[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nästa bil, en Emily GT, med motor på alla hjulen (en SAAB)
Tyvärr ingen som tagit upp produktionen av denna:rolleyes:! Det går ju bra med cykel så länge :love:

Nästa bil, en Emily GT, med motor på alla hjulen (en SAAB)
Tyvärr ingen som tagit upp produktionen av denna:rolleyes:! Det går ju bra med cykel så länge :love:
Hur fås elenergien till hjulmotorn? Borde vara induktion, någon som hittat en skiss?

Eller kabel och släpsko, nja verkar opålitligt.

Senast ändrad:
Det kan helt klart bli spännande, en rejäl kulturkrock.

Nu verkar det som att de snart faller bort från "Svarta listan" som du brukar nämna förresten, det ärendet är snart 2 år gammalt och då verkar man inte behöva vara med längre.

Hur fås elenergien till hjulmotorn? Borde vara induktion, någon som hittat en skiss?

Eller kabel och släpsko, nja verkar opålitligt.
Det är Protean Electric, som står för (In-Wheel) motorerna. Iden i sig är gammal, från början av 1900.

Det är Protean Electric, som står för (In-Wheel) motorerna. Iden i sig är gammal, från början av 1900.
Så elkraftkabeln ansluts till statorn som inte roterar (men rör sig upp och ned vid fjädring och i sidled vid styrutslag) sedan sitter rotorn ihop med hjulet och roterar?

Det är en väldigt flexibel sladd som snurras upp. Serviceteknikern måste dock backa bilen 2000 mil vid service.

/J
Tror visst att eftermarknaden kan erbjuda spiralkablar (tänk de gamla telefonlurskablarna) som ökar körsträckan till 3000 mil innan man måste nollställa.

Men fjädringen och styrutslag borde vara lite halvknepigt att fâ kabeln att hålla.
Ärlig fråga: Varför skulle det vara svrare än tex en bromsrör som dras samma väg? Motorerna går väl på ganska hög spänning tror jag, dvs strömmarna är inte enorma. Men jag kan ha fel där.

Ärlig fråga: Varför skulle det vara svrare än tex en bromsrör som dras samma väg? Motorerna går väl på ganska hög spänning tror jag, dvs strömmarna är inte enorma. Men jag kan ha fel där.
Har för mig de resonerade om sportmodell med effekt per motor på bortåt 100 kilowatt. Sträckan för böjbar kabel är kort så det kanske går att ha lite klenare där, men skapligt grov borde den bli. Men det kanske fungerar.

Har för mig de resonerade om sportmodell med effekt per motor på bortåt 100 kilowatt. Sträckan för böjbar kabel är kort så det kanske går att ha lite klenare där, men skapligt grov borde den bli. Men det kanske fungerar.
Ja 100 kW låter rimligt. Men tjockleken beror helt på strömmen, och effekten beror även på spänningen. Så det är ju ”bara” att köra tillräckligt stor spänning så funkar en fläta för steömm. (Ja jag fattar att hög spänning ställer till andra problem)

Ja 100 kW låter rimligt. Men tjockleken beror helt på strömmen, och effekten beror även på spänningen. Så det är ju ”bara” att köra tillräckligt stor spänning så funkar en fläta för steömm. (Ja jag fattar att hög spänning ställer till andra problem)
Om jag inte blandar ihop då tänkte de 800 volt först men det blev 400 volt. Om det är trefasmotor så kanske 25 kvadratmillimeter eller lite grövre fyrledare. En mångkardelig kabel kanske håller bilen ut.

På ett vis lite OT, men eftersom jag upplever att tråden utvecklats till lite allmänna elbilsdiskussioner: Jag körde för några veckor sen en Hyundai Ioniq i jobbet. Föll mig inte direkt i smaken, men ändå lite intressant att begrunda lösningar för mig som inte kört så väldigt mycket elbil. Bland det första som slog mig var att det var paddlar bakom ratten. Märkligt tänkte jag, finns väl inte växlar på elbilar? Visade sig att med dessa kunde man öka/minska regenereringen. Är det vanligt att man har det så? Kändes inte så intuitivt, men man vänjer väl sig vid nya standarder.

