Min nya Trek fuel ex5 (lite frågor)

Godkväll alla cyklister!
Jag har idag köpt en Trek Fuel ex5 från 2022 begagnad och har en del frågor. Jag har skrivit i detta forumet innan och alla är så trevliga och hjälpsamma så jag lämnar några fler frågor :) Jag hoppas att jag kan få svar på några av dem men svara på det ni orkar ?
Tänker att jag lägger alla mina frågor i samma inlägg.
Skriv gärna nummer på frågan innan ni svarar så får jag koll på allt :)
1. Vilka verktyg behöver jag införskaffa mig? Någon annan utrustning som jag bör införskaffa?

2. Tvättning och rengöring
Ska jag tvätta den noggrant så att den är som ny efter varje användning?

3. Vilka redskap behöver jag för att tvätta cykeln? Vad behöver jag köpa på den fronten? Gärna länkar eller produkt namn. Gärna vart jag kan hitta produkterna också om du orkar.

4. Hur ska jag tvätta den? Exakt vad behöver jag göra efter varje användning? Kanske smörja eller lägga till fett mm någonstans. Vad vet jag :)

5. Vad för service behöver göras och hur ofta/när. I dagsläget är dämparna aldrig servade men säljaren sa att Sportson tycker att dom behöver servas inför nästa säsong alltså våren 2024. Cykeln är i bra skick och sparsamt använd av förra ägaren.
Några delar man bör byta ut ibland för att cykeln ska hålla en bra nivå och bara jobba på?

6. Kan jag förvara den i mitt förådd under vintern som alltid är + grader inte många men plus är det. Det blir aldrig under 0 grader men ingen värme på utan det ligger vägg i vägg till huset. Vad säger ni? Fördelar nackdelar? Eller är det helt okej (optimalt).

7. Något annat man bör tänka på? Kanske inför vinteruppehållet mm.

Ps: någon annan nybörjare inom mtb som kanske vill bolla lite så är det bara att hojta. Tanken är att jag ska köra en del i skatås, Göteborg.

Om ni håller med någon på pricken vad den skriver då får ni gärna yttra er om det då det stärker svaret ?

Jag var ute och rullade lite nu på kvällen och det verkar som en riktigt bra cykel hittils. Vi kommer nog att ha roligt ihop på stigarna.

Nybörjare och sugen på att kanske ta en sväng i ex Skatås, Göteborg någon dag så bara hojta. Jag är på det mesta?

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Mvh, en kille som utforskar intresset kring stigcykling.

Bilagor

• IMG_20231111_114250.jpg
    IMG_20231111_114250.jpg
    1.1 MB · Besök: 185
Senast ändrad:
Grattis

Korta svaret är köp en hjälm och kör, resten märker du allt eftersom. Inget kommer ju bli förstört om du inte gör det perfekt.

Längre svar är att köp inte massa grejer, alla som köper massor direkt, oavsett tips, köper fel först och rätt när de sett insett sina behov.

Tvätta lagom. Lera på ramen hela vintern gör ju inget men evigt tvättande med vatten och medel riskerar ju vatteninträngning på fler dåliga ställen. Håll kedjan smord och hyfsat ren och kör.

Grattis

Korta svaret är köp en hjälm och kör, resten märker du allt eftersom. Inget kommer ju bli förstört om du inte gör det perfekt.

Längre svar är att köp inte massa grejer, alla som köper massor direkt, oavsett tips, köper fel först och rätt när de sett insett sina behov.

Tvätta lagom. Lera på ramen hela vintern gör ju inget men evigt tvättande med vatten och medel riskerar ju vatteninträngning på fler dåliga ställen. Håll kedjan smord och hyfsat ren och kör.
Hej, tusen tack! Tack för ditt svar. Okej, hur tvättar du samt hur ofta?
Vad ska jag smörja med mm?

Hej, tusen tack! Tack för ditt svar. Okej, hur tvättar du samt hur ofta?
Vad ska jag smörja med mm?
IMG_0786.jpeg
När den såg ut såhär fick den allt en tvätt?. Jag tvättar vid behov, beror ju helt på väder och vind. Jag har bara vanlig kedjeolja. Skickade min helt cykelokunniga svägerska till sportbutiken med beställningen ”den billigaste kedjeoljan de har”. Butiken försökte sälja på henne en dyr konstigt spray men hon kom hem med den billigaste. Hur bra som helst.

Visa bilaga 665383
När den såg ut såhär fick den allt en tvätt?. Jag tvättar vid behov, beror ju helt på väder och vind. Jag har bara vanlig kedjeolja. Skickade min helt cykelokunniga svägerska till sportbutiken med beställningen ”den billigaste kedjeoljan de har”. Butiken försökte sälja på henne en dyr konstigt spray men hon kom hem med den billigaste. Hur bra som helst.
Okej! Men inga dämpare och inga växlar? Så vart används kadjeoljan? Om den har växlar lägger man lite olja på kedjan drar runt ett varv och sedan klart eller ska man göra samma procedur på alla kasetter. Jag har tolv :)

Rengör kedjan med kedjerengöring, såpa, avfettning när den är riktigt skitig. Annars räcker det med att torka av kedjan om du har kört i regn och blött. Smörj alltid kedjan efter du har rengjort den, annars smörj kedjan när den börjar gnissla. Du behöver inte smörja kassetten, utan bara kedjan. Droppa en droppe på varje länk och dra/trampa bakåt. Torka över överflödig olja från kedjan, annars kommer den suga åt sig mer smuts när du cyklar.

Olja finns universal, eller dom som är för blöta förhållanden, den sitter på även om det regnar. Finns också för torra förhållanden, en sån räcker bra. Finns 100 märken av allt men allt utom det allra billigaste fungerar bra.

Visa bilaga 665383

Du verkar har några kvadratcentimeter ren yta på bakfälgen, vad har hänt där?

Jag har ungefär samma kriterium för att tvätta cyklar som erolwi. Det betyder att jag tvätta mina cyklar max en gång om året (och jag kör året runt).

Det finns en tråd där olika produkter för att smörja kedjan diskuterades. Jag kan inte hitta den just nu. Jag använder olja från Dynamic, som är relativt billig. Det flesta funkar väl, men några smörja mindre och några är för flyttande och där blir allt smutsigt.

När jag var ung avfettade jag kedjan. Men jag har stannat med det för mer 20 år sen. Fett är precis vad man vill har i kedjan.

För vilka verktyg du behöver, ett bra multiverktyg med dom bits som passar din hoj räcker väldigt långt. Ha med dig extra slangar för din däckstorlek, däckavtagare och en pump så du kan fixa en punka ute i skogen.

En uppsättning insexnycklar är bra. Köp ev ett multitool som du kan ha med dig. Pump till däck är nödvändigt och gaffelpump är bra att ha.

Jag tvättar nästan bara med vatten. Undvik att med kraftig stråle spola på lager och växelförare så håller de längre. Sköljer man av cykeln direkt (innan leran torkar in) så behöver man bara en mjuk borste att tvätta av med, typ denna. https://www.biltema.se/bilvard/bilt...R0wNX4GonfV1IZeG83g_jVbODR9JgXSBoC99AQAvD_BwE

Jag gillar CRC kedjespray. Drar inte åt sig smuts lika lätt som många tjockflytande oljor gör. Kedjan är det som behöver bytas ofta. Gör man det i tid håller kassett och framdrev längre. Finns kedjemätare för att se om den är sliten. Bromsbelägg behöver man också hålla koll på och givetvis däck.

Förvaring i förrådet låter bra. Cykeln kommer inte ta skada av att stå svalt. Finns billiga frostvakter om du vill hålla några grader plus.

Jag förutsätter att du har hjälm. Annars skaffa det. Bra skor tycker jag gör mycket för greppet. Five ten freerider pro är ett klassiskt val för platta pedaler.

En uppsättning insexnycklar är bra. Köp ev ett multitool som du kan ha med dig. Pump till däck är nödvändigt och gaffelpump är bra att ha.

Jag tvättar nästan bara med vatten. Undvik att med kraftig stråle spola på lager och växelförare så håller de längre. Sköljer man av cykeln direkt (innan leran torkar in) så behöver man bara en mjuk borste att tvätta av med, typ denna. https://www.biltema.se/bilvard/bilt...R0wNX4GonfV1IZeG83g_jVbODR9JgXSBoC99AQAvD_BwE

Jag gillar CRC kedjespray. Drar inte åt sig smuts lika lätt som många tjockflytande oljor gör. Kedjan är det som behöver bytas ofta. Gör man det i tid håller kassett och framdrev längre. Finns kedjemätare för att se om den är sliten. Bromsbelägg behöver man också hålla koll på och givetvis däck.

Förvaring i förrådet låter bra. Cykeln kommer inte ta skada av att stå svalt. Finns billiga frostvakter om du vill hålla några grader plus.

Jag förutsätter att du har hjälm. Annars skaffa det. Bra skor tycker jag gör mycket för greppet. Five ten freerider pro är ett klassiskt val för platta pedaler.
Tusen tack för ditt svar. Finns crc spray på biltema? Eller vart kan jag hitta det?

Vad säger du om denna?

Tusen tack för ditt svar. Finns crc spray på biltema? Eller vart kan jag hitta det?

Vad säger du om denna?

Nej köp inte kedjespray på Biltema. CRC finns bla på Mekonomen.

4. Hur ska jag tvätta den? Exakt vad behöver jag göra efter varje användning? Kanske smörja eller lägga till fett mm någonstans. Vad vet jag :)
Det viktiga är att hålla dämpare, dropper och drivlina rena. Resten är kosmetiskt.

Torka av gaffel, dämpare och dropper med en trasa. Genom att hålla skrapringarna fräscha så förlänger du serviceintervallet och prylarna fungerar bättre.

Samma med drivlinan, den fungerar bäst och håller längst om den är ren och välsmord. Jag spolar av med trädgårdsslang och blåser torrt med tryckluft, annars är våtservetter populära, eller en hink med såpa och en svamp. Det behövs inga starka kemikalier. Torka av och på med ny smörja direkt efteråt.

Resten av cykeln servas efter behov. Håll koll på kedjeslitage och byt innan den blir för sliten så sparar du kassett och klinga. Tubelessvätskan behöver bytas eller fyllas på någon gång per säsong. Alla lager (länkage, styrlager, vevlager, nav) bör kontrolleras, rengöras och fettas in någon gång om året. Dropper, gaffel och dämpare behöver regelbunden service för att fungera bra.

I dagsläget är dämparna aldrig servade men säljaren sa att Sportson tycker att dom behöver servas inför nästa säsong alltså våren 2024. Cykeln är i bra skick och sparsamt använd av förra ägaren.
Då skulle jag planera in underbensservice och luftburk som ska göras var 50:e åktimma. Du kan köpa servicekit på Trek Store och göra det själv, finns bra instruktioner på YouTube.

Om man inte är pedant så tycker jag enda utmaningen är att det till sist blir avlagringar på kassett som löses med punktinsats någonstans på skalan mellan diesel och ultraljud

Den här 5 minuter cykeltvätten tyckte jag var en bra kort genomgång hur du kan tvätta cykeln förresten.
Okej! Men jag har hört att man inte ska använda Yes som han har i detta fallet. Då diskmedel löser fett. Annars verkar det jätte smidigt. Vad säger du? Ska jag tvätta cykeln så efter nästa åk? Vad säger du om diskmedlet? (Yes) använda eller inte? Motivering? Har hört mycket om det.

Du kommer långt med bara vatten om du tvättar av direkt. Låter man cykeln stå och låter skiten torka in kan det behövas något mer.

Vad säger du om diskmedlet? (Yes) använda eller inte? Motivering?
Så länge du inte sprutar direkt in i lagerna så borde det vara okej. Som andra säger så räcker vatten en lång väg om du sköljer av direkt efter turen. Jag tvättar bara med medel ca. 1 gång per månad. Däremot så kör jag kedjan genom en microfiberduk med lite MO-94 efter varje tur för att hålla drivlinan ren. Jag smörjer ungefär varannan gång, beror lite på hur mycket jag har cyklat.

Okej! Men jag har hört att man inte ska använda Yes som han har i detta fallet. Då diskmedel löser fett. Annars verkar det jätte smidigt. Vad säger du? Ska jag tvätta cykeln så efter nästa åk? Vad säger du om diskmedlet? (Yes) använda eller inte? Motivering? Har hört mycket om det.
Jag tycker egentligen att du ska köpa någon cykel rengöring, typ https://www.xxl.se/peaty-s-loamfoam-cleaner-1-liter-cykeltvatt/p/1182730_1_Style istället för yes. Men du kan börja med diskmedel om du inte har något annat.

Hej,
Jag spolar av min hoj varje gång med trädgårdsslangen, noga på kedja o drev och smörjer sen med Motorex kedjeolja offroad. Den är egentligen till crosshojar men funkar fint och håller länge.
På detta sätt så håller sig kedja och drev rena och fina länge utan att behöva avfetta osv.
Sprayar lite MO94 på gaffelbenen samt sänkstolpen och torkar av också efter avspolningen.
IMG_5864.png
IMG_5865.png

Tillbaka
Topp