mektabbar

mektabbar
IMG_0270.jpeg
IMG_0268.jpeg

Gjorde nyss en ofrivillig rengöring av bakbromsen.

mektabbar
Nu vill vi veta hur en Magura funkar på spolarvätska. Borde ju inte frysa i alla fall?
Kom inte riktigt så långt att kan kunde prova bromsarna, tyvär!

Jag skulle byta bromshandagen på min farsas mtb. Jag hade sköljt ur systemet på all gammal, röd shimanoolja tills det bara kommer blå "olja" från luftnippeln. Men det bubblar fortfarande så jag ber farsan fylla på lite mer i koppen på bromshandtaget. Då frågar han: "Ska det verkligen vara spolarvätska i bromsarna?"

mektabbar
haha berätta gärna varför.

HS33 är populär på trialcyklar. Med vatten, spolarvätska, glykol eller vodka (Japp) får man snabbare respons i bromsen och bromshandtaget går lite lättare. Värmeutveckling är inget problem så kokpunkten är oväsentlig vid trial.

Finns specialoljor med lägre viskositet för ändamålet, men det är ett nyare påfund.

mektabbar
HS33 är populär på trialcyklar. Med vatten, spolarvätska, glykol eller vodka (Japp) får man snabbare respons i bromsen och bromshandtaget går lite lättare. Värmeutveckling är inget problem så kokpunkten är oväsentlig vid trial.

Finns specialoljor med lägre viskositet för ändamålet, men det är ett nyare påfund.
Kanske inte skall testa vodka i Enduron ?

mektabbar

Tjena!

Det var väl ett gäng som körde med babyolja också?

mektabbar
Kanske inte skall testa vodka i Enduron ?

Skulle vara för vinterbruk om du har dessa bromsar kanske?

(Eller kanske inte. Det var inte någon höjdare för livslängden på HS33or...)

mektabbar
Påminner mig om när jag hjälpte en granne med målning av ett förråd. Det var r u s k i g t varmt och det var en södervägg. Jag var tvungen att gå ifrån och dricka massor med gånger. Till sist satte jag mig att vila och dricka ikapp, sträckte ut armen efter drickat och halsade i mig två klunkar lacknafta.

mektabbar
Minns inte riktigt vad jag gjorde, det var fem år sedan nästan, men överlevde. Tinnitus och urinvägsförträngning kan jag inte skylla på lacknaftan.

Bilagor

• DSCF0006b.jpg
    DSCF0006b.jpg
    136.4 KB · Besök: 180
mektabbar
Grabben fick en begagnad pw80 i födelsedagspresent. Stått och kickat i 2 timmar för att den ska starta, har ju f***rihe***te bensin, tändning och kompression.... Fan nu blev man lurad på nått skräp som är helt pajj....

Jahaaaa bensinkranen måste stå på reserv när det är lite bensin i tanken! Klick, startat på första Kicken!

Dagens benpass avklarat.

mektabbar
Skulle byta bromsok på cykeln idag. Var ett tag sedan jag luftade senast men hurt svårt kan det vara liksom.
Av med gamla ok, nytt stift, ny oliv, skruva i slang. Poppa täcklocket på luftningsnippeln och på med slang och spruta, kopp med olja på handtaget. Öppna luftning på oket.
Slangen lossnar. Olja överallt (#1). Fan i "#¤%"%.

Slangen på igen, ordentligt denna gång (med några extra svordomar). Börjar lufta. Pressar i olja med sprutan.
Det läcker olja från slanginfästningen. Olja överallt (#2). Faaaan.

Skruvar åt hårdare. Torkar av oket ordentligt. Börjar lufta igen. En del pysslande och några extra svordomar senare känns det klart. Stänger oket, lossar slangen och täcker nippeln. Det är lite för mycket luft i sprutan tycker jag. Den ska jag ha ut. Sprutan kärvar lite.
Sprutt!!! Olja överallt (#3). &"¤#%%!!!!!

Torkat av allt (igen). Tar loss koppen från handtaget och ställer åt sidan. Skruvar i täckskruven. Lägger undan insexnyckeln. Knuffar omkull oljekoppen.
OLJA ÖVERALLT (#4)!!!!! Helvetes J"#%#& Skit!!!!!!

mektabbar
Visa bilaga 641560

försökte göra ett avdragadverktyg för att serva shimano-body enligt @figueroabikerapairs modell. först för tunn platta. sen maximalt tjock platta för skårorna, men för mjuk metall. ger mig kanske nu. det borde väl vara vänstergängat på alla modeller?