Kom att tänka på detta igen ikväll när jag körde i mörker och lite lätt snöyr. Bilen framför mig var plötsligt väldigt nära, men några bromslysen tändes aldrig. Jag tänker att personen i bilen framför förmodligen då körde med hög regenerering. Det var så att det var nära krock, men kändes ju ändå lite märkligt att inte få den visuella förvarningen för förändringen i hastighet. Det händer ju att jag ibland lägger över foten väldigt lätt på bromspedalen just för att tända bromsljuset och förvarna bakomvarande, innan jag börjar bromsa hårdare.

Detta kanske är något som debaterats men som gått mig förbi? Inte så uppdaterad på bilar nuförtiden... ?

På ett vis lite OT, men eftersom jag upplever att tråden utvecklats till lite allmänna elbilsdiskussioner: Jag körde för några veckor sen en Hyundai Ioniq i jobbet. Föll mig inte direkt i smaken, men ändå lite intressant att begrunda lösningar för mig som inte kört så väldigt mycket elbil. Bland det första som slog mig var att det var paddlar bakom ratten. Märkligt tänkte jag, finns väl inte växlar på elbilar? Visade sig att med dessa kunde man öka/minska regenereringen. Är det vanligt att man har det så? Kändes inte så intuitivt, men man vänjer väl sig vid nya standarder.

Kom att tänka på detta igen ikväll när jag körde i mörker och lite lätt snöyr. Bilen framför mig var plötsligt väldigt nära, men några bromslysen tändes aldrig. Jag tänker att personen i bilen framför förmodligen då körde med hög regenerering. Det var så att det var nära krock, men kändes ju ändå lite märkligt att inte få den visuella förvarningen för förändringen i hastighet. Det händer ju att jag ibland lägger över foten väldigt lätt på bromspedalen just för att tända bromsljuset och förvarna bakomvarande, innan jag börjar bromsa hårdare.

Detta kanske är något som debaterats men som gått mig förbi? Inte så uppdaterad på bilar nuförtiden... ?
Mina bromsljus tänds när regenereringen bromsar bilen över en viss nivå har jag märkt. Ingen Ioniq dock.

Ja det är vanligt med paddlar med den funktionen. EU-regler kräver numera bromsljus vid en viss retardation, så en godkänd bil tänder bromsljus även vid regenerering om den är stark nog.

Jag hade paddlar på min Hyundai Kona. Jag tyckte de var väldigt bra att snabbt kunna ändra mellan frihjulning och max regenerering utan att behöva ha foten på gaspedalen.

Med adaptiv farthållare sänks hastigheten om framförvarande bil bromsar in.

3,5 grad idag och vips försvann 20% kapacitet. 8 grader klarar den galant men sen dyker det rätt fort.

Eller så håller man lämpligt avstånd till bilen framför. Sjukt många tomtar som ligger tight bakom och sniffar en i "röven" utan anledning, till och med när det är halt väder som för tillfället...

Inte stött på en adaptiv farthållare som går att ställa in så nära.

På Teslan går avståndet att ställa 1-7 till framförvarande bil, där 7 är längst. Och det är på gränsen till för nära tycker jag. Undantaget i kökörning då jag brukar dra ner det för att inte ha en hel bils lucka framför (då ska alla smita in framför mig).

Har för mig att det var samma på VAG-bilen jag hade förut, att längsta var det enda som var användbart vid normal körning.

Misstänker att vi har lite större marginal mellan bilarna i Sverige än i många andra länder? Eller så är det bara jag?

Körde Nynäshamn-Höga Kusten t.o.r i helgen, startade fulladdat, stannade för att kissa barnen i Söderhamn och laddade en skvätt till i Sundsvall. Andra stoppet hade nog inte skett precis där om vi inte behövt ladda men vi kom ändå fram före dieselbilen med resten av sällskapet i trots att de åkte 20 minuter före oss. De åkte nämligen en omväg för att tanka på "rätt" mack... :-) Det fanns turligt nog laddmöjlighet där vi stod så hemresan avlöpte ungefär likadant.

På Teslan går avståndet att ställa 1-7 till framförvarande bil, där 7 är längst. Och det är på gränsen till för nära tycker jag. Undantaget i kökörning då jag brukar dra ner det för att inte ha en hel bils lucka framför (då ska alla smita in framför mig).

Har för mig att det var samma på VAG-bilen jag hade förut, att längsta var det enda som var användbart vid normal körning.

Misstänker att vi har lite större marginal mellan bilarna i Sverige än i många andra länder? Eller så är det bara jag?
Håller med, hyr ofta VAG och det är längsta avståndet som känns rimligt. Men stor skillnad mellan länder, körde i välordnade Schweiz i våras och där är det norm och normalt att köra galet nära.

