Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Hej

Vet inte om de här är rätt tråd, men kan tipsa om ett klipp på XXL, finns ännu kvar i ett antal butiker ?

Bilagor

• IMG_5648.jpeg
    IMG_5648.jpeg
    818 KB · Besök: 210
Bikepacking
Sverigeleden finna alltid, Sen har bikepacking.com några av de svenska lederna i sitt arkiv.
Det skall finnas några turer av forummedlemmar utlagda här i tråden. (jag har minst en sparad på komoot)

Edit: för att hitta vägar med låg trafik, så är det någon av de stora karttjänsterna som gäller och gärna sattelitvyn
Bikepacking.com har bara rutter från Stockholmsområdet då det bara är en person från Sverige som bidragit. Ska väl sägas att antalet saker man behöver bocka för för att få publicerat en rutt på hemsidan är säkert, för många, lite i överkant.

Bikepacking
Bikepacking.com har bara rutter från Stockholmsområdet då det bara är en person från Sverige som bidragit. Ska väl sägas att antalet saker man behöver bocka för för att få publicerat en rutt på hemsidan är säkert, för många, lite i överkant.

oavsett hur mycket som behöver bockas, så skall vi nog vara nöjda att de faktiskt har några rutter från Sverige upplagda där. sen att det är centrerat kring mellersta Sverige och Stockholm gör åtminstone inte mig så mycket, då man får behålls smultronställena för sig själv ;)

Bikepacking
Bikepacking
Vad tycker du om den? Kommer göra den själv men tänkte hämta modellen från de som säljs.
Väldigt smidig, går snabbt att få igång en eld med lite småpinnar. Enkel att mata med mer bränsle, bra effekt, blir inte supervarmt under, svalnar snabbt. 5 av 5 bikepackingstjärnor.
Många som moddat en Ikea bestickkorg, googla Ikea hobo stove: Jag har en sån också men den blir ju lite bulkig och tar plats. Men principen är ju samma.

Bikepacking
Väldigt smidig, går snabbt att få igång en eld med lite småpinnar. Enkel att mata med mer bränsle, bra effekt, blir inte supervarmt under, svalnar snabbt. 5 av 5 bikepackingstjärnor.
Många som moddat en Ikea bestickkorg, googla Ikea hobo stove: Jag har en sån också men den blir ju lite bulkig och tar plats. Men principen är ju samma.
Låter ju kanonbra!

Bikepacking
Bikepacking
Hur tänder ni era vedkök? Jag är lockad av tanken att inte behöva släpa på gas, men det verkar som att många har med tändhjälp typ bomullstussar etc indränkta med stearin och liknande så jag vet inte vad vinsten blir till slut.

Hur funkar de i vårt klimat där det är fuktigt ibland? Blir det svårare att få fart på elden när pinnarna är fuktiga på utsidan?

Bikepacking
Hur tänder ni era vedkök? Jag är lockad av tanken att inte behöva släpa på gas, men det verkar som att många har med tändhjälp typ bomullstussar etc indränkta med stearin och liknande så jag vet inte vad vinsten blir till slut.

Hur funkar de i vårt klimat där det är fuktigt ibland? Blir det svårare att få fart på elden när pinnarna är fuktiga på utsidan?
Jag är en näverhoarder. Men långt ifrån alla har obegränsad tillgång till näver. Har lockats av tanken med tändstål (+bomullstussar) men landat i att tändstickor och näver funkar bäst för mig. Att ha med ett startkit (näver och/eller torrt startmaterial) kan nog funka också. Det går att knöla ned en sån påse i köket.

Bikepacking
Använder också näver, brukar samla både näver och pinnar för tork när jag stannar till, om vädret är sådant. Sen går det ofta att hitta torra pinnar och ris längst ner på granar även vid längre regnperioder.

Har med några vaselinindränkta bomullstussar men de används sällan – de väger dock lååångt från vad en gasburk gör :giggle: Nu har jag skaffat en stormtändare med bra drag som kanske tar bort behovet av bomull helt.

Har använt Solostoven minst 14 dagar av vandring/cykling och bara haft riktiga problem med att få fart på den en gång – skulle koka choklad till minttu och fick vänta två timmar innan det kokade. Värt det! Då hade det regnat typ kontinuerligt i tre dagar ...

Bikepacking
Jag har aldrig använt ett sådant där vedkök, men gör ofta upp eld. Brukar ha med mig tändstickor men är osäker på när jag senast använde dem i samband med att göra upp eld (ibland använder jag dem för att tända på gasköket däremot). Istället använder jag tändstål och kniv, tillsammans med näver. Inga ytterligare saker i form av bomull eller dylikt.

Först tar jag en näverbit och lägger platt mot marken/stubbe/lämplig grej, varpå jag med kniven skrapar ihop en hög spån från nävern. Jag river därefter ner lite näver i remsor som jag lägger runt högen med spån, eller har dem beredda så jag kan mata in dom när elden tar sig. Resten av det jag avser elda i form av fina stickor upp till grova stockar (beroende på hur mycket man ska elda) förbereds i lagom mängd innan man tänder. Ha inte bråttom - förberedelserna är allt!

När den lilla högen är förberedd håller man tändstålet ner i högen, varpå man med kniven försiktigt skrapar av några flisor av tändstålet. Då blir det riktig fart direkt. Därefter drar man lite snabbare, varpå högen antänds och man försiktigt kan mata på med grövre och grövre material.

Ibland har jag redan förberett en eldstad fullmatad med ved som jag antänder genom att flytta ovanstående näverbit till eldstaden. Ibland tänder jag direkt i eldstaden för att sedan mata på med mer ved. Det beror lite på vad som är lämpligt och hur vädret är etc.

En sak jag gjort för att bli riktigt bekväm med att göra upp eld snabbt och effektivt är att ALDRIG tända med tändstickor eller ha med en massa förberedda tändanordningar. Det är bara övning som ger färdighet, och genom att utsätta sig för en massa olika förutsättningar lär man sig vad som funkar bra och inte.

Rent praktiskt brukar jag ha med en liten drybag där jag samlar näver när det är läge, om jag är ute längre tid. Oftast brukar jag ha med näver så det räcker hemifrån om det är dagstur det handlar om. Som ved använder jag upphittade döda grenar. Sådana som ligger på marken är kassa, det måste hänga fritt för att duga om det varit/är blött ute. En död stående tall är rena dynamiten att tända med. Riva näver av levande träd har jag aldrig behövt göra - björk är ett pionjärträd som växer snabbt men dör av ingenting, så det ligger alltid sådana och skräpar. Även riktigt ruttna träd har näver som fungerar fint att tända med. Man tar som vanligt aldrig mer än man behöver för mat och värme, både vad gäller näver och ved.

När det kommer till bikepacking har jag svårt att förena mitt friluftsliv till fots och det jag bedriver på cykel. Till fots kan jag ha kläder som tål värme och gnistor och att gå runt och bära ved och annat, medan jag till cykel har kläder som bara duger att cykla i. Att cykla i mina vandringskläder är helt uteslutet eftersom de är för stora och otympliga och går sönder i grenen efter typ 100 mil. Jag blir också alldeles för varm, och att cykla i riktiga skor kan jag inte heller. Om jag däremot gör upp en riktig eld kommer bibsen brinna upp av minsta gnista och allt luktar rök nästa gång jag ska söndagscykla. Har i flera år försökt hitta någon form av kompromiss men det går inte så länge min cykling består i mestadels grus- och asfaltscykling och min vandring består av riktig vandring i alla väder.

Spårade ur lite, men funktionell matlagning/uppvärmning hänger mycket ihop med vilken utrustning man har på sig och med sig, så det ena leder till det andra osv..

Bikepacking
Det fina(ste?) med rocket stoves och wood gas stoves är att de är väldigt effektiva och därmed skonsamma mot omgivningen. De behöver väldigt lite bränsle och de skonar marken. Med väldigt lite packning kan man koka sitt kaffe/te/nudelvatten utan att behöva plocka en gren. Det är ett plus (speciellt i tätbebyggda trakter). Om det inte syns att du varit där så kommer dina besök inte att vara/bli ett problem.
De värmer dock inte som en "riktig" eld gör.

Bikepacking
Det fina(ste?) med rocket stoves och wood gas stoves är att de är väldigt effektiva och därmed skonsamma mot omgivningen. De behöver väldigt lite bränsle och de skonar marken. Med väldigt lite packning kan man koka sitt kaffe/te/nudelvatten utan att behöva plocka en gren. Det är ett plus (speciellt i tätbebyggda trakter). Om det inte syns att du varit där så kommer dina besök inte att vara/bli ett problem.
De värmer dock inte som en "riktig" eld gör.
Precis, brukar kunna ta de små pinnar och kottar som ligger närmast. Går åt löjligt lite.

Bikepacking
Om jag räknade rätt (?) så motsvarar energivärdet i 15 gram trä den energi som behövs för att koka upp en liter vatten från rumstemp. Om det är samma verkningsgrad som i ett spritkök (25 %) behövs alltså bara 60 gram pinnar (= nästan ingenting), en verkningsgrad på 10 % är kanske mera realistisk och skulle alltså ge 1,5 hekto vilket inte heller det är mycket :)

Bikepacking
Om jag räknade rätt (?) så motsvarar energivärdet i 15 gram trä den energi som behövs för att koka upp en liter vatten från rumstemp. Om det är samma verkningsgrad som i ett spritkök (25 %) behövs alltså bara 60 gram pinnar (= nästan ingenting), en verkningsgrad på 10 % är kanske mera realistisk och skulle alltså ge 1,5 hekto vilket inte heller det är mycket :)
Det krävs inte alls mycket för att koka upp nudelvatten, om förbränningen är effektiv. Har inga siffror, men en billens korvburk (innerburk) med bränsle räcker till ett nudelkok. En bullensburk är inte jättestor.
Att få bränslet kompakt i en wood gas stove är väl största "problemet". Det ska ju inte brinna för snabbt (och uppifrån och ner).

Bikepacking
En Kelly kettle verkar käck om man framförallt är ute efter att koka vatten. Har dock inte testa själv.

Kellykettle.com
Eydon Kettle gör liknande vattenkokare. Smart konstruktion och mycket effektiva.
Minsta modellen, Desert Storm rymmer 0,5 liter och tar ganska liten plats -de är ju vedkök och vattenkittel i ett.

Bikepacking
Vissa kombinationer av regn och grusvägar känns som varje tramptag kapar 1km livslängd av kedjan. Den blir konstant duschad med en blandning av lera och stendamm och vatten som letar sig in kedjan, man känner hur det krasar i fötterna.
Man kan stanna, torka av kedjan och olja in den igen. Men det krasar igen efter ett par minuter.

Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?
PXL_20231108_110600650.jpg

Bikepacking
Vissa kombinationer av regn och grusvägar känns som varje tramptag kapar 1km livslängd av kedjan. Den blir konstant duschad med en blandning av lera och stendamm och vatten som letar sig in kedjan, man känner hur det krasar i fötterna.
Man kan stanna, torka av kedjan och olja in den igen. Men det krasar igen efter ett par minuter.

Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?
Stänklapp som når nästan ända ned till vägbanan på framskärmen hjälper en hel del. Sen finns det halvtäckande kedjeskydd också av typ som satt på alla tioväxlade förr i tiden men de är inte så roliga.

Bikepacking

Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?Visa bilaga 666077
"Känn lugnet".

Bikepacking
Stänklapp som når nästan ända ned till vägbanan på framskärmen hjälper en hel del. Sen finns det halvtäckande kedjeskydd också av typ som satt på alla tioväxlade förr i tiden men de är inte så roliga.
Det borde hjälpa. Man kan ha en läpp som går att ta av och packa ner, det är ju faktiskt ganska sällan det regnar och man har denna typ av grusväg. Det går säkert bra att klippa itu en PET flaska och sätta fast med lite buntband.

Bikepacking

Finns det något rimligt man kan göra mot detta. Längre framskärm? Ta en annan väg? Vänta på solsken? Nån magisk vax? Cykla på bakhjulet?Visa bilaga 666077
Jag har en kompis som kör med en Rohloff med en slags ’transportband’ i stället för en kedja. Han har monterat en borsta som putsar bort det värsta och fastän jag var skeptisk, det funkar.
men det är en helt annan system.

Tillbaka
Topp