En annan variant är att ta en hex-hylsa med samma ytterdiameter som den där spårmuttern och slipa bort sidorna så att två spetsar blir kvar. Men det är ju inte trevligt inne i såna som du ser i videon, och inte troligt att rebuild ger perfekt resultat... Små lösa kulor i små lagerbanor, tunna fjäderringar och tar lätt in vatten.

mektabbar
En annan variant är att ta en hex-hylsa med samma ytterdiameter som den där spårmuttern och slipa bort sidorna så att två spetsar blir kvar. Men det är ju inte trevligt inne i såna som du ser i videon, och inte troligt att rebuild ger perfekt resultat... Små lösa kulor i små lagerbanor, tunna fjäderringar och tar lätt in vatten.
har ingen 27-millimeters insexnyckel :)

ser inte så svårservat ut tycker jag, inte mycket värre än övriga lager i navet. och mindre pilligt än shimanopedaler.

får oftast bra resultat när jag servar sånt som andra slänger. maskinlager t ex, går att köra hundratals mil till om man struntar i vad som är "rätt" och fettar om dem.

mektabbar
har ingen 27-millimeters insexnyckel :)

ser inte så svårservat ut tycker jag, inte mycket värre än övriga lager i navet. och mindre pilligt än shimanopedaler.

får oftast bra resultat när jag servar sånt som andra slänger. maskinlager t ex, går att köra hundratals mil till om man struntar i vad som är "rätt" och fettar om dem.
Dubblar eller tripplar säkert livslängden med lite nytt fett i god tid.

mektabbar
Semi mektabbe.

Trodde jag hade en 11-42
XT kassett och ett 40t drev på gruscykeln. Men upptäckte nu att det var en Sunrace 11-36 kassett och ett 42t drev efter att ha plågat mig på ett par längre rundor med svaga ben och mycket backar.

Det borde innebära att jag har en 11-42 kassett på pendelcykeln som står nerpackad i förrådet jag har flyttlasset i ?

mektabbar
då ingen annan verkar göra mektabbar så får jag fylla på.

För att montera ultegra BBR60 hollowtech vevlager behöver man en annan nyckel än den vanliga hollowtech2 nyckeln.

IMG_5647.jpeg

Det hade varit jätteskönt ifall jag hade upptäckt det här innan jag demonterade min enda funktionella cykel för att byta till nytt vevparti ?

mektabbar

För att montera ultegra BBR60 hollowtech vevlager behöver man en annan nyckel än den vanliga hollowtech2 nyckeln.

Visa bilaga 656957

Det hade varit jätteskönt ifall jag hade upptäckt det här innan jag demonterade min enda funktionella cykel för att byta till nytt vevparti ?
Adaptern funkar ju men jag föredrar det riktiga verktyget:
th(3).jpg

mektabbar

Visa bilaga 656957

Been there, men jag hade andra cyklar så behövde inte gå...
Köpte ett vanligt lager på Sportson och det Ultegralagret ligger på hyllan tills det behövs nästa gång. Har tom kommit ihåg att köpa en adapter hos tysken ?

/A

mektabbar
Been there, men jag hade andra cyklar så behövde inte gå...
Köpte ett vanligt lager på Sportson och det Ultegralagret ligger på hyllan tills det behövs nästa gång. Har tom kommit ihåg att köpa en adapter hos tysken ?

/A
Det hade ju onekligen varit jättesmidigt om jag hade lagt ner en sån liten adapter i varukorgen när jag ändå beställde vevparti och lager från tysken :O

mektabbar
Det hade ju onekligen varit jättesmidigt om jag hade lagt ner en sån liten adapter i varukorgen när jag ändå beställde vevparti och lager från tysken :O
Stundande mektabbe efter att man köpt små plastadadaptrar är att man tar fel adapter och drar sönder den... Makalöst tröttsamt att det är olika men ytterst snarlika verktyg till de där vevlagren. Jag förstår dock varför - ett Dura-Ace-vevlager har ett smalare och nättare utseende. Av någon anledning..

Tillbaka
Topp