Håller med, hyr ofta VAG och det är längsta avståndet som känns rimligt. Men stor skillnad mellan länder, körde i välordnade Schweiz i våras och där är det norm och normalt att köra galet nära.
Har ägt tre bilar med adaptiv farthållare och hyr ofts olika bilar i jobbet. Kan inte komma på något fall där jag tyckt att de kortare avstånden är vettiga. I de tre jag ägt/äger (Volvo Ford och Mazda) är det alltid största avståndet utom vid kö där det kan behöva bli ett snäpp ner.

Då skulle jag säga att du är en av de som sniffat i röven.
Alla bilar jag kört har haft ett närmstaläge som inte lämpar sig i trafik om man vill visa minsta respekt mot sina medtrafikanter.

Jag kör på default oftast, är väl 4 steg närmre och 1 steg längre ifrån. Inte ens det närmre är så värst nära imho. Gillar inte när folk ligger nära mig så jag ligger inte nära andra heller, sen har klart alla olika åsikt om vad som är nära.
När det går långsamt är det klart närmre, jag menar vanlig marschfart.

Tresekundersregeln är väl det som lärs ut på körskolorna och som även känns vettigt i praktiken. Mina adaptiva farthållare håller i defaultläget ungefär det.

De kortare avstånden är givetvis för kö i låga hastigheter. Hade varit dumt om alla bilar höll 100m avstånd i Stockholm kl 17. Man kan trycka på en knapp så blir avståndet längre..

IMG_6418.jpeg

Blev dags för ny kärra.
Valet var precis lika lätt som förra gången :D

De kortare avstånden är givetvis för kö i låga hastigheter. Hade varit dumt om alla bilar höll 100m avstånd i Stockholm kl 17. Man kan trycka på en knapp så blir avståndet längre..
Rätt säker på att min apdativa är adaptiv. Den håller olika avstånd vid olika hastighet.

Kör oftast på näst närmsta och det är inte speciellt nära varken på motorväg eller landsväg.

Gäller en ganska ny skoda. Min förra skoda körde jag på näst längsta istället.

3 sekunder vid 10 km/h är ca 8 meters avstånd. Inga 100 m direkt.

Edit: 100m på 3s motsvarar en hastighet av 120 km/h. Det är få ställen kl 17 i Stockholm som det verkar lämpligt. ?

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: rln
Men nu är jag rätt sugen på en e-tron 55 alltså. Många beggade såna ute nu för 500k ungefär och de verkar inte så heta idag alls. Kanske beroende på räntan, på räckvidden, kostnaden i el och försäkring, och garantilängden.

Många beg Teslor finns det också, för ungefär den pengen och uppåt men med lite fler mil. Har svårt att komma i mål med om det ska vara premium och kort range, eller California-skramligt och long range. Är lite oroad för långsiktigheten i teslor också, oavsett beg eller nytt, de måste ju hålla som en tysk premiumbil om de kostar som en.

Visst är det minst 10 mil längre range på en Tesla Model Y LR, men e-tron verkar vansinnigt snabbladdad över hela kurvan vilket täcker delvis upp för det på totaltiden, men inte alls löser det svenska sportlovet. Där är det bara laddfritt hela vägen som gäller många år framöver om man inte ska fastna i DÖDS-LADDKÖ.

Rätt säker på att min apdativa är adaptiv. Den håller olika avstånd vid olika hastighet.

Kör oftast på näst närmsta och det är inte speciellt nära varken på motorväg eller landsväg.

Gäller en ganska ny skoda. Min förra skoda körde jag på näst längsta istället.
De håller väl oftast ett fast avstånd i tid, inte i meter.

Ptjaa.. Resultatet borde vara detsamma antar jag. Hur den kommer fram till det har jag inte funderat på.
Nja det är ju en för diskussionen högst intressant skillnad om den håller avståndet konstant i meter eller tid. När hastigheten minskar kommer ju avståndet minska. I meter alltså. Om tiden är konstant.

Nja det är ju en för diskussionen högst intressant skillnad om den håller avståndet konstant i meter eller tid. När hastigheten minskar kommer ju avståndet minska. I meter alltså. Om tiden är konstant.
Fast jag skrev ju att min ändras efter vilken hastighet jag kör...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp