aalgen
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill bara dela med mig av denna vackra bild?
Det finns en stålis on/off längst in där… någonstans!
Visa bilaga 663418
6 st Miyata Wow ?
Har bara 4 st Miyata ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vill bara dela med mig av denna vackra bild?
Det finns en stålis on/off längst in där… någonstans!
Visa bilaga 663418
Det spelar ingen roll hur många man har, bara man är nöjd med sina byggen?6 st Miyata Wow ?
Har bara 4 st Miyata ?
Det spelar ingen roll hur många man har, bara man vill ha fler än så ?Det spelar ingen roll hur många man har, bara man är nöjd med sina byggen?
Tro det eller ej, det är 7 miyata???
Men @LWB har ännu fler.. typ hela Skandinaviens tilldelning av stålisar??![]()

Val gul flaskhållare finns guld/gul text Miyata 512 lika med Miyata 610 finns rosa text på ram ?Sa tidigare PAUS 610
Kvar skärmar och packahållare fram och bak
Ändå börjar annat projekt Miyata Vinröd/rost färg ram 512 65”
Byta bromshölje tidigare skada och förvirrad vänster broms för bak och höger broms för fram Engelska
Redan planingar köpt en del kommer att byta original däck till färska däck tror 30C
Ta bort skärmar
Försöker ser original från sluten av 80-talet
Visa bilaga 663433
Miyata 512 65”
Visa bilaga 663434
Fick post idag ?
+1Det spelar ingen roll hur många man har, bara man är nöjd med sina byggen?
Njae alltså, så farligt många är det inte.Men @LWB har ännu fler.. typ hela Skandinaviens tilldelning av stålisar??![]()
Ljuv läsning av influensern him self!?+1
Njae alltså, så farligt många är det inte.
Jag borde kanske göra mig av med de byggen som rullar minst. Men som min vän Sebbe så klokt brukar säga, det spelar ingen roll hur många man har, bara man är nöjd med sina byggen.
- Norrskensflamman - On/Off i bikepacking-kostym.
- Den Edfeldtska Enpetaren - Valleyrunner finåkare. Har tillhört den legendomsusade @Carl Edfeldt så jag betraktar den som min pensionsförsäkring.
- Den rosa - On/Off monstercross. Rosa.
- Blyfjädern - Miyata 1000, nog så. Köptes av en medlem med det sympatiska nicket ettlivenhoj.
- Trippelkryssar’n - TripleCross snyggretrogravelbygge.
- Mustaschkryssar’n - TripleCross-baserat mustaschstyrebudgetexperiment.
- Systerskeppet aka. Tvillingkryssar’n - brorsans TripleCross snyggretrogravelbudgetbygge.
- Donna Cherry - On/Off stigfräsare. Rosa.
- Den lilla röda - On/Off, första Miyata-bygget, outsourcad till grabbens kusin, på sistone annekterad av hennes morsa/min svägerska. Gör stadig tjänst som grusraket vilket gläder mig mycket.
- Den Lilla Lila: Sportis, Fru LWB:s main whip.
- Den Stora Lila - Pappas nya nya älskling, SportRunner med alla knasstyrens moder Mothbar, 22.5” of heavenly joy.
- Don LWB:s stora lila - SportRunner, 22.5”, farsans stålis. Lite för mycket kvar av originalgrejerna, ganska klossig.
- Tuppgöken - On/Off, 22.5”. Snygg och hårt blingad.
- Skäggiga damen - On/Off där jag fick ram och gaffel som vederlag när jag hjälpte en kompis att bygga ihop en annan Miyata åt honom.
- LWB jr:s minsta lila - grabbens 16.5” On/Off.
När jag i de här sammanhangen anfäktas av skuldkänslor över hur många cyklar som jag undanhåller från presumtiva Miyatahoarders så urskuldar jag mig kvickt med att jag inemellan mitt eget missbruk har försett frugan, farsan, grabbens kusin och hennes morsa, min kompis, en cykelkompis, en cykelkompis kompis, brorsan och snart min egen son med tämligen högklassiga cyklar, så om det även smyger sig in en och annan i mitt eget stall så whattaheck.
Fortsätt att bygga cyklar @aalgen!
älskar placeringen av framväxel!:DJo, de är populära också, LVG-hojarna listas ofta kring 500 euro. Trekkinghojarna är inte fullt så åtråvärda men för mig passar de bättre eftersom det går in mer däck. Det här är en 91:a:
Visa bilaga 663406
älskar placeringen av framväxel!:D
Den där skulle jag tro styr dynamon och inte framväxeln.älskar placeringen av framväxel!:D
Smart! Har sett liknande lösningar för framväxel på cyklar med delbar ram men förstod inte poängen i det här fallet :)Den där skulle jag tro styr dynamon och inte framväxeln.
Gissar att det sitter en rulldynamo vid vevlagret/kedjestagen.Smart! Har sett liknande lösningar för framväxel på cyklar med delbar ram men förstod inte poängen i det här fallet :)
Väcker ett gött sug efter en sådan dynamo… någon som testat moderna flask-dynamos? Kanske får skapa egen tråd för det.
Gissar att det sitter en rulldynamo vid vevlagret/kedjestagen.
Visa bilaga 663493
Är det kroken för att kunna bunnyhoppa högre?Operation sadelstolpe inledd!
Visa bilaga 663537
Dra för säkerhets skull en bult genom stolpen också. Den lilla plutten som kroken sitter i är bara pressad i sadelstolpen och kan lossna annars.Operation sadelstolpe inledd!
Visa bilaga 663537
Jag kör en modern flaskdynamo på min onoff-pendlare. Det funkar okej, men är ungefär lika kul som att köra med dubbdäck. Går märkbart trögare och låter. Jag försöker komma ihåg att ta med mig batterilampor, men dynamon är ju bra som backup. Nån gång ska jag köpa mig en navdynamo istället, men det får bli nästa säsong.Väcker ett gött sug efter en sådan dynamo… någon som testat moderna flask-dynamos? Kanske får skapa egen tråd för det.
Budget eller premium?:) sugen på velogical för 3 tkr ca. :D bra att veta att gamla hederliga däck-flaskor är sega! Tänkte att tekniken kanske utvecklats. Undrar vart energin tar vägen. Värme mellan däck och trissa och sedan friktion i själva flaskan pga inga kullager antar jag.Jag kör en modern flaskdynamo på min onoff-pendlare. Det funkar okej, men är ungefär lika kul som att köra med dubbdäck. Går märkbart trögare och låter. Jag försöker komma ihåg att ta med mig batterilampor, men dynamon är ju bra som backup. Nån gång ska jag köpa mig en navdynamo istället, men det får bli nästa säsong.
Superbudget som alltid! ?Sna
Budget eller premium?:) sugen på velogical för 3 tkr ca. :D bra att veta att gamla hederliga däck-flaskor är sega! Tänkte att tekniken kanske utvecklats. Undrar vart energin tar vägen. Värme mellan däck och trissa och sedan friktion i själva flaskan pga inga kullager antar jag.
Precis, något att hålla i!Är det kroken för att kunna bunnyhoppa högre?
Ja det kanske hade varit bra men hann inte se det innan vi skred till verket.Dra för säkerhets skull en bult genom stolpen också. Den lilla plutten som kroken sitter i är bara pressad i sadelstolpen och kan lossna annars.
Lycka till, stolpsvåger!
Underbart med sagor där första kapitlet i andra volymen slutar lyckligt!Testade div metoder på stolpen men den lossnade av en kombination av glidhammare och rörtång. Dock gick den inte det minsta utåt utan bara i cirkulär riktning. Så istället för traktor fick det bli en takbalk och några kedjor.
Visa bilaga 663632
Med rörtång och lite press nedåt så gav den tillslut med sig.
Visa bilaga 663634
Lycklig cykel befriad från sitt ok!
Klart att den inte ör orginal om sadelstolpen är lös? det LUTAR åt att det är en kinakopiaVisa bilaga 663642
Vad tittar vi på här då?
En hoarders skuff i spöregn. OK, till mitt försvar var kvällens upphämtning av WorldTravellern på en återvinningscentral aka soptippen, därav tanken att först göra mig av med lite skrot i en typ av cirkulärt nollsummespel. Men på vägen dit lobbade sig en Porsche 911 och ett par andra bilar av vägen i mörkret och regnet...totalstopp och omdirigering av trafiken, så själva tippen hann stänga. Men efter stängningsdags har de en integrativ verksamhet där de sysselsätter folk med diverse psykiska problem...de säljer bla cyklar som folk slängt. En supertrevlig snubbe hade reserverat hojen åt mig och vi snackade ett tag, han hade 8 hojar själv och en del tandem...det var inte helt enkelt att kolla skicket bara i ljuset från en lampa i mörkret, men sadelstolpen visade sig glida fint då jag lossade bulten. Den är inte helt original men ramen verkar OK och han hade ett lager av delar där jag kunde plocka åt mig några stammar och ett framhjul. Jag gav honom lite extra, det kommer nog att bli mer affärer med dem framöver.
Imorgon kommer ordentliga foton på vad jag har som utgångsbasis, naturligtvis med lite test av hur mycket däck som går in.
Klart att den inte ör orginal om sadelstolpen är lös? det LUTAR åt att det är en kinakopia
Det var så lite så.Fan. Ja då slipper jag lasta ur och far och dumpar alltihopa imorgon. Tack så mycket.
Min hamnade högt på nån cykel, minns inte vilken. Ingen praktisk skillnad vad jag har märkt.Är på upploppet med hundringen och stötte på patrull med främre växelföraren. Jag vill monterad den på rimlig höjd ovan största klingan (38t) men den tar i kedjestaget. Har testat med Exage och LX men samma visa med båda. Hur hade ni gjort? Montera så lågt som möjligt och leva med fånigt utseende och lite halvtrist växling? Har inte slängt på en kedja än så vet inte hur det upplevs i praktiken.
Visa bilaga 663568
”Detta mycket lila” menar du?Det enklaste och mest tacksamma steget i nedbrytning och återuppbyggnad av en gammel kämpe är vaxning av ramen.
Visa bilaga 663699
Allt tynge är bortplockat, bara fantasin sätter gränser för framtida bestyckning och stuk och lacken är bara lite gubbputs ifrån att återfå den lyster som den innerst inne ruvar på men som den inte har utstrålat sen Ingvar Carlsson var statsminister och Nilecity ansågs fräscht.
Till och med Tampen förstår det stora i detta mycket lilla:
Visa bilaga 663700
Shine on you double diamond.
Alltså den där girwin flex-stammen är ju lite kul. Sen vettefan om jag hade velat ha den på min cykel för det däremot...Visa bilaga 663752
Visa bilaga 663753Visa bilaga 663754
Jag gjorde en snabb genomgång av hojen imorse och duschade den med WD-40 innan jag börjar riva ner den, som vanligt kliar det i fingrarna att sätta igång. Lite detaljer:
- Sadelstolpe: 26.8mm. Stolpen är i stål och därmed anledningen till att den var lös.
- 60 cm C-T, TT är 59 cm C-C. Om jag kör med drops behöver jag nog en rätt kort stam.
- Stammen är en fjädrande variant, ser rätt cool ut. Förmodligen byter jag ut den.
- De flesta komponenterna är Deore DX...svarta canti, de breda MT60 fram och M650 med mindre utstick bak...undrar om den kom bestyckad så original, kanske pga att de inte ska ta i väskor bak.
- Hjulsetet är utbytt till nåt billigare (med 8-delad kassett), dynamon fungerar men jag kommer att skifta till ett annat set som jag har förberett tidigare.
- Panaracer Gravelking SS i 43mm går in fram och bak ser det rätt tajt ut...kanske liten chans efter att jag plockat bort skärmen, annars köper jag en något tunnare GK slick.
Du har väl satt ut varningsskyltar ute på gatan hoppas jag.På västfronten intet nytt, tyvärr.
Visa bilaga 663786
Men nu jävlar.
Visa bilaga 663787
Visa bilaga 663788
Tolkar jag det rätt som att du bara har en cykel?! Lösningen på ”problemet” med att ha en jäkligt kool stam till övers är att leta reda på en passande cykel.Alltså den där girwin flex-stammen är ju lite kul. Sen vettefan om jag hade velat ha den på min cykel för det däremot...
En cykel till är lösningen på alla problem.Tolkar jag det rätt som att du bara har en cykel?! Lösningen på ”problemet” med att ha en jäkligt kool stam till övers är att leta reda på en passande cykel.
Ja, det var ju ett syftningsfel som hette duga. Jag har en cykel. Bland annat.Tolkar jag det rätt som att du bara har en cykel?! Lösningen på ”problemet” med att ha en jäkligt kool stam till övers är att leta reda på en passande cykel.
Tolkar jag det rätt som att du bara har en cykel?! Lösningen på ”problemet” med att ha en jäkligt kool stam till övers är att leta reda på en passande cykel.
Ett vevlager Olle Ljungström hade trivts med?En bild säger som bekant mer än tusen kort. Men vi hårt arbetande yrkesokynnescykelskruvare måste ibland lägga ifrån oss mobilerna och bara hårdmeka, utan att ödsla vår värdefulla tid på att ta bilder stup i ett. Så kom det sig att jag ikväll skruvade ihop det mest grundläggande på Minsta Lila men inte har så mycket som en bild att bevisa det med.
Men antagande att jag ännu har ett visst förtroendekapital att ta utav så kan jag här, helt bildbefriat, meddela att både ram och gaffel nu är vaxade och putsade. En del skav finns onekligen i lacken, men absolut inget allvarligt.
Därefter rengjordes styrlagret, och med några få 5/32” (3,96875 mm) kulors marginal monterades det med nya kulor. Jag lyckades med konststycket att inte bara tappa två av kulorna på verkstadsgolvet utan faktiskt också hitta dem bland kutterspån och annat boss. Lagerbanorna hade en gnutta ”pitting”, men med lösa kulor och friskt fett kändes lagret ändå hyfsat.
Nästa steg var vevlagret. Som tidigare nämnts så var det i synnerligen gott skick. Fettet i lagren såg nästan nytt ut, fastän allt tyder på att lagret inte har öppnats och servats sedan 1991. Ordentlig rengöring, nytt fett och lösa 1/4” (6,35 mm) kulor, och nu löper det lika friktionsfritt som valfri SVT familjefredagsunderhållning. När man har gjort ett antal byggen och fler än en gång har fått plocka ihop vad man har haft liggande för att få ihop ett fungerande lager, då är det en fröjd att få bygga med helt fräscha delar.
Sidst og slutligen gick jag ramen runt och satte, som kronan på dagsverket, m5-skruv i alla gängade hål. Snygg och enhetlig skruv gör verkligen susen!
I morgon lördag bär det av till Veloform. Jag hoppas att han har något bra knasstyre i lagom bredd för barn
Jag tycker du ska göra om och passa på att fota lite …En bild säger som bekant mer än tusen kort. Men vi hårt arbetande yrkesokynnescykelskruvare måste ibland lägga ifrån oss mobilerna och bara hårdmeka, utan att ödsla vår värdefulla tid på att ta bilder stup i ett. Så kom det sig att jag ikväll skruvade ihop det mest grundläggande på Minsta Lila men inte har så mycket som en bild att bevisa det med.
Men antagande att jag ännu har ett visst förtroendekapital att ta utav så kan jag här, helt bildbefriat, meddela att både ram och gaffel nu är vaxade och putsade. En del skav finns onekligen i lacken, men absolut inget allvarligt.
Därefter rengjordes styrlagret, och med några få 5/32” (3,96875 mm) kulors marginal monterades det med nya kulor. Jag lyckades med konststycket att inte bara tappa två av kulorna på verkstadsgolvet utan faktiskt också hitta dem bland kutterspån och annat boss. Lagerbanorna hade en gnutta ”pitting”, men med lösa kulor och friskt fett kändes lagret ändå hyfsat.
Nästa steg var vevlagret. Som tidigare nämnts så var det i synnerligen gott skick. Fettet i lagren såg nästan nytt ut, fastän allt tyder på att lagret inte har öppnats och servats sedan 1991. Ordentlig rengöring, nytt fett och lösa 1/4” (6,35 mm) kulor, och nu löper det lika friktionsfritt som valfri SVT familjefredagsunderhållning. När man har gjort ett antal byggen och fler än en gång har fått plocka ihop vad man har haft liggande för att få ihop ett fungerande lager, då är det en fröjd att få bygga med helt fräscha delar.
Sidst og slutligen gick jag ramen runt och satte, som kronan på dagsverket, m5-skruv i alla gängade hål. Snygg och enhetlig skruv gör verkligen susen!
I morgon lördag bär det av till Veloform. Jag hoppas att han har något bra knasstyre i lagom bredd för barn