Utväxling Mallorca?

Nene74

Aktiv medlem
Utväxling Mallorca?
Fattar att det är individuellt, men tror ni att det blir onödigt jobbigt med 52/36 och 11/28 kassett i backarna på mallorca?

Utväxling Mallorca?
Fattar att det är individuellt, men tror ni att det blir onödigt jobbigt med 52/36 och 11/28 kassett i backarna på mallorca?
Tror det kommer gå bra, backarna är oftast inte så extremt branta, sällan det är mer än 8-9%.

Körde Sa Colabra på en hyrcykel med 53/39 och 11-28 för några år sedan och det var för tungt för mig med den formen jag var i då iaf men då var jag långt ifrån i toppform :)

Utväxling Mallorca?
Beror på hur stark du är och vad du har för idealkadens. Jag är klen och gillar att ha högre kadens. Orkar man inte hålla uppe farten i backarna så tar växlarna slut och du ligger där och maler på alldeles för låg kadens. Med din utväxling behöver du orka hålla ca 15 km/h uppför på lägsta växeln för en kadens på 90. Jag orkade inte det när jag körde Sa Calobra 2016, och skulle absolut inte orka det nu. Den gången var min snittfart 9,8 km/h uppför Coll dels Reis-segmentet på Strava. Tror jag hade 50-34 och 11/28 på den hyrcykeln.

Utväxling Mallorca?
Kollade just på min nyinförskaffade hoj. Den har 52/36 och 11/30. Det är samma jag hade på Colnagon jag hyrde i april i år på Mallorca. Passade utmärkt för mig uppför Sa Calobra. Tar med nya cykeln när jag ska tillbaka dit kommande april. 2022 gjorde jag Coll dels Reis på dryga 45 min och 2023 på 42 min. Mitt enda mål i livet är att komma under 40 min. Tänker på det dagligen. Patetiskt.

Senast ändrad:
Utväxling Mallorca?
Ska man köra berg är det väl lika bra att sätta på lättast möjligt. På min Chorus 2x12 har jag 34 x 34.
På gravelbiken går det dock lättare med 38 fr. o 50 bak.

Utväxling Mallorca?
Vikt, kapacitet, tålighet för låg kadens, hur mycket du tänker cykla under resan, mm påverkar svaret.

Som så bjuder Mallis på relativt snäll backcykling i de flesta fall. Finns förstås undantag men de mest populära backar är inte några värstingbackar.

Utväxling Mallorca?
52/36 och 11-28T funkar utmärkt på Mallorca, även för mig som börjat bli tjock.
Välkommen tillbaka!

@Nene74:
Precis som du själv skriver är det väldigt individuellt, men det brukar inte vara ngn(?) som beklagar sig över att de har för lätt utväxling. Har du flera kassetter så ta gärna med den lättaste, åtminstone för att mentalt lugn. Du kanske inte ens behöver använda den?

Utväxling Mallorca?
52/36 och 11-28T funkar utmärkt på Mallorca, även för mig som börjat bli tjock.

Att du anser dig börja bli tjock säger väl ingenting om din kapacitet jämfört med TS?

Begreppet funkar är dessutom väldigt vagt. Jag ser exakt noll nackdelar med en något lättare utväxling, i synnerhet om man känner sig osäker och inte har erfarenhet själv från cyklingen där.
Jag har verkligen aldrig känt att jag verkligen önskat mig tätare steg mellan växlarna eller större storkaka när jag cykla (själv) på Mallis men så klart each to his own :)

Utväxling Mallorca?
Att du anser dig börja bli tjock säger väl ingenting om din kapacitet jämfört med TS?

Begreppet funkar är dessutom väldigt vagt. Jag ser exakt noll nackdelar med en något lättare utväxling, i synnerhet om man känner sig osäker och inte har erfarenhet själv från cyklingen där.
Jag har verkligen aldrig känt att jag verkligen önskat mig tätare steg mellan växlarna eller större storkaka när jag cykla (själv) på Mallis men så klart each to his own :)
Om det är så att TS behöver köpa ny utrustning för att få tillgång till lättare växlar skulle nog jag säga att det är en nackdel i och med att det kostar pengar. Om TS genom detta får en trevligare semester kan det mkt väl vara värt pengarna.

Det finns också de som genuint inte uppskattar lätta växlar. Var en person som var med på en resa Dolomiterna jag var på som knappt använde lättaste växeln under resan. Jag hade 34/27 eller 34/28 som lättast och personen ifråga hade i alla fall inte lättare. Och Dolomiterna är ganska mkt jobbigare än Mallis.

Med detta inte sagt att jag rekommenderar tung utväxling. Tvärtom är min uppfattning att betydligt fler nog önskar lättare utväxling än en tyngre lättaste växel. Det finns dock undantag och därför tycker jag det finns en poäng i att inte uttrycka sig alldeles tvärsäkert.

En bättre skattning skulle dock kräva mer data såsom ungefär vad personen är kapabel till i Sverige samt t.ex. längd och vikt.

Utväxling Mallorca?
Blir lite sugen på en mallisresa när det dyker upp sådana här trådar.
Måste fixa sub 30 på Sa Calobra-segmentet innan jag har cyklat färdigt på den ön. ?

Utväxling Mallorca?
Där jag hyrde nu senast, bergantibikes , kunde man lägga på typ 2 € för större kassett. De hade även en upgrade till kolfiberhjul för 5€ , den tog jag så klart efter alla trådar om kolhjul som imploderat på happy senaste - man vill ju leva lite? riktigt nice med lätt fälgbromscykel.

Utväxling Mallorca?
Aldrig cyklat några ordentliga backar i verkligheten, men Seven Summits Urban Stockholm med 50-36, 11-32 var fullt tillräckligt för att jag skulle önska mig lättare växlar... Alpe du Zwift och Innsbruck i Zwift på gamla Bianchin med 52-42, 14-24 innebar ståcykling åtminstone halva sträckan och knän som kändes som de skulle explodera. Som referens gillar jag kadens runt 85rpm och har en FTP på något över 2.5 W/kg...

Utväxling Mallorca?
Aldrig cyklat några ordentliga backar i verkligheten, men Seven Summits Urban Stockholm med 50-36, 11-32 var fullt tillräckligt för att jag skulle önska mig lättare växlar... Alpe du Zwift och Innsbruck i Zwift på gamla Bianchin med 52-42, 14-24 innebar ståcykling åtminstone halva sträckan och knän som kändes som de skulle explodera. Som referens gillar jag kadens runt 85rpm och har en FTP på något över 2.5 W/kg...
42/24 är 36% tyngre än 36/28 och i alla fall AdH, som väl AdZ är modellerad efter, är mig veterligen tuffare än det som finns på Mallis.

Utväxling Mallorca?
Jag höftar och säger att klarar du av att hojja ensam, relativt platt, en runda på 7 mil på 2 timmar, en inte blåsig dag, så kanske det går. Men det är en relativt tung utväxling idag. Många hojjar säljs med compact, 50/34, du har 7% högre fram, så är du inte en cyklist som kanske tror du fixar en sub8 med ett vättern lag i din nivå, då kanske det är lite för tungt. Men, det är väldigt personligt, är du en masher eller en spinner?

Utväxling Mallorca?
Jag höftar och säger att klarar du av att hojja ensam, relativt platt, en runda på 7 mil på 2 timmar, en inte blåsig dag, så kanske det går. Men det är en relativt tung utväxling idag. Många hojjar säljs med compact, 50/34, du har 7% högre fram, så är du inte en cyklist som kanske tror du fixar en sub8 med ett vättern lag i din nivå, då kanske det är lite för tungt. Men, det är väldigt personligt, är du en masher eller en spinner?
För egen del har jag aldrig solocyklat 35 km/h i snitt på en runda på 7 mil. 5 mil med 34 km/h i snitt är det bästa.

Gjorde som bäst VR (gamla banan) på drygt 8,5 h med oorganiserad icke-solocykling. Med en riktigt väl fungerande grupp hade kanske sub-8 varit möjligt. Med ryckig gruppkörning hade jag inte grejat det.

Gillar i grunden skapligt hög kadens och presterar bättre när jag inte går på för tunga växlar. Dock lider jag inte av lågkadenscykling uppför, givet att jag kan stå upp.

Och som sagts ovan så har jag klarat mig i tuffare terräng än Mallis med bara aningen lättare utväxling. Körde f.ö. Jotunheimen rundt med 39/25 som lättaste första gången. Inte helt olikt Mallisbackarna.

Detta sagt som ett förstärkande till tesen om att det är väldigt individuellt.

Tillbaka
Topp