har själv testat sQlab sånna "varenda" som man sätter innanför och dom känna rätt funkis när man cyklar längre och vill byta handposition.

The Gravel tråd
Rapport från gårdagens Graveltur. Efter några kilometers cykling på skogsbilväg dök de första gyllene godingarna upp i dikeskanten. Hade inte planerat svampplockning, fick äta upp nödprovianten och ta plastpåsen från energikakorna. Plockade påsen full men var skulle påsen förvaras. Hängde upp den med en knut under sadelväskan. Blev en härlig dag på gravelbiken. Stekte kantarellerna i smör och en bit bröd i pannan . Hyvlade riktigt med Permasanost över. Enkelt och gott.
IMG_20231001_142307.jpg
IMG_20231001_151204.jpg
IMG_20231001_155607.jpg
IMG_20231001_162121.jpg

The Gravel tråd
Familjen åkte till barnens mormor och morfar i fredags kväll. Jag startade 05:30 lördag morgon och tog en tur på cykeln istället ?.

Beckmörkt i starten, men sen kom en fin soluppgång, sned medvind och omväxlande underlag i 167km och 1047 hm. Behövde avvika från färdplanen några gånger på grund av för mycket stenig stig, rallytävling och privat väg. Annars var det riktigt fint. Kom fram strax efter kl. 14 och fick kantarellmacka i eftermiddagssolen ?

Soluppgång över Skultuna.

Visa bilaga 657522
Okej, jag ska akta mig...

Dessa skyltar brukar vara ett gott omen för enskildhet...

Visa bilaga 657529

Fin dag?

Fina bilder och elegant lösning med fästet för lampan. Sitter den stabilt?
Har en lika och inte fått till ett snyggt fäste än.

The Gravel tråd
Tackar ? Jo, det sitter stabilt. Ingen risk att det ramlar av. Däremot gnisslar det där fästets vänstra del, halvcirkeln och lampan är i kontakt. Märks när det skakar. Lindar man ett varv eltape på lampan blir det tyst. Använd kraftiga buntband.

The Gravel tråd
Tips på hjul till min grizl, uppgradering till nästa säsong mottages tacksamt. Kommer fortsatt köra 40-45mm däck, men mindre grovt mönster än nuvarande g-one bite. Sitter dt swiss gravel ln på nu.

650b
tubeless-ready
<1500g
Lite mer aero än nuvarande gärna
Är bekväm med att lägga ca 10k:-, max 15k

303s firecrest är drömhjulparet, men är inte billiga...
Bontrager PRO 3V någonting har jag sedan tre år tillbaka, fantastiska hjul.

The Gravel tråd
Onsdagens graveltur skulle enligt plan gått till Filibergs naturreservat men vägen över Spjutmodammen var stängd. Tog lite stig efter Österdalälven nedströms. Slipper backarna då . Hittade en slogbod vid älven, tog fram fikat. Fortsatte sedan förbi Alderängarna och stannade till vid den fina utsikten vid Salunäbb. Fina trollstigar här och grusvägar . Åkte på sandstigar några kilometer, lite lurigt med lös sand fick ett stop i en kurva och gick uppför en backa på grund av lös sand. Blev en kort runda idag 35 km.
IMG_20231004_153433.jpg
IMG_20231004_151324.jpg
IMG_20231004_151651.jpg
IMG_20231004_160519.jpg
IMG_20231004_155247.jpg

The Gravel tråd
Som ni vet, jag "gravelade" i somras längs Donau (Belgrad-Vidin) och vidare till Sofia. För att "vinter" har kommit till Skåne, funderar jag att förlänga sommar 3-4 dagar.
Tittar på väder och nästa helg blir det ca 20-28 grader på sträckan Budapest - Belgrad. Man landar kl. 15.00 på fredag i Budapest ( från Malmö), cyklar till stan, öl (eller spritzer) och sen tåg till Komarom. Från Komarom cyklar man till andra sidan Donau (Komarno-Slovakia) och hittar boende. Start på morgonen till nedre utkanter av Budapest (170 km). Sen som jag planerat tidigare, cykla längs floden till Belgrad (485 km på tre dagar). Tillbaka från Belgrad (till Köpenhamn): måndag kl. 14.00.
Vi (jag) cyklar i Slovakien, Ungern, Kroatien och Serbien !!!
Ingen krävande cykling (bara 960m i höjd på 680 km). Släta, långa sträckor med underbar natur (mat och dryck)

Frågar som vanligt: är nån sugen? Bara skojade :ROFLMAO:

Dag 1 : https://en.mapy.cz/s/puhuguhoga

Dag 2-4 : https://en.mapy.cz/s/nokoferuce

Budapest väder : https://www.smhi.se/vader/prognoser/ortsprognoser/q/Budapest/3054643

Belgrad väder : https://www.smhi.se/vader/prognoser/ortsprognoser/q/Belgrad/792680

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Är sugen på gravel som ett komplement till min fs mtb.
Ni som kör alu, känns de ändå ganska rappa eller är det ovärt komplement om man redan har en topp fs mtb?
Vad är fördelen mot mtb?

The Gravel tråd
När jag köpte skärmar till min fina stålhoj för fyra (?) år sedan så trodde jag i min enfald att 28” SKS-skärmar skulle ge en fin fender line på mina 650b-däck som har ganska hög profil. Även om funktionen är bra så är det estetiska inte helt hundra, hur mycket jag än skruvar.

5FB4B65B-698C-4B65-B015-0FAAB27F58A6.jpeg

Och ännu värre är det när jag har på mina 38mm gravelking med lägre profil.

Kan någon tipsa om lämpligare skärmar som sitter lika smäckert som Biltema-skärmarna på min sambos GX Lite?

60285C96-DA2A-40F0-BD36-78FB73499C6D.png

The Gravel tråd
När jag köpte skärmar till min fina stålhoj för fyra (?) år sedan så trodde jag i min enfald att 28” SKS-skärmar skulle ge en fin fender line på mina 650b-däck som har ganska hög profil. Även om funktionen är bra så är det estetiska inte helt hundra, hur mycket jag än skruvar.

Visa bilaga 658612
Och ännu värre är det när jag har på mina 38mm gravelking med lägre profil.

Kan någon tipsa om lämpligare skärmar som sitter lika smäckert som Biltema-skärmarna på min sambos GX Lite?

Visa bilaga 658613
Nu har du inte nämnt prisklass, men om du har Biltema som referens tänker jag inte nämna Honjo, Gilles Berthoud, René Herse och Velo Orange utan istället en SKSare som brukar se fina ut. Har dock ingen erfarenhet av dessa själv:

The Gravel tråd
Nu har du inte nämnt prisklass, men om du har Biltema som referens tänker jag inte nämna Honjo, Gilles Berthoud, René Herse och Velo Orange utan istället en SKSare som brukar se fina ut. Har dock ingen erfarenhet av dessa själv:

På white-hojen var Biltemas lagom ? SKS är mer rimligt på min ganska måttfulla stålhoj från Vitus men jag är inte så glad i den kantiga looken. Har faktiskt inte kollat om de numera kör sina vanliga Longboards i 650b, när det begav sig var så inte fallet men det kan ju ha ändrats.

The Gravel tråd
den var topp för några år sedan ?
en scott spark world cup 2019

men ganska lätt och snabb fs mtb då.
Gruscykeln kommer att vara snabbare. Ge högre toppfart, när tillfälle ges. Men den kommer att sluka mil på ett bättre sätt än FS MTB. Nu är jag ute på hal is, men gruscykeln kommer troligen att vara snabbare uppför, med lägre vikt och mindre gung. Nu får andra fylla på!

The Gravel tråd
Jag har gravel och fs dc mtb, där mtb:n är 3 kg tyngre. Är ca 3-6 km/h snabbare på gruscykeln över ca 1 h-rundor på grus. Däremot skulle jag inte komma på tanken att köra längre sträckor som 3 h+ med mtb:n.

The Gravel tråd
För STEEL lovers (y)

The Gravel tråd
Tittar på andra sidor (med vädret) och t.o.m. på andra destinationer!
Det ska regna i Serbien på måndag och tisdag + temp. är mycket lägre ☹️
Tittar på Rumänien istället (Iasi). Lördag morgon (man flyger fredag sen kväll) till måndag kväll ganska fint (25-27). De har öl också om det börjar regna ?

The Gravel tråd
Går man ner på 25 varv/min i kadens ligger man alltså på 2,5 W/kg vilket ju bör vara rätt hanterbart för de flesta, givet att man grejar så låg kadens.

Tillbaka
Topp