mektabbar

mektabbar
Kanske inte rätt tråd. Men nån slags mektabbe kanske ligger bakom...

Tog av backhjulelt på gruscykeln igår, klonk så föll en skruv ner på golvet. Blev lite fundersam. Tog ett tag att hitta vad den kom från. Visades sig vara till växleörat. Brev rätt orolig först. Men gick bra att bara skruva fast den igen, gängorna verkar hela. Så vet i fasiken hur det gått till att den gängat ur. Även om den varit dåligt ditskruvad vid montering (jag har aldrig själv pillat på den) borde den väl inte bara skruva ur sig självt helt?

mektabbar

Tog av backhjulelt på gruscykeln igår, klonk så föll en skruv ner på golvet. Blev lite fundersam. Tog ett tag att hitta vad den kom från. Visades sig vara till växleörat. Brev rätt orolig först. Men gick bra att bara skruva fast den igen, gängorna verkar hela. Så vet i fasiken hur det gått till att den gängat ur. Även om den varit dåligt ditskruvad vid montering (jag har aldrig själv pillat på den) borde den väl inte bara skruva ur sig självt helt?
Den borde ju inte skruva ur sig, nej. En liiten droppe gänglåsning (Loctite) är bra på sån't

/A

mektabbar
Det hade ju onekligen varit jättesmidigt om jag hade lagt ner en sån liten adapter i varukorgen när jag ändå beställde vevparti och lager från tysken :O
Jag beställde inte adaptern tillsammans med lagret (egentliga mektabben). Den beställdes ett år senare efter att varja dag gått förbi den misslyckade kartongen med oanvänt men öppnat lager på mekhyllan.

Jaja, vevlager är väl den konstigaste prylen på cykeln när man mekar.

/A

mektabbar
då ingen annan verkar göra mektabbar så får jag fylla på.

För att montera ultegra BBR60 hollowtech vevlager behöver man en annan nyckel än den vanliga hollowtech2 nyckeln.

Visa bilaga 656957

Det hade varit jätteskönt ifall jag hade upptäckt det här innan jag demonterade min enda funktionella cykel för att byta till nytt vevparti ?

Jag vill mena jag fick med en adapter med vevlagret (i asken) när jag köpte mitt första av denna typen. Shimano kanske slutade med den praxisen…?

mektabbar

Hat varit med om samma sak med 2 nya cyklar. Fast märkte att örat var löst när växlarna började balla ur. Misstänker slarv vid montering. Locktite löste de för mig

mektabbar
IMG_8831.jpeg

Där hade jag lagt den jäkeln! Har letat i månader.

mektabbar
Service på grannens cykel. Tror ni hon blir nöjd över den välsträckra kedjan och med optimal kedjelinje? ?

Visa bilaga 665238
Hej.. Det finns ett speciellt ställe i helvetet tillägnat den som uppfann kedjeskyddet, och ett ännu värre till den som designade ett sånt här heltäckande missfoster. Been there, done that.. mvh borano20

mektabbar
Hej.. Det finns ett speciellt ställe i helvetet tillägnat den som uppfann kedjeskyddet, och ett ännu värre till den som designade ett sånt här heltäckande missfoster. Been there, done that.. mvh borano20

Tjena!

Dom där är inte så farliga. Holländarnas förbannade kedjeskydd som verkligen kapslar in hela kedjan, dom är från helvetet.

mektabbar
Tjena!

Dom där är inte så farliga. Holländarnas förbannade kedjeskydd som verkligen kapslar in hela kedjan, dom är från helvetet.

Hölländarnas är enda som får bära namnet kedjeskydd. Plastbiten på cykeln ovan är ett byxaskydd.

Håller dock med att holländernas är förbannade: hårda plasten bryter, om inte när man tar av det, då när man försöker att sätta på det och när man cyklar över minsta ojämthet på gatan så slär kedjan på skyddet som är en klanglåda.

Senast ändrad:
mektabbar
Hölländarnas är enda som får bära namnet kedjeskydd. Plastbiten på cykeln ovan är en byxaskydd.

Håller dock med att holländernas är förbannade: hårda plasten bryter, om inte när man tar av det, då när man försöker att sätta på det och när man cyklar över minsta ojämthet på gatan så slär kedjan på skyddet som är en klanglåda.

Tjena!

Batavus har jag faktiskt löst det sista problemet. Sitter en gummiring i botten av kedjeskyddet som kedjan vilar på. Väldigt simpel kedjespännare som tar bort ett jobbigt missljud.

mektabbar
Hölländarnas är enda som får bära namnet kedjeskydd. Plastbiten på cykeln ovan är ett byxaskydd.

Det som, om möjligt, är värre än plastlådan till kedjeskydd är den holländska (eller danska?) uppfinningen om att klä in kedja i ett tygskydd. Det om något låter och skaver till förbannelse...

mektabbar
Det som, om möjligt, är värre än plastlådan till kedjeskydd är den holländska (eller danska?) uppfinningen om att klä in kedja i ett tygskydd. Det om något låter och skaver till förbannelse...

Ja, det är ännu värre och går ännu snabbare sönder. Enda fördelen är att klanglådan förstärker mindre. Fanns många av i Nederländerna när jag var ung. Vet inte vem uppfann den.

mektabbar
Mycket wd40, Sonax Power Eis-rostlöser, våld, väntande, mer våld, svett och bändande senare så slipper jag posta det här i Visa din misär-tråden.. men helt klart en mektabbe att vid senaste servicen av sänkstolpe för något år sedan glömma att fetta in innan den återmonterades i en stålram och utsattes för väta och saltlake, med mera. Den satt rejält hårt.

(Troligtvis har stolpen fått en hel del stryk, men det kan jag leva med så länge ramen är frigjord.)

Halvvägs.. (som tur var fanns det ca 0.5cm stolpe att nypa med skruvstädet till att börja med)
PXL_20240327_103656764.jpg

PXL_20240327_123920250.jpg

mektabbar
Mycket wd40, Sonax Power Eis-rostlöser, våld, väntande, mer våld, svett och bändande senare så slipper jag posta det här i Visa din misär-tråden.. men helt klart en mektabbe att vid senaste servicen av sänkstolpe för något år sedan glömma att fetta in innan den återmonterades i en stålram och utsattes för väta och saltlake, med mera. Den satt rejält hårt.

(Troligtvis har stolpen fått en hel del stryk, men det kan jag leva med så länge ramen är frigjord.)

Halvvägs.. (som tur var fanns det ca 0.5cm stolpe att nypa med skruvstädet till att börja med)
Visa bilaga 688745
Visa bilaga 688746

Det verkar vara problematiskt med HT-stålram och stolpar i GBG ...

mektabbar

Visa bilaga 688745
Visa bilaga 688746
Jävlar vad go lack på den där, har du bild på hela hojen??

mektabbar
Kom till skott och bytta drivlinan på HTn. Det var ett skitgöra för cykeln var skitig. Har dessutom aldrig bytt vevlager förut och heller inte monterat ner vevparti med fyrkantsaxel. Det hela tog en del längre tid än planerat så påmonteringen av de nya delarna blev lite hastig. Fick i alla fall ihop allt tillslut, nu med HT II vevparti. Kändes bra och verkade fungera. Till och med växlarna gick hyfsat trots den något stressade justeringen. Ställde in cykeln i förrådet igen och började plocka in verktyg, mekställ och gamla delar.

Kvar i den lilla kartongen som nya vevlagret kom i ligger en svart plastcylinder med en liten o-ring i varje ände....

mektabbar
Kom till skott och bytta drivlinan på HTn. Det var ett skitgöra för cykeln var skitig. Har dessutom aldrig bytt vevlager förut och heller inte monterat ner vevparti med fyrkantsaxel. Det hela tog en del längre tid än planerat så påmonteringen av de nya delarna blev lite hastig. Fick i alla fall ihop allt tillslut, nu med HT II vevparti. Kändes bra och verkade fungera. Till och med växlarna gick hyfsat trots den något stressade justeringen. Ställde in cykeln i förrådet igen och började plocka in verktyg, mekställ och gamla delar.

Kvar i den lilla kartongen som nya vevlagret kom i ligger en svart plastcylinder med en liten o-ring i varje ände....
den e 50/50 ja monterar eller skiter i på mina egna hojjar är igentligen bara ett lite fancy damm/smuts skydd

Tillbaka
Topp