El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Kalhyggen och s k modernt skogsbruk med monokulturer är ett oerhört mycket större problem för naturen (i Sverige). Bra mycket större än elmtb.
Jaha? Samma dag som värmepannan (värmepumpen) här hemma brakade ihop så gick ljuskällan i belysningen vid ytterdörren sönder. Värmepannan kändes som ett mycket större problem, men det hindrade inte mig att byta lampan vid ytterdörren.

Kalhyggen och s k modernt skogsbruk med monokulturer är ett oerhört mycket större problem för naturen (i Sverige). Bra mycket större än elmtb.
Och vem tror du ligger bakom det med dålig rådgivning till markägare du får en liten vink om vem det kan vara det börjar med ett S.

Jaha? Samma dag som värmepannan (värmepumpen) här hemma brakade ihop så gick ljuskällan i belysningen vid ytterdörren sönder. Värmepannan kändes som ett mycket större problem, men det hindrade inte mig att byta lampan vid ytterdörren.
Perfekt liknelse för slitage i naturen.

Och vem tror du ligger bakom det med dålig rådgivning till markägare du får en liten vink om vem det kan vara det börjar med ett S.
Det är sorgligt att små skogsägare blir lurade att slutavverka med ett sockrat förslag som sedan äts upp av kostnaderna för själva avverkningen och bortforsling. Det är rena maffiametoder. Men knappast cyklister i någon form som ligger bakom.

Det är sorgligt att små skogsägare blir lurade att slutavverka med ett sockrat förslag som sedan äts upp av kostnaderna för själva avverkningen och bortforsling. Det är rena maffiametoder. Men knappast cyklister i någon form som ligger bakom.
Jo men är inte det elcyklisternas fel iallfall? går ju inte att vara i nån skog längre, det bara kryllar av emtbs överallt, blev överkörd av 5 stycken bara idag när jag gick ut å kolla postlådan, å fick en utskällning för att dom tappa till 24 istället för 25km/h

Ok så bara för grannarna inte säger något så är det ok ? . Då kan du börja anordna enduro tävlingar på deras mark och köra sönder mera Då dom enda inte säger något. Dom kqn åka fyhhuling där för det är deras mark det är skillnaden mellan dom och dig.
Om jag hade frågat dem hade de undrat varför jag slösade bort deras tid med att fråga. Min lugna/långsamma körning var inte nån endurotävling. Anser du, på riktigt, att det är en bra jämförelse?
Ja du är en hycklare som sitter och spyr galla på elcyklister när du själv åker runt på en motocross i skogen och verkar tycka det är ok för du kör ju sååå lungt som du själv säger så det blir inga skador.
Jag åker inte runt på en motorcross. Jag har aldrig åkt runt på en motocross heller. Inte en 1000-kubikare. Jag har ÅKT på grusvägar ochvtraktorstigare med en lvg-reggad 350. Det var flera år sen jag gjorde det. Kan du inte skilja på nutid och dåtid? Bajsar du på dig dagligen? Du gjorde ju det när du var lite. Alltså gör du det nu också, med din (elcykel)logik.

Jag svarade utifrån din beskrivning av hur du framförde ditt fordon och om man framför en emtb på samma vis. Du beskrev att du körde gentlemannamässigt. Nu lägger du till smiskar omkring. Stod det i ditt inlägg? Du körde inte heller bara grusväg vad jag kunde läsa.
Ja, jag gjorde det. Körde inte en 1000cc-cross. Grusvägar och traktorstigar. Lugn körning. Väldigt sällan jag träffade på nån. Ingen friktion. Inget smiskande. Är det samma sak som att trängas med andra på stravasträckor (där det verkar gnissla mer)?

Vilka som vill ha mer konflikt som du skriver vet jag inte. Jag höll med om att många deltar med olika ”driv” i diskussionen. Alla är ju inte heller för eller mot utan någonstans mittmellan. Jag tycker att det i en diskussion kan det få vara så också.
Så du kan inte uttala dig om de som medvetet bryter mot regler (eller de som följer reglerna) vill ha konflikt eller inte? Varför tror du att folk följer regler? Varför tränger sig inte alla först i kön?

Jag tycker det är svårt att komma med konkreta ex. Bara ett intryck jag fått.
Jag tycker att det kommer väldigt mycket irrelevanta påhopp från elcykelsidan.
Givetvis ger el mer effekt. Men jag tror ändå slitaget är marginellt. Tex. så har de jag åkt med bara använt elen till transport uppför. Utför sliter el och vanlig lika, om inte vanlig tom. sliter mer. Lättare cykel sitter ju inte fast lika bra i underlaget som tung, när det går fort.
Håller med om att det är bra som det är. Även om det mer och mer används elmtb så tror jag inte det blir ett problem. Åtminstone inte omkring där jag bor.
De ger mer effekt, och gör att en väldigt tydlig och logisk gränsdragning blir helt omöjlig. En trial (låg effekt, mjukt avtryck) skulle kunna vara godkänd och en hetsig stravarcyklist skulle kunna vara förbjuden. Jag gillar logik och enkla gränsdragningar.
Vi fick faktiskt ett problem med en markägare för några år sen. Vi hade en kort utförsslinga i skogen som vi körde på vanliga mtbs. Dåvarande markägaren kom upp tillsammans med sin svärson och tittade. De tyckte det såg kul ut och uppmuntrade oss. Så länge vi inte tog ner träd så var det ok. Svärsonen berättade att han hade grävmaskiner och kunde tänka sig att gräva åt oss ? Sen blev det generationskifte på marken och svärsonens fru tog över marken. Vi hade väl grävt lite mer (för hand) sen första gången de var dit iofs. Men vips ville de ha 35000kr för skadorna. Vi hade en med i cykelsällskapet som också är skogsägare. Han fick ner vitet till 5000kr, som betalades. Ca 1 år efter detta tog markägaren ner skogen där. Kändes rätt fult kan jag säga.
Ja, det finns naturligtvis både bra och dåliga exempel. Absolut fult att i efterhand ändra reglerna (ett gemensamt återställande hade väl varit en lösning för bägge parter). Men, vissa ser till sin egen vinning. Och nej, oftast är det inga problem så länge det sköts snyggt. Om man cyklar (med hänsyn och utan ingrepp/skador) med nuvarande "lagstiftning" (lösa regler baserade på människors vilja att samsas) är det ju okej. Det är bra som det är. En förändring kan bli en försämring. Jag vill inte ha försämringar.

Så du kan inte uttala dig om de som medvetet bryter mot regler (eller de som följer reglerna) vill ha konflikt eller inte?
På fråga 1 svarar jag nej. Det är omöjligt för mig att svara på om de som skriver det ena eller andra vill ha konflikt eller inte. Det kan vara så att man skriver för sin sak eller driv mer för att lufta sin åsikt då utan att vara konfliktbenägen.
Varför tror du att folk följer regler?
Svar på fråga 2.Generellt för att vi är fostrade i att göra det utan att ifrågasätta en auktoritet. Nu pratar vi om ett allmänt råd från Nvv och inte generellt om samhällets alla regler. Ett allmänt råd som dom försöker få att se ut som en föreskrift.

Varför tränger sig inte alla först i kön?
Svar på fråga tre. Generellt för att vi är fostrade att stå i ordning i kön och vänta på vår tur som kommer.

Ja, jag gjorde det. Körde inte en 1000cc-cross. Grusvägar och traktorstigar. Lugn körning. Väldigt sällan jag träffade på nån. Ingen friktion. Inget smiskande. Är det samma sak som att trängas med andra på stravasträckor (där det verkar gnissla mer)?
Nej du körde enbart cross ju. Det är inte samma sak som att trängas på stravasträckor. Förutom att du körde motorfordon och jag kör emtb. Motorfordon på dylika traktorvägar är ju enligt lag verboten och emtb är som bekant cykel ok ok.

"
The EU Court of Justice has today ruled that as e-bikes are not propelled exclusively by mechanical power they are not covered by the obligation to be insured in the same way as motor vehicles. E-bikes are therefore bicycles and not motorbikes.

The case was brought following the death of a cyclist using an e-bike on a road in Bruges, Belgium. The cyclist was struck by a motorist and in subsequent court proceedings concerning compensation, a dispute arose over the legal classification of the electric bicycle: should it be regarded as a “motor vehicle”?

The electric bicycle in question provided pedal assistance, rather than full propulsion by a motor.

The legal classification was crucial in order to determine whether the victim was the operator of a “motor vehicle” or whether his family was entitled to automatic compensation as a “vulnerable road user” under Belgian law.

The Belgian Court of Cassation decided to refer the interpretation to the EU Court of Justice.

In its judgment delivered October 12, the Court of Justice notes that an EU directive on civil liability does not indicate whether a “vehicle” must be propelled exclusively by mechanical power.

However, the court observed that the directive refers to “motor insurance,” an expression which traditionally refers, in everyday language, to insurance against civil liability in respect of the use of devices such as motorcycles, cars and trucks which are propelled exclusively by means of mechanical power.

The court concluded that e-bikes “do not appear to be capable of causing bodily or material damage to third parties comparable to the damage that may be caused by motorcycles, cars, trucks or other vehicles propelled exclusively by mechanical power.”

The definition of a “vehicle” set out in the EU directive on civil liability will be amended from December 23 this year, when Directive (EU) 2021/2118 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2021 amending Directive 2009/103 (OJ 2021, L 430, p. 1) will become applicable.

The new definition will expressly indicate that a “vehicle” is “any motor vehicle propelled exclusively by mechanical power.”"
Intressant, men det handlar ju mer om huruvida elcyklar ska behöva ha trafikförsäkring eller inte. En elcykel är helt enkelt inte ett fordon i trafiken enligt EU. Jag tror dock att NVV skiter fullständigt i EUs trafikdirektiv när de förvaltar allemansrätten.

Känns faktiskt som att det inte spelar någon om jag försöker förklara budskapet i mitt inlägg om du inte förstår det från början.
Jag förstår budskapet, men tycker ändå att liknelsen var svår att överföra till kalhuggning kontra elcyklar med avseende på förstörelse i naturen.

Intressant, men det handlar ju mer om huruvida elcyklar ska behöva ha trafikförsäkring eller inte. En elcykel är helt enkelt inte ett fordon i trafiken enligt EU. Jag tror dock att NVV skiter fullständigt i EUs trafikdirektiv när de förvaltar allemansrätten.
Intressant att Transportsyrelsen har en annan defination om fordon mot vad Eu har.

Jag tror även att trådens innehåll kraftigt överdriver hur stort problemet med elcyklar i svensk skog är i verkligheten.

Jag vet en person som har en elMTB som faktiskt används i skogen. Men då är det ju av typen 20 st enmilsturer per år. Den cykeln står nog mest. Jag har aldrig hört talas om någon som klagar på en specifikt elMTB på stig öht. Är det något "folk" klagar på vad det gäller cyklar är det lvg eller cykling i stadsmiljö. Men det är min verklighet . I Stockholm kanske det är massa problem, vad vet jag.

Ställde frågan gällande båtmotorer och allemansrätten till Naturvårdsverket:

- "Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."

På fråga 1 svarar jag nej. Det är omöjligt för mig att svara på om de som skriver det ena eller andra vill ha konflikt eller inte. Det kan vara så att man skriver för sin sak eller driv mer för att lufta sin åsikt då utan att vara konfliktbenägen.
Okej, jag ändrar frågan lite. Skapar de som bryter mot reglerna mer konflikter än de som följer reglerna?
Om de som bryter reglerna skapar konflikter (med tex polisen som ska upprätthålla lagar och regler) är de omedvetna om att de ger poliser och andra extra jobb?
Svar på fråga 2.Generellt för att vi är fostrade i att göra det utan att ifrågasätta en auktoritet. Nu pratar vi om ett allmänt råd från Nvv och inte generellt om samhällets alla regler. Ett allmänt råd som dom försöker få att se ut som en föreskrift.
Japp, NVV verkar anses (av många människor och andra myndigheter) föra talan för andra myndigheter (och många människor). Anser du att det finns nån som är bättre än NVV på att föra "folkets" talan (föra vidare andemeningen med allemansrätten)?
Varför tränger sig inte alla först i kön?
Svar på fråga tre. Generellt för att vi är fostrade att stå i ordning i kön och vänta på vår tur som kommer.
Håller med. Skapar det mer eller mindre konflikter att "ifrågasätta en auktoritet", dvs att inte stå och vänta på vår tur? Eller är/blir det lugnare och smidigare att följa gammal hävd?

Nej du körde enbart cross ju. Det är inte samma sak som att trängas på stravasträckor. Förutom att du körde motorfordon och jag kör emtb. Motorfordon på dylika traktorvägar är ju enligt lag verboten och emtb är som bekant cykel ok ok.
Nä, jag körde inte alls cross. Jag körde en lvg-reggad 350-offroad, på grusvägar och traktorstigar. Är det bristande läsförståelse eller allmän vägran till ens försöka diskutera som är problemet?
Kör du bara på grusvägar och traktorstigar, där inga människor befinner sig?

- "Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."
Vad menar de är skillnaden när det gäller emtb som gör att det anses inte vara tillåtet?

Nä, jag körde inte alls cross. Jag körde en lvg-reggad 350-offroad, på grusvägar och traktorstigar. Är det bristande läsförståelse eller allmän vägran till ens försöka diskutera som är problemet?
Kör du bara på grusvägar och traktorstigar, där inga människor befinner sig?
Man gör ingen skillnad på om fordonet är vägreggat eller ej när det kommer till brott mot terrängkörningslagen.

Man gör ingen skillnad på om fordonet är vägreggat eller ej när det kommer till brott mot terrängkörningslagen.
Men det är en (stor) skillnad på en cross, en 1000-kubukare eller en lvg-reggad 350. Eller saknar ord helt betydelse (för elcyklister)? Det verkar tyvärr så.
Ett brott är ett brott. Gå mot röd gubbe eller folkmord. Bägge är brott, eller hur?

Amen!

Men det är en (stor) skillnad på en cross, en 1000-kubukare eller en lvg-reggad 350. Eller saknar ord helt betydelse (för elcyklister)? Det verkar tyvärr så.
Ett brott är ett brott. Gå mot röd gubbe eller folkmord. Bägge är brott, eller hur?
Ja, enorm skillnad ju!

PHO_BIKE_90_RE_MY24-KTM-350-ECF-US-90-Right_%23SEN_%23AEPI_%23V1.png

PHO_BIKE_90_RE_496204-MY24-KTM-350-SX-F-90-Right-Studio_%23SALL_%23AEPI_%23V1.png

Fast dom säger ju i princip samma sak om eMTB.
Det finns inte stöd i allemansrätten för det, men det är inte förbjudet.
Precis, det är inte förbjudet men omfattas inte av allemansrätten. Alltså ok att fara fram i sitt eget vatten eller på sin egen mark, men vill man nyttja annans mark ska man fråga markägaren om lov. Om man respekterar och värnar allemansrätten, vill säga.

Senast ändrad:
Det är dock möjligt för kommuner och myndigheter att införa ytterligare begränsningar i rätten till terrängkörning enligt 3 §. Det kan därmed finnas lokala trafikbestämmelser där du bor som gör att du inte har rätt till att köra på isen där. Du bör därför ta kontakt med dina lokala trafikmyndigheter eller Polisen för att ta reda på om det är fritt fram att köra på isen där du bor.
Lawline svarar dessutom på en annan fråga som jag försökte lyfta tidigare - aktiviteter som är utanför allemansrätten, men tillåtna enligt TKL kan förbjudas av lokala myndigheter. Jag gissar att det är detsamma för till exempel snöskoter på många håll.
Frågan som återstår (för mig) är - kan en markägare göra detsamma? Och i så fall - hur beivras brott mot markägarens regler?
Angående det där med "markägarens tillstånd" - så fungerar det ju inte så i de ovan nämnda fallen (motorbåt/snöskoter), varför tycker NVV att det ska göra det för elcyklar?

Precis, det är inte förbjudet men omfattas inte av allemansrätten. Alltså ok att fara fram i sitt eget vatten eller på sin egen mark, men vill man nyttja annans mark ska man fråga markägaren om lov. Om man respekterar och värnar allemansrätten, vill säga.
"Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."

Du menar att det i den sista meningen är underförstått att de avser om man åker båt på sitt eget vatten?

Allemansrätten har inget med det att göra, det regleras i sjölagen.
Menar du att allemansrätten inte har något att göra med att åka båt på annas vatten? Enligt NVV har det absolut med allemansrättan att göra:

"Allemansrätten gäller både på land och på vatten. Du får bada vid stränder, åka båt nästan överallt, förtöja och övernatta något dygn i båten. Kraven på hänsyn mot omgivningen är desamma som på land. Inte störa – inte förstöra!" https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/vatten-och-is/

Fast dom säger ju i princip samma sak om eMTB.
Vad menar de är skillnaden när det gäller emtb som gör att det anses inte vara tillåtet?

Nja, de tycks inte säga samma sak om eMTB. På NVV hemsidan står det: "Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."

De säger alltså att man inte får cykla med eMTB i skogen (utan tillstånd). Det är väll egentligen det här som jag inte förstår. NVV kan säga att inga eMTBs omfattas av allemansrätten, det köper jag, men de kan väll inte bestämma vad man får och inte får göra när det gäller saker utanför allemansrätten? Det har de väll ingen befogenhet till? Så vitt jag förstår så finns inga andra bestämelser någonstans som säger att man inte får cykla med eMTB som är under 250W i skogen, det är bara NVV som säger så.

Senast ändrad:
Nej inte i lagens mening, spelar inte någon roll hur stor motorn är eller hur den framförs.

Sen håller jag med om att brottet är extremt milt, men det blir lite konstigt när du ondgör dig över eMTB när du själv gjort något mycket värre.

Nej inte i lagens mening, spelar inte någon roll hur stor motorn är eller hur den framförs.
Om lagens mening nu är så viktig, hur kan då elcyklisterna så lättvindigt strunta i en regel (som NVV kommit fram till)?
Sen håller jag med om att brottet är extremt milt, men det blir lite konstigt när du ondgör dig över eMTB när du själv gjort något mycket värre.
Är det verkligen "mycket värre" att köra en motorcykel på grusväg (nåt ingen i omgivningen protesterat emot eller skulle protestera emot) än att köra elcykel där det onekligen protesterats/protesteras (en körning som inte omfattas av allemansrätten)?

Om lagens mening nu är så viktig, hur kan då elcyklisterna så lättvindigt strunta i en regel (som NVV kommit fram till)?

Är det verkligen "mycket värre" att köra en motorcykel på grusväg (nåt ingen i omgivningen protesterat emot eller skulle protestera emot) än att köra elcykel där det onekligen protesterats/protesteras (en körning som inte omfattas av allemansrätten)?
Var det inte traktorstigar nyss?

Det här är väll en regel de inte kan "skapa"? Jag köper att de säger att inga eMTBs omfattafas av allamansrätten men de kan väl inte säga vad man får och inte får göra när det gäller saker utanför allemansrätten? Jag har kanske missuppfattat men det tycks bara vara NVV som säger att man inte får cykla sub 250W eMTB i skogen utan markägarens tillstånd. Då det här är något som inte längre rör allemansrätten så har de väll inte så mycket att säga till om?

Tillbaka
Topp