Varmaste vinterhandskarna

Med risk att låta som en trasig skiva så kan jag verkligen rekommendera Rock Bros’ bar mitts. Skidhandskar av standardmodell brukade inte räcka för mig i nollgradig göteborgscykling, men med bar mitts räcker det med såna tunna maskinstickade fingervantar kom kostar typ 29 kr på Stadium Outlet.

Kröp dock till korset och köpte Hestra Heli-lobsters inför skidresan i vintras, de funkade i -15 fjällgrader, får se om de räcker för vintercykling i Skåne.
Barmitts är alltid rätt svar.

Nä, det är många plagg som är gjorda för vinter/winter, som nätt och jämnt räcker till en engelsk, fransk eller italiensk oktoberdag. Blott Sverige svenska vinterhandskar hava!

För TS önskemål "Det ska kunna gå att enfingerbromsa och växla lätt." borde barmitts vara perfekta då de tillåter tunnare matieral på fingrarna och därmed bättre känsla och konroll över reglagen.

Det går absolut bra, så länge man håller sig på grusväg.

✅ Växla
✅ Bromsa
❌ Mtb
Jag ser inte hur dessa skulle hindra enfingerbromsning, access till dropper, eller till växelreglage

Möjligtvis om snabb access till vattenflaskan är en stor del av MTB-upplevelsen, då kan de ju sabba en del..

Vill man ha lite grövre grejor så kan man snegla på mc-handskar. Jag cyklar med de här: https://www.handelsboden.com/herr/richa-nordic-gtx-3-finger
1699879677403.png

På ämnet tycker jag att detta med kalla händer och fötter är svårt. Ibland sticker jag ut med kalla extremiteter initialt, men så småningom blir de (för)varma. Ibland vice versa. Detta till synes orelaterat till core-temperatur. Alltid en gamble!

Jag tog den dyra vägen den här gången.. blev ett par https://www.outnorth.se/gripgrab/ride-waterproof-winter-glove#Black första vintern jag ska cykla, så lika bra att prova så man lär sig, hehe
Jag har ett par sådana. De funkar runt nollan för kortare turer. Under nollan så fryser man efter någon timma i skogen, över nollan så blir man svettig och blöt för att sen frysa. Handsken är för tät för mtb i alla fall och inte alls någon egentlig vinterhandske. Så för mig ligger de mest på hyllan numera och har ersatts av billiga fodrade arbetshandskar från valfri lågprisbutik (nu senast blev det Feltema). Köper dem i storleken större och har ett par ull liners i dem när det går under nollan.

På ämnet tycker jag att detta med kalla händer och fötter är svårt. Ibland sticker jag ut med kalla extremiteter initialt, men så småningom blir de (för)varma. Ibland vice versa. Detta till synes orelaterat till core-temperatur. Alltid en gamble!

Har börjat lida av en åkomma på fingrar och tår där ytliga blodkärl drar ihop sig så pass mycket att det ger gula fläckar, ömmar, känselbortfall som kan komma när som helst när det är mindre varmt, räcker med 5-6 grader och lite vind eller väta. Har något konstigt namn och inte sökt för det då det inte verkar finnas något att göra förutom att försöka hålla sig varm. :/

Hittade det, egendiagnostiserad Raynauds fenomen.

Senast ändrad:
Har börjat lida av en åkomma på fingrar och tår där ytliga blodkärl drar ihop sig så pass mycket att det ger gula fläckar, ömmar, känselbortfall som kan komma när som helst när det är mindre varmt, räcker med 5-6 grader och lite vind eller väta. Har något konstigt namn och inte sökt för det då det inte verkar finnas något att göra förutom att försöka hålla sig varm. :/

Hittade det, egendiagnostiserad Raynauds fenomen.
Spännande, det där känner jag igen.

Kan vara som värst typ tidig höst, när man går hem från jobbet och det råkar vara som du säger, typ 6 grader.

Jag har ett par Norröna Narvik som jag klarar mig med ner en bit under -25°, därefter så använder jag ett par Norröna skalvantar med tätstickade innervantar i ull. Jag bodde i Jokkmokk under ett antal år så under november till februari/mars var det sällan varmare än -20° på fatbikerundorna. Fötterna var ett större problem och jag körde oftast med antingen Lundhags guide expedition med urtagbar filtinnersko, eller Jörn Antifrys med filtinnersko och tre par sockar. Det hände att jag var tvungen att hoppa av cykeln och jogga upp värmen i fötterna.

IMG_20201127_170847.jpg

Jag har ett par sådana. De funkar runt nollan för kortare turer. Under nollan så fryser man efter någon timma i skogen, över nollan så blir man svettig och blöt för att sen frysa. Handsken är för tät för mtb i alla fall och inte alls någon egentlig vinterhandske. Så för mig ligger de mest på hyllan numera och har ersatts av billiga fodrade arbetshandskar från valfri lågprisbutik (nu senast blev det Feltema). Köper dem i storleken större och har ett par ull liners i dem när det går under nollan.
Ajdå, de var tråkigt att höra. Får nämligen hem dom imorgon kommer ha dom när jag pendlar, typ 10-15min enkel resa. Men de ska bli -10 denna vecka och ännu ska bli ännu kallare nästa vecka..

Ja något liknande har jag funderat på om det skulle fungera? Är ju vanligt för motorcyklar? Typ:

Men de kanske är mest för skydd och inte skyddar så mycket mot vind?
Med risk att svaret redan har kommit tidigare i tråden än vad jag har kommit till

Dom skydden är endast eller främst till för att skydda mot stensprut i motocross och vist skydda fingrar mot grenar i Enduro

Med risk att svaret redan har kommit tidigare i tråden än vad jag har kommit till

Dom skydden är endast eller främst till för att skydda mot stensprut i motocross och vist skydda fingrar mot grenar i Enduro

Dom hjälper också till att hålla ner avkylning från fartvind, men då pratar vi typ om farter på +40km/h, jag har bara märkt av det i bikeparks

Det spås ner mot -20 i veckan, då ska dom här få bekänna färg:
Dom var på gränsen till för varma i -5 iaf, och då har jag världens kallaste fingrar… Inbyggd femfingerhandske inuti dom.
Nemas Problemas i -22

IMG_3376.JPG

Idag i -2 var det aningen för varmt för mina nya Hestra.

Är fortfarande mycket nöjd, aldrig känt att dom är ivägen eller påverkar den tekniska cyklingen alls

Som drabbad av skiten "raynauds" aka vita fingrar så är det mer en nackdel än en fördel. Det är bra om fingrarna får vara nära varandra utan något mellan dom. Liners är bara att glömma... :(
Lillsports krabbhandskar (gjorda för längdåkning främst) har inte femfinger inuti, utan är sann tre-finger vilket gör att fingrarna kan värma varandra som i en tumvante. De är emellertid inte de mest isolerade som finns. Det är väldigt personligt hur kall man blir om händerna så det som funkar för en kanske inte funkar för den andre.

Bar mitts som diskuterats ovan är det mest effektiva, kan i princip köra barhänt i minusgrader. Jag har till och med ett par specialare som funkar för bockstyre, men jag har inte använt dem mycket, bockstyresvarianten är lite läskig för det är lite bökigt få ur händerna.

Arc'teryx Fission SV Glove
Kan det vara nått?
Jackorna är ju kanon

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp