El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Blir säkerligen en intressant följetong, om NVV nu kallar in expertpanelen i tråden så kan EU-domstolens beslut omkullkastas.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men om NVV säger att cyklar inkluderas i allemansrätten och EU säger att elcyklar ned stöd upp till 25km/h max 250w ÄR EN CYKEL och att vad EU säger är hur Sverige klassificerar fordon så bör NVV syn på elcyklar spela väldigt liten roll?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det verkar vara handla om försäkring. Men jag har inte läst domen. I länken låter rubriken:

An electric bicycle does not fall within scope of Motor Insurance Directive, according to Court of Justice of European Union

Det är en artikel som är baserad på länken jag postade tidigare. Det handlar om att elcyklar inte räknas som motordrivna och därför inte behöver ha trafikförsäkring. Oklart om det har bäring på den här diskussionen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Någon som vet om detta ändrar huruvida elcyklar inkluderas i allemansrätten eller inte? Regler från EU ska följas men inget stopper en enskild nation från att ha strängare regler? Eller?
Jo då, man får inte ha hårdare regler bara sådär utan det tenderar vara EU-lagen som gäller på sånt här. Tända baklampor på bilar är t ex en sådant fall; I Sverige var det olagligt att inte ha dom tända, men enligt EU-regler så behöver dom inte vara tända så länge drl är tända. Däremot går det kanske att få dispans.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag som då ibland är elcyklist kan försöka svara för hur iaf jag tänker.
Jag vet inte om du har barn men det har jag och det händer nog dom flesta föräldrar att barnen kommer hem med ekollon eller pinnar från skogen. Ekollon omfattas ju inte av allemansrätten men jag tror att få föräldrar ser det som ett lagbrott ens barn begått utan dom flesta tänker nog att "äsch vad spelar det för roll, det är väl bättre att dom får leka med dom än att dom ligger och ruttnar bort". Men enligt NVV så är det samma sak som elcykel, det omfattas inte.
Men då säger ni att elcykling skadar, det gör inte stöld(?) av ekollon. Fast stöld av ekollon skulle kunna skada, precis som att cykla elcykel skulle kunna ske utan att skada. Jag skulle tex aldrig välja att cykla i dom tidigare nämnda renbetesmarkerna i fjällen just på grund av det länstyrelsen säger om just dom områdena.
Jag kan respektera den "önskan" om man nu skulle vilja kalla det så. Men jag har svårt att respektera när dom säger att förbudet gäller överallt utan undantag och utan hänsyn till effekterna av min cykling och samtidigt tillåter all cykling av vanlig mtb utan att ta hänsyn till dom skador som uppstår där.
Jag tror att många kanske tycker att ett totalt förbud mot att plocka ekollon verkar konstigt när man samtidigt kan anställa folk som plockar bär åt en för att sen bli rik på att sälja dom. Då är det inte så konstigt att man låter barnen plocka ekollon trots att man vet att det är "olagligt.

Är det ett rimligt tankesätt? Jag vet inte men ungefär så går mina tankar iaf.
Hur skulle stöld av ekollon skada naturen (jag är inte för "stöld av ekollon")? Jag tycker man ska följa regler och inte skada naturen. Vissa regler är till för att skydda naturen. Det är svårt att skriva 100% perfekta lagar, men man kan försöka förstå (och lära barnen) lagens andemening. Att vuxna har svårt för andemeningar visar denna tråd, men det är en annan (evighetslång) fråga.

Att försöka rättfärdiga beteenden med brister i lagtexter tycker jag inte är så moget. "Jamen du går ju mot rött, så varför får inte jag begå mitt brott?"
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är en artikel som är baserad på länken jag postade tidigare. Det handlar om att elcyklar inte räknas som motordrivna och därför inte behöver ha trafikförsäkring. Oklart om det har bäring på den här diskussionen.

Jag orkar inte leta i tråden, så vet inte vad som har skrivits om det. Men jag har nu läst domen och den handlar klart bara om lagar i ämnet försäkringar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men som den bror duktig du är hade du väl lärt dina barn och tvingat dem att gå tillbaka?

1,2 och 3. Nej, eftersom det skadar naturen hade jag inte gjort det.
Intressant att en (självutnämnd) lagens man kör med argument som: "Men så duktig du är."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det handlar om juridiska definitioner.
Absolut. Och jag tycker att de juridiska definitionerna ska vara logiska. Dvs att en trampmoped (med motor) inte är en cykel, trots att den har pedaler. Liksom det är ologiskt att en elsparkcykel som saknar trampor (och har motor) inte är mer cykel än en trampmoped.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Faktafel. En Varg klassificeras inte som en cykel.
Nä, det är ju en elsparkcykel med för mycket effekt. Inga trampor, men elmotor. En för kraftig elmotor. Du såg inga problem med elsparkcyklar i naturen. Det är alltså effekten på motorn som är problemet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så fungerar inte juridiska termer. Läs lagen om vägtrafikdefinitioner.
Jag vet. Vilket jag skrivit flera gånger. Jag skriver igen: jag tycker att juridiken ska vara logisk och rättvisande. Lagar och regler är inte statiska. De förändras. Ett tag (innan den klassades som rökning) var vejpning tillåten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Dock kan man konstatera att redan då handlade lag och straff om vad man inte får göra samt påföljd. Trots dessa har vi vissa i tråden som tror att NVV står över lagen och att deras hemsida är viktigare än regeringsformen. Om man undrar hur fanatism uppstår kan man med glädje läsa deras inlägg (*insert Life of Brian memes*).
Lite mer ad hominem friskar upp. Varför prata direkt till folk när man kan snacka lite luddigt sk*t bakom ryggarna på dem? För att inte glömma fanatismen att hänvisa till Naturvårdsverket!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Fanatism (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ[källa behövs] benämning på religiösa, politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns (extrema) motpol. Att hänvisa till NVV är fanatism."
Blandat från wikipedia och Happy.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En moped med pedaler är tekniskt sett en cykel, eftersom det är en cykel med hjälpmotor, även om den tillhör en egen fordonsklass. Och en moped utan pedaler är tekniskt sett inte en moped.
En elcykel är tekniskt sett också en moped.
En personbil klass II är tekniskt sett en buss, även om man får köra den i 120 km/h och dessutom ofta på B-kort.

On topic:
Vad räknas ekollon som i EU och krävs det försäkring för att plocka?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det här med ekollon måste redas ut (innan det här med elcyklar reds ut). Och vaf*n hände med vildsvinen!? Blev det måhända nedtystat...?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men det är okej, eftersom elassisterade vildsvin klassas som pollinatörer.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En moped med pedaler är tekniskt sett en cykel, eftersom det är en cykel med hjälpmotor, även om den tillhör en egen fordonsklass. Och en moped utan pedaler är tekniskt sett inte en moped.
En elcykel är tekniskt sett också en moped.
En personbil klass II är tekniskt sett en buss, även om man får köra den i 120 km/h och dessutom ofta på B-kort.

On topic:
Vad räknas ekollon som i EU och krävs det försäkring för att plocka?
så där!

Bra,nu blev tråden intressant igen!
Jag tror jag läste att så länge volym och viktkriterierna är uppfyllda ska du betala skatt. Men det finns ett EU-bidrag att söka om du bor i glesbygd och uppfyller kraven på sommartid.

OBS! Sveriges undantagsregel för enbär gäller fortfarande.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nvv skriver i frågor och svar om allemansrätten och cykla:

” Planerar man att cykla regelbundet i ett naturområde, som enskild eller i grupp, så kan det vara bra att kontakta markägaren och fråga om lov. Arrangören av ett cykelarrangemang har ett särskilt ansvar att se till att det inte blir skador på marken där den organiserade verksamheten bedrivs. ”

Utifrån det skrivna ovan, oberoende om vi har rätt eller fel sitter vi i samma båt. Jag antar att alla här inne har varit i kontakt med markägarna där man cyklar regelbundet?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nvv skriver i frågor och svar om allemansrätten och cykla:

” Planerar man att cykla regelbundet i ett naturområde, som enskild eller i grupp, så kan det vara bra att kontakta markägaren och fråga om lov. Arrangören av ett cykelarrangemang har ett särskilt ansvar att se till att det inte blir skador på marken där den organiserade verksamheten bedrivs. ”

Utifrån det skrivna ovan, oberoende om vi har rätt eller fel sitter vi i samma båt. Jag antar att alla här inne har varit i kontakt med markägarna där man cyklar regelbundet?
Dubbelpost.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nvv skriver i frågor och svar om allemansrätten och cykla:

” Planerar man att cykla regelbundet i ett naturområde, som enskild eller i grupp, så kan det vara bra att kontakta markägaren och fråga om lov. Arrangören av ett cykelarrangemang har ett särskilt ansvar att se till att det inte blir skador på marken där den organiserade verksamheten bedrivs. ”

Utifrån det skrivna ovan, oberoende om vi har rätt eller fel sitter vi i samma båt. Jag antar att alla här inne har varit i kontakt med markägarna där man cyklar regelbundet?
Eftersom jag inkluderas av allemansrätten (och inte sliter speciellt mycket med min oregelbundna cykling) har det inte känts aktuellt. Hade min cykling orsakat slitage hade jag agerat annorlunda.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nvv skriver i frågor och svar om allemansrätten och cykla:

” Planerar man att cykla regelbundet i ett naturområde, som enskild eller i grupp, så kan det vara bra att kontakta markägaren och fråga om lov. Arrangören av ett cykelarrangemang har ett särskilt ansvar att se till att det inte blir skador på marken där den organiserade verksamheten bedrivs. ”

Utifrån det skrivna ovan, oberoende om vi har rätt eller fel sitter vi i samma båt. Jag antar att alla här inne har varit i kontakt med markägarna där man cyklar regelbundet?
Jag bor i en kommun som löpande hanterar friluftsfrågorna med de privata markägarna. Bla delfinansierar kommunen skogsförfaltningen för innevånarnas bästa. Där ingår cyklingen som en område. Hur de har diskuterat elcykling vet jag inte. Jag bor i Nacka.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag bor i en kommun som löpande hanterar friluftsfrågorna med de privata markägarna. Bla delfinansierar kommunen skogsförfaltningen för innevånarnas bästa. Där ingår cyklingen som en område. Hur de har diskuterat elcykling vet jag inte. Jag bor i Nacka.
Nacka ligger nog långt fram, jag har hört att Eksjö också har ett när och bra samarbete.

Jag vet att Friluftsfrämjandet haft det uppe på ledarträffar och lämnat det till de lokala organisationerna att hantera. Primärt är det inte allemansrätten som ger diskussion utan att tempot och knixiga partier blir väldigt olika vilket gör det svårt att leda en grupp.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ett intressant sidospår - Friluftsfrämjandet jobbar ju en del för stigcyklingen numera, vet någon hur de ställer sig till el-mtb på stigarna?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ett intressant sidospår - Friluftsfrämjandet jobbar ju en del för stigcyklingen numera, vet någon hur de ställer sig till el-mtb på stigarna?
Som jag skrev så hanterar FF detta på lokal nivå. Min erfarenhet är att där de tillåts så får de ligga längst bak så de inte stör övriga. Nu är det anekdotisk bevisföring men jag har ännu inte hört någon inom FF som tolkar elcyklarna som icke tillåtna enligt lagen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Eftersom jag inkluderas av allemansrätten (och inte sliter speciellt mycket med min oregelbundna cykling) har det inte känts aktuellt. Hade min cykling orsakat slitage hade jag agerat annorlunda.
Hur mycket är ” inte speciellt mycket” jag tycker att inte speciellt mycket är jättemycket så tycker att du tar och kontaktar markägarn nästa gång du sliter dej från tangenterna och drar ut å cyklar
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Som jag skrev så hanterar FF detta på lokal nivå. Min erfarenhet är att där de tillåts så får de ligga längst bak så de inte stör övriga. Nu är det anekdotisk bevisföring men jag har ännu inte hört någon inom FF som tolkar elcyklarna som icke tillåtna enligt lagen.

Jag läste slarvigt. Intressant att de duckar frågan på central nivå.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hur mycket är ” inte speciellt mycket” jag tycker att inte speciellt mycket är jättemycket så tycker att du tar och kontaktar markägarn nästa gång du sliter dej från tangenterna och drar ut å cyklar
Inte speciellt mycket betyder att stigarna sett likadana ut år efter år (tills trycket och hastigheten bland andra cyklister ökat). Jag genar inte, jag "bygger inte om" stigarna. De har inte förändrats de år jag varit "själv". På senare år har slitaget, genvägarna och ombyggnationerna ökat.
Igår var jag ute och sprang, eftersom det var blött (och blött betyder mer slitage). Jag tycker du ska bete dig lite mer vuxet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man får om jag fattar texten rätt inte plocka ekollon.

Hasselnötter, ekollon och andra nötter omfattas däremot inte av allemansrätten. De är inte fridlysta, men det är förbjudet att plocka ollon och nötter från växande träd.

Källa
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Logiskt nog kan man därför i brottsbalken hitta:
[K12]2 a § Den som i skog eller mark olovligen tar växande träd eller gräs eller träd som fällts av vinden eller sten, grus, torv eller annat som inte är bearbetat döms, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa, för åverkan till böter. Detsamma gäller den som från växande träd tar ris, grenar, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Inte speciellt mycket betyder att stigarna sett likadana ut år efter år (tills trycket och hastigheten bland andra cyklister ökat). Jag genar inte, jag "bygger inte om" stigarna. De har inte förändrats de år jag varit "själv". På senare år har slitaget, genvägarna och ombyggnationerna ökat.
Igår var jag ute och sprang, eftersom det var blött (och blött betyder mer slitage). Jag tycker du ska bete dig lite mer vuxet.
Håller med att det inte är speciellt vuxet men ändå vuxnare än att kalla en moped för cykel..
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Håller med att det inte är speciellt vuxet men ändå vuxnare än att kalla en moped för cykel..
En cykel (med pedaler) med en hjälpmotor är väl en cykel?
En elsparkcykel (utan pedaler) klassas juridiskt (och det juridiska verkar vara viktigare än allt annat) som cykel. Varför skulle en tvåhjuling MED pedaler vara mindre cykel än nåt som juridiskt ÄR en cykel, men som saknar pedaler helt?
Är det vuxet/logiskt att kalla nåt utan pedaler för cykel?
 
Tillbaka
Topp