Bikepacking
Jobbar på det ;)Fråga om hon vill haka på?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jobbar på det ;)Fråga om hon vill haka på?
Bikepacking.com har bara rutter från Stockholmsområdet då det bara är en person från Sverige som bidragit. Ska väl sägas att antalet saker man behöver bocka för för att få publicerat en rutt på hemsidan är säkert, för många, lite i överkant.Sverigeleden finna alltid, Sen har bikepacking.com några av de svenska lederna i sitt arkiv.
Det skall finnas några turer av forummedlemmar utlagda här i tråden. (jag har minst en sparad på komoot)
Edit: för att hitta vägar med låg trafik, så är det någon av de stora karttjänsterna som gäller och gärna sattelitvyn
Oj ett riktigt kilppHej
Vet inte om de här är rätt tråd, men kan tipsa om ett klipp på XXL, finns ännu kvar i ett antal butiker ?
Bikepacking.com har bara rutter från Stockholmsområdet då det bara är en person från Sverige som bidragit. Ska väl sägas att antalet saker man behöver bocka för för att få publicerat en rutt på hemsidan är säkert, för många, lite i överkant.
Varusteleka har en Hobo stove. Rostfri plåt som tar minimal plats och lätt monteras till ett kök. Ca 500 SEK så inte fruktansvärt dyrt. Har tyvärr inte testat min ännu.Tips på en bra "brännare" som använder trä som bränsle?
Bygg en wood gas stove av två konservburkar? En laddning räcker till ett nudelpaket.Tips på en bra "brännare" som använder trä som bränsle?
Jag har en sån här, blir platt när man viker ihop den. https://www.amazon.de/-/en/Lixada-C...133&sprefix=tomshoo+stove,aps,116&sr=8-5&th=1Tips på en bra "brännare" som använder trä som bränsle?
Vad tycker du om den? Kommer göra den själv men tänkte hämta modellen från de som säljs.Jag har en sån här, blir platt när man viker ihop den. https://www.amazon.de/-/en/Lixada-Camping-Portable-Stainless-Titanium/dp/B012NHG1CS/ref=sr_1_5?crid=2Y7EMLP4LD398&keywords=TOMSHOO+stove&qid=1699608133&sprefix=tomshoo+stove,aps,116&sr=8-5&th=1
Planerar något sådant men kommer ta lite bättre plåt och (försöka) göra det snyggare än med konservburkar.Bygg en wood gas stove av två konservburkar? En laddning räcker till ett nudelpaket.
Den här är jag väldigt nöjd med.Tips på en bra "brännare" som använder trä som bränsle?
Väldigt smidig, går snabbt att få igång en eld med lite småpinnar. Enkel att mata med mer bränsle, bra effekt, blir inte supervarmt under, svalnar snabbt. 5 av 5 bikepackingstjärnor.Vad tycker du om den? Kommer göra den själv men tänkte hämta modellen från de som säljs.
Låter ju kanonbra!Väldigt smidig, går snabbt att få igång en eld med lite småpinnar. Enkel att mata med mer bränsle, bra effekt, blir inte supervarmt under, svalnar snabbt. 5 av 5 bikepackingstjärnor.
Många som moddat en Ikea bestickkorg, googla Ikea hobo stove: Jag har en sån också men den blir ju lite bulkig och tar plats. Men principen är ju samma.
Det finns att köpa rätt billigt också. Tid är pengar.Planerar något sådant men kommer ta lite bättre plåt och (försöka) göra det snyggare än med konservburkar.
Den effektiva förbränningen (mindre sot och rök) är fascinerande att se. Vilken låga de har!Den här är jag väldigt nöjd med.
Bränner effektivt allt till vit aska. Kompisen köpte en likadan efter att byggt ett antal hobo stoves då Solon helt enkelt fungerade mycket bättre. Ryms precis i en Toaksmugg kring litern för ett händigt litet paket.
Jag är en näverhoarder. Men långt ifrån alla har obegränsad tillgång till näver. Har lockats av tanken med tändstål (+bomullstussar) men landat i att tändstickor och näver funkar bäst för mig. Att ha med ett startkit (näver och/eller torrt startmaterial) kan nog funka också. Det går att knöla ned en sån påse i köket.Hur tänder ni era vedkök? Jag är lockad av tanken att inte behöva släpa på gas, men det verkar som att många har med tändhjälp typ bomullstussar etc indränkta med stearin och liknande så jag vet inte vad vinsten blir till slut.
Hur funkar de i vårt klimat där det är fuktigt ibland? Blir det svårare att få fart på elden när pinnarna är fuktiga på utsidan?
Jag slog till på en Firebox för ett tag sedan. Har dock inte använt det allt för mycket. Gillar idén men den var lite tyngsta laget.Tips på en bra "brännare" som använder trä som bränsle?
Jag har ludd från torktumlaren i en 35mm filmburk, och tändstickor och stormstickor i en annan filmburk. Tar inte mycket plats och är vattentätt.Ludd från torktumlaren tror jag det var som en kompis använde..
Precis, brukar kunna ta de små pinnar och kottar som ligger närmast. Går åt löjligt lite.Det fina(ste?) med rocket stoves och wood gas stoves är att de är väldigt effektiva och därmed skonsamma mot omgivningen. De behöver väldigt lite bränsle och de skonar marken. Med väldigt lite packning kan man koka sitt kaffe/te/nudelvatten utan att behöva plocka en gren. Det är ett plus (speciellt i tätbebyggda trakter). Om det inte syns att du varit där så kommer dina besök inte att vara/bli ett problem.
De värmer dock inte som en "riktig" eld gör.
Det krävs inte alls mycket för att koka upp nudelvatten, om förbränningen är effektiv. Har inga siffror, men en billens korvburk (innerburk) med bränsle räcker till ett nudelkok. En bullensburk är inte jättestor.Om jag räknade rätt (?) så motsvarar energivärdet i 15 gram trä den energi som behövs för att koka upp en liter vatten från rumstemp. Om det är samma verkningsgrad som i ett spritkök (25 %) behövs alltså bara 60 gram pinnar (= nästan ingenting), en verkningsgrad på 10 % är kanske mera realistisk och skulle alltså ge 1,5 hekto vilket inte heller det är mycket :)
Hur kom du fram till det energivärdet?Om jag räknade rätt (?) så motsvarar energivärdet i 15 gram trä den energi som behövs för att koka upp en liter vatten från rumstemp.
Eydon Kettle gör liknande vattenkokare. Smart konstruktion och mycket effektiva.En Kelly kettle verkar käck om man framförallt är ute efter att koka vatten. Har dock inte testa själv.
Kellykettle.com
Stänklapp som når nästan ända ned till vägbanan på framskärmen hjälper en hel del. Sen finns det halvtäckande kedjeskydd också av typ som satt på alla tioväxlade förr i tiden men de är inte så roliga.Vissa kombinationer av regn och grusvägar känns som varje tramptag kapar 1km livslängd av kedjan. Den blir konstant duschad med en blandning av lera och stendamm och vatten som letar sig in kedjan, man känner hur det krasar i fötterna.
Man kan stanna, torka av kedjan och olja in den igen. Men det krasar igen efter ett par minuter.
Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?
"Känn lugnet".Vissa kombinationer av regn och grusvägar känns som varje tramptag kapar 1km livslängd av kedjan. Den blir konstant duschad med en blandning av lera och stendamm och vatten som letar sig in kedjan, man känner hur det krasar i fötterna.
Man kan stanna, torka av kedjan och olja in den igen. Men det krasar igen efter ett par minuter.
Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?Visa bilaga 666077
Det borde hjälpa. Man kan ha en läpp som går att ta av och packa ner, det är ju faktiskt ganska sällan det regnar och man har denna typ av grusväg. Det går säkert bra att klippa itu en PET flaska och sätta fast med lite buntband.Stänklapp som når nästan ända ned till vägbanan på framskärmen hjälper en hel del. Sen finns det halvtäckande kedjeskydd också av typ som satt på alla tioväxlade förr i tiden men de är inte så roliga.
Jag har böjbara av gummiduk och de sitter permanent monterade med skruvarDet borde hjälpa. Man kan ha en läpp som går att ta av och packa ner, det är ju faktiskt ganska sällan det regnar och man har denna typ av grusväg. Det går säkert bra att klippa itu en PET flaska och sätta fast med lite buntband.
Kul, vilken sevärdhet! (Ser också en ruin av något slag i bakgrunden, men en miyata är ju alltid en miyata)Nu befinner man sig visst här då
Visa bilaga 666156
Om skärmen kan bli längre så är den för kort.Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm?
Jag har en kompis som kör med en Rohloff med en slags ’transportband’ i stället för en kedja. Han har monterat en borsta som putsar bort det värsta och fastän jag var skeptisk, det funkar.Vissa kombinationer av regn och grusvägar känns som varje tramptag kapar 1km livslängd av kedjan. Den blir konstant duschad med en blandning av lera och stendamm och vatten som letar sig in kedjan, man känner hur det krasar i fötterna.
Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?Visa bilaga 666077
Jag har en kompis som kör med en Rohloff med en slags ’transportband’ i stället för en kedja.
Minnen för livet…Lite buss, tåg och båt senare så är man åter på svensk mark
Visa bilaga 666639